POŠTARINA PLAĆENA U GOTOVU Br. 15. Cijena ovom broju Din. 2.— DUBROVNIK, 17. Aprila 1930. Broj čekovnog računa našeg lista iest 4153. Podružnice Sarajevo. E God. XI. Narodna Svijest Cijena je listu 5 Din. mjesečno; za inozemstvo 10 Din. mjesečno PLATIVO 1 UTUŽIVO U DUBROVNIKU. Uredništvo i Uprava kod Dubrovačke Hrvatske Tiskare. Izlazi svake Srijede Pojedini broj Din. 1:50 Vlasnik — izdavač — Urednik: za odbor ,NARCDNE SVIJESTI“ Antun F1& — Dubrovnik Tisak Dubrov. Hrvatske Tiskare (zast. Ivo Birimiša) — Dubrovnik &Bazapeta ljubav Išao je neumorno od mjesta do mjesta svoje domovine ..... Sinteza njegovog rada izrečena je u riječima: prošao je dobro čineći. Liječio je rane svog naroda... Ozdravljao je bolesne, povraćao vid slijepcima, gluhima sluh, hromima hod. Čistio je gubavce, a još više je nastojao da očisti gubu iz srca ljudskog, iz duša čovječjih. Uskrisivao je mrtve i htio da uskrsne narod njegov. Ali mržnja i zavist zaslijepi oči, otvrdne srca pokvarenih, a mogućih poglavara — književnika i farizeja — i ovi zavode narod, da traži smrt njegovu : Raspni ga! Raspni ! — Krv njegova vrhu nas i vrhu djece naše... A koje je zlo učinio ? Bio je dobrotvor ljudstva, utjeha žalosnih, utočište grešnih, obrana potlačenih, štit nevinih. Imao je Srce, oje nije znalo nego ljubiti. I to je probodeno, a i zadnja kap krvi natopi hladnu zemlju neharnog naroda. Razapete su one ruke koje su samo blagosivljale. Razapeta je ljubav... / razapeta ljubav progovara : , Oče, prosti im, jer neznaju što čine“, razbojniku bećava raj, sirotama ostavlja Majku, svima tvara raj nebeski. Ljubav triumfira nad zlo- om i zavisti, nad mukama i surti i ta razapeta jubav drma još i danas tvrdim. pećinama _ udskog srca, otvara grobove nečiste savjesti, udi na život one, što leže u tminama i miti grijeha. Bog je ljubav i ta ljubav bila je razapeta, a pobudi u srcima ljudi pravu ljubav. Zaista e ovo bio Sin Božji. — Pogjimo za njim / wir Smerdćl. MOLITVA ZA RUSIJU. uh sveti kneza Vladimira kroz šume luta Volga šumi i sinove dozivlje svoje. tce Zosime oca žrtvom patnji, u svom plamu, molitvi jednoj plamsa : ože, Rusiju nam brani, pasitelju, djecu stepa, duše plodnih njiva svu braću u progonstvu našu nadom hrani. rveni demon u koraku svomu lo stupa, na lomaču nam duše baca, Bogomajko, o ikono iz Moskve drage, usiju nam čuvaj, Rusiju nam štiti. ula naših gnjilih misli srušila se davno, ma žalost ova novu čežnju edinstvo duha novo u Hristu svetom rodit mora. plamsaj brojni lomača će u svom dimu crnom anete odnijeti nama drage, duša svih će Rusa Desciljnom, u tom strašnom, 3 a i hulnom iskušenju, u mučenju i trzaju duše, u satrtoj životnoj nam nadi novi polet kao pjesmu novu svaka zatvorena ptica Bogu naći svomu. Bože, nepojamnog veličanstva, Bože, što si raspet i za Ruse bio, Spasitelju i Hristose s vijencem bijelih ruža u koru te zaklinjemo u nadi te molimo : — Dušu, zemlju i ljepotu slavenske nam mati čuvaj! Majko Božja, Rusiju nam čuvaj, da mi jednog dana, da nam braća u proljeću cvjetnom slušat zvona Uskrsenja budu mogla, zvona optinskoga svetog manastira, pa ti zato, Bože, majku, Rusiju nam čuvaj majku! Iz ,Euh. Glasnika“ br. 5. 1930, Duhovna i svjetovna vlast. Prigodom svoga službenog posjeta u Đakovu dne 30. ožujka o. g. posjetio je ban dr. Josip Š:lović prema programu biskupske dvorove, gdje ga je po- zdravio presvij, g. biskup Msgr. dr, A. Akšamović, kao predstavnika državne vlasti i naglasio, da je i jedna i druga vlast voljom Božjom dana ljudima za visoke ciljeve apsolutnog dobra. Država ima da se brine za opće vremenito dobro, a Crkva za duhovno vječno dobro državljana i vjernika. G. ban odgovorio je na biskupov pozdrav zna- čajnim govorom. koji odaje ne samo veliku obrazo- vanost i životno iskustvo toga opće poznatog znan- “ stvenog i socijalnog radnika, nego sadržaje i misli, koje bi trebale da buđu misli vodilje svakoga inteli- genta i socijalnog radnika, a napose državnika. Prema djakovačkoj »Narodnoj Obrani« gosp. ban je izjavio : »Crkvena i svjetovna vlast dvije su grane istoga stabla. Obje su božanskoga podrijetla. Gospodin naš razdijelio je vlast u duhovnu i svjetovnu i od iskona. Dogod su ove dvije vlasti radile složno, napredovale su obje organizacije, i Crkva i država. Onaj momenat, kad su se razišle, bilo je to na štetu duševnu i tjelesnu ljudskoga roda. Ja ne trebam da Vama starijima do- zivam u pamet sedamdesete godine prošloga vijeka, kad je liberalizam zahvatio državni, kulturni i socijalni život Evrope. Brzo se osjetilo, kako je razornim posljedicama urodilo to ne samo u pogledu duše čo- vjeka nego i n pogledu njegovog materijalnog pros- periteta (blagostanja). ,Laissez fair, laisez passer“ uro- dilo je silnom bijedom, sirotinja bila je izvrgnuta stradanju do skrajnosti. Narod se zato vratio natrag prirodnom uvjerenju, da duhovna i svjetovna vlast moraju da zajedno vode narod do njegovog vječnog blaženstva. Ban .Šilović poštivao je te ideje od svoje mla- dosti do svoje starosti. On je te ideje usisao s majčinim mlijekom. Imao sam majku seljakinju, nepismenu, ali vanredno nadarenu, kao što samo naš seljak može da bude religioznu. Od nje sam više naučio nego od Platona i Aristotela, od Kanta i Schopenhauera i Stir- nera. Vjeru, koju sam od nje dobio, čuvao sam kroz cijeli život. Tome uvjerenju vazda sam davao izraza i MODEL vlastitoga umjetničkoga stvaranja Zavod za gra- tinju orgulja Nraća Nieger Jagerndorf (Čehoslovačka) Do sada izra- (leno 2411 or- galja. Važna djela izvršena za kraljevinu Jugosla- viju: u Dubrovniku: za franjevačku i domi- nikansku crkvu, te za zbornu crkvu sv. Vlaha; zatim za crkve u Cavtatu, Splitu, Sarajevu, Zagrebu, Ljubljani i t, d. (13) i uvijek sam klečao' pred Gospodinom na koljena i davao Mu izraze poslušnosti. Htio sam da dokažem svijetu, da lažu svi, koji kažu, da kulturan čovjek ne može da bude vjernik. Javno sam klecao pred Bogom i činom pokazivao, da kulturan čovjek može da vje- ruje. A valjda nitko ipak ne će kazati, da Šilović nije kulturan čovjek. Danas nažalost polninteligencija za- vagja naš narod, da se odrekne vjere. Čim je netko svršio par razreda srednje škole, već hoće da se u ime neke kulture odrekne vjere. No bez vjere nema sreće narodu našemu i svaki patriota mora raditi na tome, da se vjera u narodu sačuva, jer ako nestane religije, svi žandarmi ne će moći da načine reda i da se sačuva blagostanje naroda. Šta ostavlja u duši onaj čovjek, koji je drugome čovjeku oduzeo vjeru ? Ostavlja samo zlo. Zar je onda čudo, da imade toliko mnogo samoubijstava ? Nije nikakvo čudo, jer život je težak i pečalan, i jedino nada u drugi pravi život drži čovjeka, da ne očajava i da ne uništi svoj vlastiti život. To je dokaz, da bez vjere nema niti napretka. Tko narodu uzima vjeru, neprijatelj je narodu. — Hvalim Gospodu, da me je postavio na ovo mjesto i to zato, jer hoću, da pokažem, da svjetovna i du- hovna vlast treba da idu skupa“. idealno sredstvo za čišćenje stomaka Cijena flaši Din. 35.— (198) Figol = i crijeva: Proizvađa Apoteka u Gružu. i 4 = Proljeće je tu! \ova roba je stigla u bogatom izboru samo novi modeli. Pogledajte naše izlige i cijene. NGREBAČKA TVORNIGA. GIPELA D.D, Podružnica DUBROVNIK Podvorba solidna, brza i tačna!