| POŠTARINA PLAĆENA U GOTOVU Br. 9. DUBROVNIK 1. Ožujka 1933. s Broj Čekovnog računa našeg lista jest 4153 Podružnice Sarajevo. God. XV. Narodna Svijest Cijesa je listu 5 Din. mjesečno; za inozemstvo 10 Din. mjesečno PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU. Uredništvo i Uprava kod Dubrovačke Hrvatske Tiskare. Izlazi svake Srijede Pojedini broj Din. 150 Vlasnik — izdavač — Urednik: Antun FI1& — Dubrovnik Tisak Dubrov. Hrvatske Tiskare (zast. Ivo Birimiša) — Dubrovnik Rukopisi se ne povraćaju. Q&rah i pepeo... Jaku opomenu dovikuje nam danas na Pepelnicu sv. Majka Crkva: ,Spomeni se, čovječe, da si prah i da ćeš se u prah obratiti“. To je stara i uvijek nova istina, kojoj ne može a ma baš ništa nitko prigovoriti. Svak to vidi svaki dan svojim vlastitim očima. Otkako je Gospodin Bog stvorio prvog čovjeka i stavio mu ime Adam I. j. zemlja neprestano se ponavljaju te riječi Gospodina Boga izrečene još u raju zemaljskom : ,Spomeni se, čovječe, da si prah...“ 1 to vrljedi za svakog čovjeka bez iznimke za svu djecu Adamovu, od početka svijeta do danas i do vijeka. A kako je jaka ta poruka i u svijetlu te istine kako swe drukčije izgleda. Što je blago i bogastvo ovog svijeta ? Što su časti i ugled ? Što su naslade i uživanja ? Vanitas vanitatum... Isproznost nad ispraznostima i sve je ispraznost na ovoj kukavnoj kori zemaljskoj. Pravog mira i pokoja, prave sreće i zadovoljstva ne može srce ljudsko da nagje u stvo- renjima, več jedino kod svog Stvoritelja. Sapunasti mjehurići puni šarenih boja, kojima se poigravaju nestašna djeca — odjednom puknu i ostaje od njih kap nečiste vode. To su dobra i uži- vanja ovog varavog svijeta. Zato podignimo svoje srce na više stvari. Ad majora nati.,. A zato je baš zgodno ovo sveto Korizmeno doba. Nozolucije svećenstva (dubrovačke biskupije Redovno i svjetovno Svećenstvo Dubrov. Biskupije sabrano na sastanku u Dubrovniku dana 25. veljače 1933. prihvatilo je ove rezolucije : I. — Protestira protiv prijedloga, koji su pred- stavnici slobodnozidarskih loža podnijeli beogradskoj skupštini za izgon iz države odnosno internaciju čla- nova reda Družbe Isusove. Svećenstvo Dubrovačke Biskupije ulaže taj protest ne samo radi toga, što spomenuti prijedlog stoji u najvećoj suprotnosti sa temeljnim načelima gragjanske slobode, koja su zagarantovana ustavom, nego u prvom redu radi toga što red Družbe Isusove imade nepro- cjenjenih zasluga za Katolike Hrvate ne samo za njihov vjerski i ćudoredni odgoj nego i za kulturni napredak. Svećenstvo Dubrovačke Biskupije ulaže ovaj pro- test u rodnom gradu najvećeg svjetskog učenjaka Ragjera Bošković, koji je kao član Družbe Isusove prvi proslavio naš narod u čitavom svijetu. Svećenstvo Dubrovačke Biskupije ulaže posebno ovaj protest radi toga, što su Isusovci u Dubrovniku osnovali ,Collegium Ragusinum iz kojega su potekli svi naši velikani. 1. — Najodlučnije protestira protiv sistematskog podzemnog rada predstavnika jugoslavenskih slobodno- zidarskih loža ujedinjenih u Velikoj Loži , Jugoslavija“ u Beogradu uperenog protiv katoličke Crkve, koji se rad u posljednje vrijeme osobito očitovao u zakonskom prijedlogu o rastavi Crkve i države, u neprestanom na- padanju masonske štampe protiv katoličkih istitucija, osobito protiv katoličkih škola, protiv vjerskog odgoja wladeži, protiv katoličkih redova, protiv katoličkih bis- kupa i osobito protiv Vrhovne Glave katoličke crkve, Nasljednika Petra Apoštola i Namjesnika Kristova, tim više što ovakav rad potkapajući katoličku Crkvu ruši stup socijalnog poretka u državi. II. — Izjavljuje da nepokolebivo i vjerno stoji uz svoje katoličke biskupe u pitanju poznale poslanice odrešito protestirajući protiv slobodnozidarskog tenden- cijoznog i namjernog izvrtanja njena čisto vjerskog i odgojnog sadržaja. IV. — Svećenstvo Dubrovačke Biskupije ujedno izražava svoju hvalu i priznanje cjelokupnoj katoličkoj stampi radi odriješite obrane katoličkih načela, a u prvom redu izrazuje svoju hvalu i priznanje ,Katolič- kom Dnevniku“, ,Hrvatskoj Straži“, koja je sistematski otkrivala i stvarno pobijala smišljene osnove slobodnih zidara protiv katoličke Crkve, pak poziva sve katolike, da se okupe oko svoje štampe i da je podupru. Masonerija na djelu. Nedavno je u beogradskoj skupštini iznesen pri- jedlog slobodnc-zidarskog ,brata“ Kešeljevića o rastavi crkve i države. Ali taj se ,brat“ toliko zaletio da bi njegov prijedlog bio od dalekosežnih posljedica u dr- žavi, pak je stoga ministar Kramer u ime Kr, Vlade odbio hitnost tog prijedloga. Malo iza toga u istoj skupštini ustaje drugi masonski ,brat“ Dr. Otto Gavrančić, u Za- grebu, te iznosi zakonski prijedlog o raspustu Isuso- vačkog reda i izgonu svih redovnika lsusovaca sa teritorija ove države. Koji [Isusovac ne ode u inostran- stvo, taj će biti interniran na otoku Visu, gdje se ne smije baviti nikakvim crkvenim ili gragjanskim poslom, niti išta posjedovati i imati. Ova dva ,bratska“ prijedloga u beogradskoj skup- štini najbolje nam potvrgjuju u praksi navode beograd- skog liferanta Damjana J. Brankovića, ,Velikog Be- sednika“ i ideologa Velike Ujedinjene Masonske Lože »Jugoslavija“ u Beogradu. Branković je kazao u svom poznatom govoru u Somboru, da istaknuta ,braća“ moraju pojačati svoju aktivnost, a osobito to govori onaj ,našoj (t. j. Damjanovoj) braći u kraljevskoj vladi, oba zakonodavna tela (t. j. skupštini i senatu), držav- nom savetu, sudstvu i drugim istaknutim položajima“. »Braća“ Kešeljević i Gavrančić odmah su "poslušali svog ,starešinu“. Poslije prijedloga Otta Gavrančića, može ,Veliki Besednik“ gospodin Damjan Branković opet ponoviti svoje riječi, da ,treba odati puno _pri- znanje onoj našoj braći, koja živo sudeluje na telesnom razvitku i viteškom vaspitanju našeg podmlatka. Sokol- stvo i slobodno zidarstvo imaju važnih dodirnih točaka na terenu stvaranja moralne ličnosti i razvijanju »konstruktivnog patriotizma“. Ove su riječi ,bratu Ga- vrančiću“ evangjelje. Ali vratimo se na sam zakonski prijedlog o raspustu i izgonu reda Isusovace. Ne moramo na ovom mjestu braniti naše Isusovce od masonskih i ,nacijonalnih“ napadaja, jer svi pravi i pošteni Hrvati i katolici znadu što znače Isusovci u našem narodu danas, a još više koju su ulogu oni odigrali u razvitku naše hrvatske kulture i prosvjete. Duge članke, rasprave i velika djela mogja bi se pisati o njihovom blagom i korisnom radu u našim hrvatskim krajevima. Što su učinili Isu- sovci u Dubrovniku priča nam ,Collegium Rhagusi- num“ i plejada naših književnika učenjaka iz Družbe Isusove. Koliko su zadužili Bosnu svojom gimnazijom u Travniku pisalo se je nedavno prigodom 50 obljet- nice tog zavoda. Osvrnimo se na formalnu stranu prijedloga Dr. Gavrančića, a to je u kakvoj je protivnosti nje- gov prijedlog sa sadašnjim ustavom i pozitivnim zakonima eve države. Ustav od 3/IX. 1931. utvrgjuje, jednakost gragjana čl. 4., koji glasi: ,Svi su gra- gijani pred zakonom jednaki. Svi uživaju jednaku pravnu zaštitu“. Po g. Dr. Gavrančiću Isusovcima se ima zabra- niti ,bilo kakovo crkveno ili gragjansko djelovanje“. Po zakonskim propisima crkveno djelovanje nije za- branjeno, nego čak ima javno-pravni karakter, kao opće korisno djelo. Time je za Isusovce uvedena po- sebna odredba, kojom oni postaju neki gragjani dru- gog reda. Kad bi se prihvatio prijedlog ,brata" Ga- vrančića stvorile bi se dvije grupe nejednakih gragjana, a to se protivi najosnovnijim načelima moderne države. Osim tog prijedlog je i protiv čl. 9. Ustava, koji glasi: »Nijedan gragjanin ne može biti izagnan iz zemlje“, te nitko se ne može ni u kom slučaju protjerati iz svog zavičajnog mjesta, bez sudske presude“. Prijedlog Dr. Gavrančića nije samo protivan Bo- žjim i maravnim zakonima, ne protivi se mišljenju i želji svih poštenih gragjana ove zemlje, već u potpu- noj protivnosti s formalnim pravom, t. j. današnjim zakonima i Ustavom. Protiv ovog zakonskog prijedloga uzbunila se cijela hrvatska i katolička javnost i protesti sa svih strana danomice rastu. Osobito se ističe muški i od- važni protest nadbiskupa preuzv. Dr. I. E. Šarića, za- grebačkih svećenika i gragjana grada Travnika. Na sve to osvrnut ćemo se i mi opširnije dojdući put. Prije Din 120 Prije ,, 140 Prije ,, 150 Omogućujemo roditeljima, da svoju djecu dobro odjenu uz nevjerojatne povoljne uslove, što je sada više nego ikada važno. TIVAR ODIJELA U školi biskupa Strossmayera. Što nas uči veliki biskup o narodnoj Crkvi? Danas se neprijatelji katoličke Crkve najviše oba- raju na nas katolike, da naša Crkva nije narodna crkva, pa da su s toga katolici anacijonalni i antinacijonalni. Slobodni zidari pače poručuju katolicima da moraju provesti potpuno ocijepljenje od Rima t. j. od rimskog pape i proglasiti svoju marodnu katoličku crkvu ! Ali ta ista gospoda, koja zagovaraju našu nar. crkvu, svim su bjesom graknuli na naš episkopat, kad je u zadnjoj svojoj poslanici spomenuo ,pošteno naše hr- vatsko ime“. U svim navalama na katoličku Crkvu njeni- se neprijatelji pozivlju na velikog učitelja i do- brotvora hrvatskog naroda, katoličkog biskupa Josipa Jurja Strossmayera. Pa dobro vidimo što Strossmayer uči u pitanju narodne crkve ! God 1883 izdao je Strossmayer u 2. broju svog Glasnika korizmenu okružnicu, u kojoj piše: Jedinstvo je u Crkvi najsvetija i najuzvišenija stvar. Tko za jedinstvom u Crkvi Božjoj teži i je- dinstvo promiče, taj, koliko je do njega vrši svetu oporuku Isusovu, koju nam je ma poglavlju 17 kod Ivana ostavio (molitva Isusa velikog svećenika : da svi budu jedno! naša opaska), taj nasljeduje velikoga apostola naroda sv. Pavla, koji u svima svojim posla- nicama, osobito na Korinćane, divnim upravo načinom i divnim prispodobama jedinstvo u Crkvi preporučuje“. U korizmenoj poslanici god. 1885 piše : , Jedinstvo sveto, jedinstvo sveopće, najbitniji je značaj — po nauku jedne i druge crkve — prave crkve Božje... Jedinstva dakle svetoga i onoga vječitoga izvora, iz koga to je- dinstvo proističe, nikada u Crkvi Božjoj nije nestati moglo... ako je pak tako, pita se: gdje je to pravo i živo jedinstvo ? Ovo u vidivoj Crkvi vidivo biti mora tako, k& što je vidiv ovaj divni dom, koga je Isus sam osnovao i na takvi vis postavio i toliko odliko- vao, da je svemu svijetu na vidiku... Još jedan put dakle: gdje je to jedinstvo, jeli na istoku ili na za- padu“. I onda pokazuje kako nema ,u cijelom istoku tomu jedinstvu nigdje ni glasa ni traga, dočim svuda ma zapadu svakim korakom na sjajne i neodoljive dokaze toga jedinstva nailaziš...“ Zato u okružnici god. 1888, koju je napisao na povratku sa hrvatskog hodočašća, što ga je bio predveo pred sv. Oca, izriče ovu želju: ,Da sv. Ocu Papi Leonu XIII. za rukom pogje malo po malo“ gas krš- čanski svijet i sve kršćanske narode u krilo svete