POŠTARINA PLAĆENA U GOTOVU

 

Br. 25.

Broj čekovnog računa našeg lista
jest 4153 Podružnice Sarajevo.

DUBROVNIK 17. Juna 1931.

Narodna Svijest

E. God. XIII.

 

Cijena je listu 5 Din, mjesečno; za inozemstvo 10 Din. mjesečno
PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU.
Uredništvo i Uprava kod Dubrovaćke Hrvatske Tiskare.

Izlazi svake Srijede
Pojedini broj Din. 1:50

 

 

Vlasnik — izdavač — Urednik: Aniun P1č& — Dubrovnik
Tisak Dubrov. Hrvatske Tiskare (zast, Ivo Birimiša) — Dubrovnik
Rukopisi se ne povraćaju.

 

Značenje euharist. kongresa.

Ovog će se ljeta održati širom hrvatskih krajeva
oko deset euharistijskih kongresa. Oni će ponovno
snažno ojačati katoličku vjeru u našoj domovini. Kako
to da je djelovanje tih kongresa tako veliko, snažno ?
Što je euharistijski kongres? — Evo prvog odgovora
u slici. Sv. Ivan opisuje u Apokalipsi svoje vigjenje
ovako: Vidjeh poslije toga veliko mnoštvo, koje niko
nije mogao da prebroji, od svih plemena, naroda i
jezika. Oni stajahu pred prijestoljem i Jaganjcem, obu-
čeni u haljine bijele i sa palmama u rukama, .te kli-
cahu velim glasom govoreći: Slava Bogu našemu,
koji sjedi na Prijestolju i Jaganjcu |“

Euharistijski kongres je slavlje euharistijskog
jaganjca. Na stotine hiljada vjernika iz tolikih krajeva,
dolazi pred oltar, da se klanja presv. Euharistiji. Na
poziv Crkve došli su, da proslave Boga i da se Bog
proslavi u njima. Došli su čista srca, bez grijeha na
duši, obućeni u heljine bijele i s paomama u rukama,
_te kliču velikim glasom govoreći : Slava Bogu našemu,

koji sjedi ma Prijestolju i Jaganjcu.

Euharistijski Jaganjac je postao centrum mišljenja
\i razgovora, predmet molitava ljubavi i oduševljenja.
" Zaključna teoforička procesija je pobjedonosni put sa-
mog euharistijskog Spasitelja.

Euharistijski kongres je obnova i posveta svi-
\jeta. Usred ovog materijalističkog svijeta, koji je iz-
\gubio i pojam o višem svijetu i o duševnim vredno-
“lama; usred čudesa moderne tehnike, koja se dovinula
\moćnoga potožaja; usred športskih utakmica, koje
prate na stotine hiljada strastvenih, do ludila zanesenih

gledalaca — Crkva evo podiže javno oltar i visoko“

sa aj postavlja i izlaže presv. Sakramenat. Oči sviju
prte su u tu uzvišenu tajnu vjere, duša se uzdiže nad
e, što je svjetsko i približuje Bogu, dok se s Njim
sv. pričesti potpuno ne sjedini. I te posvećene duše
ose blagoslov iz hramova na ulicu i u dom, u obitelj.
wuda se osjeća djelovanje euharistijske milosti. Duh
dolazi do svoje prave snage i svladava materiju. Isus
Krist osvaja i pobjegjuje. Svijet se obnavlja i posvećuje.
_ Euharistijski kongres je veličanstvena mani-
Hestacija katol. Crkve. Snaga i moć kat. Crkve očito
bija na euharistijskom kongresu. Nije mala stvar u
\ovo doba sazvati desetak čisto vjerskih kongresa. Tu
reba svijesnih vjernika, koji će bez straha pokazati
oje vjersko uvjerenje. Tu treba požrtvovnih vjernika,
koji će žrtve doprinijeti za svoju dušu i za svoju vjeru.
"Tu treba auktoriteta i discipline, treba duhovne vlasti,
treba i slobodnih svijesnih podložnika. I sad pogle-

ajte na različite euharistijske kongrese katol. Crkve.
Keliki broj vjernika, na stotine hiljada, Koliko inteli-
ggencije, koliko učenih ljudi, koliko svećenika. Kakav
auktoritet, kakva duhovna vlast, Kakva disciplina, sveta
poslušnost. Kako se tu govori i raspravlja, ozbiljno,
savjesno, duboko. Kako se tu moli, kako se tu slavi
Bog. I protivntci priznaju, da je najsavršenija organi-

$

zacija na svijetu katolička Crkva. 3

Euharistijski kovgres provodi diobu duhova,
vjerski plebiscit. Tko slobodno, bez pritiska i bez
obećanja i bez spekulacije dolazi na euharistijski kon-
o taj se već opredijelio za Krista, taj želi, da mu
Krist bude na Uskrsnuće.
= Ima drugih, koji su se' opredijelili proti Kristu,
kojima će Krist da bude na propast,
Ima i trećih, koji su još neodregjeni, i o ove se
di borba. Na njih će euhar. kongres takogjer vršiti
jecaj. Oni će gledati pred sobom kat. Crkvu u svoj
jenoj ljepoti i sjaju. Mogu da se dive njenoj molitvi
jenom bogoslužjn. Mogu da promatraju njenu di-
iiplinu i njenu duševnu moć i snagu. Mogu da gle-
daju pred sobom tolike primjere pravih, izgragjenih
olika. I to će mnoge privući i otvoriti im oči, Euha-
rit. kongres dakle osvaja za Krista i Kraljevstvo Božje.

    
 
  

   

 

   

 

 

  

 

  
 

 

 

 

idealno sredstvo za čišćenje stomaka
i crijeva. Cijena flaši Din. 35.—

Proizvađa Apoteka u Gružu. (495)

 

// 4 Blagodat za vrućih dana...

Zi kosa

Svakog tjedna perite glavu.

je pranje+ glave Elida
Shampoonom.
bit
BE === besprikorno čista...
8 a

z 2) (i ISS S

Vam ostaje lijepa i zdrava.

Vaša
će ne samo
već

 

1

ELIDA SHAMPOO

 

Euharistijski kongres je škola, pučko vjersko
sveučilište. Diže se propovijedi i konferencije, zboro-
vanja i savjetovanja. Sve što je u sv. Pismu i crkvenoj
predaji o presv. Euharistiji sadržano, sve se to pred
hiljade slušatelja iznaša i tumači, brani i dokazuje.

to su sv. Oci kroz tolika stoljeća o Euharistiji uzvi-
šenog napisali i naučavali; o čem je sv. Toma duboko
razmišljao i angjeoski spjevao; o čem su sveci u sve-
tačkoj duši svojoj razmatrali, sve se to na euhar. kon-
gresu iznaša, o tom govore glasoviti govornici, bis-
kupi i svećenici,

Euharistijski kongres je obrana vjere. Već sam
kongres svojim programom znači otvoreno ispovjedanje
euharistijske tajne. Mnoge potiče dobar primjer drugih,
mnoge učvršćuju u vjeri propovijedi i raspravljanja ;
a mnoge opet jača sam spasitelj i Njegova euharistij-
ska milost. Vjera se dakle obnavlja, učvršćuje, krijepi

i jača.

Euharistijski kongres je žarište euharistijskog _

gibanja i života. Za vrijeme kongresa se drže pro-
povijedi i predavanja o sv. Euharistiji, svjetuje se i
stvaraju rezolucije o čestoj i svagdanjoj sv. Pričesti,
Priregjuje se zajednička sv. Pričest djece, opća sv.
Pričest mladića, djevojaka, muževa i žena. Drži se
vječno klanjanje, oduševljava se za sv. Misu i pohod
presv. Sakramenta. Govora je i o duhovnoj sv. Pričesti,
U svim crkvama se drže bl: goslovi sa Presvetim, kon-
gres se završava svečanom tecforičnom procesijom. Sve
to ima da bude tek početak daljnjeg nasljedovanja u
štovanju presv. Euharistije, početak uskih, svagdanjih
veza duše sa euhar, Spasiteljem, početak pravog euha-
ristijskog odgoja i života.

Socijalni momenat euharistijskog kongresa.
Nikada staleži i pojedinci ne osjećaju' toliku blizinu
duša, takovu uzajamnost, kao na euharistijskom kon-
gresu. Kleči jedan pokraj drugog, starac okružen dje-
čicom, gospodin u krugu seljaka, radnik uz obrtnika,
svećenik sa svima. Svi su sjedinjeni u zajedničkoj mo-
litvi, u blagovanju jednog Tijela Kristova. Svi sačinja-
vaju jedno tijelo, mističko tijelo Kristovo. Kršćanska,
idealna, sveta zajednica i obitelj.

Mole se jedni za druge, namjenjuju se sv. mise,
sv. Pričesti, klečanja, pohodi, žrtve za obraćenje grješ-
nika, za megjusobnu pomoć, sreću i' blagoslov. Svi
izmireni stupaju k Stolu Gospodnjem s jednakim mi-
slima, osjećajima i čuvstvima. Svi zajednički manife-
stiraju i slave euharistijskog Jaganica u tecforičkoj
procesiji. U Bogu su svi izmireni, svi izjednačeni, svi
sretni i zadovoljni.

Euharistijski kongres manifestira jedinstvo
Crkve. Okupljena hijerarhija, biskupi, prelati, svećenici
— skupa sa vjernicima iz toliko država, krajeva, dije-
ceza i župa, Svi ispovijedaju jednu te istu nauku u
presv. Euharistiji. Eto jedinstvo u nauci ! Tolike stotine
svećenika i biskupa, a ipak prikazvju jednu te istu
žrtvu i dijele jednu te istu sv. Pričest, jedan te isti
JSakramenat. Eto jedinstvo u žrtvi i sakramentima !

 MHiljade i stotine hiljada vjernika sa svih strana
. svijeta, a ipak svi jednakim pijetetom pozdravljaju Pa-
pinog izaslanika i njemu izrazuju svoju podložnost
jednoj glavi Crkvi, sv. Ocu Papi, namjesniku Kristovu
na zemlji, Eto jedinstvo auktoriteta, jedinstvo vlasti,
jurisdikcije, jedinstvo discipline !

Euharistijski kongres provagja zbliženje i je-
dinstvo naroda. Pomislite internacionalni euharistijski
kongres. Pomislite tolike kardinale, biskupe, svećenike,
redovnike i redovnice, pa milijune vjernika. Svaki za-
stupa svoje, svoj narod. Svi se mole, svaki na svom
jeziku. Svi se preporučuju i očekuju blagoslov i sreću

za svoj narod i svoju domovinu. — Tu nema ratnih
planova i zakulisne politike. Tu nema konferencija o
razoružanju niti o reviziji ugovora. — Svi imaju ista

prava i Evropejci i Afrikanci, i Crnci i Bijelci, svi iste
obveze i dužnosti. Svi se pozdravljaju, svi si ruke
pružaju, svi se osjećaju kao rogjena braća.

Eto zbliženja, eto bratstva i mira megju narodima!

Da ponovim sve dosad rečeno i da završim sa
vizijom sv. Ivana u Apokalipsi: ,Vidjeh poslije toga
veliko mnoštvo, koje niko nije mogao da prebroji, od
svih plemena, naroda i jezika. Oni stajahu pred Pri-
jestoljem i Jaganjcem, obučeni u haljine bijele i sa
palmama u rukama, te klicahu velikim glasom govo-
reći: Slava Bogu našemu, koji sjedi na Prijestolju, i
Jaganjcu“. Dr. Z. Marković, prof. bogoslovite

u Zagreb. ,Nedjelji“ br. 23.

 

Direkcija pomorskog saobraćaja
za zetsku i savsku banovinu.

Za doba Austrije bilo je sijelo Pomorske
Vlade u Trstu. Mnogo se puta zahtjevalo, da se u
Splitu osnuje Pomorska Vlada za dio hrvatske obale,
kojom je vladala Austrija, jer je Pomorska Vlada za-
pustila bila dalmatinsku Hrvatsku, a radila najvećim
dijelom po Istri. Ovaj je zahtjev bio opravdan, što
nam dokazuju tolike predložene, a ne izvršene radnje
po hrvatskoj obali.

Današnja Direkcija Pomorskog Saobraćaja nalazi
se u Splitu za svu obalu od Riječine kod Sušaka
do Bojane.

Po veličini budžeta, koji ima Ministarstvo Saobra-
ćaja za obalu oko pet milijona dinara, ne može Di-
rekcija napraviti čudesa. To je istina. Ali se opaža,
da se vrlo malo lukobrana i obala gradi od Neretve
do Bojane.

Današnje doba uz administrativnu podjelu ma ba-
novine, zahtjeva, da se apsolutno ustroje Direkcije Po-
morskog Saobraćaja u Sušaku za obalu, koja pripada
savskoj banovini, kao i posebna Direkcija za obalu
zetske banovine, Osnutkom ovih Direkcija porastit će
kredit za sve tri Direkcije za sušačku, splitsku i ovu
u zetskoj banovini, kod Ministarstva, a opet može se
i kod banovine odrediti staina svota kredita za po-
pravak lukobrana i obala. Svakako bi porasli krediti,
radnje bi se nastavile i narod bi zaradio nešto novca.

Obale i lukobrani od Neretve do Bojane su mi-
zerni i slabi. Treba mnoštvo popravaka i izgradnja na
Pelješcu, Korčuli, Mljetu, u Stonu Malom i Velikom,
Trstenu, Orašcu, redom do Ulcinja, koji nema niti
lukobrana, te se treba iskrcavati barkom.

Preporuča se nadležnim, da se svojski zauzmu,
da se osnuju posebne direkcije za savsku i za zetsku
banovinu, koje će se moći više i intenzivnije brinuti
za razvoj obala i lukobrana, Dr. N.

 

ITO pasta za zube je najbolja.

 

S. Tuškan Nasljednik — Dubrovnik

 

SERE

Crepe de chine
». Georgette
i Satin

Romanette m
Mousseline
Svila za pranje.

 

 

DE

Ulica Čingrijina

 

 

v
= DA

Jednobojnih i dezenovanih

u velikom izboru.  - $

a