POŠTARINA PLAĆENA U GOTOVU

 

Bri.

DUBROVNIK 26. Travnja 1933.

ma

Broj Čekoznog računa našes lista
jest 4153 Podružuice Sarajevo.

 

God. XV.

Narodna Svijest

 

idjena je listu 5 Din. mjesečno; za inozemstvo 10 Din. mjesečno
PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU.

Uredništvo i Uprava kod Dubrovačke Hrvatske Tiskare.

# 3.Lslil: . e

drebrni julilej ,katiičkom Društva Bošković“

U Nedjelju je započela ,Prosvjetna sedmica“, što

je priregjuje Katoličko Društvo Bošković kao prvu pri-

redbu u nizu ostalih što ih namjerava držati kroz ovu
svoju jubilarnu godinu.

Doista zaslužuje, da se ovom prigodom osvrnemo
na ovo naše odlično kulturno, prosvjetno društvo pri-
godom njegove 25-godišnjice opstanka i neprekidnog
kulturnog rada.

Osnutak ,Katcličkog Društva Bošković“ pada u
doba kada se je počela provegjati dekristijanizacija i
totalna laicizacija evropskog društva. Bezvjerska nauka
po laičkoj štampi i strančarstvu počela se širiti u ši-
roke narodne slojeve i brzo su se počele vigjati poslje
dice. Bezvjerje i nekršćanska kultura počeše uzimati sve
više maha i kod našega do tada dobrog kršćanskog
naroda.

Već god. 1903. izigje u ,Listu Dubrovačke Bis-
kupije“ ,Poziv“ mp. O. U. Talije, da se u Dubrovniku
osnuje društvo, koje bi se u javnim predavanjima na
znanstvenoj bazi bavilo ,svim socijalnim, moralnim i
religioznim pitanjima, koja su ma dnevnom redu“.
Ovaj poziv nije ostao glas vapijućeg u pustinji, jer se
je našao lijepi broj svijesne katoličke inteligencije iz-
megju klera i svjetovnjaka, da ostvari ovu dobru na-
misao. Kao svakom početku nije ni ovdje falilo poteš-
koća, da se svladaju, pa s toga tek na Imakulatu g.
1907. mogao je mp. O. Urban Talija da održi prvo
javno — inauguralno — predavanje mladog ,Kato-
ličkog Društva Bošković“. Mlado društvo uzme sebi
2a zadaću širiti pravu znanost i solidnu kulturu, do-
stojnu čovjeka kršćanina, dostojnu slavne tradicije Du-
brovnika, u jednu riječ postati žarište katoličke prosvjete
u Dubrovniku, u danima, kad su se mad gradom sv.
Viaha počele nadvijati cblačine kobne skepse i ubi-
tačne nevjere. Taj će pak svoj važni rad cbavljeti u
blistavom svijetlu imena najslavnijeg sina Dubrovnika
— velikana duha isrca — Rngjera Boškovića, kročeći
po njemu utrtim stazama.

I ,Katoličko Društvo Bošković“ osnovano je na
takovim principima, da je ne samo dobro zapečelo
svoju uzvišenu misiju, nego je i lijepo napredovalo i
ustrajalo vjerno svojoj zadaći evo već punih 25 godina.
Kroz prošlih 25 godina neprestanog rada na prosvjetno-
kulturnom polju cdržano je u društvu bezbroj učenih
zmanstvenih i popularnih predavanja iz svih grana zna-
mosti, bezbroj akademija i spomen-večeri prigodom
raznih obljetnica povjesnih dogogjaja i slavnih ljudi
mebrojeno poučao-zabavnih sastanaka umjetničkih i lite-
rarnih te ma stotine predstava odgojnog karaktera.

God. 1911. prigodom centenara Rugjera Boško-
vića društvo je izdalo svoju ,Spomenicu“, raprezen-
ietivno djelo svoga rada. Osnovalo je i svoje nakladno
poduzeće ,Mala Boškovićeva Biblioteka“, u kojoj je
štampalo neka važnija održana predavanja.

Sav taj kulturno prosvjetni rad imao je vanred-
duog upliva na dubrovačko gragjanstvo a osobito na
owladinu, koja je sa katedre Katoličkog Društva Boš-
ković“ dobila jasne poglede na životi životne probleme
odlučne i ma tok vlastitog života.

Izmegju ostaloga, možda i sporednoga, istaknut
ćemo samo jednu činjenicu iz umjetničkog života u
Dubrovniku. Neki vrijedni članovi današnjeg dubro-
vačkog Kazališnog društva počeli su razvijati svoje
lijepe umjetničke sposobnosti na daskama ,Boškovi-
Čeve“ pozornice! A i Dubrovačka Filhaimonija ima
svoj početak u ,Boškoviću“,

U historijat ,Katoličkog Društva Bošković“ spada,
da se spomene i neraspoloženje nekih liberalnih ele-
menata prama društvu već iz početka njegovog opstanka.
Tomu su doprinosile i tadašnje pclitičke trzavice,
premda je već pri osnutku društva naglašeno, da društvo
mije političko. Zagriženim liberalnim elemeniima društvo
je bilo tm u oku. Koju godinu kašnje izagje u jednom
tadašnjem mjesnom listu ovaj apel: Osjeća se potreba
u Dubrovniku jednoga kulturnog društva! Time se je
htjelo ignorirati već bujni kulturni rad ,Boškovića“.
Ali nije ostalo samo na apelu. Za malo vremena bi

Izlazi svake Srijede
Pojedini broj Din. 1.50

 

JE

/
1
/

 

 

sSchichtov

RADIO

365 SUNČANIH DANA

RADION čini domaćicu potpuno neovi-
snom od vremena. Ono što se bijeljenjem
na tratini može polučiti samo ljeti, učini
RADION u kotlu brže u svako godišnje
doba. Već kod kuhanja probubljavaju
milijuni mjehurića kisika, koji zajedno sa
sapunskom pjenom prolaze kroz rublje.
Tako rublje postane bez muke i truda sni-
ježno bijelo i čisto!

Vlasnik — izdavač — Urednik: Aniun FI& — Dubrovnik
Tisak Dubrov. Hrvatske Tiskare (zast. Ivo Birimiša) — Dubrovnik
Rukopisi se ne povraćaju.

   

U GODINI!

KOTLU
pje1WJE ie IaaTINI

iš suNCE

 

osnovano na ustuk  ,Boškoviću“ liberalno društvo
»Ljudevit Gaj“. Čast i slava imenu Gajevu, ali libe-
ralni i antikatolički ,Ljudevit Gaj“ bi za Dubrovnik
egzoitična bilika, koja nije mogla naći prikladna ila
niti za opstanak, pa zato se nakon par održanih pre-
davanja društvo brzo raspade, Ipak neraspoloženje
liberalaca prama društvu ,Bošković“ ne prestade, da-
pače traje još i dandanas, kad naš ,Bošković“ ne
samo ne malakše, nego, regbi, sve jačim elanom raz-
vija svoju prosvjetnu i kulturnu djelatnost,

Dok ističemo ovaj svjeili rad_,Katoličkog Društva
Bošković“ kroz minulih 5 lustara života, čestitamo
našem dičnom jubilarcu željom za još bolji napredak,
kličuči mu : Crescat ! Floreat !

XI. Megjunarodni kongres Pen-klubova.

Pripremni radovi za taj kongres, koji će se dr-
žati u Dubrovniku 25. do 27. maja, idu svom  zavr-
šetku. Pripremni odbor održao je sjednicu 9. i 10.
aprila u Beogradv. Ondje je ponajprije sa zadovolj-
stvom utvrgjeno, da je odaziv siranih učesnika vrlo
velik. Do sada su stigle prijave od 23 centra Evrope
i Amerike, sa preko 200 učesnika. Još se očekuju pri-
jave iz sviju centara, naročito iz Francuske, Njemačke,
Rumunjske i Grčke, Naročito cdaziv iz Engleske, Au-
strije i Čehoslovačke, a zatim iz Švicarske, Belgije,
Magijarske, Škotske i Nizozemske. Od poznatih imena
prijavili su se H. G. Wells, Jules Remain, Bojer, Kva-
pil, Langer, Marineiti, Ovld, Sieroszewski, Schreyvogl,
Lothar itd. Na zadnjoj sjednici utvrgjen je dnevni red.

Na radnom programu su tri pitanja : ,Individua-
lizam i kolektivizam u književnosti“, ,Nezavisni knji-
ževnik i štampa“, ,Moralno rezoružanje“ itd,

Izvjestitelj za prvo pitanje je francuski književnik
Jules Romain, a raspravu će voditi škotski delegat
Edwin Muir. Referat o drugom pitanju donijet će de-
legat njemačkoga PEN kluba, a presjedavat će Nizo-
zemeac Dr. Westerma. Raspravu trećega pitanja vodit će
Jugoslaveu, a izvjestiteljem je imanovan Poljak Julius
Kaden-Bandrc wski.

ITO pasta za zube je pojbolje.

 

Tajna Konnersreuth-a.

Sveučilišni profesor iz Bonna g. Dr. J. M. Verve-
yen održao je u petak 21. ov. mj. u prostorijama
»Ženske Zadruge“ vrlo interesantno predavanje o ču-
dnovatim pojavama u Konnersreuihu. Gosp. profesor
je u glavnom kazao :

Tereza Neumann je 35 godišnja kćerka priproste
krojačke obitelji iz malog sela Konnersreuth. Do god.
1918. bila je potpuno zdrava. Te godine uslijed pre-
komjernog napora pri dodavanju sića vode kod nekog
požara osjeti lom u hrpetenici, a zatim par puta pade
na tvrđe predmete i pozledi lubanju. God. 1919. pot-
puno oslijepi i ostane slijepa sve do god, 1923. kad
od jednom opet normalno progleda. Megjutim ostade
još uzeta sve do 15. maja 1925, kad iznemada i bez
ikakvih prelaznih faza ustade i prohoda, Osim ovih
nenadnih ozdravljenja od slijepoće i uzetosti, oma je
od jednom ozdravila od gnojne upale slijepog crijeva.
Za dva ova nenadna ozdravljenja treba isključiti tu-
mačenje histerijom i na drugi prirodni način, tako da
to ostaje tajnama za običnu znanost.

Kad je nestalo sljepoće i uzetosti, Tereza Neu-
mann u predvečerje jednog četvrtka iznenada,a da ma
to nije ni mislila, vidje sliku za slikom čitavu trage-
diju od getsemanskog vrta do Golgote, pri čemu je
izgovarala aramejske riječi, koje su svojim značenjem
pokazivale na slijed dogagjaja koje je vidjela, te time
odavale u njoj nadnormalnu vidovitost. O sugestiji u
ovom slučaju nemože biti govora, jer taj jezik odnosno
nariječje, poznaju samo dva profesora, jedan katolik,
a drugi protestant, a ma ispravke izgovora koje su joj
oni narivavali, ona je odlučno ostajala pri svojoj po-
kazujuć se time sasvim samostalna i neodvisna. —
Njezin izgovor je dialekt aramejskog jezika, koji se je
govorio u doba Isusovo.

Isto tako od jednom i na njezino veliko iznena-
gjenje — jer o tome nije nikad ništa čula — pojave
joj se ,stigmata“ (rane) ne samo na rukama i nogama
već na grudima, na ramenu i na glavi, Karakteristično
je da te rane stoje otvorene, ne zacijeljuju niti gnoje