POŠTARINA PLAĆENA U GOTOVU “Naro Br. ' Cijena ovom broju Din. 2.— DUBROVNIK, 19. Februara 193€ Broj čekovnog računa našeg lista jest 4153 Podružnice Sarajevo. RE God. XI. dna Svijes čijena je listu 5 Din. mjesečno ; za inozemstvo 10 Din. mjesečno PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU. Uredništvo i Uprava kod Dubrovačke Hrvatske Tiskare. # Pojedini broj Din. 1'50 Izlazi svake Srijede Vlasnik — izdavač — Urednik: za odbor ,NARCODNE SVIJESTI“ Antun F1& — Dubrovnik Tisak Dubrov. Hrvatske Tiskare (zast. Ivo Birimiša) — Dubrovnik a obranu Boga, vjere i Crkve. »Osservatore Romano« od 9. o. mj. donio je ajnovije pismo što ga je Sv. Otac Pijo XI. upravio eneralnom Vikaru Rima, kard. Basiliju Pomlili dne , 0. mj. a radi o progonstvu, što ga ruski boljševi- am vrši proliv religije i crkve u najvećoj slaven- koj državi. ..... Da bi se zapriječio bezbožni bijes boljševizma š prije bio je pozvao Papa XI, narode zastupane nda ma konferenci u Ženevi da postave solidarno kao vjet priznanja Sovjetske Republike poštivanje savi- jesti, slobodi kulta i crkvenih dobara. Zbog vremenitih interesa ovaj su poziv odbile vropske države. Dapače nije se udovoljilo Papi ni u ome, da mu dozvole otkupiti dragocjene predmete svete ikone ruske, koje su kasnije bile predmet pli- jena bezbožnih nasrtaja ruskih boljševika. Jedino što je za neko vrijeme bilo omogućeno je dozvola da može papinska komisija prehranji- ati rusku djecu, do 150.000 dnevno. Ali i iome su oljševici stali na kraj. Papinska komisija morala je tići iz Rusije, jer su — kako kaže Papa — boliševici dije dozvolili da pomre na hiljade djece, nego li da: hrani kršćanska ljubav. di ; Bezbožna akcija boljševika dobila je javni i posve ržavni karakter. Ustanovljen je posebni ,Savez bez- ožnika“ sa svrhom da širi antireligijozni duh u svim lojevima naroda, osobito megju mladeži. Omladinska bezbožna organizacija ,Komsomol“ avez komunističke omladine) vrši bezbožnu propa- andu na način, koji najviše pogoduje strastima mla- eži obojega spola. Priregjuje zajedničke večeri za uške i je IAA koedukeciju, upriličuje anti- igijozne priredbe, koje završavaju sakrilegičnim, sve- grdnim procesijama, u kojima se izvrgava ruglu vjera vjerski obredi, dapače izlaže se javnim pogrdama ljuvanju) i samo raspelo. /_ U zadnje vrijeme ukidaju i vjerske blagdane, da brišu trag Nedjelje, mijenjaju imena pojedinim danima. Vjerski predstavnici biskupi i svećenici, katolički pravoslavni izloženi su najgorim zlostavljanjima i rogoastvima. Mnogi su od njih poubijani, a drugi se vaki čas nadaju toj baštini. Ovakove prilike potakle su sv. Oca, da podigne )onovno svoj glas i da najoštrije osudi propagatore aljevstva Antikrstova. : . Da se dade zadovoljština Bogu i svemu što je vrgnuto bezbožnim i! svetogrdnim zlostavljanjima, dredio je Papa, da na dan sv. Josipa sigje u bazi- ku sv. Petra i prikaže nekrvnu žrtvu u znak repara- ije. U spomenutom pismu pozivlje Rim i ostale bis- upe svijeta, da mu se pridruže te zajedno sa vjer- im narodom organizuju molitve u istu svrhu onoga i najbližeg svečanog dana. Korak Sv. Oca treba od svega: srca pozdraviti spremno mu se odazvati. _Jer ono što čine boljše- ici gore je od progonstva nekadašnjih pogana. Pogan- vo je progonilo jednu religiju, dok boljševizam ruši aku vjeru. Progonstvom crkve, zatvaranjem hramova, palje- jem ikona, ramničenjem vjerskih predstavnika, obe- šćenjem obitelji, osobito žene, hoće beljševizam da ši dosadašnji poredak i sagradi po mogućnosti neku vu monstruoznu civilizaciju, baziranu na .blasfemiji na mržnji. Svrha mu je : oživotvoriti kraljevstvo sotone. Što rade boljševici! Otmica generala Kutjepova, vodje Rusa u emi- graciji, potresla je Pariz, Francusku i cijeli kulturni svijet. U sred bijela dana nestao je general Kutjepov sa jedne žive ulice Pariza, kao da je u zemlju propao. Dosadašnja istrada inogla je očito nstanoviti prste »Gpu“ i grozne ,Čeke“. Politički emigranti bili su sigurni u svim kulturnim zemljama. Godinama su živjeli u emigraciji Lenjin, Trocki, Kropotkin, Bakunin i drugi, a da im nije ni vlas s glave pala. Ono što se nije usudila carska obrana, dignula je sovjetska čeka u ime »Slobode mišljenja“ — za koju su se oni godinama zalagali, borili i stradali. U ime te ,slobode“ uništena je u Rusiji svaka sloboda. Uništen je princip prava čovjeka, princip obitelji, vjere i narodnosti, Kad gaze i uništavaju svako duševno blago, neznam što daju u zamjenu tom nesretnom narodu. Obećavaju mu stalno zemaljsko blaženstvo, a kako tamo narod živi najrije- čitiji je ovaj primjer. Pred više godina doselili su se Nijemci koloniste u Rusiju. Svojom marljivošću i ra- cijonalaom obradom zemlje uredili su svoje naselje upravo uzorno i živjeli su kao u Eldoradu. Sad se listom sele kud tko znade, tjerani od bijede i neiman- štine, jer nijesu mogli toliko izgraditi, da prehrane crvene i svoje. Više desetaka hiljada primila je Nje- mačka i narod prikuplja priloge, da ih spase od gladi. Taj nesretni narod tješi vlast, da moraju trpjeti i još većih žrtava doprinijeti za dobrobit čovječanstva, koje je po njihovom receptu ugnjetavano od demokratije, U pomanjkanju ideala uzeli sit geslo: čovječan- štvo. Zaboravili su, da je prvi zdravi uslov mapretka za pojedinca, za obitelji, za državu: uredi najprije sa- moga sebe. Jer kako će netko urediti i pomoći dru- goga, kad je sam u bijedi duševnoj i ekonomskoj..? Izgleda upravo ludo i bezumno, da će zaostali ruski radnik i seljak podiči i osloboditi engleskog, švicarskog ili američkog radnika. Bolaži ini.na pamet;A. e: gas, pisac akade- mik francuski, koji je u uvodu svog velebnog djela »Roman Ruski“, spazio odprilike slijedeće: Kad mi u zapadnoj Europi hoćemo nešto, da rasudimo, istražu- jemo svaku sitnicu i mikroskopski anališemo, dok Rusi uzmu dalekozor i predmete povećavaju u tolikoj mjeri, dok se ne raspline u carstvu Svemira i ničevo-ga. Sovjetima je ideal ,Sloboda“ i ,Čovječanstvo“, ili ako se netko usudi, da ima drukčije mišljenje, ne fali mu čeka“ ili kuršum. Nije nikakovo čudo što još nijedan drugi narod nije prihvatio njihova raja. U jednom času desperat- ncsti Madžarska je bila zaplovila tim boljševičkim vo- dama. Kako je ona taj eksperimeniat skupo platila — dobro je svima poznato. e U svojem djelu ,Socijalizam“ Gustav le Bon slavni :socijolog napisao je: još prije rata da :skrajni socijalizam neminovno vodi do komunizma, kojemu je posljedica Diktatura, Kaos, Anorhija. Izričito. kaže : Nekoji narod će sigurno upasti u komunizam. — Naše nastojanje mora biti, da tu nesreću oklonimo od sebe, da neko drugi pokuša kad drukčije ne može da bude. I trebalo je da slavenska Rusija bude školski primjer tog nesretnog eksperimenta. Nije li Vilimova Njemačka namjerno prebacila te kužne bakcilc u plom- biranom vagonu, u kojemu je dovela Lenjina i Trockog u Rusiju ?! — 1 Dia. Sveučilišni : profesor i hrvatskoj kraljici: Margariti Pisac djela ,Crvena Hrvatska i DĐubrovnik“ (iz- danje Matice Hrvatske 1929.) Dr. N. Z. Bjelovučić, primio je sa mnogo strana.utiske i mišljenja o ovom predmetu. Megju ostalim osvrnuo se je na stvar uva- ženi našrhistorik sveučilišni profesor g. Bare Poparić u jednoj poduljoj recenziji. Dozvolom pisca, istakuut ćemo jedan interesantan detalj iz pisma, koji nas zorno MODEL vlastitoga umjetničkoga stvaranja I Zavod za gra- tfinju orgalja Draća Nioger Jagerndorf (Cehoslovačka) Do sada izra- (leno 2411 or- Važna djela izvršena za kraljevinu Jugosla- viju: u Dubrovniku: za franjevačku i domi- nikansku crkvu, te za zbornu crkvu sv. Vlaha 3 zatim za crkve u Cavtatu, Splitu, Sarajevu, Zagrebu, Ljubljani i t. d. (13) upućuje kako istina često dugo zapretana stoji, ali uvijek konačno pobijedi. Evo što kaže o tom prof. B. Poparić i »Dok sam tu Vašu krasnu radnju pročitao o pr- voj nama poznatoj našoj kraljici narodne krvi, sjevnula mi je odmah misao, da će se protiv Vaše knjige obo- riti tuča svega i svačesa, kao da ste počinili najužas- niji zločin time, što ste ma temelju golih podataka historijskih dlijetom i perom ispisanih, prikazali po- vijest jedne kraljevske žene, koju bi drugi narodi već davno kultom na oltarima slavili, Navršilo se baš trideset godina, što je Matica Hrvatska“. izdala knjigu o ,Pomorskoj sili Hrvata u doba narodnih vladara“. U toj se knjizi posebno po- glavlje bavi s dokazima, da su Mlečani plaćali Hrva- tima danak za slobodnu plovidbu uzduž naše obale. Pa što mislite ! Našlo ih se, koji su se baš. poradi te tvrdnje oborili na pisca s tolikom žestinom. i izruga- vanjem, da se je čovjek gotovo. snebivao. Pa ipak danas, u taj danak vjeruje svak,.o tom se danku ras- pravljalo čak i s školskim knjigama, jer je istina ko- načno pobijedila. Danas biva, dragi doktore, isto s kraljicom Mar- garetom. Rugaju se i ,bijednim“ se proglasnje patriosko razlaganje o njoj, a sve se zasoljuje s porugom. : Ali, ja sam osvjedočen, da će doći doba, kao što je došlo za priznanje mletačkog danka, da će se s Dubrovnika ponosno kočiti spomenik njegove dobrotvorke hrvatske kraljice Margarete. Progutali su mletački danak, pa će progutati i istina o Svetici, našoj kraljici Margareti. A kad -se taj spomenik bude otkrivao, posvetićemo ga s onom relikvijom Svetoga Križa Spasiteljeva, što je kraljica Margareta prije malne tisuć godina donijela u Dubrovnik, koju relikvija Dubrovnik ljubomorno čuva i danas“. Dr. Pero Šapro zbog odsutnosti iz Dub- rovnika ne ordinira do 1. marta o. g. ' MUŠKIH ŽENSKIH — DJEČIJIH QAGREBAČNA TVORNIGA GIPELA D. 0, Podružnica DUBROVNI Kućnih papuča, « Kaljača. Cipela za snijeg, čarapa u raznim bojama. w PpopznpPnRo brij zd me srušili |