POŠTARINA PLAĆENA U GOTOVU Br. 28. Broj čekovnog računa našeg lista jest 4153 Podružnice Sarajevo. DUBROVNIK 8. Jula 1931. “anu God. XIH. Narodna Svijest Cijena je listu 5 Din. mjesečno; za inozemstvo 10 Din. mjesečno PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU. : Uredništvo i Uprava kod Dubrovaćke Hrvatske Tiskare. Izlazi svake Srijede Pojedini broj Din. 1:50 Vlasnik — izdavač — Urednik: Antun F1& — Dubrovnik Tisak Dubrov. Hrvatske Tiskare (zast. Ivo Birimiša) — Dubrovnik Rukopisi se ne povraćaju. Sv. Stolica brani naš narod. Što se sve nije govorilo kada je sv. Otac Pijo I. pred dvije godine epohalnom gestom riješio do nda zamršeno rimsko pitanje, Liberalna štampa je jela uvjeriti svijet, da se je Katolička Crkva italija- nizirala, da je Vatikan postao štićenik Kvirinala, da je |Mussolini izigrao Papu u svoje imperijalističke svrhe. Megjutim Božja Providnost, koja upravlja Crkvom Kri- | stovom, dozvolila je, da se te krilatice u najskorije vrijeme najeklatantnije pobiju samim činjenicama. Spor, | koji je pred par mjeseci nastao izmegju Vatikana i fa- | šizma očituje, kako je sve protivno istina od onoga, ;što je liberalna štampa sebi svojstvenim metodama ši- i la o Vatikanu. Spor i dalje traje, dapače zaoštrio se do vrhunca te još nema izgleda, da će se tako brzo riješiti, a dokazuje, da je sv. Stolica takova suverena Vlast, da nema ma svijetu sile, koja je može prisiliti 'na kapitulaciju u načelnim pitanjima. A takove načelne ravi je baš sadašnji sukob izmegju fašističke Italije Sv. Stolice, jer se radi o slobodi Crkve u odgoju lladeži u omladinskim organizacijama Katoličke Ak- je, koje je organizacije Mussolini potezom pera pro- glasio ukinutim i — ostao živ! Sv. Stolica pak mu | svojim muževnim držanjem pokazala, da ne može praviti nikakvih koncesija u pitanju naravi i strukture toličke Akcije, čija je sloboda djelovanja zagaranto- m u februarskom konkordatu izmegju Italije i Sv. olice. /— Ali u toj borbi sv. Stolice sa bezobzimim faši- ličkim režimom otskočio je još jednom u historiji lepi gest očinske ljubavi sv. Oca za našu jugoslaven- sku braću u istarskom ropstvu i za naš jugoslavenski jele slijedeću vijest : Zategnutost u odnosima izmegju Vatikana i faši- ličke Italije ne popušta, Fašistički krugovi iznenagjeni su upornošću Vatikana, kome se, kako izgleda, ne uri, da spor likvidira. Fašistička štampa ponovno je apočela kampanju protiv Vatikama i atentate koji su vršeni u Bologni, Torinu i Genovi pripisuje katolič- im omladincima. Naknadno se saznaje da nota koju papinski nuncij kod talijanske. vlade Borgoncini Duca predao Grandiu kao odgovor na fašističku notu, pored poznatih uslova za ponovno počinjanje prego- ora sadrži i odgovor na ponovni protest koji je fa- istčka vlada uputila Vatikanu zbog akcije katoličkog ećenstva Jugoslavije. Kako je poznato, fašistička vlada tražila je u svoje tjeme da Vatikan osudi februarsku poslanicu dra auera u kojoj se protestovalo protiv progona kat. enstva i jugoslavenskog stanovništva u Julijskoj tajini. Vatikan nije tada odgovorio na ovaj zahtjev ističke vlade. Iskorišćujući spor s Vatikanom faši- ička vlada je sada postavila zahtjev, da Vatikan osudi i poslanicu jugoslavenskog episkopata i da dade sa- listakciju fašističkoj vladi time, što bi porekla da su u Mulijskoj Krajini katolički svećenici bili podvrgnuti pro- gonima. Vatikan je kao što se pouzdano saznaje, od- Ovorio fašističkoj vladi, da poslanica jugoslavenskog tpiskopata me može biti podvrgnuta kritici od strane ilikana, pošto Vatikan nema ingerencije u ovoj stvari, ja se isključivo tiče katoličkog episkopata u Jugo- aviji, Vatikan je pri tome naglasio da je prema Ita- li preuzeo obaveze, sadržane u konkordatu, a isto ko da je. talijanska vlada dala garanciju da će sta- ištvo Italije koje ne govori talijanskim jezikom moći slobodno da se služi svojim u crkvama i u vas- tanju svoje omladine. Kako je od strane talijanske lađe ta obaveza prekršena, to je jugoslavenski epi- tpat s pravom protestuovao jer je bilo u pitanju imnstvo i stanovništvo jugoslavenske narodnosti. . Stolica u svojoj noti ustaje dakle na obranu og metropolite Dra Bauera i jugoslavenskog i kopata, a po. tom i našega naroda kad se zatt- mlju za svoje sunarodnjake u ltaliji. Time je vati- ns ka najnovija nota i opet dokazom, da na Petro- | Stolici sjedi Otac svih naroda, koji svima nepri- U B pravdu ni po babu ni po stričevima, već oga velikoga“. piskopat, Naše su. i: najliberalnije: novine ovih dana: I za sparnih dana — njegovana kosa! pre Svakog kida zale glavu. E. Za to je potreban Elida Shampoo. Čisti temeljito... daje kosi svilenkastu mekoču, a vanredno osvježuje. ELIDA SHAMPOO - Proslava 1500 godišnjice eleškog sabora u Orašcu Svima je nama u okolici poznata zavjetna crkva Gospe od Orašca. Ona slavi svoj blagdan na 2. VII. Svake godine dolazi tog dana mnoštvo svijeta iz bliž- nje i daljne okolice, da moli dragu Pomoćnicu Kirš- ćana za razne milosti. Ove je pak godine na osobiti način proslavljen taj dam, jer se je slavila 1500 go- dišnjica: efeškog sabora za dubrovački dekanat. Obliž- . nje župe došle su u procesiji pod crkovnim barjacima i sa svojim župnicima. Osojnik, Zaton, Kliševo, Trsteno, Majkovi, Banići bill su brojno zastupani, a da se ne spominje narod iz obližnje Hercegovine — i katolički i pravoslavni —, koji svake godine dolazi u velikom broju. Pojedinu je župu dočekao mjesni župnik mp. Don Gjuro Kuljevan sa barjakom i odborom kod mosta, a onda se je skupno pošlo kroz pripravljene lijepe slavoluke, uz pucnjavu mužara i pjevanje Mari- jinih pjesama u lijepo okićenu crkvu. Cijelo su se jutro redale sv. mise do 9 sati, Tog dana je bilo na okupu 12 što svećenika 'što redovnika, a na 8 8. došao je i Preuzv. naš biskup Dr. J. Carević u pratnji preč. dekana Dn Dušana kan. Mičića. Na 9 sati uputila seje duga povorka u procesiji. Svaka župa sa svojim barjakom. Osobito su se isti- cala djevojačka društva. Na početku procesije stupala je jugoslavenska dubrovačka glazba, koja je za ovu prigodu pozvana iz Dubrovnika. Procesiju je vodio Preuzv. biskup. Zavjetnu su sliku Gospe nosile dje- vojčice okružene sa nekoliko male ženske dječice u bijelini, koja su nosila zeleni vijenac, dok su druge posipale cvijeće ispred slike. U pola puta na zgodnom mjestu, okićenom zelenilom, ,Pod platnjom“ zausta- vila se je procesija. Tu je održao krasni govor u čast Majke Božje svima dragi Don Danko Lepeš, : župnik Trstena. Govorio je onako, kako samo on znade go- voriti. Govorio je ustima, srcem, dušom, očima i cijelim životom. Slabo, bolesno tijelo njegovo davalo je glas najjačeg čovjeka, a u isto doba taj je glas zanašao i uvjeravao o svim onim aktuelnim istinama, koje nam je u kratko vrijeme govora prikazao. Iz mnogih si usta mogao čuti tihi vapaj odmah na po- četku njegovog govora: .Daj mu, Gospe, snage, da može izdržati do kraja!“ Nek ga Bog i BI. Gospa dalje čuva i krijepi kao i do sada na spas naših duša! — Osviježeni krasnim govorom mp. Dn Danka uputi se dalje procesija put zavjetne crkve - matice sa novom snagom, jer je vrućina bila baš nesnosna. Na 11 sati svrši procesija, a onda je slijedila svečana zadnja sv. misa uz asistenciju Preuzvišenog. Preko sv. mise lijepo su pjevala djeca oraška sv. misu ,An- gelorum“ uz harmonijum, koju je uvježbala vrijedna i zauzetna mlada mjesna učiteljica g.ca Marija Šarić. Preko sv. mise, kao i prije procesije, djeca su pjevala razne Marijine pjesme isto dobro uvježbana. Iza evan- gjelja Preuzvišeni je takogjer držao kratki govor u čast Marije. S blagoslovom s Presvetim iza sv. mise svršila je ma 12 sati ova crkovna svečanost, koja je ponovno pokazala, da naš narod ima još mnogo vjere i mnogo ljubavi prema miloj Majci Mariji. Orašani se pokazuju svake godine zauzetni, da proslave što bolje Gospu našu“, ali ove godine zauzeše se na osobiti način i mp. župnik i crkovinari (osobito g. I. Baga- tela) i općina i odbor i djevojačko društvo i mladost muška i svi, Svima neka obilno naplati Majka sviju nas | Poslije podne pak slijedila je običajna izvanjska zabava, osobito kolo pod lijericu mladosti gornjih selija. Kolo, koje — uz onakvu vrućinu, prašinu i onakvi trajni napor od cijelog poslije podneva —, mogu izdržati samo zdrava pluća i srce! — i. o. Putem Svete Braće. Slavenski narodi proživljuju u dauašnje doba časove teških vjerskih i moralnih iskušenja. Protu- kršćanske i bezvjerske struje prodiru megju njih, da unište dragocjenu baštinu sv. Braće slavenskih apo- štola Ćirila i Metoda. Što se dogodilo ,svetoj“ Rusiji nastoji se provesti i kod drugih slavenskih naroda. Što to znači u vjerskom, kulturnom i macijalnom pogledu ne treba dugo raspravljati, već je dosta ka- zati dvije cigle riječi: totalna propast. U toj pogibelji nameću nam se dužnosti, koje moramo izvršiti, ako ne ćemo da budemo odgovorni pred Bogom i historijom za zlo što bi moglo da snagje Slavenstvo i cijelu Evropu. Moramo krenuti putem sv. Braće naših apoštola Ćirila i Metoda: širiti, jačati i produbljivati vjerske i moralne vrednote kiš- ćanstva, propagirati spasonosnu ćirilo- metodsku ideju kršćanskog jedinstva megju slovenskim narodima. Ovih dana kada slavimo blagdan sv. Cirila i Metoda, slavenskih apoštola, sjetimo se te dužnosti i poradimo svaki u svom krugu barem nešto za ostva- renje tog uzvišenog ideala: jedinstva slavenskih na- roda u Kristovoj nauci i ljubavi, Upisujmo se i po- mažimo Bratovštinu Apoštolata sv. Ćirila i Metoda, zagrijavajmo za tu ideju našu mladež — našu uzda- nicu. Molimo sv. Braću, da svojim zagovorom kod Svevišnjeg spase slavenskim narodima kršćanstvo, a time pravu kulturu i napredak ! Bolesne žene imaju sa upotrebem Franc - Joze- fove prirodne gorke vode lako ispražnjuje želudac, što je često spojeno sa dobro djelujućim uticajem na oboljele organe. Pisci klasičkih ljekarskih knjiga za ženske bolesti puši, da je blago djelovanje Franc-Jo- zefove vode i sa njihovim ispitivanjima potvrgjeno. S. Tuškan Nasljednik — Dubrovnik SaS=ES=aaRAISRE ICA Čingrijina = Jednobojnih i dezenovanih Crepe de chine » BSeorgette " Satin Mousseline = Svila za pranje. u velikom izboru. - “