jE PLAĆENA U GOTOVU

 

 

Cijena ovom broju Din. 2.—
DUBROVNIK 1. Aprila 1931.

Broj čekovnog računa našeg lista
jest 4153 Podružnice Sarajevo.

ta. God. XII.

Narodna Svijest

 

+ Cljena je listu 5 Din. mjesečno; za inozemstvo 10 Din. mjesečno
PLATIVO I UT UŽIVO U DUBROVNIKU.
Uredništvo i Uprava kod Dubrovačke Hrvatske Tiskare.

Izlazi svake Srijede
Pojedini broj Din. 1:50

 

 

Vlasnik — izdavač — Urednik; Aniun F!& — Dubrovnik
Tisak Dubrov. Hrvatske Tiskare (zast. Ivo Birimiša) — Dubrovnik
Rukopisi se ne povraćaju.

 

Tama Velikoga Petka
i svjetlost Uskrsnog jutra.

Dvije suprotnosti, ali u tijesnoj vezi jedna
s drugom. Prva vuče za sobom drugu, druga daje
potpuno značenje prvoj. Na nijednoj pogornici ovoga
svijeta i u nijednom događaju svjetske povijesti ne
vidi se tako veličajnog prelaza iz jednog čina u
drugi, iz tame na svjetlost, iz muka na uživanje, iz
kriša u oblake, iz groba na uskrsnuće kao na Golgoti.
_ Kad je Juda izdao svog učitelja bila je noć.
To nekim posebnim naglaskom ističu evanđelisti.
Kad je Isus umirao na križu sunce je pomrčalo i

gusta tama obavila zemlju. Tama Velikoga Petka.

A kad su pobožne žene otišle da pohode grob svog
ljubljenog Meštra i da pomažu Njegovo tijelo miri-
sima, počeo je svitati dan.

e Kad je pak bož. Spasitelj uskrsnuo nastala je
svjetlost ; žarka svjetlost Uskrsnoga jutra.

Ovaj kontrast, koji se pred 19. vijekova sbio
na gori Golgoti ebiva se joši danas u dušama ljud-
skim. Kad čovjek izdaje svoga Učitelja, kad se
adaljuje od svoga Boga, u njegovoj je duši noć,
crna noć slična onoj, u kojoj je Juda izdao Spasi-
telja. Kad čovjek teško sagriješi : tad nastane mrak
\u njegovoj duši sličan mraku Velikoga Petka, kad je
\boš. Spasitelj bio razapet na Križu. Naprotiv čim
duša počne tražiti svoga Boga kajanjem i molitvom,
da se njoj počinje svićati kao onda, kad su po-
\božne žene išle grobu Isusovu. A kad se duša posve
pomiri sa svojim Bogom, kad se očisti od grijeha
brom ispovijedi, sjedini se s Njime u sv. Pričesti,

  
 
  
 
 
   

dolgotu slavnog Uskrsnog jutra. -
O vi svi, koji tumarate u noći, koji pipate u
mraku, koji se nalazite u tami Velikoga Petka, pri-
bličite se ovih svetih dana Grobu Isusovu, skrušena
srca, cjelivajte onu svetu raku, pod kojom leži tijelo
Onoga, koji je za vaše spasenje prolio svu svoju
dragočijenu krv, u Njegovom grobu zgakopajte . sve
svoje grijehe, i dušu će vašu obasjati sjajna svije-
Host svetog Uskrsnog O O. P. V.

 

Jubilej goričkog nadbiskupa Dr. Sedeja.

Sv. Otac Pijo XI. poslao je goričkom nadbiskupu
Dru Frančišku B. Sedeju povodom 25. godišnjice nje-
gova biskupskog posvećenja slijedeće pismo :

»Česnom bratu Frančišku, nadbiskupu goričkome
i gradiškome, Pio XI.

= Časni brate, pozdrav i apostolski blagoslov!

= S velikim smo veseljem dcznali, da ćeš doskora
slaviti. dvadesetpetu godišnjicu dana, kad Ti je podi-
jeljena biskupska čast, To Nam daje priliku, da prema
Tebi izrazimo svoju blagonaklonost. Znano nam je
aime, s kakvom si savjesnošću kroz čitavo to vrijeme
vršio poslove dobrc ga pastira ne samo u tome, šio si
napregjivao disciplinu svoga svećenstva i produbljivao
tršćanski život megju svojim pukom, mego nada sve
iu tome, što si prije svega svojim vrlinama davao
dobar izgled.

Radi toga je pravo, što se tamo, kako Nas izvješ-
ju, pripravlja veliko slavlje, kojim Ti Tvoje stado
koće dati dokaz svoje zahvalnosti, Takogjer i Mi Ti

 

  

da ju obaspe svjetlost slična onoj koja je obasjala,

čestitamo na tom prijatnom doživljaju i pridružujemo
se željama Tvojim te nada sve molimo, da bi Te Bog
očuvao zdravim još mnogo godina i da bi Ti mogao
posve opravdano ponoviti riječi apostola sv. Ivana
,One, koje si mi povjerio, očuvao sam“. Da bi spo-
men na taj dogagjaj ostao tim uzvišeniji i da bi se
njime i duše koristile, dajemo Ti ovlaštenje, da ma
svečani dan po sv. misi sve prisutne blagosloviš u
Naše ime i da ih upozoriš, da je s blagoslovom spo-
jen potpuni oprost, koji se postizava pod uvjetima,
što ih odregjuje Crkva. Apostolski blagoslov koji po-
dijeljujemo s potpunom ljubavlju u Gospodu Tebi,
časni brate, Tvojem svećenstvu i vjernicima, koji su Ti
povjereni, neka Ti donesu nebesku naklonost i neka Ti
bude dokaz naše blagonaklonosti.

Dano u Rimu kod sv. Petra 21. ožujka u desetoj
godini našega pontifikats. Pijo XI.

Ovo laskavo papinsko pismo, upravljeno sijedom
nadbiskupu, protiv kojeg su navale fašističkih vlasti i
organizacija najviše naperene i prije i u današnje doba,
učinilo je na sve vjernike, a osobito na slovenske, naj-
dublji utisak, jer se shvatilo, da sv. Stolica potpuno
odobrava muževno držanje metropolitovo, koje neće
da popušta fašističkom pritisku i nastojanju, da Crkvu
u goričkoj nadbiskupiji učini sredstvom masilnog po-
talijančivanja slovenskih vjernika. S druge strane ne-
ugodno se dojmilo demonstrativno držanje fašističkog
pokrajinskog tajnika Avenantia, koji je pred nadbisku-
pom dao prirediti manifestacije, da pokaže nadbiskupu,
kako on (Avenanti) zbog svog postupka prema slo-
venskoj manjini uživa potpuno povjerenje naroda. Isto
tako naišlo je na osudu, što su fašisti, kad se svečar

_pojevio, zapievali fašističku himnu u Giovinezza“ i stali

klicati potlačetioj Dalmaciji i Split.

Ovom se je zgodom desio i ovaj karakteričan
incidenat :

Na proslavu jubileja, koja se je slavila ma Bla-
govijest 25. o. mj. bio je od metropolitanskog kaptola
u Gorici pozvan i bivši knez biskup ljubljanski Dr.
A. B. Jeglič. Ovaj je od talij. konsula dobio vizum i
imao sve isprave u redu, te je sa svojom pratnjom
krenuo put Gorice. Kad je prešao talij. granicu u
stanici Podbrdo došao je talij. komesar i javio Dr.
Jegliču i pratnji, da ne mogu dalje putovati, već da
se prvim vlakom moraju vratiti natrag preko granice.
Ovaj je postupak talij. vlasti osupnuo brojne suput-
nike u vlaku, te su pitali za uzrok, a sijedi starac od
82 god. Dr. Jeglič im je glasno izjavio: ,Zato, jer
smo Slovenci“. Vlak nije htio dalje da ide dok Dr.
Jeglič sa pratnjom nije izišao, Zatim se je Dr. Jeglič
povratio u Sloveniju, Ovakav postvpak talij. vlasti sa
sijedim biskupom našao je silnog odjeka i u domaćoj
i u stranoj štampi.

 

Dopisnice i čestitke za Uskrs !

u velikom izboru dobijete u

Popirici LUJO PEŠEVIĆ

Placa Kralja Petra
Naijeitiniji izbor papira u
mapama - i kutijama od
Din. 250 dalje.
Bogati izbor svih školskih i kan-
celarijskih potrepština kao: crnila,
pera, olovaka, krede i t. d. >
Posletite ! Uvjerite se!

 

Nadbiskup Dr. Kordać o socijalnom pitanju.

Praški nadbiskup Mons. Dr. František Kordač
izdao je prigodom jubileja enciklike pape Leona XIII,
»Rerum Novarum« o radničkom pitanju opsežnu po-
slanicu, u kojoj je sa dubokim poznavanjem gospo-
darskih i socijalnih problema izložio bitne crte kato-
ličkog nazčra o tim pitanjima. Ova je poslanica kao
i ranije nadbiskupove poslanice o tim pitanjima pobu-
dila i izvan čehoslovačke republike veliko zanimanje.
Poluslužbeni organ čsl. vlade »Prager Presse« donosi
iz pera poznatog katoličkog češkog publiciste Dra Al-
freda Fuchsa članak o tom pastirskom pismu, kojeg
zbog njegove aktuelnosti u cijelosti prenosimo. =

Pitanje razdiobe dobara, neproduktivne zaslužbe, ž

zadiranja u sferu privatnog vlasništva, prava radnika
na organizaciju, radnička zaštita itd, ne tvore samo
gospodarski nego i moralni problem. Nije stvar vjer-
skih zajednica, da se izravno upliću u političke i so-
cijalne borbe, ali one imaju dužnost, da dignu svoj
glas, ako prijete idejne opasnosti.

Ovu pastoralnu dužnost vrši praški nadbiskup za
vrijeme gospodarske krize. Već njegovi novinski inter-
vievi izazvali su opću pažnju radi hrabre i jasne for-
mulacije katoličkog stanovništva i radi energije, s kojom
je on upozorio bogate i moćne na njihove dužnosti,
Sada je opet uputio Mons. Kordač pastirsko pismo,
koje je u nedjelju 15. marta o. g. bilo pročitano sa
propovjedaonica. Neposredni povod tvorio je jubilej
»Rerum novarum« pape Leona XIII. koja predstavlja
magnu chartu socijalne nauke crkve i koja je bila iz-
dana 15. svibnja 1891. Nadbiskup praški opominje u
uvodu svog pastirskog pisma na ovaj jubilej. Već tada
je papa izjavio, da ovisi o pravednom riješenju rad-
ničkog pitanja, da li će se zanemareni socijalni na-
predak izroditi u socijalnu revoluciju.

Veliku opasnost za društvo tvore velike klasne
razlike, Materijalistička načela rastvaraju pravo i moral,
Materijalizam literature liberalne epche već je bio tako
ciničan kao &njiževnost boljševičke Rasije, gdje su
povučene zadnje konzekverce iz malerijalističkog uvje-
renja. Materijalističko uvjerenje dovodi u nutarnjoj po-
litici do despocije i diktature, u megiunarodnom pravu
do politike ,svetog egoizma“, u socijalnoj politici do
borbe sviju protiv sviju, do kapitalističke tvrdoće srca
i do očajanja siromašnih.

Čovječanstvo, koje je odlutalo od Boga, služi ma-
teriji, zlatnom teletu. Siromaštvo, rad, patnje bili s%
od Isusa pretvoreni u vrelo kreposti i vječnog blažen-
stva. Covječanstvo ne bi nikako smjelo zaboraviti ma
Betlehem, na križ i na 8 blaženstva evangjelja. Jer
socijalizam ne vjeruje u istočni grijeh, traži raj ma
zemlji, koji se ne može oživotvoriti u ovoj dolini suza.
Ne samo socijalizam, nego i katolička crkva zabacuje
svaki neproduktivni dobitak, bilo da se radi o lihvi u
pravom smislu riječi, o sasluživanju novca bez rada
ili napokon o dobivanju iz tugjeg rada. U srednjem
vijeku je uzimanje kamata bilo zabranjeno od Crkve,
novodobno narodno gospodarstvo osniva se megjutim
isključivo na kamatničkom kreditu. Čitavo bogatstvo
naroda proističe iz djelatnosti radništva. Radi toga mo-
raju iz plaće radnika biti plaćani kamati za kretit, koji
je sadržan izravno ili neizravno u produkciji, Bogataši
bivaju time bogatiji bez svojega rada, a siromasi bivaju
sve siromašniji.

Ipak je uklanjanje kamatništva bez teških udrma-
nja sveukupnog društvenog organizma nemoguće. Nad-
biskup citira izjavu predsjednika Sjed. Država Abra-
hama Lincolna, da nekoliko kapitalista vlada čitavim
životom države. Protiv moći kapitalizma nemoćan je i
parlementarizam, jer kapitalizam vlada štampom i stvara
javno mnijenje. Eaciklika ,Rerum Novarum* ne za-
branjuje doduše stvaranje trustova i kartela, ali mono-
pelizacija proizvodnje dovodi do iskorišćavanja rada.
Njezini predstavnici diktiraju cijene na tržištu. (slijedi)

 

 

 

S T R A'
ZAGREBACKA TVORNICA CIPELA D.
Podružnica DUBROVNIK

Naše cijene i naša roba jesu bez konkurencije.

az

MOROB'_NIE= DIVX

|:re|l

(156)

.