POŠTARINA PLAĆENA U GOTOVU Br. 38. - DUBROVNIK 16. Kolovoza 1933. Broj Čekovaog računa našeg lista jest 4153 Podružnice Sarajevo, — God. XV. - Narodna Svijest Gljena je listu 5 Din. mjesečno; za inozemstvo 10 Din. mjesečno PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU. Ur&dništvo. i Uprava kod MOGA 11 EKe Tiskare. Izlazi svake Srijede _Pojedini broj Din. 1,50 Vlasnik — izdavač — Urednik: Antun FI& — Dubrovnik Tisak Dubrov. Hrvatske Tiskare zast. Ivo Birimiša) — Dubrovaik E se ne POLO Eubaristija pomoć obitelii.' Što je temelj zgradi, a korjen stablu, to je obitelj ljudskom društvu. U obitelji primamo svoj prvi i glavni uzgoj: tjelesni, vjerski i moralni. Obitelj je prva škola, prvi hram, prva radionica ; to je centar i izvor svega što se zbiva u povijesti čovječanstva. Velika je po tom zadaća i uzvišena svrha ali i teška odgovornost svake obitelji i pred Bogom i pred ljudima. U izgragjivanju potpunih ljudi ne utječu toliko ni državni zakoni, ni školska 'obuka, ni književnost ni razne nauke, koliko utječe obiteljski uzgoj. Mi crkva, ni država, ni škola ne mogu da ga potpunoma nado- mjeste, nego samo da ga usavrše. Od obitelji baštinimo ne samo tijelo i krv već i razne dobre ili zle sklonosti, te duševne darove i sposobnosti. U obitelji se krešu značajevi, bruse karakteri«i grade se poipuni ljudi, Zato Crkva katolička pazi na obitelj kao na zje- nicu oka svoga; nepokolebivo i neustrašivo brani sve- tost i nerazrješivost ženidbe, traži svuda religiozni od- goj djece, dok bezbožnici hoće da zakonom sankcio- nišu ženidbenu rastavu, da otwu djecu sa obiteljskog ognjišta, da u škole zavedu lajički moral, da ograniče porod djece, da istjeraju Boga iz javnog života e da tako sruše obiteljsko svetište, pak onda eto nemorala, razvratnosti, anarhije, potpunog rasula. U ovoj borbi vjera u Boga pruža obitelji najjači oslon, dava joj ne samo mnaravne već i vrhunaravne pomoći kao u božanskom nauku, tako u molitvi, u sv. sakramentima a osobito u presv. Euharistiji. Euharistija je sunce i katol. Crkvi i kršćanskoj obitelji, Bez Euharistije nema pravog kišć. življevnja. Euharistija uljeva roditeljima svijest dužnosti, ljubavi i požrtvovnosti, a djecu uči strahu Božiemu, posluhu, poštovanju starješina. Euharistija je mjesto kršćanskog življenja. Gdje pada kult, štovanje i primanje presv. Euharistije, pada i vjera i moral i kršć. življenje, a širi se kruti materijalizam. Euharistični Kralj Isukrst ima da vlada i kraljuje u našim obiteljima inače zlo i naopako. Crkveni poglavari najviše brige posvećuju da u kršć. obiteljima bude vladao duh kršćanski tako slavno vladajući Pijo XI. u svojoj znamenitoj enciklici: ,Casti connubii“ brani odlučno svetost i čistoću ženidbe, tog najjačeg obiteljskog temelja. I sami inovjerci priznavaju veliku važnost ovog Papinog djela u sadanje razvratno doba. Ali obiteljski život uza svu svoju milinu, nije uvijek posut ružama, ima tu trnja, jada i nevolje, tuge i žalosti i svakovrsnih briga. A sve to može da svlada lako onaj koji je prožet pravim duhom Isusovim, koji se grije na suncu presv. Euharistije, koji se hrani tom nebeskom hranom, kao što su se Židovi hranili manom u pustinji. Zato danas na dan ovog Euharističnog slavlja obećajmo Kristu našem euharist. Kralju: Tvoji smo, Tvoji hoćemo da budemo. Tebi posvećujemo svoje srce, svoju djecu, svoje obitelji. Molimo i nastojmo da naše obitelji budu slične najljepšem svom uzoru — sv. Obitelji u Nazaretu. Tad ćemo biti sretni i čestiti i mi, i naša djeca i naš narod i naša domovina, a radovat će se i sv. Majka Crkva kad vidi da Euharistični Kralj Isukrst vlada u našim obiteljima. Njemu čast i slava u vijeke. * Ovo je bila tema, o kojoj je govorio na euharist. kon- gresu u Stonu 16. jula o. g. g. Andro Peručić iz Korčule. Kako je ovo jedno od najistaknutijih pitanja sadašnjice, to prenašamo samo glavniie wisli iz tog referata, kad nam prostor lista ne dopušta da ga u cjelini donesemo. — Ur. Drugo hodočašće u Rim ide mjeseca sep- tembra o. g. Ko želi sudjelovati treba da se predbilježi do 10 augusta radi kolektivnog pasoša. Učesnici treba da pošalju svoj lični opis, koji će služiti za kolektivni pasoš kod mjesnih vlasti. Za soe ostale informacije o- bratit se na Agenciju ,Compagnia« Adriatica«, Dubrovnik, Put XIII. novembra br. 7. Vis-a-vis Hotel Imperial. O našoj Zanatskoj školi. Početkom septembra počima kao i lani školska godina na zanatsko trgovačkoj školi u Dubrovniku. Pred dvije godine spojene su dosadašnje 2 stručne produžne (šegrtske) škole u jednu, pod imenom ,Za- natsko trgovačka škola“. Ista imade 3 razreda sa 6 odjeljenja, broji godišnje poprečno oko 100 djaka, što trgovačkih što zamatlijskih naučnika, i pokazuje već dobra uspjeha. Pitanje jedne trgovačke škole kod nas jedno je od važnih pitanja našeg privrednog života, jer dobar dio naših zanatlija i trgovaca, osim osnovnih škola, ne polazi nego stručnu produžnu školu. Spo- sobnost i vještina u struci potrebne su svakom poslovnom čovjeku, jer mu je to temeli i preduslov za napredak; marljivost i poštenje u poslovanju, pak glavne su odlike, koje taj napredak vidljivo promiču. Ako poslovni čovjek želi da osim toga, razumno i u redu vedi svoje poslovanje, a ono što je glavno, da se održi u velikoj utakimici koja damas vlada u svakom poslovnom radu, (a koja obara sve ono što nije vješto, sposobno i spretno) mora da osim pome- nutih odlika, bude dovoljno uvježban u nekim vješti- nama, u nekim naukama, koje su usko vezane nje- govim radom. Mora poznavati poslovno računanje, ispravno kalkuliranje cijena vlastitih proizvoda, uredno bilježenje dnevnih poslovnih dogadjaja, sastavljanje trebovanja, poslovnih pisama, faktura, itd, Mora pobliže poznavati materijal svoje struke, alat, potrebštine, ma- šine, sprave, koje se pri preradbi tog materijala upo- trebljuju. Često puta treba da bude više ili manje uvježban u skiciranju i citanju pojedinih predmeta odnosne struke. Ali to nije sve: moraju mu biti poznati svi oni zakonski .pvopisi koji se odnose na njegov privredni rad i na razne poslovne odnose po- moćnim osobljem, raznim vlastima, privrednim i soci- jalnim ustanovama. Briga oko odgoja šegrtskog pod- mlatka podijeljena je izmegju majstora i škole. Naučnik uči kod svog službodavca praktičan rad, a u školi dobiva teoretsko stručno znanje, potrebito u radu. Jedno i drugo idu uporedo, madovezuju se i popunjuju. Poznato je da Zakon o radnjama odregjuje obavezno pohagjanje stručnih produžnih škola i propisuje razne mjere da to pohagjanje bude što urednije i uspješnije. Bez uvjerenja o izučenju zanata kod službodavaca, kao što i bez svjedočanstva o uspješno svršenoj stručnoj školi, šegrt ne može da dogje na pomoćnički ispit niti može da bude pripušten na majstorski ispit. Bez majstorskog ispita odnosno lice nema prava da nikada dobije ovlaštenje ili dozvolu za samostalno obavljanje posla. Kod nas, kao i u drugim mnogim gradovima, posvema je ukinuta večernja pouka ito iz pedagoških, didatičnih, higijenskih i ekonomskih razloga. Opazilo se je da je pohagjanje dnevne šegrtske škole redovi- tije, da su gjaci sabraniji i pažljiviji, da čitava pouka bolje teče i da donosi vidljive uspjehe. Možda neki poslodavci ne gledaju dobrim okom dnevno pohagjanje škole, jer im ono otimlje za nekoliko sati dio radne snage. Postoje zakonski propisi koji sile službodavca da za vrijeme radne pouke puštaju svoje šegrte u školu i da kontrolišu to pohagjanje, ali, i bez toga, kad isti uvide korist dnevne šegrtske škole, rado će se žrtvo- vati i nastojat će da je šegrti redovito pohagjaju, jer će tako doprinijeti izobrazbi zanatskog podmlatka i općem napredku privrede. Dr. Juraj Šlaus. ITO pasta za zube je najbolje. NE POLAZI NA DOPUST A DA NE UZMEŠ Dr. Aranđelović o Jugoslavenstvu % Sveuč. profesor dr. Dragoljub Arangjelović napisao u ,Pravdi“ ovaj članak: »Nije davno bilo, kad je i riječ ,Jugoslavija“ »jugoslavenski“ bila u javnom životu proskribirinia. Sjećate se, zacijelo, doba kad se naša država zvala »Kraljevina Srba, Hrvata i Slovenaca«. — Tko bi se tada usudio da je nazove ,Jugoslavijom“ smatran je skoro za izdajnika, a jedan tadašnji režimski list tvrdio je ozbiljno, da je tu riječ izmislila ,crnožuta vještica“ (Austrija), da zavadi Srbe, Hrvate i Slovence... I bjesomučno je napadao ljude, koji su se kao dobri Srbi, Hrvati i Slovenci, smatrali Jugoslovenima. Od kako je naša država dobila ime Jugoslavija, koje najbolje odgovara njenom sastavu, pali smo. u drugu krajnost. Sade je adut Jugoslavija, -jugosie Sve je sada »jugoslavensko«. jugoslavenski. * . Na sve strane isamo jugobanke, ju- gozavodi, jugopoduzeća, jugotrgovine .. . Naročito kod nas Srba. Sada se izbjegava ime Srbin, srpski, Hrvat, hrvatski, Slovenac, slovenački. Ima već ljudi, koji misle, da se ne smiju više smatrati Srbinom ili Hrvatom ili Slovencem, nego ,Jugoslavenom“ ; koji ne smiju za jezik kojim govore kazati da je srpski, hrvatski, slo- venački, nego jugoslavenski i koji u službene propisne liste stavljaju, da su m,marodnosti jugoslavenske“ i da im je materinski jezik ,jugoslavenski« ... Već se piše »historija Jugoslavije“, a me historija Srba, Hrvata i Slovenaca“. | sada je došlo na red stvaranje jugoslavenskog mentaliteta ... Tako g. Petar Skok, profesor zagre- bačkog sveučilišta, izaslanik ministerstva prosvjete, na ispitima u ljubljanskoj gimnaziji, u jednom saopćenju u »Pravdi« veli : ,Ja držim za vrlo lako mogućno stvara- nje jugoslavenskog mentaliteta putem srednje škole... Potrebno je, da vlast izda instrukcije za pojedine predmete... Nedostatak tih instrukcija osjeća se mnogo u nacionalnim predmetima, specijalno u historiji. Ti predmeti imaju za zadatak da stvaraju jugoslavenski mentalitet. Tu treba nastavnicima dati ,maršrutu“, G. profesor nije se u ovom svom saopćenju »Pravdi“ pobliže izrazio o tome: u čemu se sastoji taj jugoslavenski mentalitet, na čijem stvaranju treba i preko škola raditi. Zato ne možemo o njegovim po- gledima u ovom pitanju više ni govoriti, Ali potrebno je ipak o ovom pitanju raspravljati i istači izvjesna načela, sa kojima će se možda i g. profesor Skok složiti. Treba doista energično raditi na stvaranju jugo- slavenskog mentaliteta, ali ne pod cijenu negacije Srp- stva, Hrvatstva, Slovenaštva. Treba raditi na tome, da Čak je i jezik zima SARGOV KALODONI