POŠTARINA PLAĆENA U GOTOVU Br. 25. Broj čekovnog računa našeg lista jest 4153 Podružnice Sarajevo. DUBROVNIK 17. Juna 1931. Narodna Svijest E. God. XIII. Cijena je listu 5 Din, mjesečno; za inozemstvo 10 Din. mjesečno PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU. Uredništvo i Uprava kod Dubrovaćke Hrvatske Tiskare. Izlazi svake Srijede Pojedini broj Din. 1:50 Vlasnik — izdavač — Urednik: Aniun P1č& — Dubrovnik Tisak Dubrov. Hrvatske Tiskare (zast, Ivo Birimiša) — Dubrovnik Rukopisi se ne povraćaju. Značenje euharist. kongresa. Ovog će se ljeta održati širom hrvatskih krajeva oko deset euharistijskih kongresa. Oni će ponovno snažno ojačati katoličku vjeru u našoj domovini. Kako to da je djelovanje tih kongresa tako veliko, snažno ? Što je euharistijski kongres? — Evo prvog odgovora u slici. Sv. Ivan opisuje u Apokalipsi svoje vigjenje ovako: Vidjeh poslije toga veliko mnoštvo, koje niko nije mogao da prebroji, od svih plemena, naroda i jezika. Oni stajahu pred prijestoljem i Jaganjcem, obu- čeni u haljine bijele i sa palmama u rukama, .te kli- cahu velim glasom govoreći: Slava Bogu našemu, koji sjedi na Prijestolju i Jaganjcu |“ Euharistijski kongres je slavlje euharistijskog jaganjca. Na stotine hiljada vjernika iz tolikih krajeva, dolazi pred oltar, da se klanja presv. Euharistiji. Na poziv Crkve došli su, da proslave Boga i da se Bog proslavi u njima. Došli su čista srca, bez grijeha na duši, obućeni u heljine bijele i s paomama u rukama, _te kliču velikim glasom govoreći : Slava Bogu našemu, koji sjedi ma Prijestolju i Jaganjcu. Euharistijski Jaganjac je postao centrum mišljenja \i razgovora, predmet molitava ljubavi i oduševljenja. " Zaključna teoforička procesija je pobjedonosni put sa- mog euharistijskog Spasitelja. Euharistijski kongres je obnova i posveta svi- \jeta. Usred ovog materijalističkog svijeta, koji je iz- \gubio i pojam o višem svijetu i o duševnim vredno- “lama; usred čudesa moderne tehnike, koja se dovinula \moćnoga potožaja; usred športskih utakmica, koje prate na stotine hiljada strastvenih, do ludila zanesenih gledalaca — Crkva evo podiže javno oltar i visoko“ sa aj postavlja i izlaže presv. Sakramenat. Oči sviju prte su u tu uzvišenu tajnu vjere, duša se uzdiže nad e, što je svjetsko i približuje Bogu, dok se s Njim sv. pričesti potpuno ne sjedini. I te posvećene duše ose blagoslov iz hramova na ulicu i u dom, u obitelj. wuda se osjeća djelovanje euharistijske milosti. Duh dolazi do svoje prave snage i svladava materiju. Isus Krist osvaja i pobjegjuje. Svijet se obnavlja i posvećuje. _ Euharistijski kongres je veličanstvena mani- Hestacija katol. Crkve. Snaga i moć kat. Crkve očito bija na euharistijskom kongresu. Nije mala stvar u \ovo doba sazvati desetak čisto vjerskih kongresa. Tu reba svijesnih vjernika, koji će bez straha pokazati oje vjersko uvjerenje. Tu treba požrtvovnih vjernika, koji će žrtve doprinijeti za svoju dušu i za svoju vjeru. "Tu treba auktoriteta i discipline, treba duhovne vlasti, treba i slobodnih svijesnih podložnika. I sad pogle- ajte na različite euharistijske kongrese katol. Crkve. Keliki broj vjernika, na stotine hiljada, Koliko inteli- ggencije, koliko učenih ljudi, koliko svećenika. Kakav auktoritet, kakva duhovna vlast, Kakva disciplina, sveta poslušnost. Kako se tu govori i raspravlja, ozbiljno, savjesno, duboko. Kako se tu moli, kako se tu slavi Bog. I protivntci priznaju, da je najsavršenija organi- $ zacija na svijetu katolička Crkva. 3 Euharistijski kovgres provodi diobu duhova, vjerski plebiscit. Tko slobodno, bez pritiska i bez obećanja i bez spekulacije dolazi na euharistijski kon- o taj se već opredijelio za Krista, taj želi, da mu Krist bude na Uskrsnuće. = Ima drugih, koji su se' opredijelili proti Kristu, kojima će Krist da bude na propast, Ima i trećih, koji su još neodregjeni, i o ove se di borba. Na njih će euhar. kongres takogjer vršiti jecaj. Oni će gledati pred sobom kat. Crkvu u svoj jenoj ljepoti i sjaju. Mogu da se dive njenoj molitvi jenom bogoslužjn. Mogu da promatraju njenu di- iiplinu i njenu duševnu moć i snagu. Mogu da gle- daju pred sobom tolike primjere pravih, izgragjenih olika. I to će mnoge privući i otvoriti im oči, Euha- rit. kongres dakle osvaja za Krista i Kraljevstvo Božje. idealno sredstvo za čišćenje stomaka i crijeva. Cijena flaši Din. 35.— Proizvađa Apoteka u Gružu. (495) // 4 Blagodat za vrućih dana... Zi kosa Svakog tjedna perite glavu. je pranje+ glave Elida Shampoonom. bit BE === besprikorno čista... 8 a z 2) (i ISS S Vam ostaje lijepa i zdrava. Vaša će ne samo već 1 ELIDA SHAMPOO Euharistijski kongres je škola, pučko vjersko sveučilište. Diže se propovijedi i konferencije, zboro- vanja i savjetovanja. Sve što je u sv. Pismu i crkvenoj predaji o presv. Euharistiji sadržano, sve se to pred hiljade slušatelja iznaša i tumači, brani i dokazuje. to su sv. Oci kroz tolika stoljeća o Euharistiji uzvi- šenog napisali i naučavali; o čem je sv. Toma duboko razmišljao i angjeoski spjevao; o čem su sveci u sve- tačkoj duši svojoj razmatrali, sve se to na euhar. kon- gresu iznaša, o tom govore glasoviti govornici, bis- kupi i svećenici, Euharistijski kongres je obrana vjere. Već sam kongres svojim programom znači otvoreno ispovjedanje euharistijske tajne. Mnoge potiče dobar primjer drugih, mnoge učvršćuju u vjeri propovijedi i raspravljanja ; a mnoge opet jača sam spasitelj i Njegova euharistij- ska milost. Vjera se dakle obnavlja, učvršćuje, krijepi i jača. Euharistijski kongres je žarište euharistijskog _ gibanja i života. Za vrijeme kongresa se drže pro- povijedi i predavanja o sv. Euharistiji, svjetuje se i stvaraju rezolucije o čestoj i svagdanjoj sv. Pričesti, Priregjuje se zajednička sv. Pričest djece, opća sv. Pričest mladića, djevojaka, muževa i žena. Drži se vječno klanjanje, oduševljava se za sv. Misu i pohod presv. Sakramenta. Govora je i o duhovnoj sv. Pričesti, U svim crkvama se drže bl: goslovi sa Presvetim, kon- gres se završava svečanom tecforičnom procesijom. Sve to ima da bude tek početak daljnjeg nasljedovanja u štovanju presv. Euharistije, početak uskih, svagdanjih veza duše sa euhar, Spasiteljem, početak pravog euha- ristijskog odgoja i života. Socijalni momenat euharistijskog kongresa. Nikada staleži i pojedinci ne osjećaju' toliku blizinu duša, takovu uzajamnost, kao na euharistijskom kon- gresu. Kleči jedan pokraj drugog, starac okružen dje- čicom, gospodin u krugu seljaka, radnik uz obrtnika, svećenik sa svima. Svi su sjedinjeni u zajedničkoj mo- litvi, u blagovanju jednog Tijela Kristova. Svi sačinja- vaju jedno tijelo, mističko tijelo Kristovo. Kršćanska, idealna, sveta zajednica i obitelj. Mole se jedni za druge, namjenjuju se sv. mise, sv. Pričesti, klečanja, pohodi, žrtve za obraćenje grješ- nika, za megjusobnu pomoć, sreću i' blagoslov. Svi izmireni stupaju k Stolu Gospodnjem s jednakim mi- slima, osjećajima i čuvstvima. Svi zajednički manife- stiraju i slave euharistijskog Jaganica u tecforičkoj procesiji. U Bogu su svi izmireni, svi izjednačeni, svi sretni i zadovoljni. Euharistijski kongres manifestira jedinstvo Crkve. Okupljena hijerarhija, biskupi, prelati, svećenici — skupa sa vjernicima iz toliko država, krajeva, dije- ceza i župa, Svi ispovijedaju jednu te istu nauku u presv. Euharistiji. Eto jedinstvo u nauci ! Tolike stotine svećenika i biskupa, a ipak prikazvju jednu te istu žrtvu i dijele jednu te istu sv. Pričest, jedan te isti JSakramenat. Eto jedinstvo u žrtvi i sakramentima ! MHiljade i stotine hiljada vjernika sa svih strana . svijeta, a ipak svi jednakim pijetetom pozdravljaju Pa- pinog izaslanika i njemu izrazuju svoju podložnost jednoj glavi Crkvi, sv. Ocu Papi, namjesniku Kristovu na zemlji, Eto jedinstvo auktoriteta, jedinstvo vlasti, jurisdikcije, jedinstvo discipline ! Euharistijski kongres provagja zbliženje i je- dinstvo naroda. Pomislite internacionalni euharistijski kongres. Pomislite tolike kardinale, biskupe, svećenike, redovnike i redovnice, pa milijune vjernika. Svaki za- stupa svoje, svoj narod. Svi se mole, svaki na svom jeziku. Svi se preporučuju i očekuju blagoslov i sreću za svoj narod i svoju domovinu. — Tu nema ratnih planova i zakulisne politike. Tu nema konferencija o razoružanju niti o reviziji ugovora. — Svi imaju ista prava i Evropejci i Afrikanci, i Crnci i Bijelci, svi iste obveze i dužnosti. Svi se pozdravljaju, svi si ruke pružaju, svi se osjećaju kao rogjena braća. Eto zbliženja, eto bratstva i mira megju narodima! Da ponovim sve dosad rečeno i da završim sa vizijom sv. Ivana u Apokalipsi: ,Vidjeh poslije toga veliko mnoštvo, koje niko nije mogao da prebroji, od svih plemena, naroda i jezika. Oni stajahu pred Pri- jestoljem i Jaganjcem, obučeni u haljine bijele i sa palmama u rukama, te klicahu velikim glasom govo- reći: Slava Bogu našemu, koji sjedi na Prijestolju, i Jaganjcu“. Dr. Z. Marković, prof. bogoslovite u Zagreb. ,Nedjelji“ br. 23. Direkcija pomorskog saobraćaja za zetsku i savsku banovinu. Za doba Austrije bilo je sijelo Pomorske Vlade u Trstu. Mnogo se puta zahtjevalo, da se u Splitu osnuje Pomorska Vlada za dio hrvatske obale, kojom je vladala Austrija, jer je Pomorska Vlada za- pustila bila dalmatinsku Hrvatsku, a radila najvećim dijelom po Istri. Ovaj je zahtjev bio opravdan, što nam dokazuju tolike predložene, a ne izvršene radnje po hrvatskoj obali. Današnja Direkcija Pomorskog Saobraćaja nalazi se u Splitu za svu obalu od Riječine kod Sušaka do Bojane. Po veličini budžeta, koji ima Ministarstvo Saobra- ćaja za obalu oko pet milijona dinara, ne može Di- rekcija napraviti čudesa. To je istina. Ali se opaža, da se vrlo malo lukobrana i obala gradi od Neretve do Bojane. Današnje doba uz administrativnu podjelu ma ba- novine, zahtjeva, da se apsolutno ustroje Direkcije Po- morskog Saobraćaja u Sušaku za obalu, koja pripada savskoj banovini, kao i posebna Direkcija za obalu zetske banovine, Osnutkom ovih Direkcija porastit će kredit za sve tri Direkcije za sušačku, splitsku i ovu u zetskoj banovini, kod Ministarstva, a opet može se i kod banovine odrediti staina svota kredita za po- pravak lukobrana i obala. Svakako bi porasli krediti, radnje bi se nastavile i narod bi zaradio nešto novca. Obale i lukobrani od Neretve do Bojane su mi- zerni i slabi. Treba mnoštvo popravaka i izgradnja na Pelješcu, Korčuli, Mljetu, u Stonu Malom i Velikom, Trstenu, Orašcu, redom do Ulcinja, koji nema niti lukobrana, te se treba iskrcavati barkom. Preporuča se nadležnim, da se svojski zauzmu, da se osnuju posebne direkcije za savsku i za zetsku banovinu, koje će se moći više i intenzivnije brinuti za razvoj obala i lukobrana, Dr. N. ITO pasta za zube je najbolja. S. Tuškan Nasljednik — Dubrovnik SERE Crepe de chine ». Georgette i Satin Romanette m Mousseline Svila za pranje. DE Ulica Čingrijina v = DA Jednobojnih i dezenovanih u velikom izboru. - $ a