POŠTARINA PLAĆENA U GOTOVU

Br. 34.

 

Broj Cekovnog računa našeg lista

DUBROVNIK, 28 Kolovoza 1935. MF“ iest 4153 Podružnice Sarajevo,

Narodna Svijes

God. XVII

 

Cijena je listu 5 Din, mjesečno: za inozemstvo 10 Din. mjesečno
PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU
Uredništvo i Uprava kod Dubrovačke Hrvatske Tiskare.

k

Izlazi

 

svake Srijede
Pojedini broj Din. 1.50

 

Vlasnik — izdavač
Tisak Dubrov, Hrvat Tiskare (zast. Gj. Ružier) Dubrovnik 2,

Urednik: Antun FIa& — Dubrovnik

Rukopisi se ne povraćaju.

 

Najveća snaga hrvatskoga naroda

ZNAČAJKA NAŠE POVJESTI. — KATOLICIZAM I HRVATSTVO. — SVETOST TRADICIJA. —
POGREŠAN PUT HRVATSKE INTELIGENCIJE. — VAŽNE RIJEČI Dra MAČEKA i Dra TRUMBIĆA.
ZADAĆE ZDRAVE INTELIGENCIJE. — MEMENTO POLITIČARIMA.

Kulturna fizonomija našega na-
roda obilježena je još u prvim po-
čecima naše historije pristajanjem
uz kršćanstvo i katolicizam. Naša
povijest, koja u prvom redu o-
buhvaća kulturne tekovine, koje
u životu jednoga naroda pred-
stavljaju najjače sile pokretnice
novim pokoljenjima, jest u og-
romnoj svojoj većini rad i za-
sluge Crkve i njezinog svećen-
stva za dobrobit i kulturni pro-
gres hrvatskoga naroda. Crkvi,
koja je po svojoj strukturi i po
svojim kulturno-moralnim kon-
čepcijama universalna, nije sme-
talo da se odlučno stavi u službu
narodnih ideala kad su oni te-
meljeni na vječnim principima
istine, pravde i čovječnosti, da
propovijeda prilagogjivanje na-
rodnim običajima i pučkom men-
talitetu, a da ipak nije nikad
zanemarila duhovni momenat.

Hrvatski narod sve što je
radio i stvarao, kadgod je vodio
ogorčene borbe proti raznim na-
srtajima na njegov život, na nje-
govo pravo, na slobodu i neza-
visan razvitak kako su ga wvje-
kovi usmjerili a narodna volja
sankcionirala, tako je postupao
da je ipak štovao naravne, a po
svomu posljednjemu izvoru i bo-
lanske zakone. U elementima
narodnoga života odrazuje se duh
kršćansko-katoličke kulture, ma-
lifestira se uska veza Crkve i
iaroda, njegova volja, da sve
voje težnje i duševne napore
rijentira u svijetlosti kršćanskih
iačela i Evangjelja.

Narodnu dušu, njegove obi-
taje i tradicije, njegov način miš-
jenja i života, njegove ideale
ni prosugjujemo onim mjerilom
toje je u skladu sa nepromjen-
jivim normama kršćanskih za-
ada i filozofskim nazorima na-
ega čovjeka na život i svijet.
li ne propovijedamo i ne sli-
edimo ideje i koncepcije samo
ato jer to narod hoće, nego u
rvom redu zato jer je ispravno

   

| Čisti zube — čuvaj se kamenca,
zato uzmi dnevno

i dobro ono što narod hoće ži-
votno naziranje našega naroda,
našega maloga čovjeka seljaka,
koji naučava duboku filozofiju
bez lažnih knjiga i knjižnica, jest
kršćansko. 1 kultura i tradicija
je kršćanska.

Narod je imao za pedagoga
Crkvu, pa se njegov život nije
mogo ni razvijati mimo Crkve,
a još manje protiv nje. Razne
liberalno-poganske struje politič-
ke, literarne i socijalne koje su
nastojale da se afirmiraju nijesu
nikada mogle zauzeti neku važ-
niju ulogu niti svoje smjernice
prilagoditi osjećaju i mentalitetu
naroda, jer je živa, organska veza
Crkve i naroda neuništiva. In-
teligencija je uvijek zauzimala
poseban rezervisan stav i prema
Crkvi i prema narodu. Inteligen-
cija je, dobrim dijelom, otpala
od praktičnog kršćanstva a time
se emancipovala. od narodne tra-
dicije; ona je izgubila kontakt
s onim, što u našemu narodno-
mu životu znači kontinuitet i
historiju. Bilo je megju inteli-
gencijom ljudi kojima je impo-
niralo sve što je strano i tugje,
a narodno im je bilo zaostalost
i primitivizam. Problem takove
inteligencije, pokvarene gospode,
danas je aktuelan kao nikada.
Proces onemogućivanja i udalji-
vanja od naroda pokvarene gos-
pode nije dovršen.  Blagopok.
Stjepan Radić prvi je uočio o-
pasnost pokvarene gospode za
narod i strahovito po njoj šibao
pa je u tome pravcu stekao o-
sobite zasluge. Ovdje je pozvana
Crkva i katol. inteligencija da
mnogo učini za obranu naroda
od svih sumnjivih, nepoželjnih
tipova.

Svi javni radnici, osobito po-
litičari moraju računati s važ-
nom činjenicom da je naš narod
katolički, da je on duboko reli-
giozan; njega ne treba osvajati
za katolicizam, jer je on davno
usvojen, on je ukorijenjen u svim

izražajima njegovog privatnog i
javnog života.

Katolicizam treba samo ču-
vati od židovsko-masonskih i li-
beralno - marksističkih utjecaja,
koji u raznim oblicima hoće da
demoralizuju dušu naroda i nje-
gov moral. Na postavljenim te-
meljima valja sistematski i or-
ganski graditi da se suzbiju sve
tajne podzemne sile. Katolički
intelektualci su pozvani pred
svima da svoje sposobnosti stave
na raspolaganje narodu, jer je
to naš narod i jer je to kato-
lički narod, koji traži i hoće o-
nakove ljude, koji su voljni ne-
sebično služiti interesima naroda.
Markantan je jedan pasus u ne-
davnoj izjavi Dra. Mačeka vogje
hrvatskoga naroda, jer su odnos-
ne riječi došle kao neprevarljivo
zapažanje čovjeka, koji ima pri-
like da oko sebe gleda ljude
raznih skrupula i raznih životnih
naziranja.

Može se dogodit, rekao je
Dr. Maček, da jedan, koji vjeruje,
ipak bude u životu nevaljal čov-
jek, ali se ne može dogodit da
bezvjerac zataji samoga sebe i
da bude otporan u stradanju i
patnjama za svoj narod. Neka
ove riječi, upravljene s najvišega
mjesta, budu opomena i pouka
narodnoj inteligenciji, koja ima
ambiciju da sudjeluje u radu i
borbi za sretniju budućnost svoga
naroda.

Dr. Ante Trumbić, nestor hr-
vatskih političara, upitan neki
dan od urednika jednog lista što
može kazati o položaju Hrvata
u današnjim političkim prilikama
ne izražava se, kao iskuni poli-
tičar banalno optimistički, već
pun vjere u pobjedu daje jednu
vrlo kratku ali duboku i pro-
gramatsku izjavu: Sloga i vjera
u Boga potrebna je našem ua-
rodu. Ljudi koji saosjećaju s na-
rodom i koji znadu kad je na-
rod ipak moralno najjači ne mogu
drugačije ni govoriti.

   

KALODONT

Golotinja i turizam
U br. od 22 -- VIII - 35 donosi be-
ogradska ,Politika“ vijest iz Dubrov-
nika, da je ma konferenciji, koju su
održali pretstavnici općine, Putnika,
Trg. obrtne i zanatske komore, zauze-
to stanovište, da bi se zabranom d6-
colletić-a oštetilo turizam. Čak prepo-
ručuju, da vlasti niti ne opominju tu-
riste radi prevelike golotinje, To, po
njihovom mišljenju, traže interesi tu-
rizma i mnogih privrednih ustanova.
Da potkrijepe svoje ,stručno“ mišlje-
nje gg. stručnjaci“ (za golotinju ! ?)
naglašavaju da zabrane dekoltiranih
toaleta ne postoje ni na jednoj rivije-
ri, pak tako ni u našem najbližem
susjedstvu, ,jer nitko neće da reskira
posljedice ovakovih zabrana“.(l)

Dakle tako, gospodo stručnjaci !
Bojite se, da mjerema za očuvanje
morala nebi skrenuli turiste u drugom
smjeru. Bojite li se da turisti zamjene
našu rivijeru Talijanskom ? Ne trebate
se bojati, jer bi vi kao stručnjaci, koji
poznate običaje na susjednim rivije-
rama, morali znati i to, da je baš u
Italiji provedena stroga kontrola nad
kupačima i turistima. Tamo i muškarci
moraju na kupanju imati pokriven i
gornji dio tijela, a van kupališta ne
smije nitko u kupaćem kostimu, Pre-
stupci se teško globe. Znadu li gg.
»Stručnjaci“ da m. pr. u Rimu, koji
sigurno nije manji turistički centar
nego Dubrovnik, niti muškarci (odrasli)
ne smiju šetati u kratkim gačicama, a
kod nas se i ženske bane po ulicama
u kratkim gačicama sa malom krpicom
preko prsiju.

Eto vidite, gospodo, dokle vas

vode lukrativni interesi, Znadu li gg.
»strućnjaci“ i to, da talijanske novine
predbacuju našim kupališnim vlastima
kako golotinjom privlače sebi strance?
Zar nam je to ma diku? Naša je rivi-
jera toliko lijepa i privlačiva, a naša
valuta niska, pak bi turisti dolazili k
nama i onda kad bi morali biti pri-
stojno odjeveni. Ima slučajeva da po-
neki odlaze s naše rivijere radi preve-
like javne sablazni, koja se tu doga-
gja. Zašto turisti ne idu u Afriku?
Tamo bi im dostojala jedna krpica, a
ponegdje bi im i ono bilo suvišno.
Izgleda megjutim, da naši odgovorni
faktori idu za tim, da posjetiocima
naših rivijera dočaraju slobodu divljih
predjela Afrike. Ono što se stide kod
svoje kuće, čine turisti pred nama. (l)
A narod? O tom ne vode brigu
naši stručnjaci. Ako odgovorni ne nađu
načina da tome stanu na kraj, zdrav
moral našeg seljaka naći će lijeka o-
nome od čega oni bježe. On će opet
rajčicama i voćem upozoriti nepristojne
i nečedne strance da Dubrovnik neće
dozvoliti da se u njemu javno propa-
gira sablazan. Oni pako, koji su sprem-
ni da radi ,ekonomskih“ interesa po-
gaze moral i tradicijonalnu skladnost,
nek zapamte da ništa što je mimo
božji zakon ne donosi blagoslova.