POŠTARINA PLAĆENA U GOTOVU

Naro

 

Br. 20.

DUBROVNIK 17. Svibnja 1933.

Broj Čekovnog računa našeg lista
jest 4153 Podružnice Sarajevo. —

God. XV.

dna Svijest

 

Cijena je listu 5 Din. mjesečno; za inozemstvo 10 Din. mjesečno
PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU.
Uredništvo i Uprava kod Dubrovačke Hrvatske Tiskare.

Put pravoj obnovi.

Savremena Evropa teško boluje, u neprestanoj je
krizi i čini se da nije daleko njezina potpuna kata-
strofa. | premda se u mnogočem može da pohvali pred
minulim vijekovima ipak treba da lojalno prizna, da
je njezina nekadašnja kulturna i moralna veličina u-
velike izblijedila, štaviše sve jasnije se pokazuju konture
potpunog izginuća u prvom redu pravih kulturnih i
moralnih tečevina.

Proces toga stalnoga nazadovanja opažaju naj-
markantnije ličnosti megju vogjama pojedinih naroda i
vlastodršcima u državama Evrope. Danas kroje sudbinu
Evropi pojedinci, jer se je pokazalo da ne stvaraju po-
vijesti mase, nego jake ličnosti, koje su u sebi svijesne
i načelne i koje znaju što hoće.

Diktatorske pojave istina nijesu idealne, jer su i
one u mnogočem zakonita djeca liberalno-ateističnih
ideja, koje su im prethodile otkako je izguran iz javnog
života auktoritet i snaga pravaiistine; misli se, da se
reforme mogu provoditi samo reakcijom i masiljem.
Moć je uvjerenja postala preslaba, da obuzda nagone
i podredi ih općim dobrima. To dakako nijesu ideali
kršćanske etike. U kršćansivu je snaga iđe!e i moć
osobnosti uvijek oduhovljena; ona ne operira mate-
rijalnim nego umnim i moralnim oružjem.

Usprkos toga u tim pojavama imade mnogo po-
zitivnoga i za moralno dobro konstruktivnoga. Zado-
jeni snažnom ljubavi prema domovini, svom požrtvov-
nošću rade ovi pojedinci za svoj marod i njegovu bu-
dućnost. Is nekim neobičnim, genijalnim instinktom
osjećaju, u čemu je snaga, a u čemu slabost nacijo-
nalnog života. Zato svi oni bezobzirce režu iz narodnog
organizma čirove i trulež javne: pokvarenosti. Progone
mekoputnost, a traže prevlast i razvoj duha. Bore se
za moralne tradicije prošlosti. Gone princip o uživanju
kao svrsi života i gledaju u njemu glavnog socijalnog
protivnika. Naglasuju svagdje ideju, duh, idealizam,
pojam žrtve.

Istina, da su reforme što ih provode meki
zamotane u  nacijonalističku etiketu raznog duha
kulture ovog ili onog naroda. Usprkos toga, sve
su evropske kulture bazirane na _ tradicijonalnom
moralu vjere, kršćanstva, katolicizma. A duh, koji
ih nadahnjuje duh je kršćanskog idealizma, makar
oni i ne bili svijesni toga. Vogjeni duhom kršćanskog
morala stavljaju oni red u kupališta i čine kraj ne-
prikrivenom javnom razvratu i nudističkim eksperi-
mentima, Zetvaraju barove i varijeteje, nameću kinima
strogu cenzuru, protjeruju ,jazzband“ i njegove crnačke
plesne orgije, zabranjuju izbore ljepotica i »'miss“-eva,
izdavaju zakone protiv prljave književnosti i pornogra-
fije. Primjer pružaju Njemačka, ltalija i Turska.

Nijesu li sve ovo koraci, koji udovoljuju zahtjevu
onoga kršćanskog morala koji je jedan i jedini te
traži, da ga se jednako poštuje i vrši u privatnom
i javnom životu. To je moral, koji zabranjuje golo-
tinju i na ulici, ali i u salonima, u koncertnim dvo-
ranama duhovnog kao i svjetskog karaktera. Zato treba
pozdraviti svaki pokušaj li nastojanje, da se spriječi
ili barem ograniči  upliv materijalizma, koji vodi
natrag u životinjsko i nagonsko. On vodi čovjeka i
društvo u egoizam, u novce, u jelo i piće, u jagmu
za zlatom i za masnim zalogajem, u golotinju i seksus,
u strast i pohotu, u lijeno uživanje, a sve su ovo
razlozi koji proizvode haos i sveopću krizu duha, iz
koje svijet može da izagje jedino ako se pogje putem
povraćanja kršćanskoj vjeri i katoličkom moralu.

 

Ferokin kod pomanjkanja apetita naročito kod
tjelesno slabih ljudi i pogotovo nakon pretrpljene bo-
lesti. Grličev ,Ferokin“ uspješno Je sredstvo koje u-
jedno jača živce i kru, kod klonulosti i smalaksalo-
sti, Grličev ,Ferokin“ takogjer djeljuje povoljno. Što
prije se Ferokin upotrijebi, to laglje i brže djeluje.
Boca ,Ferokina“ stoli Din. 40.— u ljekarni Sv. Ivanu
(A. Grlić) Zagreb, Kaptol 17 i u drugim većim apo
tekama. Najbolje je naručiti za jedno liječenje dostatne
3 boce za Din. 125.—, čime su i svi otpravni troškovi
plaćeni. Odobreno od MSP i NZ pod Sp. br. 2852
od 23. XI. 19832.

izlazi svake Srijede
Pojedini broj Din. 1.50

 

Vlasnik — izdavač — Urednik: Antun FI& — Dubrovnik
Tisak Dubrov. Hrvatske Tiskare \zast. Ivo Birimiša) — Dubrovnik
Rukopisi se ne povraćaju.

 

Foto

SARGOV

KALODONT

 

 

Dva kulturna jubileja u Bosni.

Još se svi jako dobro sjećamo onog velebnog
slavlja, kad je lanjske godine Isusovačka gimnazija u
Travniku slavila svoj jubilej. Čitali smo one izjave
zahvalnosti i priznanja toj instituciji napretka i širite-
ljici prosvjete, Čuli smo kako sude o njenom radu ne
samo katolici već i pravoslavni i muslimani i židovi.

itava je Bosna s ponosom naglašavala što sve duguje
Crkvi u prosvjetnom pogledu. Tu se je jasno vidjelo
tko radi s narodom i za narod, Kao uzdarje i naknadu
za taj nesebičan rad, doživjeli su  lsusovvci onaj
predlog o izgonu njihovog reda.

Ovih baš dana slavi naša Bosna ponosna 50-go-
dišnjicu ujedinjenja franjevačkih srednjih škola u Bosni
i franjevačke gimnazije u Visokom. Ovaj dan ujedi-
njenja samostanskih škola uzeo se za početak gimna-
zije, koja evo već 34 godine postoji u Visokom. U
Kreševu je počela gimnazija s iri razreda — u svemu
31 gjak — a danas u 51 godini ima svih osam razreda
klasičnog i realnogimnazijskog smjera. Ukupni broj
upisanih gjaka za 1932—33 iznosi 410. U rujnu 1932
završilo se 50 godina, odkako je mjesto dokinutih
srednjih škola po pojedinim bosanskim samostanima,
počela raditi ova jedinstvena gimnazija sa sjemeništem
za čitavu bosansku provineiju. Ova gimnazija, danas
po broju gjaka druga konfesionalna gimnazija u Ju-
goslaviji, a najveća od pet iranjevačkih, nije u godini
1932 slavila vanjskog spomena na 50 godišnjicu svoga
ujedinjenja. To je odgogjeno za ovu godinu 1933.

Isto tako i čč. sestre ,Kćeri Božje ljubavi“ na
Banjskom brijegu u Sarajevu slave jubilej svoga pe-
desetgodišnjeg blagoslovljenog rada u Vrhbosanskoj
nadbiskupiji. Cč. su se sestre pod geslom ,za Boga i
narod“ odužile svome svetom zvanju, doprinašajuć
kroz minulih 50 godina svom požrtvovnošću za na-
rodni duhovni i vremeniti napredak.

Ova dva jubileja zabilježena su zlatnim slovima
u historiji bosanskih škola. Koliko je nesebičan rad
bosanskih ,ujaka“ već od toliko vjekova, kao i čč.
sestara kroz ovo 50 godina najbolje pokazuje činjenica
što i jednima i drugima povjeravaju odgoj svoje djece
i inovjerci. Tu provejava duh ljubavi Kristove koja se
sastoji u poštivanju svačijeg ispravnog uvjerenja. Bosna
ponovo s ponosom slavi oba ova jubileja i ne stidi
se priznat, da je s Crkvom i po Crkvi jaka velika, Mi
se braći iz Bosne pridružujemo u veselju i čestitamo
im na blagodatima koje uživaju pod okriljem sv. Majke
Crkve preporučujući im da ostanu vjerni toj čuvarici
napretka kulture i blagostanja ne samo duhovnog već
i ekonomskog. Uz Crkvu s Crkvom i za Crkvu sve
na veću slavu Božju i spas roda ljudskoga !

Rotary-cluh u Dubrovniku.

U zadnje smo vrijeme imali prilike čuti o Rotary-
Clubu, Rotarijancima i kongresu 77 Rotary-distrikta,
pod kojim su okupljene jugoslavenske Rotary-lože.

A što su to Rotary Clubovi ? Prvi klub osnovao
je P. Harris 23 veljače 1905. god. u Chicagu. Osno-
vatelji te prvi i glavni rotarijanski funkcijoneri su ma-
soni ili slobodni zidari, pa već tim znamo na čemu
smo. ,Wiener Freimaner Zeitung“, organ austrijskih
iramasuna, donosi god. 1928. m. pr. doslovno ovo:
»Američka je masonerija izmislila razne organizacije,
koje stoje u upravnoj ili neupravnoj ovisnosti od ira-
masunstva; te su organizacije za mladiće, djevojke,
žene i ljude svih slojeva. Za ljude se osnivaju ,klu-
bovi raznih tipova“. Iza toga ,W. F. Z.“ govori o
Rotary Ciubovima. Isti list donosi da u Londonu po-
stoji posebno masonsko-rotarijanska loža, sigurno da
veze budu što tjesnije. Rotarijanac H. Dous kaže:
»Rotanski moral nema narodnosti nema vjere“. (Vidi
Indipandence Belge od 9. lipnja 1927. g). Mi ćemo
upotpuniti gospodina Dousa: znamo za taj moral (0,
znamo kakovu narodnost i vjeru hoće razna ,braća“.
Interesantno je n. pr. 2 tačka »Rotary Code of Ethic“:
»Moram_ sebe usavršiti, poredati svoju sposobnost i
raširiti klub svoje službe (oh!) i tako činom poka-
zati, da se uzdam u temeljno rotarsko načelo: ,Tko

 

bolje služi više se koristi“ (ovo zadnje predobro
shvaćamo i razumijemo I) Sedma tačka glasi : ,Moram
biti uveren, da su profesioniste ili poslovnom čoveku
prijatelji jedna od prvih koristi, a dobit, koju stičemo
pomoću prijatelja, da je sasvim dopuštena i prikladna“.

Razumljivo je da su ovakova gospoda i ,braća“
razvili svoju djelatnost i u Jugoslaviji. Megju prvim
članovima vidimo ,braću“ sveuč. prof, M. Kostrenčića,
pok. Toni Schlegela, Jovana Raića, dr. Eda Markovića,
urednika ,Novosti“ dr. Armina Moskovića i druge. —
U Jugoslaviji imamo danas oko 20 Rotary: Clubova.
Nije poštegjen, razumije se, ni naš Dubiovnik. Nije
ovdje klub još formalno uregjen i osnovan, ali se je
već našla kitica Roteryanaca.

Toliko do informacije naše javnosti !

Dubrovačka masonska loža ,Sloboda“ osnovana
je inače već g. 1924, a osnovala su je braća, koja
su za vrijeme svetskog rata ugledala svetlo u Ame-
rici“.

 

=
ronaganoa za n dran u Pragu
ua ' z

Dne 3. o. mj. vršilo se je vučenje lozova Prve
Jadranske lutrije izdane sa strane saveza ,Dalmatie“
u Pragu. Prostrana dvorana praške gradske Besjede
bila je te večeri dupkom puns. Prije samog vučenja
lutrije, što je vršila posebna komisija čsl. državnih lu-
trija pozdravio je prisutne g. log. Vinko Barčot govo-
rom, gdje je najprije pozdravio sve prijatelje i posje-
tioce našeg Jadrana, kao i propagaiore za izlete u
Dalmaciju in čarobnu zemlju ma čije tlo kad stupiš
uistinu neznaš čemu da se prije diviš, što da prije
pregledaš, da li starodrevne gradove Sušak, Rab, Ši-
benik, Split, Korčulu, Dubrovnik i Kotor ili pak veliki
broj živahnih kupališnih mjesta i tihih ribarskih na-
selja. — Tamo visoko gdje Velebit, Dinara, Svilaja,
Mosor, Biokovo i Lovćen nebo para savili su gnijezdo
dalmatinski orlovi, da postojano čuvaju kamen svoj,
naše more nad kojim sjaje svjetionik slavenstva, koji
baca svoje jasne zrake preko Čehoslovačke čak do
poljske Gdinje na Baltičkom moru.

Ove zrake — nastavio je g. Barčot — služile su
svijesnim Čehoslovacima još prije 50 godina kao pu-
tokaz na Jadran. Nakon što su se ovi prvi pijoniri
uvjerili na vlastite oči, da Dalmacija nečini nikakve
razlike izmegju vlastitog sina i sina majke zemlje čes-
ke, pritisli su se i oni sa povjerenjem k tvrdoj njezinoj
grudi i zadojili se njenim topiim sunčanim mlijekom,
koje im je vratilo tjelesno zdravlje i duševnu silu. —

im su se nakon toga vratili svojim kućama srcem
punim sreće, počeli su svojim prijateljima isticati
tajnu moć ove čudotvorne zemlje, Njihova istinska
propaganda je dosegla kulminaciju poslije rata kad su
obe naše države postale samostalne. Tada su Čehoslo-
slovaci u masama od desetine hiljada pojurili na Ja-
dran ne samo, da vrate tijelu zdravlje, duši zadovolj-
stvo i srcu sreću, već da se nami rogjenim sincima
Dalmacije stave na raspoloženje za čuvanje našeg
Jadrana.

Kako bismo i u buduće mogli što lakše sačuvati
naše more, pozdravljamo svaku daljnju iskrenu sarad-
nju, te pozivam sve prisutne, koji do sada ne stoje u
našim redovima, da pristupe i oni u savez ,Dalmacie“
koji se svestrano briga, da boležljiva ali siromašna
česka djeca mogu na troškove saveza ojačati svoje
zdravlje i dušu na sunčanom Jadranu. Svijesni da je-
dino zdravi Čehoslovački narod može sačuvati zdravu
bratsku čehoslovačku državu. — Uz burno odobravanje
slijedilo je zatim vučenje lutrije.

Mastiona i kemična čistiona odijela

moderno uregjena

 

Prima na čišćenje i maštenje svakovrsnu robu.

Posluga brza | tačna. Posluga brza | tačna

N. DOMIĆ
PILE — KOLORINA ispod zgrade okružnog suda (12)

poi (piti mi