POŠTARINA PLAĆENA U GOTOVU

 

Br. 30.

DUBROVNIK 27. Srpnja 1932.

Broj Čekovnog računa našeg lista
jest 4153 Podružnice Sarajevo.

God. XIV.

zr Svijest

 

Cijena je listu 5 Din. mjesečno; za inozemstvo 10 Din. mjesečno
PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU.
Uredništvo i Moraja kod Dubrovačke Hrvatske Tiskare.

 

Izlazi svake Srijede
Pojedini broj Din. 1:50

 

 

 

Vlasnik — izdavač — Urednik: Antun Fl& Dubrovnik
Tisak Dubrov. Hrvatske Tiskare (zast. Ivo Birimiša) — Dubrovnik
Rukopisi se ne povraćaju.

 

U ovo doba duševne malaksalosti skoro dnevno
se čuje osobito od naše inteligencije spočitavati sve-
ćenstvu da je zatajilo i da premalo daje za narodnu stvar,

Dok grlati patrioti čekaju čas, da zasjednu na
duobna i unosna mjesta, izgleda da nemaju prečeg i
ozbilnijeg posla od hiperkritike rada svećenstva.

Od svećenstva, osobito katoličkog, traže sve i
svašta I Štogod komu padne na pamet da bi bilo dobro,
mješte da pregne ebi to u djelo proveo, on odma traži
da to svećenstvo uzme ma sebe. Jeli potreba socijalne
pomoći: to je za svećenika! Jeli potrebna akcija za
ublaženje gladi: to je za svećenika! Jeli potreban
osnutak, kakvog društva: to je za svećenika ! Treba li
u selu voditi koju zadrugu: to je za svećenika! Tre-
bali akađemiju, kcmemoreciju : to je za svećenika!
Jeli potrebno, izložiti se za narodnu stvar: to je za
svećenika kad ništa ne rentira!

A što je onda za gespodu petriote, koji imaju
sigurno mnogo više raspoloživa vremena od svećenika ?
Sudeći ih po djelima, reklo bi se da je za njih samo
nepravedna kritika i branje dozrelog ploda! — Sve
drugo pada na svećenika, i jao ti ga se njemu ako on
sve ne zma ili ne dospije da učini! On je tu za sve
i svašto!

Ne pita se megjutim moželi on na sve da stigne,
Ne pita nitko što se danes sve od same Crkve traži
od svećenika, Niko neće da zna koliko truda, učenja
i vremena traži od svećenika samo duhovna pastva.
Današnja pastorizacija obuzima sasvim svećenika, jer
se traži od Crkve najveća intensifikacija iste. Svećeniku
nameće danas Crkva najteže zahtjeve, kao mnogo pro-
povijedanje, često ispovijedanje, pohod vjernika, kate-
hizaciju najtočniju, intensivan rad u katoličkoj akciji,
najveću revnost u katoličkim društvima, pripreme za
euharistijske sastanke i kongrese itd. A kad svećenik
ispunja savjesno te svoje najpreče dužnosti koliko mu
može da preostane vremena za svjetovne stvari ? A ipak
se od njega traži da se i svim svjetovnim stvarima
bavi i da ih privede.kraju, jer inače je zatajao, nije
za ništo!

Kad svećenik uz golemi napor. i vanredan trud
obavlja — kao što ih to ogromna većina čini — i sve
te druge stvari, onda mu nitko nije za to haran, nitko
mu me priznaje uloženi trud i ljubav. Ta to je samo
njegova dužnost i dosta.

Svećenik je m. pr. u selu i uzgajatelj i savjetnik
i otac i riječju i djelom. Ali kad stigne u oči izbora
prvi demagoški agitator, svi su uz njega, a za župnika
nitko i ne pita ? — Medjutim kad treba da se nešto
riskira, da se stavi glava u torbu onda naravno to treba
da učini svećenik, a svi drugi se tiho povuku, da ču-
vaju svoj položaj, obitelj, mirovinu, zaradu, glavu !

Istina je da ovo čudno naziranje o dužnostima
svećenstva, ako i nesvijesno, ipak dosta očito poka-
zuje na visoku cijenu u kojoj se drži svećenstvo. Ali
zašto mu se to me priznaje otvoreno i javno ? Zašto
ga se vazda napada i nepravedno kritikuje ?

Zar misle neki da je za njih samo kritika, a za
svećenike samo rad i žrtva uz gorčinu klevete ?

Ako nije dovoljno za ove superkritike da se
(baš uslijed rada svećenstva na narodnom i kulturno-
prosvjetnom polju) može reći da se čitava naša povi-
jest istovjetuje povješću katoličkog svećenstva, onda
to treba uputiti ma proučavanje povijesti, da postanu
pravednijim !

Sve tamo od benediktinskih redovnika, koji su
gradili kraljevske zadužbine vladarima naše narodne
dinastije od 9 do 11 vijeka, pa do franjevaca u Bosni
i Hercegovini i do Strossmayera i Račkog, bili su ka-
tolički svećenici uvijek nosioci i pionhi naše kulture i
prosvjete; a da ne spominjemo živih, ni mnoga me-
censka djela iz naših dana.

Fakat je svakako da je uloga hrvatskog klera i
na nacionalnom i na kulturno-prosvjetnom polju bila
uvijek predvodnička. A i damas stoji na svećeničkim
ramenima mnogo od naših ponajvažnijih nacionalno-
kulturnih akcija. B.

Opća situacija u svijetu danas nije sklona de-
mokratskim režimima, premda široke narodne mase
nijesu nikad bile demokratskije nego danas. Ali te
mase nemogu doći do izražaja, jer ih pritiskaju razne
ditakture, bile te vojničke ili fašističke, Da je to tako
najbolje nam potvrgjuju preokreti u raznim država-
ma, kod kojih se vidi kako je upravo sićušan broj
pristaša palog režima ili dik takture.

Najuoviji nam primjer pak pružaju prošli rumunj-
ski izbori, koji su svršili velikom pobjedom Narodne
seljačke stranke. Ona je dobila milijun i 200 hiljada
glasova ili 45%. Grupa bivšeg predsjednika vlade,
proveo predzadnje famozne izbore. masonskog , brata“
prof. Nikole Jorge dobila je usve 68.152 glasa. Par
dana kasnije održani su izbori za senat i tu je Nar.
seljačka stranka slavila još veći triumfi. Od 113 sena-
tora, koliko ih usve ima, izabrano je 105 njezinih pri-
staša. Ovi su nam brojevi najbolji dokaz, kako je ,brat“
Jorga stvorio sebi ,većinu“ Ovi zadnji izbori, koje
proveo Vajda Voevod jedan od prvaka pobjedničke
stranke, bili su potpuno slobodni, što je za nas do-
duše teško shvatljivo. Ali to je potvrdila sva svjetska
štampa, a cd pobjegjenih se nije nitko tužio na neis-
pravnost.

Vogja seljačke stranke Dr. Maniu bio se inače
povukao nedavno iz političkog života u znak protesta
protiv neđemokratskih i samovoljnih eksperimenata
kraja Karola, koji je podržavao ,brata“ Jorgu. Maniu
se sad opet vraća u politički život i on će biti naj-
bolji zalog da će se prilike u Rumunjskoj dalje razvi-
jati u smjeru konscliddaci;e i da će se balkanskim
metodama već jednom sial./4a kraj

Prvaci Nar. seljačke stranke Dr. Maniu i Vajda
Voevod su dobri katolici ist. obreda, a okupljaju oko
sebe osobito rumunjske katolike obaju obreda, koji
su najsvjesniji rumunjski birači. Stranka se njihova
osniva na kršćanskom mnazoru o svijetu i kao takva
predstavlja najkonstruktivniji elemenat i jedinu stranku,
koja može danas izvestit domovinu iz kaosa i letar-
gije. Ona ili nitko drugi!

To su pravi pioniri slobode i demokracije.

  

M.

 

Iz ,Hrvatskog Radiše“. Novom uredbom o oslo-
bogjenju od poštanskih taksa izašlom u službenom
listu kr, banske uprave Savske banovine od 7. jula
o. g. ukinuta je povlastica Hrvatskom Radiši da ne
plaća poštarinu, te odsada sve poštanske pošiljke koje
šalje Hrvatski Radiša i koje su na njega upravljene,
moraju biti propisno firankirane. Radi toga Hrv. Radiša
moli svu javnost, koja se u bilo kojem poslu obraća
na Hrv. Radišu da svoje pošiljke upravljene na dru-
štvo propisno irankira i da ujedno priloži potrebne
marke za odgovor.

Najmoćniji sistem.

Već je prošlo po stoljeća, otkako se megju
nekim evropskim narodima, koji pripadaju katoličkoj
vjeri, po prvi put pojavio velik i snažan pokret. To je
onaj pokret, koji hoće da pomoću vjere donese naro-
dima novi i snažni procvat, te oslobogjenje od nebro-
jenih zala i nesreća što ih je donijelo sobom novo doba.

Pojavili su se veliki mislioci i reformatori, koji
rekoše: Ne treba nam novih sistema i programa, da
se svijet oslobodi od propadanja i raspadanja, već
treba izvaditi iz arkiva jedan vrlo stari sistem i pro-
kušani program, koji je još pred mnogo stoljeća po-
kazao svoju nemadmašivu vrijednost. to je sistem
gorostasnog reformatora iz Nazareta. Taj sistem je već
u prvo doba pokazao svoju moć time, što je srušio
najveće socijalno zlo svih vremena, ropstvo staroga
vijeka. Prolazila su stoljeća i javljale se tijekom po-
vijesti uvijek nove nevolje i katastrofe, koje su nasta-
jale ponajviše otpadom od onoga velikog i spasonos-
nog sistema. Mnogi su se narodi još u pravi čas do-
sjetili uzroku svoje nesreće, te bi u njima tada nastao
pokret za obnovom, i to tako, što su se povratili čis-
tome, iskonskome kršćanstvu i njegovim ćudorednim
načelima. A bilo je i naroda, koji su tako duboko bili
zabrazdili, te nijesu više našli stazu, kojom bi se mogli
povratiti na sigurni put obnove i preporoda. Takvi su
narodi ili potpuno propali i nestali netragom sa lica

zemlje, ili su stvorili sebi neki surogat i nadomjestak
kršćanstva, po kojem su mogli da se još privremeno
održe u borbi naroda i rasa, naroda i kontinenata

Održali su se i do danas, do našega vremena, koje je
dovelo narode do raskršća, koje je — kako se čini —
opasnije i sudbonosnije od svih ostalih raskršća
vijesti. Veliko je pitanje hoće li surogati kršća

koji su nastali mjesto kršćanstva, sadržanoga u rim-
skoj Crkvi, moći još i ovaj put odolili bubnjarskoj
vatri svakojakih kriza, udaraca i neprilika,

Vjerojatno je, da će se sada pokazati značenje
kršćanstva u svoj svojoj orijaškoj moći i veličini
su počeli razabirati veliki mislioci modernih katoličkih
naroda i postavili su nova gesla: »Natrag k Crkvi |“

— Obnova u Kristu —  , Preporod svega svijeta kr-
šćanstvom“.

Nijesu to nikakve novovijeke fraze, već je to hi-
storijom i logikom utvrgjeni sistem. Redom se javlja
u posijednja po stoljeća taj pokret sad u jednom, sad
u drugom narodu. I mi smo Hrvati konačno dospjeli
da udarimo neoborive temelje tome pokretu na
biskupa Mahnića i velikim papinskim enciklil
Početak toga pokreta bio je — doduše megju Hrv
vrlo težak i nesiguran, no danas već imamo ;
putokaz i nepogrešivi program, koji valja provo
život velikim idealizmom, koji još uvijek tinja negdj
u dubinama onoga naroda, koji je nekoć svojim ne
iscrpljivim idealizmom i energijom stekao naziv ,P
zigje kršćanstva“. Taj idealizam i energija nij
pošto iščezli iz duše hrvatskoga naroda. Njihova ć
moć izbiti na vidjelo u slijedećim decenijama, Zn
toga velikoga pokreta vide se već danas u nekim nm
govim djelima: u organizaciji, u katoličkoj štampi
u razvoju poleinoga svećeničkoga podmlatka, u pro-
svjetnim i odgojnim institucijama.

Stoga vjerujemo u veliku budućnost svoga naroda

Na sjednici inteparlamentarne unije za vrijeme
govora talijanskog delegata Costamarea došlo je do
velikog skandala. Francuski delegat Renaudel, jedan
od vogja francuskih socijalista uzviknuo je naime:
»U ltaliji ne postoji parlamentarizam. Njegovi pret-
stavnici nijesu slobodni ljudi“. To je uzbudilo
talijanske delegate, koji su počeli protestvovati, Na
njihove proteste Renaudel je dobacio: ,Ne ćemo da
razgovaramo sa ubilačkom bandom Mateotia.

Na te riječi nastala je nezapamćena graja. Dele-
gati su se podijelili u dva tabora. Uzbugjenje je ne-
prestano raslo. Padali su sve uvredljiviji poklici. Tali-
jauski delegati počeli su klicati: ,Dolje Francuska !
Dolje zaštitnici atentatora, ciljajući na antifašiste koji
žive u Francuskoj.

Vogja alzaških socijalista Grundbach napao je na
vogju talijanske delegacije i htio ga izbaciti iz sale.
Ostali delegati jedva su spriječili tuču.

Na koncu je talijanski delegat San Martino izjavio
ako pretsjedništvo kongresa parlameutarne unije ne
dadne zadovoljštinu Italiji, da će Talijani istupiti iz
interparlamentarne unije. Renaudel je odmah izjavio
da ne misli ništa povući. Na to je pretsjednik u općoj
buci zaključio sjednicu.

Poslije škandala na sjednici interparlamentarne
unije talijanski državni sekretar Balbo koji zastupa
Italiju na konferenciji za razoružanje posjetio je tajnika
Sir Erica Drumonda i izjavio mu da incident na kon-
gresu interparlamentarne unije pretstavlja tešku uvredu
za Italiju. Ako Italija ne dobije punu satisfakciju, ona
će istupiti iz Saveza Naroda. Sekretarijat Saveza Naroda
odgovara za ovaj skandal, pa ako interparlamentarna
unija ne bude na javnoj sjednici kaznila Renaudela i
ne bude dala satisfakciju Italiji, onda Savez Naroda
treba da interparlamentarnu Uniju izbaci iz zgrade
Saveze Naroda. Ne bude li to učinjeno Italija će istu-
piti iz Saveza Naroda.

Vijeće interparlamentarne unije je održalo sjednicu,
na kojoj su francuzi predlagali da se osudi incidenat
kao takav. Talijani su naprotiv tražili da se irancuska
delegacija desolidariše s Renaudelom i da on bude
isključen sa zasjedanja. Francuzi su to odbili.