Poštavninae gpglačonae un gotovu 14. arodn Broj čekovnog raćuna našeg lista jest 4153 Podružnice Sarajevo. DUBROVNIK, 5. Aprila 1928. BR God. X. PLATIVO | UTUŽIVO U DUBROVNIKU. nerednstvo i Uprava KOG Dur Hrv. AH škare. riva - Uskrsnuće. Ma da ljudi često puta osjećaju, da je tijelo lječje tamnice, u kojoj je zatvorena i sputana duša, je vrlo malo onih, koji imaju toliko snage, da se tiču tijela za spas duše, a još manje onih, koji bi pripravni da gledaju svoje tijelo razapeto na križu pas duše nekoga drugoga. Nesavršenstvo ljudske &vi sili čovjeka, da bježi od svega onoga, što traži njega žrtvu; i zato se čovjek i pred najvećom m teško pokloni ako ona ud njega traži žrtvu. bi ljudi, a osobito današnji moderni cijenili više od svoga tijela; ono, što je neprolazno ječito, više od onoga, što je prolazno i kralkoirajno, bi lakše pristajali i ma majveće žrtve i ne bi ali srećom ono, što nije sreća, niti bi život tra- namo, gdje ga nema. U I baš zato jer u većini slučajeva čovječanstvo jda nikada nije ni znalo da cijeni ono, što je mo- da cijeni, i jer je postavljajući prolazne užitke ita nad vrijednošću onih reprolaznih, vječitih i je- O pravih njegovih vrednota živjelo još od Adama abludi i grijehu, trebalo je, da se barem jednom avi netko, tko će mu pokazati put, koji vodi do vog života, i koji će raspećem svoga vlastitoga la dignuti vrijednost čovječjoj duši i staviti je nad ednošću tijela. On je, dakle, imao da dogje, da jijesti ne mir nego rat svemu onome, što nije skop- 0 s pojmovima altruizma, do kojeg se dolazi samo tetskim odricanjem samoga sebe. On se nije oglušio vu Providnosti, koja mu je povjerila taj uzvišeni cilje Došao je.. Ljubio je.. Opraštao je... Patio je.. mašan... Ponizan... Prezren... Dok neizmjerna av prema čovječanstvu nije pribavila križ. Jeli Ou klonuo, kad je vidio nmeharnost čovje- u? — Nije. U Gelsemani prima gorki kalež, krva- se znojem znoji. I što je trnovitija staza do Gol- to je i ljubav Njegova prema čovjeku veća. onda, kad je Niegovo tijelo konačno ostalo bez ne godine kapi krvi i znaka života, tek onda je ječanstvo počelo da osjeća svu neizmjernu veličinu govu i skrušeno da se u prsa udara šakama. On je istoriji ljudstva jedini primjer najveće žrtve ljubavi, poje jedino na taj način mcgla da bude uzdignuta najidealnije etičke visine. Pa zato nije ni čudo, e čovjek istom na Golgoti osjetio svu neizmjernu otu, veličinu .i uzvišenost žrtve i da je već onda nivši duhom u ovaj duboki i veličajni misteiij hotice ovio oko Njegova čela aureolu božaustva. Moderni poganizam pokušao je doduše da tu olu skine s Njegova čela i da izbriše svaku uspo- u na Njegov neokaljani život ne htijući niti da a o Njegovu uskrsnuću od mrtvih, ali uza sve to, progjete sva raskršća svih mogućih cesta; kad jete sva mnogobrojna malena i velika svetišta; bezbrojne i veličanstvene katedrale; sve najljepše jbogatije galerije, salone plemićkih dvorova, zabitne ve sirotinjskih kuća i prelistate milione stranica čnih i književnih djela: sve to će vam se prikazati očit i nepobitan dokaz Njegova božanstva i Nje- e vječne prisutnosti megju nama. Pa ako tko želi, duševno cpljačkanog, poniženog, uvrijegjenog i Očaranog modernog čovjeka iskopa iz blata nemo- zla i pokvarenosti, u kojoj se valja, i da od njega i jedan ljepši, idealniji, savršeniji tip, onda ga g da dovede do Njegove staze i da mu reče: Ostavi sve svoje i pogji za Njim! On je jedini Uskrsnuće i Život. Nedjeljko S. Subotić : SUNCOKRET sv. VLAHA bne konference držane prigodom ovogodišnjeg dr<!i- u čast sv. Vlaha izašle su ovih dama ipauc u posebnoj brošuri, ukusno opremljenoj na nijem papiru sa uspjelim reprodukcijama u na- i Svećeničke Književne Družbe u Dubrovniku, Cijena Din. 10. Naručuje se : ! nakladnika i kod Dubrovačke Hrvatske Tiskare. a je listu 5. Din. mjesečno; sa inozemstvo 10 Din. mjesečno Izlazi svakog Četvrtka. Pojedini broj Din. 1.50. Malo više obzira — —* (Gospodi ,armaturima“) Parobrodarska imena mnogo znače jer su vidno obilježje svijesti, ponosa i karaktera jedne države. I za to kod svih naroda sva društva pod kontrolom jav- nosti paze, kakva će imena nadjenuti svojim parobro- dima. Imenima naime ili cdaju počast pokrajinama i mjest'ma svojega naroda, savremenim ili historijskim svojim borcima za slobodu, kraljevima, knezovima, pjesnicima, kulturnim, političkim i opće nacijonalnim radnicima, a u mnogo slučajeva (nadasve Euglezi) i onim narodima, koji njihovim parobrodima davaju za- rade. Tu mnogo odlučuje i politika, nadasve kad se radi o osjetljivim gospodarima, koji više puta tugjoj muci i tugjem ponosu hoće da utisnu svoje obilježje. Sjetimo se samo imena predratne Ungaro Croate, u kojoj je bio pretežni dio hrvatskcg kapitala. Mi smo Hrvati mlaki ljudi, Naši kepitalisti vole da kade gospcdarima i onda, kad ne moraju, a mi »niži“ ne protestiramo kad ,armalturi“, koji nijesu hrvatskog narodnog osjećaja, ne smatraju petrebnim ui pristojnim, da imenima svojih parobroda odadu počast hrvatskom narodu, koji je ovo micre sačuvao, danas njihove bredcve vodi i za njih pare teče. Hrvati nemaju ništa protiv: ,Vidovdana“, ,Carice Milice“, ,MNevesinja“, ,Nikole Pašića“, ,Kumanova“, Kosova“ i t. d. Zašto? Nek se počaste naša braća, koja s nama imaju istu dižavu, isto more. Ali, slobodni smo, da napomenemo goespedi ,armaturima“ da bi za ovo more bila uzaludna sva ljubav i macijonalni žar Carice Milice, sva duševna veličina i fizičko he- rojstvo srpskoga naroda, koje je stvorilo Vidovdane, a pokazalo Kosove i Kumanovo, sve žrtve Nevesinja, i sva politička mudrost Nikole Pašića, da ovu obalu nijesu sačuvali Hrvati vogjeni, čuvani i oduševljavani : Domagojem, Tomislavom, Krešimirom Velikim, Mla- denom Subićem, Senjaninom Ivom, Dobrilom, Gta- bovcem, Keačićem, Pavlinovićem, Morulićem, Zlatarićem i bezbrojem drugih hrv. vladara, uskoka, pjesnika, povjesničara, političara i t. d. Ako je ova obala naša, ako po ovom moru plove ,Vidovdani“, ako se na njima vije naša zastava ponos sviju nas, ako na ovom moru mogu da teku pare braća Srbi i ponose se sa imenima svoje prošlosti i slave po svijetu, treba za- hvaliti hrvatskome dvhu Hrv. primorja, Dalmacije, jer da su Hrvati ovih obala svoju dušu prodali, milijuni Belih Orlova ne bi ovo za srpstvo nikad osvojili. Kao Hrvati u ime minulih pokoljenja čuvara ovog mora i u ime braće, koja ma ,Vidovdanu“, ,Carici Milici“, ,Nikoli Pašiću“ i t, d. troše svoje živote za izgradnju ,Nevesinja“, ,Car Lazara“ i t. d, imamo pravo da doviknemo Gospodi ,armeturima“ ; Malo više cbzira, Gospodo, spram naših osjećaja, ponosa, razumljive i opravdane osjetljivosti. | * Od ugledne osobe van uredništva. Vijesti iz Rima. * Pobožnost i kultura. Pred nekoliko dana primio je sv. Otac Papa Pijo XI. u audijenciju tajnike kul- turnih organizacija talijanske katoličke omladine i pred- stavnike katoličkih omladinskih glasila. Tom prigodom izrekao je sv. Otac govor, u kojemu je naglasio, u čemu sastoji prava kultura i koji je njezin odnošaj sa pobežnošću. Kultura, izobrazba treba da je spojena sa pobožnošću — rekao je Papa —. Ktltura treba po- požnost. Danas mi trebamo pravu kulturu, a ne samo erudiciju u stvarima nikakove ili prolazne vrijednosti. Imade predmeta, koji ne zaslužuju da ih se prou- čava. Zato je naglasio da prava kultura imade za bazu iskrenu pobožnost, a kultura, izobrazba treba da zadovolji zahtjevima naše pobožnosti. Zabrana knjiga sa strane Crkve. Istom prigodom dotaknuo se je sv. Otac bludnje, u koju mnogi upa- daju, kada govore o zabrani knjiga sa strane Crkve. Čuje se često govoriti — nastavlja sv. Otac Papa — da se nesmije osuditi prije nego se sasluša stranku (auktora), Odgovor je veoma lagan. Osugjeni pisci osudili su same sebe, kad su napisali svoje knjige. za odbor Tisak Dubrovačke Hrvatske Tiskare (zast.lI. Birimiša) — Dubrovnik Vlasnik - izdavač - urednik: »NARODNE SVIJESTI“ Antun FI& — Dubrovnik. SERIFERIN željezno-fosforni preparat, ugodnog teka, sigurno djeljuje kod tuberkuloznih, malokrvnih, živčanih bolesti. Sa velikim uspjehom pije se kod rekova- lescenata, poslije operacija, poroda i podmetnuća. Seriferin jača krv, živce i kosti. Boca Din. 29.— Dobiva se u svim apotekama, a poštom razašilje Apoteka Praunsperger Zagreb, Starčevićev Trg. 18. Kaže se ,eli auktor može štogod usmeno nadodati“ : no, može li riječ možda izbrisati cno, što je već za- pisano ? Ne može: dakle osuda je pravedna ! Katolička uuiversa u Milanu. Kako je poznato svake se godine obavlja u lteliji sveučilišni dan 25. maita t. j. na dan Navještenja BI. Di. Marije. Toga dana vrši se u crkvama i izvan njih propaganda i sa- birna akcija za katoličku Universu Presv. Srca Isusova u Milanu. Sveučilište, što ga vodi poznati učenjak fra- pjevac Fra Agostino Gemelli, imade ove godine 618 slušača. Od toga ih je 149 upisano ma jutidičnom fakultetu ; na političkoj, ekonomskoj i socijalnoj školi 43; ma školi za usavršavanje (Scuole di perfeziona- menio) 17; na Institutu ,S. Toniclo“ za više nauke 43; ma filozciskom i literarnom fakulktetu 1x5; na Višem Magisterijalnom Institutu 221. Po spolu iimade muških 350, od kojih 35 svećenika i 5 redovnika; ženskih 268, cd kojih 89 č. Sestara. Pored većine Ta- lijana imade 34 stranca. Od stranih država zastupane su ove: Jugoslavija 1, Rusija 3, Bugarska 6, Nje- mačka 1, Austrija 1, Brasil 1, Columbia 1, Engleska 1, Švicarska 11, Sirija 1, Udružene države Amerike 3. Na sveučilištu podijeljena su dosada 84 doktorata. Zanimljivo je istaknuti, da imade megju studentima mnogo svećeničkih i redovničkih zvanja. Zavod sv. Jeronima kod sv. Oca. Sv. Otac Pijo XI, primio je 22. o. mj. u posebnu audijenciju sveće- nike Zavoda sv. Jeronima, predvogjene od rektora Msgra Benjamina Nardone i duhovnika O. dra Benka Zgombića. U sali zvanoj ,ćel Tronetto“ dao je naj- prije sv. Otac poljubiti prsten svim prisutnima. Inte- resirao se odakle je koji od pitomaca i kojom se nau- kom bavi. Na koncu upravio je Papa zavodu nekoliko očinskih riječi, u kojima je izrazio zadovoljstvo, što polaze 5 gregorijansku univerzu, a ostala dvojica je- dan Papinski Istočni, a drugi Arheološki Institut. Ko- načno je rekao, da od srca podijeljuje svoj papinski blagosluv njima i njihovom radu želeći dataj nebeski blagoslov vodi njihovu vanjsku intelektualnu i unutar- nju asketsku, duhovnu izobrazbu. Osim roditelja, svojte, prijatelja i ostalih, na koje sada mislite — rekao je Sveti Otac — blagosivljem i vašu domovinu. Podi- jelivši blagoslov Sveti se je Otac oprostio cd uprave zavoda i pitomaca i otišao da pruža pastirski prsten na poljubac onima, koji su stajali u odregjenim dvo- ranama, da prisustvuju običajnoj javnoj audijenciji. Konflikt megju Mussolinijem i sv. Stoiicom. Pri- godom audijescije odbora dijecezanske Katoličke Ak- cije u Rimu sv. Otac je osudio ,Nacijonalni Centrum“ t. j. katoličke filofašiste, koji su nedavno održali svoj kongres u Rimu. Sv. Otac ih je osudio kao one, koji »premda se nazivlju i hoće da budu katolici... dolaze u naš Rim, ali ne dolaze u kuću Očevu, u Vatikan, već odilaze na Kapitolij“... što se u riješavanju rim- skog pitanja na isti stepen stavljaju sv. Stolicu opljač- kanu i državu, koja ju je opljačkala... te se u svemu izrazuju solidarnim sa fašizmom. Papa priznaje dobro što je učinio i zlo što ga je fašizam zapriječio, ali prosvjetnu politiku fašizma mora da osudi radi mo- nopola odgoja mladeži ne samo u tjelesnom nego i u moralnom i duhovnom pogledu. Nastup sv. Oca sjeća na borbu papa sa Hoheštan- ioncima, Napoleonom i Bismarckom. Sad će i najveći zagriženjaci uvidjeti istinu o tobožnjem sporazumu sv. Stolice sa Mussolinii=m | Mussolini je već u se. tu najavio novi kultur- kampi u ltaliji, ali ostaje da vidimo, kako će svršiti ta borba u katoličkoj Italiji. Ako je išao u Canossu gvoz- deni kanceiu, Bismarck hoće valjda i drveui Mussolini. Katclička se štampa izjavljuje solidarna sa sv. Ocem, dok ga fašistička naravno napada.