POŠTARINA PLAĆENA U GOTOVU "Naro Broj čekovnog računa našeg lista jest 4153 Podružnice Sarajevo. DUBROVNIK, 22. Januara 1930. dn OR God. xa a Svijest ljena je listu 5 Din. mjesečno; za inozemstvo 10 Din. mjesečno PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU. Uredništvo i Uprava kod Dubrovačke Hrvatske Tiskare. Pravilnici o vjerskoj nastavi. »Službene Novine« od 15. I. donose dva :pravil- ka o vjerskoj nastavi. Prvi je , Pravilnik o izvršenju dredaba o vjerskoj nastavi po zakonu o srednjim olama i zakonu o učiteljskim školama“, a glasi: $ 1, Niži i viši tečajni ispit, kao i dopunski pit, mogu se polagati i u privatnoj srednjoj školi 58 Zakona o srednjim školama), i priznati od strane inistra prosvjete, kad to predlaže izeslanik Mi- stra prosvjete. $ 2. Čisto učenička udruženja ne mogu biti na novi plemenskoj ili vjerskoj ($ 67 Zakona o narod: in školama i $ 46 Zakona o učiteljskim školama). in škole učenici srednjih škola mogu biti članovi erskih udruženja svoje vjerske zajednice. $ 3; Suplenti vjeronauke polagaće profesorski učni ispit za srednje škole (4 73 Zakona o sred- im školams) po odredbama, koje će propisati Mi- star prosvjete u sporazumu s nadležnom vjer. vlašću. $ 4. Jedan put u godini predstavnik nadležne »rske vlasti = može. inspicirati izvogjenje nastave ronauka. Nastavnike vjeronauke Ministar prosvjete razrije- e vjeroučiteljske dužnosti, ako to traži nadležna rska vlast iz razloga što je njihovo predavanje ronauke u opreci sa učenjem crkve. Nastavnici vjeronauke premještaće se i otpuštati sporazumu sa nadležnom vjerskom vlašću, $ 5. Odredbe za vršenje vjerskih dužnosti uče- kih propisaće Ministar prosvjete u sporazumu sa dležnom vjerskom vlašću. $ 6. Nastavni plan i program za nastavu vjero- uke u srednjim. i učiteljskim školama propisaće Mi- tar prosvjele Gi sporazumu sa nadležnom vjer- u vlašču. Drugi je Pravilnik o izvršenju odredaba o vjer- Oj nastavi u privatnim školama po Zakonu o narod- u školama od 5. decembra 1929. godine : $ 1. Roditelji ili zakoniti staratelji djece svoju ju, da li će njihovoj djeci predavati vjeronauku sveš- lik ili učitelj dotične konfesije ($ 43 Zak. o nar. olama), izjavljuju prilikom upisa djece u prvi razred rodne škole. Ova njihova izjava važi za cijelo vri- ne osmogodišnjeg školovanja njihove djece u narod- n školama i ne može se ni u kome slučaju mijenjati, u će izjavu upravitelj škole čuvati u školskoj upravi. $ 2. Radi osposobljenja učitelja: za predavanje ronauke u narodnim školama učiteljski kandidati polagati i naročiti ispit, Program za ovaj ispit kao astav ispitne komisije odregjuje Ministar prosvjete porazumu sa nadležnim vrhovnim vjerskim pret- uništvom u Kraljevini Jugoslaviji (za katolike : dsjedništvo biskupskih konferencija). U diplemu ididata staviće se ,osposobljen za predavanje vjero- ike u narodnim školama učenicima... vjeroispovjesti“. $ 6. Nastavni plan i program iz vjeronauke pro- uje Ministar prosvjete u sporazumu sa vrhovnim dstavništvom dotične konfesije u Kraljevini Jugo- iji. (za: katolike : predsjedništvo bisk. koferencija). S 7. Čisto učenička udruženja ne mogu biti na ovi plemenskoj ili vjerskoj. Van škcle učenici na- nih škola mogu biti članovi vjerskih udruženja je vjerske zajednice. $ 8. Osim čisto školskih svečanosti učestvovanje nika, može biti samo u onim javnim svečanostima vnim časovima, *e] imaju opće državno ili opće ionalno : značenje ili su u uskoj vezi sa školom Izlazi svake Srijede Pojedini broj Din. 1'50 ($ 69 Zakona o natednim školama). Ova se odredba ne odnosi na vjerske: svečanosti i vjerske ob- rede učeničke. $ 9. Prema predlogu izaslanika Ministra pros- vjete, koji su prisustvovali ma diplomatskom uči'elj- skom ispitu u privatnim učiteljskim školama, Ministar prosvjete će nostrif:cirati diplome i učiteljskim kandi- datima iz tih škola. Kandidat sa ovakvom diplomom može biti postavljetiza učitelja državne narodne škole. $ 10. ga stalnog učilelja. vjere utv:gjsje se pri- vremeni učitelj vjere, koji je položio posebni vjero- učiteljski stručni državni ispit. $ 11. U koje će dane učitelji voditi djecu u crkvu odrediće Ministar prosvjete u sporazumu sa predstav- nicima svih priznatih konfesija u državi (za katolike: predsjedništvo biskupskih konferencija) i u saglasnosti sa predsjednikom Ministarskog savjeta, S 12. Odobrenje iz 8 81 alineje 3 nije potrebno tražiti za poslove criivenog pojca i crguljaša, ali se ovi ne mogu vršiti na uštrb redovne nastav. dužaosti, $ 13. Nadzor nad radom i vladanjem vjerouči- telja, koji vrši upravitelj škole (po $ 114 alineja 6 Zakona o narodnim školama) disciplinskog je karaktera. Ovaj nadzor ne odnosi se ma samo vjersko učenje. $ 14. Odredbe & 156 i 157 Zakona.o narodnim školama ne odnose se na vjerska udruženja. $ 15. Odredbe $ 168 Zakona o narodnim ško- lama izvršiće se u sporazumu sa nadležnom vjer- skom vlašću. Mništovnje ribe u. Reci Dubrovačko U br. 2. Vašeg cij. lista čitao sam veoma lijepi članak ,Za unapregienje našeg ribarstva“ od g. V. Fortunića, zaslužnog prijatelja ribara i poznavaoca našeg ribarstva, pa sam rekao: ,Svaka mu se u zlato oko-alat < sbiljaššvati jego pjedlog - o4 početka do svrhe na svome je mjestu. U drugome predlogu izmegju ostalog kaže: ,Da se prouče uvale, zatoni, ušća rijeka i jezera, koji bi služili kao rasadnrcii za umnažanje svakovrsnih riba; zabranilo ribati u tim položajima, osobito zabranjenim sredstvima: dinami- tama, raznim otrovima i mrežama, a navlastito šaba- kama gustih vreća. Da potkrijepim ovaj predlog g. Fortunića iznosim ono što sam svojim očima vidio, te čuo o utamanji- vanju riba šabakama u našoj Rijeci. Ima mnogo vremena, da je u našoj Rijeci sve to manje ribe. Nekad je naša Rijeka bila pravi ribnjak i davala obi- lato ribe pučanstva Dubrovnika i Rijeke, a sada toga nema. Stari ljudi pričaju, da je nekad, kad nije bilo šabake, bilo toliko ribe, da bi često na obalu skakalai ljudi je i itpili, Nekad bi navrvilo toliko plov. ribe : tunja, .ššarbana, irupača, polanda u Rijeku i tu bi na obilatoj pići ostala za više dana, te bi se nahitalo te ribe, da bi je razašiljali i po selima na predaju. Danas toga nema, kao što nema ni druge obo- rite ribe. A koji je tome*uzrok ? Uzrok je taj, što se je u Rijeci umnožilo toliko šabaka, da su i glib (kal) iskopali, a svojim gustim vrećama neopraštaju ni tibljem mlijeku, a kamo li gamadiji, toj sitnoj ribici, koja istodobno služi za piću plovućoj ribi. U proljeće, kad se riba izleže, najveće love ovu sitnu ribu ,ga- madiju“. Ova se gamadija prodava za male novce, a gdjekad nalove toliko te gamadije, da je nem: gu prodati već je u more bacaju. To je silna šteta po ribarstvo. Ulovom gamadije uništava se mnoštvo oborite ribe. Da se u tome uvjerim i drugome dokažem, da je ulov gamadije štetan, kupio sam 1 kg te vrste ribe za 9 Dinara. U t:me kg sitne ribice bilo je: 37 sitnih barbunića, 11 malih cipolića, 3 smudutića, (brancina), 2 ovralice i neke druge vrsti većinom srdjelice. Ra- čunao sam popriječno koliko bi kg bilo težine, da je Vlasnik — izdavač — Urednik: za odbor ,NARODNE SVIJESTI“ Antun Flč& — Dubrovnik Tisak Dubrov. Hrvatske Tiskare (zast, Ivo Birimiša) — Dubrovnik - MODEL “_ vlastitoga umjetničkoga stvaranja Zavod za gra- finju orgulja Drača Nioger Jagerndorf (Cehoslovačka) Do sada izra- fleno 2411 or- : gulja. Di Me BRAČA NK. KE PJ MATAN NM Važna djela izvršena za kraljevinu Jugosla- viju: u Dubrovniku: za franjevačku i domi- nikansku crkvu, te za zbornu crkvu sv, Vlaha; zatim za crkve u Cavtatu, Splitu, Sarajevu, Zagrebu, Ljubljani i t. d, (444) ova riba užrasla do svoje šrednje prirodne veličine | koliko bi bilo koristi u novcu. 37 barbunića, da je bilo puštati da uzraste svaki do 25 dkg, to bi bilo 9 kg, po 20 Din. kg, to bi iznašalo Din. 180. — 11 cipolića po 1 kg da je uzrasto, to bi bilo 11 kg, po 20 Din. kg, Din. 220. — 3 smu- dutića po 2 kg to bi bilo 6 kg, po 20 Din. kg izna- šalo bi Din. 120. — 2 ovratice po 1 kg, to bi bilo 2 kg po 20 Din. kg iznašalo bi Din. 40, — srdjelice bi uzrasle cd 1 kg do 8 kg, po 8 Din. kg, što bi iznašalo Dim. 64. I tako ono, što se je prodalo za 5 D., do koje vrijeme vrijedilo bi Din. 624. Bogu je plakati i žalosno gledati ma svoje oči, koliko stotina kvintala ulove te male ribice, koje bi, kad bi dorasle do svoje naravne veličine dale nepro- cjenjive koristi i pučanstvu i ribarima. Radi ovih raz- loga imalo bi se strogo zabraniti ribanje šabakama u Rijeci dubrovačkoj i u svijem lukama, zatonima, gdje se iibe mriješte. Repuplika dubrovačka uvidjela je uni- štenje riba sa šabakama, pa je strogo bila zabranila lovljenje ribe u Rijeci, Gružu, Zatonu, Slanomu i stoniskim Mladinama, Za prekršaj toga zakona mnogi su Riječani platili silne globe i u tamnicam činili, pa su na svihu i šabake prodali. Obzirom na sve ovo imalo bi se strogo zabranili u našoj Rijeci lovljenje ribe sa šabakama. Doduše ima neka zabrana u vrh Rijeke, al na papiru i tabli, jer se malo pazi, Istina da jedan čuvar za svu lučku kapetaniju ne irože sve nadgledati, al se može to nadziranje povjeriti 6: užnicima, financijskoj straži, daj- budi za Rijeku, pa će jedan d:n naši blegosljivati tu zabranu. Uhvamo, da će se g. Ban zauzeti da se ne škodi našem ribarstvu i da će putem podregjenih vlasti uzeti stroge mjere protiva lovlienju ribe šabakama u mjestima, gdje se riba mriješti i sklanja, a prvome redu u Rijeci dubrovačkoj. Riječanin. ITO pasta za zube je cajbolja. za \ da Vam bude sa najboljim, ZAGREBAČKE TVORNI ZIMA JE TU! ugodno i toplo najprije morate | noge sačuvati od studeni. Opskrbite se zato; najljepšim (a što je glavno) najjeftinijim CIPELAMA iz GQ): CE CIPELA — Podružnice DUBROVNIK jepeaez JL AČA GANA