sti 2 GRUŽ. Lapad se budi. Svaki pošteni mislioc mora priznati, da današnja gradska Općinska Uprava na čelu sa svojim načelnikom g. Dr. Mihom Škvrce radi neumorno na unapregjivanju grada Dubrovnika i njegove okolice, osobito pako Lapada. Činjenice su najljepši dokazi a skore će budućnost svakog još više o tomu uvjeriti. Ljepota je sada gledati kako se svake nedjelje za sunčanih dana mnogi i mnogi gragjani šetaju po novoj lijepoj cesti, koja od Lunarda iza Gospina Polja. Od tuda puca krasni pogled na Goricu Sv. Vlaha, Gospino Polje, bujni Lapad i ua naše sinje more. Ta cesta netom se dovrši bit će bez dvojbe najprometnija i najljepša za grad Dubrovnik... Lapad sada postaje sve to više privlačiviji ne samo za strance već i za iste gragjane. Električno svijetlo već svijetli do Gospine Crkve. — I to je zasluga Općinske Uprave. Ispravak Lichtensteinove ceste iza Gospinog Svetišta vještački je izveden po Općinskom inženjeru g. Roki. Neće proći mnogo i na skoro ćemo imati u vali Gospi- noj kraj mora otvoren novi pensijon ,Miramar“ gdje će mnogi i mnogi posjetioci za ljetnih sparnih ve- černih dana na prostranoj i širokoj terasi uživati i disati morski svježi zrak. A kao kruna djelu, doprinijet će ljepoti Lapada novi lijepi samostan sa okolišnim zidom, štono ga neumorni Oci Kapucini pri Svetištu Bi. Gospe od Milosrgja uz: pripomoć dobrih ljudi započeše graditi. Doista pitomi naš Lapad postaje sada sve to više pristupačniji. Nu još će ljepši biti, kada se novi put do sv. Mihajla dovrši, što je želja svih gragjana, te elekiričnim svijellom i vodovodom opskrbi. Takvoj Općinskoj Upravi moramo željeti svako dobro. Jer svojim neumorgim radom, osobito u današnjim teškim danima čini dva hvalevrijedna djela : unapregjivanje grada i okolice, a u isto doba dava zarade tolikim bijednim radnicima. Jedan nepristrani. KLIŠEVO. Bitka na Gromači. Molim, gospodine uredniče, da izvolite uvrstiti u cijenjenu »N. S.« ovo slijedeće kao razjašnjenje vašoj objektivnoj notici u zadnjem broju. Od vajkada je običaj u svim selima župe Kliševo, da se zadnju nedjelju poklada sprovede na izvanredni način veselo. Pri tom se jedei pije više nego na krsno ime, te taj dan više vlada bog Bak, nego li razum i dobra volja. Mladost tako već zagri- jana odmah po objedu ide maškarana ponajviše u Trsteno i Orašac, gdje pohagia vigjenije obitelji, koje opet ne škrtare vinom, da ih tako obilato pogoste. I baš one kobne nedjelje dana 19. veljače otide odmah po objedu mladost Gromače u Orešac, gdje su poho- dili pet kuća i tu bili pogošćeni vinom. Onako opo- jena i zagrijana povrati se mladost u Gromaču, gdje je puki slučaj htio da se susretne sa okrabuljenom mladošću iz sela Kliševa i Mrčeva, s kojom su bili neki mladići već lanjske godine zavagjeni radi nesret- nog kola. I tu se porječkaše, a nakou malo i polu- paše štapovima, što obično svaki nosi kada mahnitaju kao maškare i polaze u bližnja sela. U toj tučnjavi svak je napadao odnosno branio se kako je bolje znao, ali naravno bez ikakve namjere, da koga ubiju. I pri tom nesreća je htjela, da je teški udarac štapa p-o na glavu bijednog mladića od 29 g. Gjura Batinić, MILOSTINJA. Vladimir Solovjev. Čovječje društvo mora iz kraljevstva sile preko kraljevstva zakona doći do kraljevstva darežljivosti. U kraljevstvu sile, slabi su žrtva jačih; vladajući žive na račun bjednih i tove se njihovim rodom. Kraljev- stvo zakona neće da pozna ni slabih ni jakih. Svako- me daje mogućnost, da u izvjesnim granicama radi po svojoj volji i ne brine se za nikoga, tako da po praktičnom rezultatu kraljestvo zakona naliči kraljevstvu sile, ipak omegjene i uravnotežne sile (samo po sebi je razumljivo da samo o kraljestvu sile dotično samo o kraljestvu zakona ne može biti govora. U kraljevstvu milosrgja jaki i bogati žrtvuju se svojevoljno za bjedne i siromašne, Posljednji žive na njihov račun i od njih se hrane. Oni, koji davaju u božje ime ioni, koji u božje ime prose i uzimaju sačuvaju i posvjedočuju svoje moralno dostojanstvo, jer su u jednakoj mjeri uzvišeni nad samovoljom surove sile, kako i nad indiferentnošću zakona. U kršćanskom svijetu, koji je preuzeo potpuni ideal milosrgja, nastupaju protivnici svakoga milodara, koji nastoje princip milosrgja posve isključiti iz čovje- čjeg društva. To su pripadnici ekonomske slobode. (liberalizam) i socijalisti, Prvi neće da dadu, drugi ueće da prose. Prvi odklanjaju darežljivost, jer peće ništa da žrtvuju od svoga vlasništva, drugi jer žele sve tugje sami zaposjesti. Odgovor na sve to je potpuno jasan sa stajališta ,NARODNA SVIJEST* koji je svojom naravi bio trom, i slabe pameti, te se u toj guuguli nije znao snaći odnosno pobjeći, kako su to mnogi i učinili. Toliko na čast istini, KOLOČEP, dne 27. februara o. g. Jučer preko sv. Mise mjesni paroh M. P. Don Niko Šutić održao je vrlo ganutljiv govor o blagopokojnom Dn Vici Me- dini, bivšem našem župniku, kojemu su roditelji bili rodom s ovoga otoka. U govoru je istaknuo njegove vrline i rad za napredak našega mjesta. Mnogima njegovim parohijanima pokazala se suza zahvalnica. Pri svrsi govora pozove ih na sv. Misu za milim pokojnikom. Na tužno brecanje zvona sakupi se 1arod danas u 10 sati u mjesnu maticu da prisustvuju sve- čanim zadušnicama, na kojima su bila i školska djeca sa svojim učiteljem. KOTOR. # Karlo Delso, naš čestiti sugrgjanin, preminuo je, nakon kratke bolesti od 5 dana u subotu dne 25. Februara. U Nedjelju u 3 sata poslije podne bio mu je sjajan sprovod. Sprovodu su prisustvovala društva, bratovština sv. Gjurgja, Vatrogasci, Hrv. Rad. društvo ,Napredak“ Kotor, Hrvatski Sastanak Škaljari, Pjevačko društvo ,Zvonimir“ Muo, sa vijencima i zastavama, i suviše vijenac njegove nepuče Vjekoslave, Braće Rusko, Braće Kulišić i obitelji Franka Vlašića. Povorka je bila veličanstvena, te je izgledalo kao da je sprovod jedne najviše ličnosti našeg grada. Svak je rado došao da ga prati do groba, jer je pokojnik bio u svemu pri ruci svakome i dobar kršćanin i patriot. Ovakovo počitovanje zbilja je i zaslužio. Pokojni je posljednji ogranak od porodice Delso. Rajska mu slava a svojti naše saučešće. KUNA. (Smrt uzornog starca). Dne 26. veljače preminu Lovro Totić pok. Levra, otac našeg župnika Don Lovra, Starac u 80 godini života, uzoran kršćanin, neutrudiv radnik, dobar otac, Nema čovjeka u cijeloj ovoj prostranoj općini, a da ne bi poznavao starog Lovra, jer bijaše dugogodišnji sakristaa naše Dolorite, I sve do zadnjeg časa, dok je mogao ići, nije bilo svečanog dana, a da on ne bi slušao dvije Mise. Bio je radljiv kao crv, uprav primjer zamjerne radi- nosti. Bijaše mu doličan sprovod. Na grobu O. Lujo Pogačnik ocita_ u lijepom goveru pokojnikove vrline kao uzor kršćanina i radnika, osobito ističući njegovu zauzetnost za njihovu crkvu Gospu Deloritu. G Ivo Medović u par iskrenih i dirljivih riječi istakne pokoj- nikova zemljoradničke vrline. Neka mu bude laka zemlja i vječno spasenje, a nama bio uzor rada i molitve. Odlazak liječnika. Ovih dana odijeli se od nas g. Dr. Ivo Račić, općinski liječaik. Po mijenju svih općinara bio je liječnik u svemu na svome mjestu. Uslužan u svako doba, vrstaa u svojoj struci, umjeren u naplaćivanju, zauzetan do skrajnosti. Mi ne možemo nego žaliti za njegovim odlaskom i ostati mu puno harni, a želimo njegovom nasljedniku, da otigje nje- govim stopama. Kipova Sv. Tereze od Malog Isusa i Sv. Antuna, raznih stalaka sa slikom u rilievu i malih kipića za držat uza se i medaljica sv. Tereze, sv. Antuna i drugih devocijonalija dobiva se u dućanu Dubrovačke Hrvatske Tiskare. vjerskoga i moralnoga. Prvim protivnicima milodara moramo reći ovo: Ako milostinju iskreno odklanjate u ime rada, morate se najprije pobriauti za one, koji ne mogu raditi, za starce i djecu, za betežne i bolesae. Osim toga morate i sve ostale osloboditi od čemer- noga i štetnoga rada ili drugim riječima rečeno, prije nego zabacite zapovijed milosrgju, morate je sami ispuniti. Što se tiče socijalista, morali bi barem doka- zati, još prije nego združe istinu sa silom, da će so- cijalno slabiji slojevi onu imovinu, što su je nasilnim putem prisvojili pravedno i u jednakoj mjeri razdjeliti. A to je dokazati nemoguće. Naprotiv za svakoga ne- pristranoga čovjeka jasno je, da su kragja i revolucija slaba škola pravednosti i da će se bjedni, koji su bo- gate pokrali, megiusobno krasti i zatirati, Kad bi društveni prevrat u istinu bio pravedan, i kad bi priveo čovječje društvo do moraln»ga na- pretka, morao bi doći, od ozgor; ne iz zahtjeva umi- šljenih prava, nego iz izvršenja stvarnih obaveza. Vjerska je i moralna dužaost onih koji posjeduju, brinuti se za siromašne. i Mnogi ljudi savremenog društva, koji se ne mogu odlučiti, da naprosto zabace princip milosrgia, protive se njegovom najobičnijem i najpriprostijem obliku, jer, da istinska darežljivost ne obstoji u novčanim darov- štinama. Uistinu prava darežljivost očituje se time, da da se da, ono što treba za što se prosi. Daj prosjaku i od onoga, koji hoće od tebe milostinju primiti, ne okreći lica! Ako je nesmisleno dati čovjeku novac, kad mu je potrebna moralna potpora, koliko nesmis- Br. 9. Dubrovački parobrodi. Bosanka 16/2 prispio u Polu. Daksa 7/2 c tovao iz Glazgowa za Buenos Ayres. Dabac prispio u Veneziu. Dubravka 8/2 otputovao iz Bu Ayres za Rotterdam, Federiko Glavić 26/2 prisp Hamburg. Zapad obavlja prugu odLevanta, 26/2 c tovao iz Alexandrie. Napried obavljaprugu. od Lev 26/2 prispio u Trst, Pracat 24/12 prispio u Tri Sveti Vlaho 81/1 prispio u Bahia Blanca. Sreb 6/2 prispio u Sunderland Srg/ 24/2 otputovao iz | milla Bay za Tyae or Sunderland. Nikola Pašić | prispio u Barrydock. Kumanovo u Dubrovniku. P obavlja pruge Split - Dubrovnik, Split - Kotor i brovnik - Bari. Dubrovnik obavlja pruge Dubrov Trst Kotor - Trst. Atlantska Plovidba Ivo Račić 23. februara | Carica Milica 10.000 tona 21/2 otputouao iz Duns za Vranjic. Vidovdan 8700 tona 8/2 krenuo iz Rotterdama za K Dušan Silni 8600 tona 28/1 krenuo iz Blyihi Aatofagastu i Taltal. Nemanja 8200 tona 14/2 stigao u Hamburg. Nevesinje 8200 tona 18/2 stigao u Danzig. | Izgled 7700 tona 9/2 prošao Fernando de Nor za Buenos-Aires. | Izabran 7700 tona 1/2 otputovao iz Buenosa Air Veueciju i Trst, | Marija Račić 7800 tona 7/2 krenuo iz Bary D za Villa Constitucion. | Epidauro 7800 tona 16/2 prošao St. Thomas i sagua za Evropski Kontinent. Iskra 6800 tona 19/2 stigao u Veneciju. Izrada 6400 tona 18/2 prispio u Dunkirk. Istina 6400 tona 17/2 prošao Azore iz Pisagi Malwo i Ysland. Ivo Račić 6400 tona 18/2 stigao u Sušak. Izvor 6400 tona 16/2 očekivan krenuti iz Bizer Port Talbot. Jugoslavensko. Amerikanska Plovidba 23.II. Aleksander I. 9850 tona 10/2 otputovao iz Rotteri za Kubu. Vojvoda Putnik 9400 tona 7/2 prošao St. Thom Toc »pilla za Aleksandriju. Marija Petrinović, 8900 tona 25/1 proslijedio iz ra za Panamu i Chile. Zrinski 8850 tona 18/1 otputovao iz Genove za C Preradović 8600 tona 19/2 stigao u Iquique. Gundulić 8750 tona 10/2 prošao Panamu iz Toc za Aleksandriju. Nikola Mihanović 8250 tona 21/2 otpututovao iz Doc« za Rio de Janeiro. Jugoslavia 8250 tona 22/2 stigao u Hamburg. Njegoš 7500 tona 17/2 krenuo iz Algera za C Kod ljudi koji boluju od išijasa, uredn maju Franz Josef.ove prirodne gorke vode na pi stomak ima za posladicu lako ispražnjenje Žel što izaziva opet olakšavanje, te smanjuje bolove, nici stročnih listova spominju, da se upotrebom Fi Jozef ove gorke vode čak i bolovi u jetru de crevu ublaže pri hemoroioima i prostat-hiper« upotiebljuju sa uspehom. lenije, dati biednome'i gladnome utjehu, kad nadasve potrebit novac, da kupi kruh i lijeke, S sofizmi, kojim nastoji čovjek da se otrese zapovj milosrgiu, kameni su mjesto kruha a zmije ribe. Ovdje spada i nazor, da milostinja čest škodi nego koristi. Prava milostinja, koja se ne samo radi bližnjega, nego najprije radi Bog može voditi zlu. Škrtost i licemjerstvo čisto su obične mane ske naravi i nazori, koji se javljaju proti darežlj iz tih mana nijesu ništa čudnoga. Jedino to je č da ima kršćanskih država, gdje zakon + zabri prositi milostinju i time 'se iglino uho, kroz imaju bogataši doći u nebesko kraljestvo, još sužaje. Time si kršćansko kraljevstvo samo p: temelje, jer nije zato na svijetu, da služi Čov opačinama škrtosti i licemjerstvu kao kriaka, ve skrbi za sveopće dobro. Njegova velika zadaća jena je sa zapovjedi o milosrgju: bjedne utje gajetavane štititi, božje djelo širiti na zemiji. giozno kraljevstvo ne smije služiti samo naravi nego i ćudorednome svjetovnome redu. Narav uzdržuje se megjusobnim uništavanjem, u najb slučaju sa megjusobnim omegjivanjem. Čudoredi temelji na megiusobnoj solidarnosti ili jednodu čavstvovanju duše, i prvi temeljni i najobičniji toga čudorednoga reda je dobrovoljna pomoć, “ bično milosrgje, ili jednom riječi: milostinja.