POŠTARINA PLAĆENA U GOTOVU

 

Br. 51.

Cijena ovom broju Din. 2.—

DUBROVNIK 22. prosinca 1932.

Broj Cekovnog računa našeg lista

jest 4153 Podružnice Sarajevo. — God. XIV.

Narodna Svijest

 

Cijena je listu 5 Din. mjesečno; za inozemstvo 10 Din. mjesečno
PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU.
NEE VO i E kod Piše DIA GE

Izlazi svake Srijede
Pojedini broj Din. 1:50

 

 

Vlasnik — izdavač — Urednik: Antun FI& — Dubrovnik
Tisak Dubrov. Hrvatske Tiskare (zast. Ivo Birimiša) — Dubrovnik
Rukopisi se ne povraćaju.

 

&Božić i milosrgje.

Crne i tmurne dane proživljavao je nekada
čovjek na ovome svijetu. — Bio je daleko od Boga.
Bez utjehe, bez okrepe, prepušten svojoj bijedi i nemoći.

Dizao je oči prema nebu. Vapio je pomoć, ali
nebo bilo zastrto a ponor dubok.

Bog je čuo čovječji vapaj. U svom milosrđu htio
mu je pomoći, ali pravednost je tražila od čovjeka
zadovoljštinu za uvredu Bogu nanešenu po grijehu.
Zadovoljština morala je biti neizmjerna jer je takva
bila i uvreda nanešena neizmjernome Biću. Čovjek
je bio nesposoban da poda takvu zadovoljštinu i
zato je bio osuđen da luta daleko od svoga Boga.

Gledajući nemoć i bijedu čovjeka Sin božji smi-
lova mu se. U svojoj premudrosti nađe način, da
čovjecja narav združena s božanskom u božanskoj
osobi dade Bogu dostojnu zadovoljštinu za grijeh.
Sin se božji utjelovi, i mi već punih dvadeset vije-
kova slavimo njegovo rođenje a naše spasenje.

Veseljem i zanosom slavimo ga, jer to je dan
našeg otkupljenja i pomirenja s Bogom. Dan božjeg
milosrđa prema nama.

Da naše veselje bude potpunije, kršćanskije,
podijelimo ga sa bijednima i nevoljnima, kojima će
Božić osvanuti bez kruha, odjeće a možda i bez krova.

Covječanstvo proživljava tužne dane, jer se je
odalečilo od Boga i neće da čuje za nauk betle-
hemskog Djeteta. Pa zato trpi i na tijelu i na duši.

Mi kojima je Božić svet i mio, poslušajmo
nauku sa jaslica. Ne težimo za zemaljskim, kao
da bismo na zemlji imali naići na svoju svrhu. Bu-
dimo zadovoljni s onim, što imamo. Težimo k boljem
kad to nije na štetu naše duše.

Ako nas je Providnost obdarila iznad onoga,
što je najnužnije, podijelimo bijednijemu od nas, da
i on oćuti božićno veselje. Možda mi i obilujemo,
a tada nam je dužnost, da učinimo bijedne dioni-
cima našeg obilja. Nek i njima ograne Božić kao
veseo dan, u koji će se i oni sjetiti Boga i duše
svoje, na što često zaboravljaju pod pritiskom sva-
kojake bijede.

Jesmo li učinili nekoga dionikom našeg bo-
žićnog veselja, tad će i naše veselje biti potpunije
i kršćanskije. »Euhar. Glasnik“.

 

Katolicizacija Engleske.

Nekoliko stotina anglikanskih svećenika potpisalo
je manifest, gdje mnogi visoki dostojanstvenici angli-
kanske crkve zajedno s engleskim intelektualcima traže
sjedinjenje s Rimom i crkvom katoličkom, Ova važna
pojava je nastavak poznatih amnglo-katoličkih nastoja-
nja, koja su se najbolje odrazila u t. zv. ,okstordskom
pokretu ,Četrdesetih godina prošlog vijeka, Spomenuti
je manifest k tome još i dokaz slabog stanja i krize
anglikanizma. U manifestu potpisani priznaju i traže
na prvom mjestu jedinstvo crkve, a zatim ispovijedaju
katoličku nauku o Otkupljenju, o Mariji kao Majci
Božjoj, o Prisutnosti Isusa Krista u Presvetoj Euhari-
stiji. Dalje ispovijedaju nauku o 7 sakramenata, te
vjeru u Čistilište, Iza toga slijede ove značajne riječi:
»Vjerujemo i ispovijedamo Papin primat i to ne samo
u časti, uego i u vlasti, jer je rimski prvosvećenik
pravi nasljednik Svetoge Petra i namjesnik Krista na
ovom svijetu. Vjerujemo, dalje, u auktoritet apostolske
i crkvene predaje u Sveto Pismo, čiji jedinstveni smi-
sao može i smije tumačiti samo naša majka Crkva ka-
tolička. Napokon mi vjerujemo u sve ono, što je pro-
glašeno u Svetim Kanonima, na općim koncilima, oso-
bito ono, što je proglašeno na čuvenom Tridentskom
koncilu. Povih svega vjerujemo i pokoravamo se odlu-
kama velikog Vatikanskog sabora (g. 1870.) i na pro-
glašeni primat i nepogrešivost našeg Sv. Oca“.

Svaki komentar ovim riječima je suvišan'i mo-
gao bi samo umanjiti značajnost i dostojanstvenost
riječi uglednih britanskih svećenika i intelektualaca.

ITO pasta za zube je najbolje.

U čemu je kriza Evrope?

U srednjem vijeku tvorila je Evropa zaista jednu
moralnu zajednicu, u kojoj su se narodi, države, vla-
dari i staleži osjećali podregjeni višem cilju, u kojoj
su imali jedan viši autoritet, kojem su se pokoravali.
To je bila kršćanska zajednica evropskih naroda, koja
je tako lijepo funkcijonirala u križarskim vojnama, kad
su vojske kršćanskih država hrlile u sveti rat za oslo-
bogjenje sv. groba. Ta solidarnost osjećala se i za pr-
vih navala Turaka na Zapad. Imala je ona svoju vidlji-
vu glavu u rimskom papi, koji je bio priznavan naj-
višom moralnom snagom i koji je bio arbiter u spo-
rovima izmegju kršćanskih vladara.

Novovjeki poredak poremetio je tu zgradu ev-
ropske društvene ideologije. Pojedini reformatori na
raznim poljima povadili su kamenje iz te zgrade, po-
miješali redosljed njegov i srušili tu velebnu sredo-
vječnu gotsku katedralu, kojoj je sličila Evropa. Luther
je oteo pojedinca iz njegove podregjenosti crkvenom
autoritetu i dao mu vlast da po svom nahogjenju tu-
mači Objavu. Evropski liberalizam otišao je korak da-
lje, pa je dobrobit proglasio vrhovnom vrednotom
poretka. Individuumu ima služiti i država i klasa. On
je izvor vlasti, vjere, morala i ćudoregja. Nitsche je
napravio samo jedan korak dalje: učinio u nadčovjeku
čovjeka Bogom, kad Bog nije više vrhovni cilj. Taj in-
dividualizam i liberalizam doveo je do anarhizma, koji
ne priznaje pravo državne prisile nad pojedincem. Ma-
kiaveli je pak izveo, da je država sama sebi svrhom
i da mad njom nema više svrhe. Hegel je proglasio dr-
žavu prezentnim Bogom, jer se kroz nju manifestira
apsolutni bitak. Pravnici su pak izgradili pojam dr-
ževnoga suveriniteta, po kojemu je prema nutrini svo-
joj država najviša vlast. a prema vani neovisna od
bilo koje druge vlasti. Nacionalisti smatraju, da je na-
cija najviša duhovna vrednota, i da je ona mjerilo svih
vrijednosti, dok rasisti isto kažu za rasu, a marksisti
čovječanstvo ima postati jedna klasa.

Kriza evropskog društva jest u krizi kultura, od-
nosno u krizi filozofije, Napuštena je ona harmoni-
čnost ciljeva, ona divna teologija skolastike, ona kla-
sična nauka sv. Alberta i sv. Tome o gradaciji ciljeva.
Sve navedene društvene tvorevine: država, narodnost,
klasa, rasa, familija, imadu svoje opravdanje, ali u
megjusobnom omjeru i poretku. Prema vrijednosti tih
ciljeva gradiraju te tvorevine. Svaka se mjeri prema
onome, što doprinosi za vrhovni cilj čovječanstva, koji
se može samo u Bogu i preko crkve ispuniti. Ako ih
harmonijski poredamo svi iunkcioniraju ma dobro, ako
im pak prevrnemo red i ako stavimo jednu nad dru-
gom, nastaje kaos i borba svih protiv svima. Pojedi-
nac uništava državu, država ili narod pojedinca, klasa
državu i obrnuto.

Kriza Evrope je u krizi ideja i u krizi duhovnoj.
Ona se iznevjerila svom izvoru i dok se njemu ne
vrati, nema Evropi lijeka.

,Hrvatska Straža“, — Zagreb br. 261.

= “

Glavna godičnja skupština /, Uzajamnosti

svećeničkog udruženja dubrovačke biskupije

Držala se je u biblioteci sjemeništva u Dubro-
vaiku dne 15/XII t. g. Istoj je prisustvovao prilični broj
članova. Poslije svršenog dnevnog reda prihvaćene su
jednoglasno slijedeće resolucije :

1). Obzirom da još uvijek traje teška ekonomska
kriza zaključujemo, da se nastavi karitativnim radom
na pomoć bijednoj braći, kako je to svjetovni i redo-
vnički kler uz pomoć vjernika požrtvovno vršio i do
sada. Pozdravljamo nove karitativne ustanove u gradu:
»Milosrgje“ i ,Trpeza sv. Vlaha“, —

2). Preporučamo širenje katoličke štampe, po-
božnih glasnika katoličkih prosvjetnih časopisa, a po-
sebno našeg ,glasnika Sv. Terezije M: 1“, te kato-
ličkog dnevnika ,Hrvatska straža“ u Zagrebu. Za li-
beralnu i protivničku štampu katollk ne smije dati ni
pare. —

3). Preporučamo svima ,Biserje sv. Tereze M,
1,“, ustanovu za potpomaganje svećeničkog podmlatka
našeg svećenstva, jer je to naša najpreča potreba. —

Za klasičnu gimnaziju.

HI. Realna gimnazija daje nam neku nepotpunu na-
obrazbu i neko nedovoljno znanje, a stvara usto velik
suvišni intelektualni proletarijat. Kakvo može da bude
poznavanje latinskog jezika kad se on uči tek od V,
razreda, i to samo 3 do 4 časa nedjeljno, a kakvo
poznavanje latinske književnosti ?

Profesor beogradskog univerziteta Dr. Gjaja s
potpunim pravom tvrdi da se o faktičnom preoptere-
čenju gjaka ne može govoriti. Nastavne su osnove
takove da ne mogu preopteretiti gjake. One, što je
najgore, ne mogu pobuditi volju za rad i ne pružaju u
školi učenicima prigodu da se nauče na intenzivan rad,

Ako su gjaci opterećeni, oni su opterećeni raznim
priredbama, sportskim utakmicama i raznim akademi-
jama koje oduzimlju dosta vremena, na štetu poznate
rečenice: ,Mens sana in corpore sano“, jer se danas
više polaže važnost drugom dijelu negoli prvom te
rečenice. Opterećenost gjaka zavisi i od zahtjeva ne-
kojih nastavnika koji zahtjevi u nastavnoj osnovi, skoro
bih rekao, nemaju dovoljne osnove. Na pr. nastavnik
prirodopisa zahtijeva kao domaći rad lijepo izragjene
slike iz zoologije i botanike, nastavnik iz geografije
detaljno izragjene geografske karte, onaj iz geometrije
izragjena geometrijska tjelesa, a mastavnik iz fizike
gotove aparate. Takav materijalni rad oduzimlje dosta
vremena, a dava koristi malo. Više puta te stvari bi-
vaju izragjene od drugih lica. Poznato mi je da je za
jednu izradbu Morseova telegrafa u jednom zavodu
gjak bio nagragjen ili pohvaljen. Megjutim taj aparat
nije bio djelo toga gjaka, nego je izragjen od jednog
svršenog akademičara. A takovih slučajeva ima više.
Možda takav rad ima važnost za irternate, gdje su
gjaci primorani ča veći dio dana provode u zalvorenim
lokalima, ali ne za školu bez internata, "e se tim
oduzimlje vremena učenju raznih predmeta i privatnoj
lektiri. Rijetki su oni gjaci koji bi za takav rad žrtvo-
vali dnevni korso ili kakvu njima dozvoljenu zabavu.
Ovakovoj opterećenosti uglavnom mora se pripisati i
slab uspjeh u školi, a i zamjerno velik broj loših
ocjena na koncu školske godine kao i negdje dezo-
lantni uspjeh na nižem i višem tečajnom ispitu.

Učenje klasičnih jezika kao i učenje latinske i grčke
književnosti i umjetnosti ne samo da obogaćuie ljudski
um velikim znanjem, nego i razumijevanjem za razvitak
istorije i kulture čovječanstva. U gjaka razvija se lo-
gično mišljenje i logično prosugjivanje raznih dogo-
gjaja, a latinskom gramatikom postavlja se temelj
tačnom upoznavanju ne samo svog vlastitog, nego i
drugih jezika.

Srednja škola ne smije da bude jedna tvorevina
koja čovjeku samo otvara mogućnost materijalnog ži-
vota. Ona mora biti ustanova koja u čovjeku stvara
jedan visoki duševni i idealni život, sposoban za širu
i veću civilizaciju.

Takova škola sa iako visokim idealnim zadatkom
može da bude samo klasična gimnazija. I mi takovoj
školi dugujemo mnogo, pa je potrebno da se oma
zadrži za daljnje podvige naše države i našeg naroda.

Poželjno je stoga da g. Dr. Bosanac uspije u
svom radu kako bi se klasična gimnazija ne samo
održala, nego što više i raširila. Dušan Manger.

 

4). Zahvaljujemo preuzv. biskupu na ustanovlje-
nju svećeničke Marijine kongregacije za našu bisku-
piju za duhovnu okrepu klera. —

5). Umoljavamo braću dušobrižnike, da upute

crkvenoj vlasti predloge, kako bi se mogao suzbijati
nemoral pri kupalištima u našoj biskupiji, da se uz
pomoć gragjanskih vlasti uzmogne slijedeće ljetne se-
zone u tom pogledu staviti nešto reda.

Rasprodaja.

Svakog dana od 8—12 sati i od 15—17
sati prodaje se razno pokućstvo, posugje,
rubenina, caklarija i t. d. u Hotelu Bristol
(villa Elisa) Lapad. (399)