Poštarina plečena u gotovu 29 Broj čekovnog računa našeg lista jest 4153 Podružnice Sarajevo. DUBROVNIK, 19. Jula 1928. RE God. X. vijesi PLATIVO | UTUŽIVO U DUBROVNIKU. Uredništvo i liprava kod Dubr. Hrv. Tiskare, vw . . . . . Naše ideje pobjegjuju. Nakon krvavih dogogjaja u narodnoj skupštini došla je naša unutarnja politika u novu fazu. Obilježje [ovom razdoblju našeg javnog života dava ogorčenje [hrvatskoga naroda, koji traži garancije, da se ovakvi dogogjaji neće više nikada ponoviti. Takve će pak garancije biti dane jedino, ako se uklone i dalnji uzroci, koji su doveli do oncg kobnog dogogjaja. i Glavni dakle faktor našeg političkog života jest |narod. Onaj narod koji dugo muči i promatra ono što [se oko njega dogagja, ali koji znade u izvjesnim momentima da se javi i poruši jednim mahom sve ono |što je do tada izvještačeno prikazivano njegovom voljom, ja nije odgovaralo dubokom uvjerenju njegove duše. Mi smo kroz ovo deset godina imali mnogo [pokušaja da se mislificira volja narodna, U prvim [danima slobode i oduševljenja htjelo se je nametnuti [hrvatskome narodu neki nejasni ideal integralnog jugo- |slavenstva. Najizrazitiji predstavnik te ideclogije bio je |Svetozar Pribićević. Svima nama su još u uspomeni [oni dani teških kušnja za hrvatski narod, Ne samo da |su njegovi pristaše oboružani revolverima napadali vakoga tko je javno isticao lirvatsko ime; pod reži- om Svetczara Pribićevića bio je Obznanom udaren itav hrvalski rarod, I naši sumišljenici bili su progo- jeni i divljački napadani. Ali sumišljenici Svetozara ribićevića nijesu se na to ograničili, kao ni zločincu Račiću nije bila sveta niti njima nepovredivost naro- |dnog poslanika. Baš pitomi Dubrovnik je bio pozo- ištem, gdje je bio tvorno napadnut jedan narodni oslanik Hrvatske Pučke Stranke. Ta je ideologija integralnog jugoslavenstva doži- jela u hrvatskom narodu potpunu kapitulaciju. I danas idimo da onaj koji je bio glavnim ncsiocem te ideje, oji je vogjen tom ideologijom nametnuo Hrvatima vidovdanski ustav, vidimo da taj isti Svetozar Pribi- | ćević, iskreno ili neiskreno, riječju i djelovanjem pri- |znaje svoju potpunu idejnu kapiluliciju. I on danas redlaže, da se mijenja onaj isti ustav za kojeg se je valio, da je njegovo djelo. Isto onako kako se je [nekad trudio da dokaže kako je taj ustav jedan ideal, koji će u našoj državi osigureti jednakost i blagostanje, ako isto danas ističe: potrebu njegove revizije ako se oće i Hrvate da smatra ravnopravnim gragjanima te |im se i zagarantira ta jednakopravnost. E Kao odgovor na nasilnu i pogrešnu politiku Svetozara Pribićevića i njegovih pomagača, došao je Stjepan Radić sa svojom politikom. I vjegova je ideo- ogija doživjela više peripetija. Svojom mirctvornom epublikom je kapitulirao te proglasio u svojim izja- ama g. 1925. vidovdanski ustav svelinjom. Godine 925. kapitulirao je Stjepan Radić pred Pašićem i Pribićevićem a danas mora da kapitulira pred hrvat- kim narodom. : Još neznamo kako će da se dalje razviju političke rilike kod nas. Iz izjava Svetozara Pribićevića što ih (je dao u ime SDK, kao što i iz izjava Dr, Mačeka (jasno proizlazi, da će se SDK, a u prvom redu HSS odazvati pozivu hrvatskoga naroda, koji iraži neka se u našoj državi stvore: takve prilike, koje će garantirati, a se dogogjaji od 20. juna u narodnoj skupštini neće tod nas više nikada dogoditi. Takve garancije će biti odane jedino, ako se trajno urede odnošaji izmegju rba, Hrvata i Slovenaca u ovoj državi. Po uvjerenju itave hrvatske javnosti vidovdanski je ustav glavni trivac, da su odnošaji megju pojedinim narodima ove ržave neuregjeni i zategnuti. I zato je danas jedno- lušan zahtjev Hrvata : revizija ustava. Promatrano sa stanovišta ideologije i programa pojedinih naših stranaka, revizija ustava znači idejnu apitulaciju svih naših stranaka osim Hrvatske i Slo- ske Pučke Stranke te federalista. U: posljednje su arlamentarne izbore, samo iri spomenute stranke išle zahtjevom revizije ustava. Politički dogagjaji i razvoj rilika dali su nam pravo. = I dok su tako danas sve hrvatske stranke jedno- ušne u zahtjevu za revizijom ustava, nemamo još od najače hrvatske 'stranke HSS točno! odregjenog stano- išta u čemu da se ta revizija, sastoji. Može HSS auzeti stanovište ,kakvo hoće, ali narcd će jednom sjetiti kako je potrebno, da i u tom pogledu dogje do važenja zahtjev HPS za zakonodavnim autonomijama. : obijediti, .pa pobij: i I fp = Naš će program i u tom pravcu nakar za to trebalo i dalnjih 10 godina. i jena je listu 5. Din. mjesečno; za inozemstvo 10 Din. mijesečno: Izlazi svakog Četvrtka. Pojedini broj Din. 1.50. Nečedna ženska nošnja. Nepristojna je moda zavladala posljednjih godina u svemu svijetu, te nema skoro mjesta u keje nije za- virila. Posljedica je tome: bestidnost u ženskinja, na- pose kod mladeži. Za čim je išao bezvjerski odgoj u današnjim a- teističnim državama, naime za potpunom emancipacijom žene od kršćanskoga stida i ćudorednosti, to je već i postignuo. Mala djeca u ranim godinama navikla su se kroz zadnje vrijeme na golotinju piiti tako da de- setgodišnja ili dvanaestgodišnja djevojčica ne zna što je stid i čudi se ako joj se štogod u tome zabavi, i sutra bi bez sumnje bila voljna ići ulicom u kupaćem odijelu. I to je baš ono, što bez prestanka prikričavaju i začim idu novopoganski učitelji ,slobodnoga“ od- goja. Da to dovodi i do potpune podivljalosti današ- njega mlagjega naraštaja ne treba ni spominjati; jer vidimo da nema kod većine ni pojma o pristojnom vladanju u društvu. Pitanje je dakle i o elementarnoj pristojnosti ili, kako se u mas reče o skladnosti. A mnoge kršćanske i još ,pobožne“ matere to vide, ali se slabo ili nikako ne opiru. Ta bila bi velika naivnost to zahtijevati od matere, koja u svojoj lažnoj savijesti misli da može složiti nauku evangjeosku sa propisi- ma poganske mode! Da je cilj nečedne mode, koja proizlazi, kako je poznato, iz redova ,polusvijeta“ Pariza, Berlina, Beča, Rima i drugih pokvarenih centara, uništenje kršćaniskoga ćudoregja, spomenut ćemo što je kazao o stvari glavni tajnik talijenskcga fašizma Turatti na sastanku ženske fašističke gimnastične organizacije ,mlađe talijanke“ u Brašiji. Njegov govor bio je oduran hvalospjev gruboj i surovoj naturalističnoj pedagogiji. On je glasno i jasno pozvao mlade Talijanke, da gimnasticiraju svoje tijelo, da ga izlažu gola na sunce, davši im odurni nalog: odbacite lažljivi stid ! Stidljivost, čednost, lažne su kreposti, koje ne smiju da budu odlike mladih Ta- lijanka#). Na žalost ovo mišljenje koje širi već deceni- jima bezbožna pedagoška nauka, uahodi svojih pris- taša na sve strane pod izlikom higijenskog jačanja ti- jela. I kod nas je i po nekim primorskim selima, ne samo po gradovima, prodrla svuda nečedna ili bolje bestidna ženska nošnja, te je ovim neredom dobrahno već utrt put ,slobodnoj ljubavi“ i bračnoj nevjeri. Sa- mo neka dogje gragjanski brak, i propast naroda je gotova. Jedino dobro što smo još imali, to je bilo čisto pučko čudoregje, a i to nam skoro oteše pre- vratna moderna načela. Ni u pogansko rimsko i grčko doba nijesu ženske bile ni izdsleka tako slobodne u nošnji kako danas, jer se zna, da su grkinje i rimljanke imale i kod kuće na sebi tuniku (stola), koja im je padala do noga; a kad su izlazile vani imala je svaka širok i dug plašt (pal- 18), kojega su jedan okrajak premetale preko lijevoga ramena. Slične ženske golotinje u javnosti, kao što je današnja, ne pamti ni grčko ni rimsko društvo, ni u doba najveće poganske razuzdanosti, jer su zakoni šti- tili barem vanjštinu javnoga ćudoregja na ulici. Naža- lost ni crkve nijesu poštegjene od sablazne golotinje, pored svih ukora i zabrana crkve, jer kad u kućama nema stida, nemože da je bude ni na ulici, ni u crkvi, A nije se ni lako više suprotstaviti općoj bujici. I školska ženska djeca polaze školu napola gola zajedno sa muškom djecom, što mora da iz mala porazno djeluje na njihove mlade duše. Priznati je, da je i prije bilo ćudorednih prestupaka u kršćanskom puku, ali su se prestupnici stidjeli, a stid je zaštita morala: sada se pak tim još diče!.. Ne ostaje drugo nego da bolno uskliknemo: Quo jam devenimus: Kamo smo već (i neočutno) dospjeli! Za nas katolike ne ostaje drugo, nego osnivati vlastite privatne škole, a do tada povje- ravati odgoj djece katoličkim zavodima. Inače nema ni govora o katoličkoj akciji kod: nas. N. V 9). ,Nova Revija“ god 1928., br. 2. str. 131 - 133. ai S Pri rgjavom osjećaju, Franz-Josefova gorka voda e prijatno djeljujuće domaće sredstvo, od koga i mala juje. Dopisi specijalista ženskih elovanje Franz-Jozefove gorke ežnim organima. Hi sigurno djel za odbor ,NARODNE SVIJESTI“ Tisak Dubrovačke Hrvatske Tiskare (zast.l. Birimiša) — Dubrovnik Vlasnik - izdavač - urednik: Antun FIč — Dubrovnik. Tečaj J. K. Đ. Lige na Korčuli. Opet će se ove kao i svake godine Mahnićeva djeca sakupit, ali u sasvim druge svrhe i ma drugi način nego što su to bili zadnjih dviju godina mani- festacioni sastauci u Dubrovniku i Splitu. J.K. Đ. Ligi se je sa stanovitih strana proricala smrt. Njezin kratki zastoj u radu je bio povod, da joj protivnici navijeste skori slom, te da je kao otslužena veterana zabace u prošlost. Liga je trebala protivno dokazat; pa je to i demantovala paradnim sastancima u Dubrovniku (1926) i u Splitu (1927), a sjajan uspjeh tih sastanaka po- kazao je cijeloj javnosti, da Liga ima pravo na život i da ona uisiimu živi. Zato sada, poslije vanjskih uspjeha i manifestacija, treba nmutarnjeg sregjivanja i izgradnje, treba intimne škole, treba tihe nečujne ma- nifestacije rada. 25. o. mj. će se sastati na klasičnom tlu lijepe susjedne Korčule cijelo Hrv. Kal. Nar. Đaštvo, da, poslije teškog ali ustrajnog godišnjeg rada po svim gradovima naše domovine, iznese svoje uspjehe, da u intimnim krugovima riješi aktuelna pitanja, megiju- sobnim upoznavanjem poveže se u gušće redove, te da sporazumno odredi za novu godinu program rada u rekristianizaciji Hrvatske. Tečaj na Korčuli će biti tiha škola, gdje će stariji svu pažnju posvetit mlagjima, te istraživanjem sposobnosti pojedinaca izgradit vogje stvarnog i praktičnog rada, tihe apostole Kristova kraljevstva. Ovaj tečaj će bit intimna izložba, smotra rada, gdje će uz redovita predavanja bit izložba kato- ličke štampe i umjetničkih gjačkih radova, te će se na toj izložbi gjaci okoristit sposobnostima i prednostima raznih pojedinaca i društava. Osim ozbiljnog rada bit će takogjer i zabave, pa je tako predvigjeno par izleta u lijepu korčulansku okolicu. Tečaj traje od 25.0. mj. pa do uključivo 29. Dnevno je uz sv. misu. predvi- gjena po jedna eshorta o potrebama našeg duhovnog života, te osim radnih grupa i debata po dva redovita predavanja, koja će održat seniori, i naši najbolji radnici na javnom polju. Cijeli tečaj završava u ne- djelju u jutro 29. svečanim zaključkom, poslije kojega slijedi pregledanje grada i izleti u okolicu, a ua veče u samom gradu Korčuli prisustvovanje tradicionalnoj viteškoj igri , Morešci“. Pismo iz naroda. STRAVČA (Konavle). Odlazak učitelja. Danas je bilo tužno srce sviju brdskih konavljana, jer se od nas morao dijeliti omiljeli mladi učitelj Pero Vukić iz Dubrovnika. Kraiko je bio s nama, samo jednu školsku godinu, ali njegovo plemenito i dobro srce kroz tako kratko vrijeine privuklo je srca sviju, tako da su se na odlasku djeca sa suzama rastajala. Djeca su gasa radošću u školi očekivala, što je uzrokom da su u naukam i mnogo napredovala. A bio im je dobrim primjerom u crkvi i na putu. Pa ne samo kod djece, nego i kod starijih je bio vrlo dobro susretan. A za vrijeme dugih zimskih večeri veselio se učeći mladež i zabavljajući je pjevanjem i tamburanjem. I tako naš vrijedni Pero, može biti potpuno zadovoljan sa svojom prvom godinom službe ua prosvjetnom polju, što mu je dokaz, da će i unaprijed biti vrstan radnik u teškom zvanju. Svi pitaju: gdje je Pero, ali Pero se sprema pod puškv. Mi mu svi želimo samo dobro i kličemo od srca: ,Sretan bio !“ BALTIC 7 RADIO najbolji i najsavršeniji aparati sadašnjosti dobivaju se kod zastupnika za južnu Dalmaciju Karlo Gjurašić — Dubrovnik "Pojedini djelovi za samogradnju mogu se _takogjer' dobiti uz najpovoljnije cijene. Cijenik na zahtjev besplatno!!! NERINA LN NA