POŠTARINA PLAĆENA U GOTOVU : Broj čekovnog računa našeg lista DUBROVNIK, 19. Marta 1930. "Naro na je listu 5 Din. mjesečno ; za inozemstvo 10 Din. mjesečno LATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU. redništvo i Uprava kod Dubrovačke Hrvatske Tiskare. \Most izmegju Istoka i Zapada. U Srijedu 12..0. mj. održan je u Ljubljani pro- ini zbor apostolata sv. Ćirila i Metoda protiv bolj- (čkog protivuvjerskog terora u Rusiji. Na skupštini go je vrlo dokumentirani govor sveuč, profesor rivec. U ime pravoslavnih Rusa govorio je sveuč. sor g. Aleksandar Makle, a u ime pravoslavnih a protojerej g. Dimitrije Janković. Megju ostalim je naglasio — prema »Politici« od 13. III. i ovo: Mi, katolici i pravoslavni u Ljubljani skupili smo da dignemo svoj glas protesta i da se pridružimo lestu kulturne Evrope protiv boljševičke vjerske jagande i protiv hrišćanskog terora. Meni je to Bčito milo što se je to desilo u našoj Jugoslaviji baš ovdje. Time smo mi dokazali da naša država kao zajednica u kojoj su po božjoj providnosti ljeni Srbi, Hrvati i Slovenci, pravoslavni i kato- jedan osobiti proviđencijalni zadatak u hrišćan- i svijetu, zadatak da bude most izmegju zapadne Očne crkve, te izmegju kulture, koju su pretežno ili romanski i germanski narodi i istočne kulture joj se odgajao veliki ruski narod, pa i jedan dio Jugoslovena. Taj zadatak, draga braćo dat tdima, Hrvatima i Slovencima od samog Boga da iseljeno hrišćanstvo opet ujedini. oštovana braćo, protestujući protiv boljševičkog, živahnost, napredak, Ako nije pojedinac, nego obitelj * prava društvena jedinica, moramo težiti, bude čista, sveta. Narod, koji je u mnogoženstvu, još se jest 4153 Podružnice Sarajevo. dna Svijest pz Izlazi svake“ Srijede Pojedini broj Din. 1:50 Vlasnik — izdavač — Urednik: T. G. Masaryk i feminizam. RE God. xa. za odbor ,NARCDNE SVIJESTI“ Antun FIč — Dubrovnik Tisak Dubrov. Hrvatske Tiskare (zast, Ivo Birimiša) — Dubrovnik U tako zvanom ženskom pitanju ne radi se samo o ženi, nego ujedno i u jednakoj mjeri i za muža..., Ne radi se o tom da bi žena bila oslobogjena muža, MODEL niti o tom da bi muž bio oslobogjen žene — obojica vlastitoga nek budu oslobogjeni ma jednoj strani živinskih na- umjetničkoga gona, na drugoj strani dekađensa pokvarenosti... Ljubav se ne smije istovjetiti sa spolnim nago- spoja nom... Sama ljubav, prava ljubav, nije samo zdru- Ženje tjelesa, nego i duša. # O stvari bi se dalo mnogo govoriti, ja ću se pak ograničiti samo na par riječi. Mojemu naziranju, što sam nekoć skicirao, prigovarali su u tako zvanom modernom taboru, da tobože propovijedam ashezu, Zavod za gra- tilnju orgulja Draća Nioger puritanstvo i t. d, Ne, ja ne . pripovijedam nikakve NJ asheze, ne preporučam nikakvog nasilja na narav i | tijelo, nego ne činim iu nikakve razlike megju tijelom lj i dušom, kako to čini baš dekadansa. Ja baš odlučno osugjujem taj dualizam, ja ne smatram tijelo nečišćim od duha.... Do sada izra- đeno 2411 or- galja. Samo u jednoženstvu je pravo jamstvo za moć, da ta obitelj E Važna djela izvršena za kraljevinu . Jugosla- — PO S S-O6 66 Sraljevinu . Jugosla- mmm nije probudio iz svoga spanja, on spava ćudoredno i duševno. Ipak nam s takozvanim modernim geslima nije pomoženo. Neki preporučuju prije svega rastavu braka; ta pak ne poboljšava stvari. Ako. je rastava potrebna — bilo crkveno ili državno — već je slabo. \hrišćanskog terora mi treba danas da jedan ome zadamo svečano obećanje da ćemo se i u zajednički i uzajamno boriti za našu vjerd, kulturu i za naš narod“, : Ze DI GZAIEA Treba raditi na. tom,;da rastave -bgakbva ine budu ITiĆI o stanje naseg Svijšna. a metoda, može koristiti samo u danom slučaj, nato | izvodi ij g im neće biti odstranjeno. 'Slobodnu Poznato je da su glavni proizvodi Dalmacije ulje pravo zlo pak s tim ne b ! ) Prošla ljetina donijela Bogu hvala obilan rod, ljubav navješćnju: Ne! Ljubav = da. Ne sentimen- A KOT MraG preje Ode ne SEE SME 5 talna, pustolovska, nego ljubav obojice jednako vri- 48 ki IRE ii ra Rta se jednih bračnih drugova. Gospođarsku zr E ) zamisliti, ako seljak dava litar vina za 2 Din., vješćuju: Ne — ne samo gospodarska, e A ov j€ naplaćuje ni izdaleka svoje troškove oko vina etična jednakost je podloga ćudorednog demokratizma... por, galica, . nadnice, prenos itd.) On je ge sem z O NN Odoluse a Bri diže ae e. Ne slažem se sa zahtjevom, da država (odnosno i ie sajmovi, a megjutim seljak gladuje, za- društvo) preuzme uzgoj djece, u tom vidim o je se i očajava gdje ne može da nikako unovči opitelji, iako priznavam, da dandanas veoma često livoga znoja i truda. _, razdire obitelj pomanjkanje i bijeda, a doduše i Iskustvo nas je naučilo, da litar vina mora biti pogatstvo. e janje kao logom kruha, € da seljaku namiri g I kako se napokon s komunizmom uopće iš e ki s O za MDA a RN slažem, tako odlučno zabacujem i svaki spolni komu- lite pioizvačna. : nizam, pa da se pojavi u kakovomgod obliku S S ko je sa cijenama vina tako i ulja. Od 20 D. stituciji mnogoženstvu, _mnogomuštvu, E a lida i Glen na 10 Din. i niže. Tako opet - braku, slobodnoj ljubavi i t. d.). Sav dosa i i : i gleda svoje ulje, a do novca nikako da dogje, nauci najvećih zakonodavaca morala, propisi kršćan skih crkava i ideali najboljih muževa i žena no- voga doba kažu svi u jedan smjer, da teži čovje- Bh ovoga i onoga i ne preostaje drugo nego da i i da svoju muku dava ispod realne vrijednosti. čanstvo za absolutnim jednoženstvom. Da io; : moguće, polag nužnih gospodarskih reforma po je etična i duhovna reforma ma svoj liniji. lo bi na svaki način otvoriti vrata našem vinu. Bez past. (Iz Masarykovih djela : »Mnogoženstvo i jedno- Dvoj ekonomskoj krizi seljaka pridružila se je i ca javnih radnja. Prošle je godine bio odobren \ š IE : od više milijuna za gradnju puteva u pasivnim ženstvo“ i ,Socijalno pitanje“). e ma. To je u nekim mjestima veoma dobro došlo. nema toga. Radnje započete ne nastavljaju se, taju nedovršene. A narod traži zarade. Pozvani u inostranstvo naši su vinogradari osugjeni »Križari“, roman od Henrika Sienkiewicza, izi- Ea isle i da čim prije dadu šao je u 4 sveska kao VIII. kolo knjižnice JA e al e i devi EE ili a ae eko- mana. Sve 4 sveske na 800 stranica_. mogu se dobiti Pie i za 40 Din. kod Dubrov. Hrv. Tiskare. = ati izbor elegantnih muš- ženskih. dječjih cipela najnovijim modelima. CIPELA Iki izbor platnenih ljetnih | šlvela u raznim bojama. | — Kupaćih.. papuča ....:... U viju: u Dubrovniku : za franjevačku i domi- nikansku crkvu, te za zbornu crkvu sv. Vlaha; | zatim za crkve u Cavtatu, Splitu, Sarajevu, « ZAGREBAČKA TVORNICA Podružnica DUB ROV NIK e . i 419Y Iskoričćavanje otpadaka Kamenica i ribe. “Imao sam prilike svojim višekratnim godišnjim posjetima vidjeti po cijeloj Dalmaciji koliko se blaga baca sa sovrnjom u more, a da se me iskoristi ta dra- gocjenost. Više sam puta savjetovao otvarače kamenica kad sam se istih nauživao, da ljuske kamenica kiipe i da ih dobro mogu prodati. ; Neki dan sam upravo o tome raspravljao 3a jed- nim poslovnim prijateljem iz Nizozemske o tom pred- metu, pak mi je isti pripovijedao, koliko oni toga tre- baju i skupo moraju plaćati i za koju svrhu iste nužno trebaju. Ljuske ne samo kamenica, već i svih drugih morskih spuža i školjaka, kupe se na vagone, te ih tvornice sa velikim mašinama u prah samelju. To služi za gojenje peradi a plaćaju po 2 - 3000 Din. po vagonu u običnom stanju. Kad bi se kod nas osno- valo vrlo malo društvo i mabavilo ovakove mašine, koje melju te školjke i kad bi se stručnjački sortirale u egaliziranim vrećama, postigle bi puno povoljniju cijenu. Sama naša država uvaža iz Afrike i Norveške godišnje po 30 vagona te robe. Često kad toga nužno treba, dobiva odgovor, da su za 6 mjeseca ti mlinovi sve rasprodali, dok kod nas eto baca se novac u more. Ne samo to, već sam koliko puta svojim očima vidio, kako se neprodata riba baca u more. Tvornice sardina pakuju. u limene kutije. kvintale sardina u sasvim ;preragjenom stanju, dok se glave i drob žagrebu, Ljubljani i t, d. Najveći izbor: Kaljača, Snijeg- cipela, papuča i Baby-cipelica Fini i najbogatiji izbor ča- rapa znamenitih maraka : Ključ, Bemberg:svila itd. (1)