| | | | g Poštarina plaćena w gotovu Narodna Svije Broj čekovnog računa našeg lista jest 4153 Podružnice Sarajevo. DUBROVNIK, 22. Decembra 1928. RA God. X. Cijena je ilstu 5. Din. mjesečno; za inozemstvo 10 Din. mjesečno PLATIVO i UTUŽIVO U DUBROVNIKU. Uredništvo | Uprava kod Dubr. Hrv. Tiskare, &Đa0žić! Dolazi nam i ovog puta s pozivom svetog mira: Mir ljudima dobre volje !“ Kao neki ukor suprostavlja se smisao ove be- zazleno djetinjske svetkovine lukavo podmuklome razlogu socijalnih i stranačko-političkih trzavica Sin Bozji — Bog — ragja se u vremenu, združen 'sa slabušastom ljudskom naravi u jednoj Božanskoj . Osobi. Neizmjeran, bezkonačan, prebogat — a u- jedno : ograničen, malen, siromašan — bez kuće. — Divna sinteza markantnih opreka u jedinstvenom, upućenom skladu! Zahvaćajući kroz sintetično gledište ove naj- poetičkije svetkovine čistih, bezazlenih duša — sub specie aeterni — socijalno — političku razrovanost ispaćenog ljudstva, razočarani radikalnim kontra- stomu svim linijama ne možemo a da zabrinuti i znatiželjni (jer krv nije voda) sa ovog pravog sta- novišta ne prozremo problem — ocijenimo bilans našeg naroda, domovine države. Bilans je ovo : fali nam ljudi — ljudi dobre volje. Fali nam Velikih Duša, bogatih umom i srcem a siromašnih egoizmom i stranačko-ekskluzivističkim ambicijama. Preko grbače našeg dobrog puka, bacajući mu u pošteni obraz šuplje fraze, penju se narodne pi- javice do jasala uz cinički posmjeh svetom natpisu u Dubrovačkom Dvoru: Obliti privatorum publica curate — a sve u ime ,slobode“ i ,parlamentarizma“. Ovakom tragikomedijom tih ,ponajboljih“ svojih sinova doveden je zavaravani naš narod do pato- loškog uvjerenja, da etičke vrijednote nemaju za nj absolutnu vrijednost. — Odatle opće nezadovoljstvo, podvaljivanje, izrabljivanje, zavaravarije, megiusobno nepovjerenje, ocrnjivanje i t. d. — u kratko : haos demoralizacije. Kao što čovjek, pojedinac bez duševnih bilo intelektualnih bilo moralnih kvalifika ne može i ne smije da bude slobodan, sui iuris, već treba da je pod skrbništvom, sub tutela, jer je inače opasan za okolinu — tako i narod bez moralno-etičkih kvali- fika nema pravo da stoji na svojim nogama već je: (gbog isključenja opasnosti čovječanstvu) etički pravo, da stoji pod tugjim skrbništvom, t. j. da robuje. Sloboda je kvalifika čovjeka kao čovjeka ('. j. kao intelektualno — etičke jedinice — pa dosljedno i naroda, jer je narod skup takovih \jedinica. Zato narod koji gazi etičke vrijednosti, gazi svoju slobodu ; on počinja samoubojstvo. Kad bi vogje našeg naroda, ti pozvanici rješa- vanje sudbine njegove proučavali i shvatili smisao Bošičnog blagdana, koji se većinom \mehanično i materijalno svetkuje ! M. Kusijanović. ,Veselje se naviješta“. — Crtica sa sela. — U majke bilo tri siua i kćer, Muž pomorac, radi mukotrpna života, dosta je rano ostavi udovicom, te je mnogo zlopatila, dok je djecu na noge podigla. Starija dva sina, čim se dobave mladosti i dobre zgode, odu u svijet, nastane se tamo i okuće, te i sestru k sebi povuku. U tugjini osnuju trgovačku. kuću sa kompa- njonom nekim iseljenikom iz naše okolice, koji im postane i zetom. A majka i najmlagji sin nastojahu oko domaćega praga. Zvali su ih obojica u daleki svi- jet, ali majci se ne dalo, dok je brat čeznuo i vruće _ želio za braćom, jer teško mu bješe ostati na domu uz a kosjerić i motiku, a braća u svijetu bijele dvore grade. O Nikolju danu u njihovoj kući nastane veselje, š uzbuna, graja. Najstariji sin sa obitelji došao domu u pohode. Svakomu bješe milo, ali najviše starici majci. = Panuše tada i bogati darovi, kupilo se i zemlje, za- _ snovala se i lijepa zgrada, samo na zadovoljenje majke i brata najmlagjega. Nekoliko dana pred Božić oba brata pogju od kuće za cio dan i tekar se uveče vrate. Ovoga puta opći izlazi svakog Četvrtka. Pojedini broj Din. 1.50. Kad bi shvatili ovaj blagdan kao primjer i pouku, da treba paralelno sa smislom ove svetko- vine provesti sintezu svih slojeva našeg naroda me- gjusobnim dobrohotnim samoprijegornim, uzajamnim potpomaganjem — prožetim širokom kršćanskom ljubavi ! Dao Bog da u najvitalnijim narodnim pitanji- ma pokažu barem za sad dobru iskrenu, altruističku volju, koju bi naš napaćeni narod odmah napipao i shvatio te jednako odgovorio. Onda bi bilo mira jer : mir ljudima dobre volje. Onda bi bilo nade u bolje, vedre dane, dane čiste slobode, bez karikature jer ima samo jedna jedina sloboda, sloboda kojom nas je Krist nadario stavljajući nam u prvom redn pred oči smisao svog slavnog Porogjenja. U to ime molimo: Mir ljudima dobre volje ! Nerazborita hajka. (Od prijatelja našeg lista). Nema danas političara, na kojeg bi se više vikalo sa strane razularenih straučara, nego li se udara na pre- sjednika vlade Dr. Antuna Korošca. Ali nema zato ni političara, kojeg bi se imalo manje prava da kleveće i grdi od njega. A on? On nepomućenom vedrinom i potpuno svijestan najveće odgovornosti u ovom najkri- tičnijem momentu, što preživljuje naša država, nenat- kriljivom vještinom parira bezglavosti ojagjenih s jedne strane, te tvrdoglavosti nasilnih s druge. U ovom sukobu strasti, u ovoj maniji za ekstre- mima, koja je obuzela skoro sve stranke u našoj bla- ženoj Eshaeziji, nije se moglo naći razboritijeg i ve- drijeg čovjeka, koji bi valjanije upravljao državnom lagjom. Posada broda, tie gledajuć pogibao, koja pri- jeti sa svih strana, složna je samo u tome, da na Dr. Korošca kao opijena viče, da ga grdi i psujć Psuje i grdi ,krvavog popa“ S. D. Koalicija, a ip: mora da'je u srcu svijesna, da je on za nju providen- cijalan čovjek, jer joj je omogućio, da svoju bol ne- smetano izjada, da se sredi, organizira, a bogme — da je pametna bila — i da formulira svoj program i svoje zahtjeve, te konkretno, energično, dostojan- stveno i zakonitim putem traži lealno ispunjenje istih. Psuju ga i grde, te šalju ,popa u sakristiju“ oni oko i iza »Politike« i »Pravde«, kao da nijesu svijesni da je on preuzevši presjedništvo vlade i ministarstvo unutarnjih djela u momentu, kad je ogorčenje hrvat- skog maroda radi pokolja njegovih vogja, ozbiljno moglo da bukne u požar narodne osvete, te bude povodom prolijevanja bratske krvi i prosipanju drago- cjene energije, itrezmenim postupkom spriječio sve to. Svijesni su, i ter kako svijesni toga i jedni i drugi pa ipak psuju i gide. Psuju ga i grde, jer ne ljube ni jedni ni drugi pravednosti i zakonitosti. Psuju i grde, jer ih ma mržnju potiču drugi razlozi i tajni ciljevi ! mlagji brat veseo i vrlo veseo skloni u svoju spremu neke papire. Majku je začudno tetošio kao nikad prije u svoj vijek. Na badnji dan postaviše poslije toliko godina badnjak, jer je zamjenik domaćina najstariji sin hotio da se postupa po staromu običaju. Na Božić bjehu u crkvi, gdje su pjevali s ostalim marodom ,Pjeće“. Kad je služba Božja svišila, stariji sin otprati majku kući, a ostali se zadrže iu razgovoru van kuće. Ne potraja dugo razgovor megiu majkom i si- nom, kad na vrata bane nevjesta, mlagji brat i susje- dova kći. Sve troje po dogovoru u jedan glas zapjeva : ,U sej vrijeme godišta, Veselje se naviješta !“ Majci bješe neočekivano, ali stariji brat priteče i reče: ,Evo, majko, tebi odmjene, ako ti hoćeš !“ Majka ushićeno klikne: ,Hoću, sinko, hoću! Bog mi je šalje. Vama draga, meni mila !“ I zagrli buduću mladu nevjestu. Svi su se radovali, a majka od miline orosi su- zama obraze, jer je dočekala od najmlagjega sina, da ne ide svijetom, nego da ostaje na domu svome. Pucanjem sa kutnjega praga dat je selu znak, da se veselje naviješta“, a cijelo susjestvo pohita na čestitanje. za odbor ,NARODNE SVIJESTI“ Tisak Dubrovačke Hrvatske Tiskare (zast. I. Birimiša) — Đubrovnik Vlasnik - izdavač - urednik: Antun Flč& — Dubrovnik, Kad su se prvi bijesni valovi, koji su se koncem juna bili digli na obzorju našeg političkog Života prijeteći potopljenjem drago icjenih nam tekovina, raz- bili o čvrstu stijenu političke razboritosti Dr. Korošca, pa se počelo pjeneće valovlje strasti da kraj te stijene stišava, mislili su i jedni i drugi, da bi dobro bile podžeći novu vatru, ne bi li im uspjelo, da iz tog novog požara izvuku deblji kraj, I eto novih nerazum- nih nemira i demostracija jedne strane, a zahtjeva primjene najstrožih, nasilnih mjera s druge strane, I opet u toj bezglavosti, koja je obuzela maše poli- tičke stranke, vedrina, razboritost i pravo shvaćanje situacije sa strane Dr. Korošca spriječava nove, teže jade. Opet on nalazi načina da sve obuzda i smiri. Ali može li ovo da vijekom traje? Smije li to da i dalje traje ? Koliko će još vremena, koliko iskus- tva, koliko jada trebati, da seijedni i drugi rastrijezne od opojenosii političke strasti ? Koliko će još vremena trebati, da razum prevlada, te se stane ozbiljno voditi računa o realnosti dana ? Koliko će još trebati da se prestane rušenjem onoga, što je morem krvi stečeno? Kad će se obeazreti i preko granica naše države i uočiti tugje požude i nestrpljivo čekanje ? Kad će napokon ljudi postati ljudi? — Hoće li Božić, koji nosi mir ljudima dobre volje, naći već jednom i kod nas ljudi dobre volje, da nam donese mir blagoslovljeni, tolike željkovani mir? Maknimo se. Nacijonalni rad treba da bude mnogosiran. Kod nas se Hrvata uvijek griješilo što se samo rad ma političkom polju smatrao nacijoualnim radom, a i da- nas se, 1 nažalosi, u tome griješi. Rad na kulturnom, socijalnom, gospodarskom, karitalivnom polju, izgleda, da je prepušten samo ,izdajicama“ kakovi su ,kleri- kalci* i nekim inteligentnim, koji nijesu odlučujući. % fiička borba ili bolje stranačka, pa i u redovima s. 0% šedsre stranke, nažalost, i u Dubrovniku, apsor- bis više puta energije ljudi, nadasve inteligencije, koja bs mogla mnogo da koristi hrvatstvu, U nas nikako ne “možeš da uvjeriš ljude, da se prosvjetom ide k slo- bodi i da loše državopravno stanje ne može da štetuje inoni narodu, koji nastoji da svoj narod kulturno i gospodarski oslobodi i unapredi. Dubrovnik nadasve boluje od strančarstva i osob- nih rivaliteta. Samo manjina radi u ,Napredku“, ,Hrv. Radiši“, , Braći hrv. Zmaju“ i u raznim (još siromašnim) .klerikalnim“ društvima. Većina se samo pita stranač- kim krilaticama i to iz usta svojih raznih vogja, koji su ,uvjereniji“, ,najpošteniji“ i t. d., a ipak samo or- ganizovan, ustrajan rad na kulturnom, ekonomskom i socijalnom polju miože da unapredi hrvatstvo. Mi smo u jednom svome članku ,Zora puca“ oduševljeno pozdravili poj: dka“, ,Braće Hrv. Zmaja“. Naše se sve nile, ali se ipak nešto uradilo. Pre ičrjemo svim Hrvatima, da čuvajući se ča;stva, a nada- sve ličnih boiba, zajednički. saregiuju u opće hrvatskim institucijamf, kao što:sa. \JNapre »oraća Hrvat. Zmaja“, ,Hirv. Rad , Hrv. Glazba , od koje će biti hrvatstvu mnogo više koristi od lijepih riječi i stra- načkih intriga. Čuvajući se Indili gest?, u prilog efemerne po- litike jedne stranke ili ki ije, usčuva ćemo te insti- tucije i stvoriti druge za napredak hrvatstva. Sjetimo se tih institucija, a nadasve ,Hrv. Glazbe“. Budimo svi- jesni da se napreduje samo smišljenim, stranački ne zadojenim, općim narodnim rad na svim poljima narodnog života,i — maknimo se! peći 2 uOlien 1 duo uk wd popolevske i električne iri i Gramofonske. Ploče Radio Mparoti i Dielovi MIRKO M. ZEC trgovina gvožđem, lelmičkim i = elektrotehničkim materijalom. 2 8 q