KOA i POŠTARINA PLAĆENA U GOTOVU r Broj čekovnog računa našeg lista + jest 4153 Potra ee rajevo, DUBROVNIK, 5. Marta 1930. RH God. X! "Naro dna Svijest ljena je listu 5 Din. mjesečno; za inozemstvo 10 Din. mjesečno PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU. Uredništvo i Uprava kod Đubrovačke Hrvatske Tiskare. Izlazi svake Srijede Pojedini broj Đin. 1:50 Vlasnik — izdavač — Urednik : za odbor ,NARCDNE SVIJESTI“ Antun Fl& — Dubrovnik Tisak Dubrov. Hrvatske Tiskare (zast. Ivo Birimiša) — Dubrovnik itanje bivše zadarske nadbiskupije. Svećenička »Uzajamnost« jugosl. dijela zadarske dbiskupije uputila je 20. XI. 1929, nadležnim crkov- faktorima ovu predstavku: Rapalskim ugovorom oga naša crkvena pitanja csjetiše posljedice ugo- ra u nekim crkvenim pitanjima u našoj kraljevini. bitkom Zadra, dio zadarske nadbiskupije u našoj ljevini ostao je bez svojeg diecezanskog sjedišta, je već nekoliko godina privremeno pripojen juris- ciji presvijetlog biskupa šibenskog kao Apoštol- eg administratora. Kako postoji nada, da će se naskoro sklopiti kordat izmegju Sv. Stolice i naše kraljevine, to će itanje zadarske nadbiskupije bili uzeto u pretres obiti svoje konačno riješenje. Već duže vremena e se po oj štampi razne verzije o prestojećem šenju, koje*govori za parcelaciju ove drevne dalma- ske metropolije u susjedne biskupije, To bi se rije- ije svećenstva bivše zadarske nadbiskupije s bolom ralo dojmiti, jer ne bi odgovaralo ni tradiciji ni Inim crkvenim potrebama a ni željama koli brojnog Bćenstva toli vjernika. Svećenstvo ovog dijela nadbis- pije stoji već deset godina čvrsto na stanovištu a to stanovište dobro poznato i široj javnosti, da se arska biskupija ne parcelira u susjedne biskupije, ga jednodušno apelira na preuzvišeno predsjed- vo, da se zauzme kod Svete Stolice, da se na em državnom teritoriju obnovi posebna biskupija svim atributima jedne samostalne dieceze i to s ovih avdanih teritorijalnih, administrativnih i historij- razloga : I. Lateranskim Ugovorom od 11. ll, o. g. $ 16 vala se u Zadru (ltalija) posebna dieceza, koja se oji cd same 3 župe: Arbanasi, Bokanjac i Crno circa 17,000 vjernika, dočim .dio pripadajući našoj ljevini je teritorijalno neprispodobivo veći, jer broji župa sa 70 sekularnih svećenika i sa circa 80 hi- a vjernika. Iz ovog teritorijajnog razloga, ako je ija : obnovila - svoju diecezu, tim bi_n:ije postojaja avdanost da se i na mašem državnom teritoriju ovi posebna dieceza. II. Sa administrativnog gledišta potrebito je jedno o diecezanisko sjedište, koje će bar prilično umjesto ra okupljati brojne i raspršene župe Jugoslaven- dijela nadbiskupije. Velika udaljenost župa po ovici kotarima i otocima, ekskurenca dviju i više a za jednog svećenika, previranje vjernika u pitanju enog posjeda (Agrarna reforma) i u pitanju poreš- ; velika oskudica svećenstva i dizorijentacija u ovim staleškim pitanjima i potrebama, kao i po-- a saziva diecezanske sinode, bne dieceze, II, [ historijski razlozi govore za obnovu po- e dieceze. Za sve naše katolike mnogo znače u enoj povijesti: ,Biskupski Nin“ i ,Stolni Biograd“. na Ninska biskupija sv. Anselma, njezinog prvog upa datirala je od prvih, početaka kršćanstva sve 0. juna 1828., kad je Lav XII. dokinuo njezinu ostalnost s bulom ,Locum B. Petri“ i pripojio ju uporno traže upravu rskoj nadbiskupiji. Isto tako i Biograd n. m. bilo . edište biskupije od g. 1059., za biskupa Teodozija, do g. 1116. i Ako je nedavno naša zahvalna katolička javnost uševljenjem proslavila 1000 godišnjicu hrvatskog Jevstva i splitskih sabora, pod pokroviteljstvom zvišene nuncijature i tog preuzvišenog predsjed- a, to se sinovski nadamo, da će ta preuzvišena ijatura_kao i to preuzvišeno predsjedništvo sve sile uložiti kod Svete Stolice, da ma ruševinama historijskih dieceza obnovi samostalnu diecezu, će nastaviti svoju apoštolsku misiju na obalama g Jadrana. (Slijede potpisi). jetite se žrtava parobroda ,DAKSA“! . gati izbor elegantnih muš- , ženskih i dječjih cipela o najnovijim modelima. Saale liki izbor platnenih ljetnih ipela u raznim bojama. Kupaćih papuča Konavle u doba Nemanjića. (Vjerske prilike.) : Gosp. Dr. R. M. Grujić napisao je u ,Spome- niku Srpske Kraljevske Akađemije“ god. LXVI, str. 1—122 učenu raspravu' ,Konavli pod raznim gospo- darima cd XII do XV veka“, gdje je pokušao da pri- kaže historiju ovoga kraja kroz prazniji srednji vijek. Govoreći o dvanaestom i trinaestom vijeku, hoće učeni auktor da ustvrdi, kako je crkvena organizacija onoga doba u Konavlima bila pravoslavnoga tipa. Evo njegove tvrdnje : »Tađa je postojala u Konavlima i naročita crkvena organizacija, koja ima sva obeležja pravoslavnoga tipa, što je sasvim razumljivo kada se setimo da su tada još Vizantijci vladali tim krajevima, te je pravoslavlje moglo imati ne samo prevagu, nego možda i isklju- čivo sve stanovnike Konavala pod svojom dithovnom vlašću. Na to nas upućuje, u prvom redu, pominjanje, u darovnici gospodara konavljanskog Devisija, proto- pope Bracila kao jedinog crkvenog predstavnika megju svedocima, a za tim i činjenica, da je sudija župski bio sin (pocrtao auktor) sveštenika Stanete“, _ Ako se malo bolje promotri dokazna moć argu- menta treba opaziti slijedeće: 1, Kod darovnice gospodara konavoskog Devesija (Vidi Smičiklas, Codex Diplomaticus II. p. 98-99) nije jedini crkveni predstavnik Bracil, jer se u citiranom dokumentu maio niže nalazi potpisan i Matej djakon kao svjedok: Inter quos et ego Matheus diaconus et testis interfui (Cod.. Dipl. p. 99), 2. Iz činjenice, da je župski sudija bio-,sin sve- štenika Stanete“ hoće auktor da dokaže pravoslavlje Konavala, jer se tamošnji svećenici u ono doba žene. Megjutim to ne može biti pravi dokaz, jer je onda bilo i katoličkih svećenika, koji su se — dakako pro- tivno praksi Rimske Crkve — ženili, osobito u kraje- vima države Nemanjića, O tome svjedoči crkvena si- noda, održana u Daklji g; +199. Ona stvara posebnu odluku obžirom ua oženjene svećenike : ,in partibus Dalmatiae alque Diocliae sacerdotes et uxores habere et ecclesias tenere dicuntur“ (Theiner, Vetera Monu.. menta Slavorum Meridionalium 1, p. 8-9), Istina ovi slučajevi dešavali su se pod uplivom istočne discipline, ali to još nije značilo, da je tamo zavladalo pravo- slavlje u današnjem smislu riječi, 3. Naprotiv možemo slobodno ustvrditi da u ovo doba nema u zemljama MNemanjićke države, prema tome ni u Konavlima nikakove razlike, nego se je vjerovanje u ovim zemljama pokrivalo sa vjerovanjem vjerskih istina u Rimskoj crkvi latinskog obreda. Za dokaz pozivljemo se opet na spomenutu Dioklijsku Sinodu. Ova sinoda održana je pod predsjedanjem pa- pinskih legata Kapelana Ivana i Šimuna Subdjakona, koje je Inocencije III poslao, na poziv zetskog vladara Vukana a uz privolu i odobrenje Stjepana, Velikog župa cijele Srbije.: Izmegju tolikih odredaba mema ni jedne, koja bi se odnosila ma na koju vjersku razliku u onim zemljama, dakle i Travuniji i Konavlima. Prema tome: možemo slobodno zaključiti, 'da pravoslavlje nije onda imalo prevagu“ a još manje isključivo sve stanovnike Konavala pod svojom du- hovnom vlašću“. U ostalom malo niže od gore navedenoga mjesta i sam auktor priznaje, da je ,već u ovo doba uticaj susednoga latinskog Dubrovnika snažno delovao na pravne, socijalne i verske običaje u Konavlima“. [, B. Ribanje u Rijeci Dubrovačkoj. U vašem cijenjenom listu 15. januara izašao je članak o našemu ribarstvu potpisan od g. V. Fortu- nića. Kolikogod cijenimo razumijevanje gospodina pisca u ribarstvo imamo da nadodamo članku reke opaske. Dobro je kazao da se zabrani u uvalama, CIPELA Podružnica DUBROVNIK uklanja svu nečistoću, a da pri- tom ni najmanju štetu ne na- nosi tkivu. Sioga je za pranje vune i svile idealno sredstvo Tee 23 RADION zatonima i rijekama ribanje dinamitom i raznim otro- vima, ali što kaže, da se zabrani ribanje gustom ša- bakom guste vreće, io me stoji. U. Rijeci dubrovačkoj ne može biti rasadnik za množenje ribe, jer je u njoj vrlo jak izvor vode, koji, čim pade malo jača kiša, izbaca mutnu vodu sa blatom (alata). i tako otjera i malu i veliku ribu. U Rijeci nema sitne ribe, ako je ne matjera velika plovuća riba, kao tunji, polande, vrnuti, luci i mali trupačići (šarbani). Ako u to pane kiša i zamuti rijeku, opet sve potjera vanka. U istomu listu 22.1. bio je napisan članak ,U- ništavanje ribe u Rijeci dubrovačkoj“, u kome se pot- krjepljuje predlog gosp. Fortunića i kaže se, da stari ljudi kažu, da kada nije bilo šabaka da je bilo toliko ribe, da bi često skakala na obalu. To se i danas dogodi, kad na .bašamar“ polanada navali dupin, rašćera ih, pak koja skoči ma kraj, kao što se je to dogodilo i nazad malo dana. Što se pak tu piše o gamadi, to je, kako rekoh, dovodi plovuća riba, kad dogje na ušće Rijeke, pa je natjera toliko, da se lovi po nekoliko kilograma, a ne, kako pisac kaže, po nekoliko kvintala. Gospoda braća Papi prije rata kušali su gojiti kamenice, ali im je ,palata“ uništila svaki pokušaj. Gamad i velika riba stoji u Rijeci samo dok je bistrina. Čim se pojavi mutež, otjera ona sve, a onda plovuća riba pogje dalje .put Slanoga, Budimske, Dola i Stona, goneći sitnež pred sobom. Godine 1924. prikazalo se je mnogo velikih ,bašamara“ polanada i druge plovuće ribe, držeći se ušća Rijeke, Dakse, Gre- beni i Lokruma, a nadošlo je vrijeme za ljetno ribanje pod svijeću. Pošli smo na Koločep, na postu Bulinak, Pod svijećom je bila samo ogromna množina ribljeg mlijeka. Tako drugo veče zdvora Dakse i Grebeni, pa tako treće veće pod Lokrumom. Pitam gospodu, da li se je ta sila gamadi izlegla u Rijeci, koju bi bila sva podušila, da se u njoj samo skupila, ili se je izlegla negdje drugovdje u Jadranu. Naši su stari sve ovo odavnina dobro iskusili, pa zato i kažu: velika riba gamad sobom nosi. Stari ribar Riječanin. Najveći izbor: Kaljača, Snijeg- Z A & R E B A Č K A T V R N I C A at papuča i Baby-cipelica Fini i najbogatiji izbor ča- rapa znamenitih maraka : Ključ, Bemberg svila itd. (I).