Br. 41. I POŠTARINA PLAĆENA U GOTOVU DUBROVNIK, 16 Listopada 1935. SMF“ Broj Čekovnog računa našeg lista jest 4153 Podružnice Sarajevo, God. XVII Narodna Svijest Cijena je listu 5 Din. mjesečno : za inozemstvo 10 Din. mjesečno PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU Uredništvo i Uprava kod Dubrovačke Hrvatske Tiskare. Izlazi svake Srijede Pojedini broj Din. 1.50 Vlasnik — izdavač — Urednik: Antun F1& — Dubrovnik Tisak Dubrov. Hrvat Tiskare (zast. Gj. Ružier) Dubrovnik 2, Rukopisi se ne povraćaju. U Beogradu je nedavno održan kongres jugoslavenskih liječnika, Ras- pravljalo se je o pobačaju (abortusu) io zaštiti matere, Većina prisutnih li- ječnika glasala je za rezolucije kojima se traži legalizacija pobačaja ne samo zbog medicinskih razloga nego i zbog socijalno-ekonomskih indikacija. Tek četiri liječnika su se našla koja su gla- I sovala protiv rezolucija. Nije nam poz- \|nato, koje su stanovište zauzeli gg. dubrovački liječnici, Budući je ovo pitanje od kapital. \|ne važnosti sa stanovišta opće marod- !lnih interesa donosimo uz male pre- inake članak, što je štampan u zagre- bačkoj ,H. S.“ br. 233. o, g. Da liječnici raspravljaju o čisto medicinskoj i higijenskoj strani proble- ma pobačaja, i da o tom stvaraju re- slzolucije, to je svima razumljivo, i u tom lloni imadu prvi riječ, ali i oni moraju priznati da pobačaj ima još i druge strane t. j. moralno pravnu i socijalnu. Kako liječnici ne mc gu zanijekati ovih strana problema pobačaja, tako moraju biti svijesni da nijesu kompetentni da lvaraju rezolucije i u ime drugih a ne isto medicinskih momenata u probie: lu pobačaja. Zato je i kongres liječ- pika u svojoj rezoluciji prekoračio svo- u kompetenciju, kad traži reviziju za- ona i priznanje socijalno-.ekonomskih ndikacija za dopustljivost pobačaja. Na liječnike spada da konstatiraju, la li pobačaj škodi zdravlju i životu ilene u kojim slučajevima i u kolikoj lnjeri, zatim da uočivši šteinu pojavu liširenosti pobačaja kažu medicinsko- igijenski ustuk toj pojavi. Pitanje pak lopustljivosti pobačaja nije vezano na jedicinu. To je moralno-pravno pita- le. Ima cio niz pojava, koje mogu ili sa medicinskog gledišta. sasvim avilne, — a moralno-.pravno i soci- llno nepravilne i zle i obratno. Pobačaj se sastoji u tomu, da se jlimetak, dijete, postavi izvan utrobe hajčine prije, nego je tcliko razvijeno t može samostalno, t. j. izvan utrobe i ajčine živjeti, što znači u svakom slu- liju smrt djeteta, smrt jednog ljud- tog individna. Do pobačaja može do- ili radi bolesti ili nesretnim slučajem i ijesnom intervencijom noseće žene ili tuge koje osobe. Nas interesira iza- lani, hotimični pobačaj, jer samo se o emu može govoriti sa moralne strane, [samo on može potpadati pod zakon. aki je pobačaj po svojoj naravi uni- (lenje jednog ljudskog života, pa zato oramo u prosugjivanju dopustljivosti Obačaju uzimati u obzir iste moralne tiacipe, koje uzimamo, kad je pitanje dopuštenosti umorstva čovjeka. || Dase čovjeku smije oduzeti život ludu ovi općenito priznati principi i D: kazna od društva za zločin i sa- loobrana od napadača. Pobačaj je u- torstvo, a umorstvo je dopušteno sa- 0 u ova dva slučaja: kao kažna i 0 obrana. Mogu li se ova dva slu- ja primjeniti na dijete u utrobi ma- 4? Prvi slučaj kazne za zločin — lošto, jer dijete još nije gospodar Problem legalizacije pobačaja svojih čina, ne ovisi o njemu njegov opstanak u utrobi majke, makar taj bio i za majku težak i pogibeljan. Dijete je uvijek nevino — a nevine se ne mo- že kazniti, Isto tako se ne može go- voriti o pobačaju kao o samoobrani majke — jer dijete, pošto nije gospo- dar čina, niti njegov opstanak u utrobi majke ne ovisi o njem ne može se govoriti samo od nepravednog napa- dača, Dosljedno svemu tomu nikako pobačaj u smislu hotimičnog uklonje- nja nedozrelog djeteta u svakoj starosti iz utrobe majke — što je isto što i direktno ubistvo djeteta — nije moral- no dopušten; u svakom takvom slu- čaju teško se gazi pravo osobe na njen život i opstanak — a to pravo je ono najelementarnije u pravu i odnosima megju ljudima — pravnim bićima. Zato je i dopuštenost pobačaja, odstupanje od najelementarnijih zasada i pravnih principa. Načelo odabiranja manjeg zla se ne može ovdje primijeniti, jer se ne može govoriti o manjoj ili većoj kriv- nji ili većoj žrtvi, jer se radi o žrtvi života koju nema nitko pravo da ne- kom preko volje nameine, u ovom slu- čaju mati djetetu, da sebe spasi. U slučajevima kad se nagjemo u dilemi da li smrt djeteta ili smrt dje- teta i majke, što je činiti, da se pra- vednost spasi? Slobodno se mogu u- potrijebiti sva medicinska sredstva i pothvati koja su nužna za zdravlje maj- ke, ako njihov primarni učinak nije abortus i ako nuzgredice i dogje do, abortusa, a drugih sredstava nema, i ako sesve poduzme da se uz to spasi i dijete. Briga je medicine da iznagje što bolje načine da u takvim sluča- jevima obe osobe ostanu u životu. Liječnici, koji su glasovali za re- zoluciju o legalizaciji pobačaja, ili su pristaše materijalističkog nazora na svi- jet — jer ne priznaju duše i za njih zametak nije osoba, nego dio materina tijela, koji se može odstraniti kao zub ili slijepo crijevo, — ili su materijali- stima pali na lijepak. Oni pobačaj pro- matraju sa stanovišta koristi ili majke ili društva, ali ne sa stanovišta neod- regjenog djeteta. Zar nema i ono nerogjeno dijete, ono nešto po čemu je čovjek čovje- kom, po čemu spada u rod ljudski, u društvo, ono na temelju čega čovjek ima neka prava, napram drugom, jed- nako kao i onaj koji je tek mjesec da- na stariji od njega — ali se je već rodio. Po tom vidimo da se legalizaci- jom pobačaja ruše temelji moralnog i pravnog reda, jer se dopušta — na- čelno — umorstvo nevinog i obara nu- tarnji razlog prava uopće. Nema ni jednog socijalnog raz- loga, koji bi govorio za legalizaciju pobačaja. Društvo treba štititi drugim zakonskim uredbama, zaštitom radnika, pomaganjem siromašnih i brojnih obi- telji i spretnom nutarnjom kolonizaci- jom. Zar zato, što je pobačaj faktično raširen i što se mimo zakona vrši, da ga proglasimo dopuštenim? Onda i korupciji, koja se faktično vrši, treba dati zakonsko odobrenje a ne pobijati je! Zahtjev liječničkog kongresa, da se uzakoni dopuštenost pobačaja, jest ne samo nekompetentan, nego i pro- tivan duhu našeg narodnog, moralnog i pravnog shvaćanja, koje je još uvi- jek kršćansko, te zločinački i protu- narodan. Stoga je sasvim ispravno i mužev- no zauzeo stanovište beogradski liječ- nik g. dr. Stavra Hristić kad je rekao: Ja ne mogu da razumijem, da su ovo govorili liječnici, što sam sada čuo. Mi nijesmo liječnici, da vršimo zločine, jer abortus (pobačaj) je zločin. Zločin je to, koji se treba kazniti po zakonu o zaštiti države“. Mjesečeve mijene. Zadnja četvrt u Subotu 19. o. mj. Mijena (mlagi) u Nedjelju 27. o. mj. Besplatan tečaj za masažu lica. Zahtijevajte kod kupnje Nivea. Creme besplatno brošuru ,Uspjeh pomoću Nivea“, Prispio nam je upravo: VELIKI IZBOR originalnih engleskih i Českih štofova za dame i gospodu. Cijene počam od Dinara 70.— Potpunoma moderni deseni, a cijene kao nikada dosada. VELIKI IZBOR kišnih kabanica za dame i gospodu fazone ,PARIS“, ,BERLIN“, ,NEAPEL“ i ,GENF“. Specijalne muške crne lak ka- banice. Raznobojne dječje pelerine. Trenchcoati poznate fazone ,DERBY“ »orig. waterpoof“ CIJENE PONOVNO SNIŽENE!!! Dajemo na dugomjesečnu otplatu. TRGOVAČKA KUĆA Tražite posjet naših zastupnika ! ,REKORD"“ Podružnica Dubrovnik Ulica KRALJICE MARIJE Ulica KRALJICE MARIJE , wo A Zadaća učitelja Početkom školske godine sakupili su se učitelji sviju bečkih osnovnih škola u crkvi sv. Stjepana, gdje im je, na njihovu želju odslužio sv. Misu kardinal-nadbiskup Dr. Innitzer, Za vri- jeme sv. Mise održao je kardinal pro- povijed pohvalivši u prvom redu od- luku učitelja, da novu školsku godinu započnu toplom molitvom Bogu, da im bude u pomoći u njihovom radu oko izobrazbe i odgoja povjerene im mladeži, novog naraštaja vlastitog im naroda. Govoreći o zadaći učitelja u kršćanskoj državi rekao je dr. lanit- zer i ovo: s»... Dužnost je svakog čovjeka da pomaže dovršiti djelo Božje, U dušu svakog čovjeka položio je Bog stva- ralačke snage, no bez tugje pomoći ne može pojedinac te snage razviti i o- jačati. Prvi pomagač čovjeku u tom poslu jest njegov učitelj u osnovnoj školi, koji je uz njegove roditelje u- jedno i prvi odgojitelj. Rad učitelja mora biti stvaralački, odgojni i izgra- gjivalački. Isus Krist je najveći uzor svakom čovjeku. Taj uzor mora stalno lebditi pred očima učiteljima naše omladine u njihovom radu. Dužnost je učitelja da iz povjerene im omladine stvaraju, od- gajaju i izgragjuju nove članove svoga naroda, nastojeći iz njih izgraditi po- jedince prema najvećem uzoru svakog čovjeka... Isusu Kristu. Učitelj omladine vlastitog naroda pun poštenja, značajan, pun ljubavi najnesebičnije za svoj narod, prožet dubokom vjerom u Boga, u svakom pogledu neporočna života znati će u- vijek, da škola nije tvornica, a učenici da nisu strojevi, koje tvornica proiz- vodi. Svaki učenik imade drugu narav, druga svojstva, druge sklonosti i dru-_ gačiji kućni odgoj i zato će učitelj sva- kom pojedinom učeniku posvetiti po- sebnu brigu oko njegove izgradnje i kod svakog pojedinog učenika primi- jeniti drugu metodu rada. No cijelo- kupni rad jednog učitelja mora pri tom biti upravljen samo jednom cilju... svu povjerenu mu omladinu povesti putem najvećeg uzora... lsusa Krista. Škola oblikuje značajeve, i zato se mora svaki učitelj uživiti u dušu svakog djeteta, koje je njemu u školi povjereno. Svaki je učitelj dužan biti u prvom redu nesebičan. Sebičnost je najveća zapreka u odgoju omladine. Učitelj pun egoizma ne trpi poštova- nje treće osobe kraj sebe. Takav od- gojitelj izgragjuje povjerenu si omla- dinu prema vlastitom ,ja“ zaboravlja- jući, da je najviši odgojni ideal . . . Isus Krist. Samo je onaj učitelj dobar odgo- jitelj, koji je prožet duhom najveće odgovornosti prema Bogu, narodnoj zajednici, roditeljima povjerene mu o- mladine i prema samoj toj omladini. U katoličkoj državi morali bi učitelji osnovnih škola biti temeljni stupovi velebne zgrade Katoličke akcije !“ Pomozite ,MILOSRDJE“