| POSTARINA PLAĆENA U GOTOVU | Br. 49. DUBROVNIK, 11 Prosinca 1935. SRSSSSSZ ILI A Broj Cekov MORE jest 4153 Podružnice Sarajevo. Narodna Svi nog računa našeg lista God. XVII jest Cijena je listu 5 Din. mjesečno: za inozemstvo 10 Din. mjesečno PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU Uredništvo i Uprava kod Dubrovačke Hrvatske Tiskare. Izlazi svake Srijede Pojedini broj Din. 1.50 Vlasnik — izdavač — Urednik: Antun FIč — Dubrovnik Tisak Dubrov. Hrvat Tiskare (zast. Gj. Ružier) Dubrovnik 2, Rukopisi se ne povraćaju. Katolici i kultura Kažu nam ,slobodoumni“ mislio- ci, da smo mi katolici natražnjaci i mračnjaci. Evo nekoliko očevidnih pri- mjera, kako su baš katolici brojnim izumima pravo svijetlo i blagodat za cijelo čovječanstvo. Boetije u 6. vijeku, a Pacifik u 9. izumiše umjetne vodene satove ; papa Silvestar II. uvede prvi arapske brojeve; redovnik Bernard uvede 1120. u Njemačkoj arapsko računstvo. Sv. Urzo izumio je vodene mlinove. Be- nediktinac Gvido od Arezza izumio je četverocrtni sistem za note, glazbenu ljestvicu, monokord, prva glazbena pravila. Sv. Ambrozije i papa Grgur Veliki izumiše uregjeno pjevanje, a benediktinac Hubald (oko 900.) uve- de višeglasno pjevanje. Benediktinac Valentini prvi upo- trebi kemiju za liječenje bolesnih. Sa- moštani benediktinaca bili su u sred- njem vijeku jedino utočište bolesnika. Profesori jedine liječničke škole u Pa- lermu od 8—14 vijeka bili su bene- nediktinci, Franjevac Roger Bacon, najveći fizik i kemičar srednjega vi- jeka, izumio je osim drugoga i pove- ćalo i durbin. Sveć. Luka di Borgo uvede algebru. Benediktinac P. Pon: tije od Montferata u Španiji izmislio je način poduke za gluhonijeme. [su- sovač Scheiner (| 1650), prof. mate: matike, fizike i zvjezdoznanstva izu- mio je helioskop, otkrio sunčane pjege, a D. Regimontanus učio je 2 vijeka prije Galilea, da se zemlja okreće o- ko sunca. Isto tako Kard. Nikola od Kuze. Kan. Kopernik ovu je nauku temeljito zastupao. Pariški redovnici organiziraše va- togasce, koje je kralj Ljudevit XIV. prozvao prvim pariškim vatrogascima. lsusovci izumiše plinsku rasvjetu. Dja- kon Rollet u Francuskoj prije Fran- tina, učio je o eletrici u oblacima. Prokop Diviš, župnik u Bredincu u Moravskoj, uvede prvi munjovod. Sve- tenik Piaton izumi dvokolicu. Isusov- ti Schall i Roh reformiraše kineški llalendar. Pin, kao glasoviti matema- lik i zvjezdoznanac, podiže zvjezdar- tu u Pekingu, gradi brodove, i kine- iki car Čung-Čin imenova ga pret- tjednikom računskog sudišta i man- larinom prvog reda. Sv. Ivan de la falle prvi utemeljuje obrtnu školu i preparandije (1648). | Glasoviti Kneipp liječi vodom! tedovnik španjolski Juan Gilaberto ltffre osniva u Valenciji 1409. prvu dnicu. Sv. Ivan od Boga reformator # načina liječenja ludih. O. Celestin lpitz u Austriji proizveo je prvi nar- u (1847). Isusovac Eckel osnivač ? nunizmatike. Isusovac Lana (1687.) učio je slijepce čitati i sastavio je 870. opis zrakoplova. Roger Bacon umio je fonograf. Cerebotani izumio tg. 1910. žepnu spravu za bežični zojav. Redovnik Budos sagradio je tve orgulje. Isusovac Scheiner izu- lo je dalekozor, a O. Magnan sit- zor. To su samo neke činjenice, ali ie jasno govore da katolici nisu na- ležnjaci i neprijatelji prosvjete, nego tjodličniji izumitelji svjetskoga glasa (ft ponos -katoličke Crkve, a na -ko- Današnji Pariz i nekadašnji Dubrovnik Ovu je paralelu povukao prošlih dana, profesor hrvatskog jezika na mjesnoj gimnaziji g. Safet Burina u jednom novinskom - članku »Jugosla- venske Pošte“ od 23 novembra o. g. tvrdeći, da je stari Dubrovnik bio »minijatura današnjih svjetskih mon- denskih metropola“. Nema sumnje da je svako doba i posvuda imalo svojih poroka i vrlina, jer ljudi ostaju uvijek ljudi, ali ne razumijemo g. profesora kad hoće da zlo u starome Dubrovniku generalizira i prikazuje životom, koji hoće da se iskorišćuje ,do skrajnih granica“ do »posljednje stope mogućnosti“. Sve te tvrdnje g. profesor ničim ne dokazuje, a kad je jedinim primjerom pokušao da se otare o nekog Kneza na ostrvu Koločepu (Koločep nije ni imao Kne- za), svu je svoju novinsku pisaniju obestemeljio, a logiku po glavi udario. G. profesor piše : , Zdrave i lijepe djevojke iz Župe, Konavala, primorja i ostrva male republike, raduju se kao i njihovi roditelji što dolaze u vezu sa gosparima“, a zatim spominje kako su stanovnici na ostrvu Koločepu sasjekli kneza na komade, što je jedna njihova.djevojka: pala.kao žrtva kneževe ,pohotljivosti i sladostrašća“. Ne vidi li g. profesor u ovome udarac logike po glavi ? Raduju se djevojke i roditelji kad dolaze u vezu s gospa- rima, a kad tamo narod siječe kneza, radi oskvrnuća jedne same njihove djevojke. Ovo je baš dokaz, da je moral kod naroda dubrovačkoga bio na _ zavidnoj visini, pa da narod nije ni knezu praštao, kada bi se o moral ogriješio. Osim ovoga za se fatalnoga pri- mjera, spominje g. profesor pri kraju još i jedan ,vic“ ali ,vicevi“ su da se nasmiješ, a nikako da nešto oz- biljna dokažeš. ; Poznati i priznati naučenjak i historik g. Milan Rešetar, koji je cijeli svoj život proveo u dubrovačkom i inostranim arhivima i na knjizi skoro oslijepio, u svojim ,Kulturne sličice Dubrovnika srednjega vijeka“, dosta se je opširno osvrnuo na mane i po- roke staroga Dubrovnika, ali se ipak nije bojao kazati: ,Moral je u Dub- rovniku bio uopće zdrav, pa zločinstva i teži prekršaji dosta se rijetko jav- ljaju“. Možda sve ovo nije bilo poznato g. profesoru. Neoprostivo je pak što se &. profesor u svome članku nije barem osvrnuo na ,Dubrovačku književnost“ od Ivana kan. Stojanovića. Tu bi bio našao doslovno ove riječi: ,A što bi rekli o moralnosti dubrovačkoj? Pri- mjera ima strahoća Božja... Ali kud ćete boljeg dokaza do onog interregnu- m-a od gotovo osam dugijeh mjeseca, kad je s razdora političkijeh stranaka narod dubrovački ostao bio bez vlade ; i ne dogodi se nijedno ubijstvo, ni- jedna kragja, nijedno nasilje. Sudovi, senat, bijahu zatvoreni; a narod? Ovdje pita Ferić: Što učini on tada? Je li zbilja sam prihvatio uzde vla- danja? Je li megju pukom ustao ka- kav novi Spartak proti domovini ? Ah ne! Kogod si ti, tugjinče, koji ovo čitaš, priznaj, da je ovaj puk: jedini u istoriji ljudskoj! Ovaj je puk bez vlade mirno stajao, i hodio po crkvama, i molio se svome svetomu Vlahu, da se vlastela smire megju sobom, da se kakva neprilika ili vražda ne dogodi na štetu domovine“. Bili se ovo bilo moglo kazati; o narodu, čiji bi živet ,ličio današnjem mondenskom“ o gradu, ,gdje je mladež bila razuzdana a čulna ljubav bila osnov života“ ? Mislimo da ne. Trebalo bi napisati cijelu. knjigu, da pokažemo g. profesoru kako se je možda nehotično zaletio u svojoj tvrdnji, ali ne možemo premučati stro- gost dubrovačkih zakona, da se očuva moral i poštenje u dubrovačkom na- rodu. Navodimo samo neke slučajeve iz arhiva (Consilium rogatorum; Vi- jeće umoljenih). Radi bludnosti osugjena je žena X. da.se postavi na magarca i vodi po gradu; da se priveže za jedan sat na stup sramote (ad berlinam) i da se bičuje od vršioca pravde ; a zatim opet na magarcu povede u svoju kaznačinu. (Consilium regatorum svez. 125, str. 261). Radi kragje, osugjena je žena I. da se provede kroz grad na magarcu, VRIJEME JE DA SE OPSKRBITE!! ŠTOFOVIMA ZA ODIJELA | KAPUTE. Skrećemo Vam pažnju na naš izbor orig. en- gleskih štofova! Najmoderniji deseni i boje za ženske zimske kapute! Veliki izbor damskih štofova za haljine po posljednoj pariškoj modi. Naimodernijim svilama u svim kvalitetama i bojama kao: Cloque, Svileni Shetland, Cicque Marocainne, Crepe Satin, Marocainne sve u čistoj i umjetnoj svili i t, d. Dodjite i uvjerite se, pregled robe bez obaveze na kupnju. Uslovinajpovoliniji - dugoročnaotplata Samo kod TRGOVAČKE KUĆE ,REKORD"“ Podružnica Dubrovnik Ulica KRALJICE MARIJE Tražite posjet naših zastupnika. Ulica KRALJICE MARIJE Na otplatu! či mmm Nikada nepakovani Pravi samo u poznatom plavom omotu. mmm m———mm———m——m da se stavi na berlinu, da se tu bi- čuje, zatim da se za uvijek zatoči u Apuliju. (Pulja). (Consilium regatorum svez. 125, str. 276). Radi podmetnutog požara osugjen je na deset mjeseca tamnice u dvoru seljak M., da plati stotinu groša za izgorjelu pojatu; i da se ni po dovr- šenoj kazni ne smije pustiti iz tam- nice, ako prije ne isplati oštećenoj stranci pedeset groša, a ostalih pe- deset u tri godine. (Cons. rogatorum svez. 127 (str. 113). Radi ubojstva osugjuje se Stjepan X. ako pade u ruke pravde, da biide obješen na javna vješala, da mu se kuća sažeže i pospe solju. (Cons. rogat. svez. 128., str. 171). Za istl zločin osugjen je Nikola X., ako pade u ruke pravde, da bude obješen na javna vješala na Dančama, da mu se lješina raskine u četiri djela, i pojedini dio. izvjesi na odregjeno za to mjesto, da mu se kuća sažeže, a obitelj preseli na Lastovo. (Cons: rog. svez. 134, str. 11). Može li se poslije svega ovoga i posumnjati, da je grad bio zlom zaražen, uz ovakove: kazne i poslje- dice bilo kojih prestupaka ? Ni naj- manje ; dapače je očito iz svega ovoga, da je dubrovačka vlada najstrožijim kaznama, htjela očuvati svoj grad od bilo kakvog nemorala. Da se je moralno stanje Dubrov- nika do kasna održalo, kao zgodan primjer navestit ću samo ovaj slučaj iz Engelove povijesti Dubrovačke republike: ,Prvi biskup dubrovački pod Austrijom, Gjuričeo, kad je došao u Dubrovnik i obašao grad, reče jed- nom vlastelinu: Čudo mi je kako u Dubrovniku ne postoji jedno sjeme- nište (zavod za uzgoj klera). Na to će mu vlastelin: Sto se tiče morala i strogosti života prama današnjim vremenima, cio naš grad je jedno sjemenište“. i Uz ovako obilje svjetlih i uzgoj- nih primjera dubrovačke prošlosti, ćemu baš posizati za pojedinim tam- nim tačkama ljudskih slabosti ? Gdje- god je ljudi, uz dobro bilo je i zla i: bit će ga dok bude svijeta. Sveta je dužnost roditelja i uzgajatelja, cjeline i pojedinca, da naraštaju na komu “ svijet ostaje, pruža samo primjere koji mogu da ga oplemene, da ga čovjekom i čestitim gragjaninom uči- ne, po onoj Sundećićevoj: »Uzgojmo se, a pak nebojmo se, Uzgoj će nas u nebesa vinut, S uzgojem će sloboda nam sinut“. X. O oz. I