Poštarina pladčana «u gotovu

 

 

 

Broj čekovnog računa našeg lista
4153 Podružnice Sarajevo.

DUBROVNIK, 27. Juna 1928. jest

RR God. X

 

Narodna

 

 

Cijeni je iistu 5. Din. mjesečno ; sa inozemstvo 10 Din, mjesečno

FLATIVO | UTOUŽIVO U DUBROVNIKU.
Uredništvo ! (prava kod iubr. Hrv. Tiskare,

Žrtve osmanlijskih učenika.

»Narodna_ Politika“, glavno glasilo Hrv. Pučke
Stranke u Zagrebu, donosi u broju od 21. lipnja o.g.
ovaj značajni članak, što ga u cjelosti donosimo :

Valja izreći potpunu grozotu istine, bez ikakva
umanjivanja i bez ikakva poljepšavanja. Dr. Gjuro Ba-
sariček i g. Pavle Radić, koji su zločinački umoreni
dne 20. lipnja u beogradskoj narodnoj skupštini, pali
su kao žrtve. protuhrvatske mržnje. To je historička
činjenica, koju/vidi sav hrvatski narod, sva naša država
i sva Europa. Zato će svi Hrvati bez razlike stranaka
uskliknuti nad grobom ovih žrtava: Slava im ! Nadu-
venost njihova ubojice Puniše Račića tražila je i druge
žitve. Hilci njegova revolvera imali su da sravne sa
zemljom Stjepana Radića, dr. Perhara i Ivana Graugju.
Koliko se zgražamo nad njihovim ranama, toliko za-
hvaljujemo Bogu, da su se spomenuta tri zastupnika
spasila od strahovite smrti.

) Ubojica *Puniša Račić pripada onomu krilu radi-
kalne stranke, koje je poznato pod imenom pašićevaca.
Njegov je velikosrpski šovinizam toliko zavladao svom
njegovom unutrašnjošću, da ga je doveo i do ovoga
zločina. Nema tomu mnogo dana, kako je ubojica
predlagao po ne znamo koji putu narodnoj skupštini,
neka se naša dižava nazove Velikom Srbijom i neka
s zapisnici skupštine pišu ćirilicom. Nije se nikako
mogao uživjeti u to, da Hrvati moraju biti ravnopravni
sa Sibima, mego je bio hegemonista i zulumčar
prvoga reda.

Zločinac nije izveo svojega gnusnoga zločina
sam na svoju ruku i bez promišljanja. Og je svoj zločin
promislio i pripravio se za nj, a potaknuli su ga na nj
možda i neki drugi zastupnici radikalne stranke. Dan
prije samoga zločina zaprijetio je pašićevac i veliko-
srbin Toma Popović, da će u narodncj skupštini doći
do krvi. Pa i na sam dan zločina navijestili su Rači-
ćevi ortaci još prije Račićeva sukoba s drom Pernaror,
da će ubiti Stjepana Radića. Sukob dakle s opozicij-
skim zastupnicima mogao je da bude samo izlika za
krvavi nspadaj, a uzrok je ležao drugdje.

Znali smo već prije, da u našoj državi postoji
jedna grupa terorista, koja je u prvom redu kriva go-
tovo svim našim  trzavicama i nevoljama. To su ljudi
divljačkoga mentaliteta, koji su se odgojili u borbi
$ Osmanlijama, pa su od niih poprimili i baštinili haj-
dučke i kačačke manire, Ti hajduci misle, da ne po-
stoji nikakvo općenito ćudoregje, nego se sva naša
javnost mora odgajati za kult atentatora, hajduka, o-
svetnika i napržica. Zločin tobožnjeg ,junaka“ Puniše
Račića otkrio je i Evropi našu najveću ranu, radi koje
ne može u našoj državi još uvijek da dogje do redo-
vite gragjanske utakmice. Itelija ima svoju eferu s u-
bojicama Matteottija, Njemačka s ubojicama Erzbergera,
druge dižave imaju kakvu drugu sramotu, ali nijedna
nema svojega Puniše Račića. To je znak, da i kaljužu,
u kojoj se rodio ovakav zločin, pripada megju naj-
strašnija legla maših zala. A ta kaljuža jesu fanatici
velikosrpskog hegemonizma.

Sva naša javnost mora tražiti i traži potpunu za-
dovoljštinu za ovaj zločin. Moraju biti kažnjeni osim
ačića ne samo oni, koji su zlikovca hrabrili u njegovu
aumu, nego i daljnji njegovi sukrivci. Naša je stranka
osjetila pokvarenost i krvološtvo tih elemenata
Već u kostituanti, kada su velikosrbi izdavali u
eogradu protiv naših zastupnika oglase, u kojima
im prijetili smrću. U ono vrijeme ipak su srpske
stranke još mogle da svoje teroriste potisnu u poza-
dinu i da ih barem donekle obuzdaju. Danas nažalost
vidimo, kako ti elementi pokušavaju da dogju sve više
ma površinu i u radikalnoj i demokratskoj stranci, Ne-
prestano se govori o komitskim i atentatorskim nači-

 

 

 

   
  

 
 
  
 
   

narodnoj skupštini. A ako se tako nastavi dalje, ne
mijemo se čuditi, ako i Evropu počne misliti, da
iora sama u svoje ruke preuzeti pobijati naše poli-

om ne samo u velikosrpskom novinstvu, nego i u,

ličke hajdučije, koja je ostatak stare osmanlijske dr“

Izlazi svakog Četvrtka.
Pojedini broj Din. 1.50.

' žave.. Ne može to biti da u civilizovanom svijetu vla-

daju Račići, Popovići, Lune i slični nasilnici,

Imade časova, kada svaki plemenitiji čovjek za-
boravlja sve stranačke razlike i ostaje samo čovjek. I
u ovom času grozne tragedije, kada iz dubine duše
osugjujemo zločinca Punišu Račića i sve njegove su-
krivce i kada ujedno izričemo najboljnije saučešće o-
biteljima umorenih zastupnika — u tom času valjalo
bi da se svi pristaše redovite gragjanske utakmice,
bili oni Hrvati, Slovenci ili Srbi, pripadali ovoj ili
onoj stranci, nagju na okupu i da odaberu najbolji
način kako će pribaviti čast okaljanom parlamentu i
kako će pobijati učenike osmanlijskih zulumčara, koji
nas sramote pred cijelim civilizovanim svijetom i uti-
skuju nam na čelo žig divljaštva. Naše osude groznoga
zločina neka se me troše u samom ogorčenju ni u či-
nima, kojl bi koristili velikosrpskim ubojicama, već
neka narod bude dostojanstveno miran, a naši zastup-
nici neka upotrebe ovu priliku, da teroristima otmu
svaki utjecaj na vlast!

 

Sastanak Male Antante.

Sastanak ministra spoljašnjih poslova Male An-
tante, koji je započeo 20. ov. mj. u Bukureštu. ima
neobično značenje, mnogo veće nego inače. Na nj
gleda sva evropska javnost. A prijatelji država Male
Antante očekuju s pouzdanjem i punim pravom ma-
nifestaciju potpune solidarnosti i afirmaciju čvrstih
savezničkih veza.

U posljednje vrijeme počeli su protivnici Male
Antante zlorado širiti glasove o njenoj slabosti. A
agresivnost magjarske diplomacije, potpomagane no-
vinskom kampanjom lorda Rothermere-a i neprikrive-
nim simpatijama fašističke Italije, počela je sve upor-
nije isticati pitanje revizije _trianonskog ugovora o
miru i magjarskih granica. U tom času je odlučan
stav Male Antante od kapitalne važnosti.

U ovakovom času manifestacija solidarnosti Male
Antante od ogromne je važnosti. To se dobro osjetilo
i u Bukureštu, pa je zato ministar spoljašnjih poslova
g. Titulescu na povratku u domovinu sa Zapada došao
u Beograd, da se sastane s g. Marinkovićem. Ova
posjeta neposredno pred sastanak Male Antante imala
je da naročito istakne jakosti veza megju državama
Male Autaute. Jer solidarnost Čehoslovačke i Jugosla-
vije i onako je dovoljno poznata.

Značajna izjava g. Titulesca u Beogradu još je
povećala važnost ove posjete. On je izmegju ostaloga
rekao :

,Mala Antanta je jedna i nedjeljiva, da kažemo :
u okviru ugovora, sa poštovanjem granica tako skupo
otkupljenih. Nema naroda, sa kojim mi ne bismo
željeli da utvrdimo cdnose prijateljstva. Ali, ako su
mir i prijateljstvo povrećaj u diskusiju našeg teritori-
jalnog statusa, mi odgovaramo dvijema latinskim rije-
čima, kategoričnim i konačnim : non possumus !“

Mi nećemo da budemo agrasivni ma prema kome
bilo. Naprotiv mi hoćemo prijateljstvo svačije, bez
razlike. Mi nemaimo drugog gospodara do sebe same.
Ali, izgleda da se na horizontu počinju da ccitavaju
mali talasi. Našom solidarnošću učinimo da cio svijet
razumije ove proste riječi: Mi smo tu“.

Ova je izjava jasna i kategoričk. I pariski »Temps«
pišući o posjeti i izjavi g. Titulesca u Begradu kaže,
da bi diranje u trianonski ugovor otvorilo vrata naj-
opasnijim pustolovinama. Ovu su izjavu dobro razu-
mjeli i u fašistič. oj javnosti i za to su vrlo nezado-
voljni s njom. A nema nikakve sumnje da će trodnevne
kor.ferencije ministara spoljašnjih poslova Male Antante
dati snažnu afirmaciju mislima g. Tutilesca. U solidar-
nosti država Male Antante leži najjača garancija mira
i stabilnosti u srednjoj Evropi.

BALTIC “
RADIO

najbolji i najsavršeniji aparati sadašnjosti
dobivaju se kod
zastupnika za južnu Dalmaciju

 

 

 

 

 

 

 

Karlo Gjurašić — Dubrovnik

Pojedini djelovi za samogradnju mogu se

takogjer dobiti uz najpovoljnije cijene.
Cijenik na zahtjev besplatno ||!

za odbor ,NARODNE SVIJESTI“
sliček Dubrovačke Divalske Nike če IL Jpitmiće) — Dubrovnik

Vlasnik - izdavač - urednik:

Antun FIč — Dubrovnik.

   
  
  
   

7 E čisti
s želudac 1! crijeva A

  
 
 
 

gp
na vrhu noža

umjesto sode
poslije jela

1 omot Din 4 u zeme

 

atoličko ujereko osvjedočenje u Poljaka.

Čitajući u »Nar. Svijesti« napis o dolasku Poljaka
u naš grad i o njihovoj iskrenoj pobožnosti, pomislih
da nije svakome poznato, da je današnja inteligencija
u Poljskoj državi upogled vjerskog katoličkog osvje-
dočenja ona ista, koja je bila prošlih stoljeća za vre-
mena prve poljske samostalnosti. To su primorani
priznati svi oni, koiima su dobro poznate vjerske pri-
like u Poliskoj. Tako je nedavno izišao u zagrebačkom
»Obzoru« u broju od 8. maja članak od V. Dresler-a,
pod naslovom ,Položaj katolicizma u Poljskoj“, u ko-
jemu iznosi brojne činjenice političke i vjerske prirode
u gragjanskom i državnom životu Poljaka, da pokaže
kako ono što se je u posljednje vrijeme pisalo o tako
zvanoj kulturnoj borbi u poljskom društvu ili je bilo
pretjerano ili tendeciozno šireno od onih, kojima je
bilo stalo do izazivanja haosa u poljskoj javnosti.

Poljski narod ostaje u svojoj ogromnoj većini
strogo katolički, te ne samo pučke mase na selu,
nego i stručna inteligencija, posjedništvo i radnički
slojevi, koji u političkom živolu istupaju dosta radi-
kalno, osjećaju katolički, i pri svakoj zgodi izkazuju
taj svoj osjećaj. Ako se hoćemo o tome osvjedočiti,
piše Dresler, dovolino je sistematski čitati domaću li-
teraturu, pratiti dnevnu štampu i teme na javnim pre-
davanjima, posmatrati jako posjećivanje crkava i cr-
kvenih obreda, voditi računa o posjetu hodočasnih
mjesta, i procijeniti veliko interesovanje za katoličke
kongrese na poljskom zemljištu.

Veliki dio radničkih sastanaka, konferencija i sve-
čanosti počinje se obično pjevanjem crkvecih pjesama,
molitvom i prigodnim vjerskim iskazima. Isto tako je
i njihov završetak praćen sličnim skupnim obredima
izričito vjerskog sadržaja. To je u poljskom pučanstvu
tako prirodna i predajom posvećena stvar, da se nad
tim niko ni česak ve zaustavlja.. Pa i sami ,narodni
radnici“, koji se nalaze u centrumu poljskog političkog
tabora, vjerni su predajama radničkog puka i njegovim

vjerskim baštinama. U tom pogledu su mase poljskog

naroda nedirljive i izuzetno osjetljive. Vogje političkih
organizacija to dobro znadu, pa se ćak i na skupšti-
nama secijalnih demokrata često dešava, da se održava
više navedeni običaj vjerskog uvoda i završetka.

U svojoj jezgri poljski puk i inteligencija se ni-
jesu promijenili ni po gradovima ni po selima. U doba
kada je peljski nacijonalni elemenat vodio najležu

.borbu sa Pruskim hakatistima, istodobno je vodio bor-

bu njemački protestantizam sa katćlicizmom. Poljski
narod se je branio protiv germanizacije i rusifikacije
ustrajnim naglašavanjem historijskog katolicizma, koji
ga je naime branio 1 s necijonalnog gledišta.

Danas su se prilike u toliko pobolišale, da Poljička
ima svoju nezavisnu državu, svoju ceniralnu vladu i
vojvodske ili okružne urede, svoju štampu i ujedinjeno
prostrano zemljište. O nekoj denacionilizaciji poljskog
naroda u okviru poljske republike, koja već broji preko
trideset milijona duša, ne može se govoriti. Devedeset
procenata poljske javnosti neće dozvolili, da vjera po-
stane predmetom političkih intriga ili zakulisne trgovine.
Bez obzira na svoju društvenu pridadnost i političku
orientaciju, svi slojevi poljskog naroda hoće da ostanu
religiozni i vjerski aktivni.

Ovakove su vjerske prilike kod Poljaka; a kod
nas?... vidi se, da je u nekim katoličkim zemljama

vjera kršćanska uhvatila vjekovni korjen (kao n. pr. u >

Franceskoj, Belgiji, Spauiji i Italiji), koji ne će lako
iskorjeniti nikoja bezbožna struja. Mi Hrvati moramo
još puno truditi, dok vjerskom nastavom i drugim
pomagalima učvrstimo čistim vjerskim načelima na-
rodnu dušu, kao i našu inteligenciju, ovu pak pogla-
vito toli nužnim akademskim predavanjima ma univer-
zama. Nažalost historijske, teritorijalne, i ratne prilike
mukotrpnog hrvatskog naroda u prošlim stoljećima
bile su uzrokom, da vjera nije u nas uhvatila onaj
duboki korjen, koji bi u drugim prilikama bila zahva-
tila. Primjer braće Poljaka neka vam bude za bodrenje
na ustrajan rad u ovome pravcu. — N. Š. —

i