Pošterina plaćona u» golova Broj čekovnog računa našeg lista jest 4153 Podruža!lce Sarajevo. DUBROVNIK, 15. Marta 1928. God. X. "Narodna svije: PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU, Uredništvo 1 Uprava kad Dubr. Hrv. Tiskare. Kud ode ponos? Do sada su naše široke mase mijenjale svoje itičke nazore prema volji samo svoga »vogje«, a sada enjaju ne samo po njegovom ukusu i volji, nego p volji i ukusu i njegova »prijatelja« iz mladih a. Oni stvaraju za svoje birače nazore o čovječno- pravednosti, poštenju i tt. d. Nepravda, zločinstvo, pcije same po sebi ne uzbunjuju vjernih pristaša jatelja iz mladih dana“, onise uzbune samo onda, dobiju signel na uzbunu od svojih vogja. Mase ako odgajane kroz ovo deset godina dana i zato )osve razumljivo, da se danas grle oni, koji su se r batinali i ubijali i da li isti neznadu hoće li se a ili prekosutra opet klati, Slično rimskim gladia- ima, koji su se u predveče borbe po krčmama grlili Nratili, a sutradan se nemilosrdno ubijali. i Taj pogubni odgoj, koji je sputao duševnost hr- Skog marcda i zasjenio njegovu pamet pokazuje vratne posljedice. Upravo je žalosno gledati i slu- i hrvatskog seljaka, kojim cinizmom govori o radu Oštenju ljudi, koji vogje napadaju, kakvom slašću, anjem i hvalisavošću isliče najsramolnija i naj- usnija djela svojih leadera, kojom pokvarenom oćudnošću opravdava oru batinu, koja je njega lo fizički do jučer tukla, a njegov narod, moralno, tu rno i gospodarski izranila. Tu mesu pokrenula je ove dane jedna riječ: njača. I ta sputana masa nije pazila, ko joj je tu & dobacio, :nije pogledala one »drugove«, koji su se lju na tu riječ »uzbunili«. Jer kad bi to učinila, vi- a bi, da je taj borac »slobode« indentičan s onim, je devet godina držao hrvatski narod u glavnjači, su »drugovi«, koji se s njome »bune« oni, koji ime »slobode« i pod zaštitom policije sada »pri- ja iz mladih dzna«, a onda šefa glavnjače tukli, ti, prijetili, ublijali, rušili redakcije i t. d, Kakav to narod, braćo ? Kud ode naš ponos i naša svijest? Glavnjača. Glavnjača je ljaga naše države, sramolni doku- t naše demokracije i političke svijesti. Ali Glavnjača podignuta pet dana prije interpelacije seljačko - tokratske koalicije. To je stara politična institucija atne Srbije, proti kojoj se nije borila samostalna lokratska siranke, koja je bila sedam godina u vladi pa s demokratime), koju nije razrušio Svetozar ević, koji je bio oko dvije godine ministar poli- (U Glavnjači se pripremalo mjesto i Radićevom stvu. Glavnjača je _postojala i i onda, kad je bio i 1a protiv sporazuma među crkvama“. d osobe izvan uredništva). o: beogradskoj ,Politici“ * Pod ovim kategoričkim neslovom donijela je beo- 1eka Politika“ od 26. pr. WZ., u kome se neupućenost ljubi sa antipatijom osljednošću. Po načinu kojim govori o pobožno- kmnjamo da članak potiče od kojeg predstavnika e crkve, jer isti sigurno imadu druge pojmove ghezi kršćanske pobožnosti. (G. pisac tvrdi ništa manje već da su boljševizam i božnost potekli iz iste mistične nesregjene težnje, \& učini kraj sirahotama, koje je u svijet ubacila & god.“ — Po mnijenju pisca ,slabije su se duše le pobožnosti očekujući spas s neba“, Kršćanske & primorane tim osjećajem nastoje da uklone za- 4 koje pojedine crkve dijele ida formiraju neku icu, koja bi udovoljila tim slabićima. Druge o- ve: anglikanska i katolička bore se da zadobiju še pristaša na istom terenu i to zato jer slijede \ičke materijalne ciljeve. Spominje sastanke crkava kholmu i Lozani i obara se na Papu, što je svo- enciklikom. iznio stanovište katoličke Crkve: da Stva nema, bez priznanja zabluda sa strane ras- dčkih crkava. U članku se tvrdi ,da za katoličan- ije ljubav glavno osjećanje ked ljudi, već vera,. Ka, nepomirljiva vera, jer ona jedina spasava“, Članak primljen za br. 9, ali tek sada mogao ući. Ur. 4 i na je listu 5. Din. mjesečno; za inozemstvo 10 Din. mjesečno. m. uvodnik nekoga ' Izlazi svakog Četvrtka. Pojedini broj Din. 1.50. za odbor ,NARODNE SVIJESTI“ pe Dubrovačke BIKE JiSvere ie I Na) — PDV Radić u vladi, kad su Wilder'i Pernar bili podsekre- tari u ministarstvu policije, pa jesu li se bunili proti njome jesu li tražili njeno rušenje ? Jeli u ta vremena u našoj državi, a nadasve u hrvatskim krajevima vla- dao drugi režim osim režima glavnjače ? Zar su za- boravljena ona tri seljaka, koja su 1919 mestala iz zatvora u Besti 7, zar se više niko ne sjeća orgija ba- tinaških horada po Zagrebu, Splitu, a i Dubrovniku ? Moguće je već zaboravljena Obznađa > — Zar je već izbjegla slika divne, slobodne, demokratske nepristra- nosti kundaka za vrijeme hrv. kult. slavlja u Dubrov- niku? Izgleda sve je to zaboravljeno pred snagom in- terpelacije Radić - Pribićević na onoga ministra, koji je sutradan pošto je primio ministarstvo prvi od ministara pošao u Glavnjaču i u parlamentu iznio porazniju sliku o njome nego li opozicija. Dr. Korošec, kao mi- nistar policije, dan prije interpelacije smatrao je pot- rebnim da potakne općinu (divne ,demokratije“), da proviri Glavnjaču, a u skupštini je naveo da Glavnjača ne odgovara zdravstvenim ni čovječjim zahtjevima i da se u zgradu u koju može stati 60 - 80 kažnjenika zatvara po 350 - 500 ljudi. To je utvrdio Dr. Korošec treći dan po nastupu svoje dužnosti. Za čijeg se ouda ministrovanja i podsekretarstva to dogagjalo ? Mi vjerujemo u snagu, energiju i poštenje Dr. Korošca da će se on boriti proti svim Glavnjačama u SHS, a nadasve proti metodama Glavnjača, kakve su se dosad pojavljivale i u našim stranama. Svaki dobar Hrvat treba da nastoji da hrvatstvo oslobagja strašne moralne Glavnjače, u koju srlja iz- rabljivana od ciničnih demagoga, koji oštre noževe, jer ne znaju dok će im još bratski zagrljaj trajati. Mate Miloradić župnik i hrvatski pjesnik iz Hrvatske Kemlje u Madžarskoj. Dana 15. veljače o. g. ispustio je svoju pleme- nitu dušu najveći pjesnik naše mile braće gradišćanskih Hrvata, župnik u Hrvatskoj Kemlji kraj Dunava, Mate Meršić, poznat kao pjesnik pod imenom Mate Milo- radić. Hrvati su se, bježeći pred Turcima, naselili u Gradišće (Burgenland) u prvoj polovici 16. vijeka, većinom iz Slavonije. Miloradić rodio se u Frakanavi 19. IX. 1850. Zaregjen je bio 1876. Bio je 50 godina župnik u Hrvatskoj Kemlji, koja nije ostala u Gradišću (Burgen- landu) nego u Madžarskoj. Miloradić je bio učen i pjesnik. Govorio je više jezika: hrvatski, njemački, madžarski, francuski, engleški, talijanski, latinski i t. d. Bio je hrvatski rodoljub, koji je pjesmama dizao i budio svoj narod u bivšoj Ugarskoj. Pisao je i o Zvjezoznarstva. nadalje: ,Papa, u ime tri stotine milijuna katolika izjavljuje, da ne može i ne sme biti ljubavi megju o- nima, koji ne ispovedaju istu veru“. Već iz samoga članka vidi se, da ga nije pisala jedna pobožna duša, jer ,duh“, koji je podijelio svijet u jake i slabe“ prirode ne ubraja sebe u ,slabe pri- rode“, a po tome ni megju pobožne ljude. A samo onaj, koji je pobožan razumije i zna genezu svoje i tugie pobožnosti i gosp. pisac bi dobro učinio da za- gje megju najpriprostije vjernike bilo svoje crkve po rogjenju (ako nije katolički svrzimantija) ili koje druge, pa će se uvjeriti da je na krivome putu, I najpripro- stiji čobanin, katolički vjernik, jednostavnim načinom dovesti će ga do uvjerenja, da je njegova vjera ,ra- tionabile obsequium“, a njegova pobožnost izraz nje- gove Vjere i Ljubavi. Vjera je stara koliko i čovje- čanstvo, a kršćanstvo ne živi od 1914. god. već dva- deset vjekova. Ljudi ne idu u crkvu katoličku, da se uklone patnjama svijeta, već da priznaju Istinu, dadu joj poštovanje i dobiju snage da čine dobro i onima, koji ih mrze. Strahote rata nijesu stvorile pobožnost, već su bile jaki talas, koji ie uzdrmao ljudskim bićem, krvlju isprao ljudske duše, koje su u sebi našle ono što su i prije imale, ali su otklanjale: — Boga. Vrlo je malen broj godina u dvadeset vjekovnom životu ketoličke crkve, kad je vjernik katoličke crkve mogao ustvrditi da_mu je ljudski dobro što je njen član, Od postanka kršćanstva do danas, prošao je miljonski broj GEN 4 3 Vlasnik - izdavač - urednik: Antun FI& — Dubrovnik, »Hrvatske Novine«, glasilo gradišćanskih Hrvata, iz Beča pišu : ,Plaču ga po svih brigih, brižićih i dolinah sahranjene hrvatske vile, plaču ga svi rasijani Hrvati od Požona do Drave. Miloradić je bio zbuditelj od teškoga dugoga sna. Ča su Hrvaćanom bili Gaj, Pre- radović, Vraz i drugi — to bi on nama Hrvatom va preseljenju“. Kao hrvatski književnik stekao je zasluga (osim pjesama) izvrsno uregjivanim kolendarom »Kalendar sv. familije«, koji je mnogo godina izdavao. On je pokrenuo prve hrvatske novine za gradišćanske Hrvate »Naše novine«, u koje je on isprva sam najviše pisao, te im bio glavnim saradnikom, dok nijesu prestale izlaziti (1922.). Za puk je preveo djelo Tome Kempisa Od nasljedovanja Kristuša“, a za tamošnje hrvatske škole priredio 1882. ,Malu fiziku“. — Sav svoj imetak ostavio je za sirotinjski dom u Hrvatskoj Kemlji. Nek je vječna slava ovom žarkom hrvatskom rodoljubu, koji leži u tugjem nespašenom mjestu: Hrvatskoj Kemlji, Mati Miloradiću : Slava! Prekinali odmošaji tngleske sa Cgiptom. Već duže vremena vodili su se izmegju engleske i egipatske vlade pregovori o definitivnom uregjenju odnosa izmegju Egipta i Vel. Britanije, koji su for- malno bili uregjeni deklaracijom potpun slobogjenja Egipta od engleskog protektorata u god. 1921. En- gleska je vlada predlagala, da će povući svoje irupe iz Egipta, te ih koncentritati samo kod Sueskog kanala, da će visoki komesar ostati na svom mjestu još samo 3 godina, dok će kasnije postati engleskim poslanikom kod egipatske vlade. Sudan bi pak i dalje ostao pod britsko-egipatskim kondominijem, te bi bio upravljan po jednoj mješovitoj komisiji. Megjutim vlada umje- renog wefdiste (nacionaliste) Sarvatpaše nije mogla obzirom na veliko negodovanja čitave zemlje prema engleskim uvjetima pristati na taj prijedlog, pa je predala demisiju, koju je kralj Fuad prihvatio. Zbog engleske ultimativne note, kralj ne može povje- riti drugom vogji wafdista, koji je jedini sposoban da sastavi u današnjim prilikama vladu, Nahet-paši sastav vlade, pa su u toj neizvjesnostt izbili u čitavoj zemlji veliki nemiri, koji su dosvuda poprimili značaj proiu- engleskih manifestacija. U Kairu je stoga došlo do žestokog sukoba izmegju policije i studenata, pa je stanje u zemlji vrlo napeto, pošto se ne može naći izlaz iz ove krize, budući da Vel. Britanija svojim pritiskom spriječava dolazak na vlast drugih wafdis- tičkih vogja, a bez Wafda se opet nikako ne može via- dati, jer uz tu stranku stoji čitav narod. njenih članova sve moguće muke, što ih je okrutnost izmislila, primio na svoje tijelo, dušu i čelo sve blato što ga je izmislila odurna, puna mržnje ljudska zloća. Bez straha da će ga historija demantirati može svaki katolik reći: ,Nije bilo katolika, da im bude ljudski dobro, već da priznaju Istinu, pod svaki uvjet, pa i taj da se liše svoga ugleda, česti, dobara i života“. To svjedoči cijela historija. Svjedoči danas i Meksiko, Rusija, gdje se umire uz poklik Kristu i Crkvi. Svje- doče hiljade intelektualaca sviju zemalja, koji ponosom i uz gubitak položaja i uvjeta za karijeru ističu svoje katoličke uvjerenje. To nijesu ,slabe prirode“, nijesu ni one ,jake“, jer je uz njih g. pisac, io su ,herojske prirode“ ! Da se g. pisac trsio da intuitivno shvati tu po- božnost, ne bi se nimalo začudio što Poglavica takovih pobožnika i Tumač njihove vjere, kategorički odbija da bi vjera Kristova, zapečaćena milijonima žrtava, mogla postati predmet cijenkanja sa onima, koji su tu Crkvu ostavili. — Stanovište katoličke Crkve odobrava hladan, nepristran razum, čijoj logici nema prigovora. Ako je Krist osnovao crkvu, onda je crkva samo jedna. Ako je Krist Bog, onda ta Crkva postoji i uči istinu, jer Bog ne može da 'ovodi ljude u bludnju. Do de- vetoga vijeka postojala je samo jedna Crkva, kojoj je na čelu rimski Papa, od te su se Crkve odcjepile sve crkve koje danas postoje. Rimska Crkva opire se na Evangjelje, opire se na historiju, opire se na je- dinstvo pa one koji žele jedinstvo pozivlje da se vrate e EE