POŠTARINA PLAĆENA U GOTOVU

 

Br, 28.

Narodna

Li

DUBROVNIK 12. Srpnja 1933.

Broj Čekovnog računa našeg lista

jest 4153 Podružnice Sarajevo. — God. XV.

vijest

 

(Gljena je listu 5 Din. mjesečno; za inozemstvo 10 Din. mjesečno
PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU.
Uredništvo i Uprava kod Dubrovačke Hrvatske Tiskare.

Izlazi svake Srijede
Pojedini broj Din. 1.50

 

 

Vlasnik — izdavač — Urednik; Aniun FI& — Dubrovnik
Tisak Dubrov. Hrvatske Tiskare (zast. Ivo Birimiša) — Dubrovaik
Rukopisi se ne povraćaju.

 

Velika milost
sveta radost...

(Refleksije prigodom Euharistijskog Kongresa u Stonu).

Bilo _je uoči 'Njegove muk: i smrti. Pred
devetnajest vijekova. Trebalo je ostaviti naj-
ljepšu uspomenu. I hranu dade milostivi i
milosrdni Gospodin onima, koji Ga se boje,

»/ja sam kruh živi, koji sam s neba sišao.
Ko blaguje ovaj kruh neće umrijeti u vifeke...
Oci vaši blagovahu manu i pomriješe. Ko bla-
guje ovaj kruh živjet će na vijeke«.

Euharistija! Velika milost i sveta radost.
Potok, koji hladnoćom premaljetnog lahorića
i svježinom novih milosti teče vječnim živo-
tom... Vječan je taj život već na zemlji, jer
u duši pričesnika živi Onaj, koji je Put, Isti-
na i Život.

Euharistijski kongres ! — Javno podavanje
časti Onome, čije se Božanstvo ponizno sa-
kriva pod neznatnim prilikama. — A ipak,
koja je moć toga sakrivenog Krista. Davao je
divovsku snagu mučenicima, neustrašivost is-
povijednicima. On je vino, koje ragja miomi-
risno djevičanstvo. Sila, koja dava ustrajnost
i jakost u borbi protiv neprijatelja Boga i
#iristove Crkve. Pravi nebeski kvasac, što pre-
poragja pojedmca i zdjedničti Taj božanstveni
kruh uspomena je Njegove smrti. On je slatka
hrana naše duše. Dogjite, poklonimo se?

*

A Ston? — Nije li i on bio kroz vijekove
grijan od Euharistijskog Sunca? — Neka to
potvrdi on sam sa svojim historijskim vjerskim
spomenicima! — Neka govore njegove lijepe
crkve i manastiri. Zidine, kojima je opasan,
Lik.sv. Vlaha, koji ga je uvijek štitio. —
Neka govori o njegovom katolicizmu ona dre-
vna katedra, na kojoj je zaredala plejada
stonskih natpastira. — Neka se dignu i pro-
govore časne sjene onih biskupa, domaćih
sinova, kojih mrtvi ostaci počivaju u neka-
dašnjoj katedrali Sv. Vlaha.

O dabokoj i čvrstoj vjeri katoličkoj grada
Stona i čitavog Rata neka svjedoči čak i onaj
kratki period, kad je u Stonu katolička vjera
bila stavljena na kušnju...

»Našli smo u Stonu — uvriježenu kršćan-
sku vjeru i nepokolebivu odanost Apostolskoj
Stolici; zato je i naše bivanje megju njima mo-
ralo biti surazmjerno kratkotrajno...« Ali jake
srake Euharistijskog Sunca 1aspršale su ovaj
tamni oblačić. Dotadašnji katolicizam Stona
i čitavog Poluotoka prešao je nakon toga u
eru pomlagjenog zamaha i prave renesanse.

Hvala Ti, Euharistijski Isuse! Mi ćemo
Ii prigodom nedjeljnih svečanosti tu našu vjeru
opet posvjedočiti.

Molimo Euharističnog Krista Kralja, da
čuva katoličku vjeru Stona, Rata i čitave naše
Biskupije.

Dogjite, poklonimo se /
 mSnnnz\ai:u| nr nRjJJR RA GORE

Tko je malokrvan, blijed, bez apetita dajte
mu za jačanje krvi »ENERGIN«. Djeci za oporavak
3 male, odraslima 3 velike kašike na dan.
»ENERGIN« dobiva se u apotekama pola litre D. 35.

   

S U

otv:dnuta i neosjetlji-
većer opet
razmažena, svoje ljepo-
te svijesna žena, njego-
vana do vrška prstiju:

va — au

Kao nježan veo obavija
Elida Creme de chaque
heure lice i ruke, daje
im zagasit ton i čini
kožu mekom i nježnom.

Creme de

jutro sa
razapetim jedrima.
na suncu i vjetru

 
 
 
 
 
 
  
 
 
  

 

Historijske reminiscencije o Stonu
(prigodom Euharističnog Kongresa).

Grad Ston nije oduvijez bio na položaju na ko-
jemu se dašsas uzlazik Ox (a niče stoprv u drugoj
polovici XIII. vijeka. Stari Ston još iz rimske dobe
nalazio se je na zemljištu koje se je prostiralo izmegju
brda Huma i glavice sv. Mihajla, prama Pakljenom,
Vinomu i Kutima. Tabula Peuntingeriana t. j. rimska
geografska karta, na kojoj su naznačeni putovi starog
doba u našoj zemlji, napravljena u Il, vijeku po ro-
gjenju Kristovu, a popravljena u IV-VI vijeka, spominje
i bilježi ,Turris Stagno“ tvrgja Stona. Original te karte
nalazi se danas u Bečkoj macijonalnoj biblioteci. Tu
je postojao prvi Ston, tako da i danas stanovništvo
Stona nazivlje taj predio ,Starim gradom“.

Prvi su vijekovi po Kristu bila vremena nepresta-
nih seoba, otimanja, osvajanja, pa je tako i Ston koji
je s poluotokom Pelješcom bio sastavni dio oblasti Za-
humlja, često mijenjao gospodare.

Hrvati su se naselili prvi po Zahumlju i poiuo-
toku, ali god. 990. prestaje od Neretve do Bojane hr-
vatska država. Nju zamijeni dukljansko kraljevstvo od
990—1168 god. Dukljansko kraljevstvo opet osvoji
Raška država i zadrži ga od 1168-1325, uz prekid, jer
ga od Raške. države opet osvoje hrvatski hercegi, a
napokon ga zauzme Mladen Šubić ban hrvatski, koji
se titulira ,Ban sve Bosne, knez i gospodar svega
Zahumlja“. Opet osvoji Zahumlje srpski kralj Uroš III.
(1322-1325). Od ovoga osvoji ga g. 1325 bosanski ban
Stjepan Kotromanić, od kojega ga dobije Dubrovačka
republika g. 1333.

U ovako čestim promjenama gospodara, stari je
Ston u gragjanskim ratovima, koji su se vodili megju
knezovima i gospodarima Zahumlja oko god. 1232 bio
razoren, jer u jednoj parnici g. 1252 dubrovački kano-
nik Petar Mauressa, nabrajajući biskupije koje su pot-
padale pod dubrovačkog nadbiskupa, spominje i Ston
i kaže: Nunc dirutum sad razoren.

Vjera starosjedioca staroga Stoma bila je od naj-
starijih vremena isključivo katolička, a Stom, od deve-
toga vijeka čak i sjedište stonskih biskupa, koji su se
do god. 1285 nazivali zahumskim.

Kroz ovu periodu od 877-1285 god. spominje se
osam Stonskih biskupa, dok u dva navratka po punih
80 god. biskupska stolica nije bila popunjena s uz-
roka, što su više puta biskupi bili u teškom položaju
radi stranačkih borba, koje su se vodile megju gospo-
darima zemlje, i s toga što su više puta bila prisvo-
jena crkvena imanja potrebita za uzdržavanje biskupije.
I dosta brojne ruševine crkava u starom Stonu, kao

i one što se i danas viđe: Srgja, Martina, Petra, Man-
dalijene, Ivana, Gjurgja, Andrije, Jeronima i dr. očito
govore o cvatu katoličke vjere u ono vrijeme.

U drugoj polovici XIII. stoljeća gradi se današnji
Sion, i Sionski biskupi počmu se naživati ne više Za-
humskim nego Stonskim. Ovo je doba za Stonsku
katoličku crkvu bilo dosta teško, jer se je bogumilska
vjera, progonjena u Srbiji od Nemanjića, počela širiti
i prelaziti u Bosnu i Zahumlje, zbog zasebnog položaja
ove zemlje, Tu je seobu bogumilskog i pravoslavnog
pučanstva osjetio Ston osobito g. 1386 kad su Turci
provalili u Bosnu i doprli u dolinu Neretve. Tad se je
stanovništvo iz Huma, većinom planinski pastiri u je-
sen god. 1386 sa svojim stadima u masama povuklo
u Ston, tako da je sada u Stonu nastala mješavina u
najvećem dijelu od bogumila, pravoslavnih i starosje-
dioca katolika.

U ovom metežu i bez sredstava za pristojno o-
držanje, deveti po redu biskup Stonski Ivan de Crusio
(Kružić) predloži i isposluje od pape Bonifacija VIII.
da se preseli na Korčulu, pridržavši upravu Stonske
biskupije, gdje je češće dolazio da pohodi, tješi i po-
maga svoju pastvu. Od god. 1312 sve do 1540, Ston-
ski su biskupi, njih 18 na broju, upravljali Stonom sa
sjedištem na Korčuli.

Senat dubrovački u interesu same dubrovačke re-
publike zatraži god. 1541 od pape Pavla IH. da se
Stonska biskupija opet odijeli od Korčule, i tako je
god. 1541 dubrovčanin Tomo Cerva domenikanac bio
imenovan biskupom Stonskim sa sjedištem u Stonu.
Za njim je redom biskupovalo u Stonu još 25 biskupa,
sve do god. 1807.

Na 30 jula god. 1828 uz neke druge biskupije
bila je ukinuta i Stonska biskupija, papinskom bulom
m»Locum B. Petri“ i Ston stavljen pod jurisdikciju du-
brovačkog biskupa.

Stonskih biskupa bilo je usve 81, od kojih je
bilo devet domenikanaca, pet franjevaca, neki bene-
diktinci, a ostali od svjetovnog svećenstva. Neki su od
ovih bili pokopani u stolnoj dubrovačkoj crkvi, neki
kod OO. franjevaca, neki kod OO. Domenikanaca, a
osam njih u stolnoj crkvi sv. Vlaha u Stonu.

U Stonu su pokopani: Ivan Krstitelj de Georgi,
benediktinac; Ambrozij Gozze patricij dubrovački, be-
nediktinac; Pavao Gračić s Mljeta; Karlo de Freddis
domenikanac, po majci dubrovčanin; Petar Lukari pa-
tricij i bivši kanonik dubrovačke stolne crkve, (Ovaj je
bio biskupom u Stonu za katastrofalne trešnje 1667.
god.); Ivan Krstitelj Natalis (Božov), domenikanac iz
Dekovića kod Trpnja; Vice Lupi, (Vuković), franjevac
s Grude u Konavlima i Antun Dolci domenikanac.

.