POŠTARINA PLAĆENA U GOTOVU

 

Br. 15.

Cijena ovom broju Din. 2.—

DUBROVNIK, 17. Aprila 1930.

Broj čekovnog računa našeg lista
iest 4153. Podružnice Sarajevo.

E God. XI.

 

 

Narodna Svijest

 

Cijena je listu 5 Din. mjesečno; za inozemstvo 10 Din. mjesečno
PLATIVO 1 UTUŽIVO U DUBROVNIKU.
Uredništvo i Uprava kod Dubrovačke Hrvatske Tiskare.

  
 

Izlazi svake Srijede
Pojedini broj Din. 1:50

 

 

Vlasnik — izdavač — Urednik:
za odbor ,NARCDNE SVIJESTI“ Antun F1& — Dubrovnik
Tisak Dubrov. Hrvatske Tiskare (zast. Ivo Birimiša) — Dubrovnik

 

   
 
 
   
 
 
 
 
  
   
 
 
   
  
 
 
   
  
  
   
  
   
  
  
 
  
   
  
 
 
 
   
   
   
 

&Bazapeta ljubav

Išao je neumorno od mjesta do mjesta
svoje domovine ..... Sinteza njegovog rada
izrečena je u riječima: prošao je dobro čineći.
Liječio je rane svog naroda... Ozdravljao je
bolesne, povraćao vid slijepcima, gluhima sluh,
hromima hod. Čistio je gubavce, a još više je
nastojao da očisti gubu iz srca ljudskog, iz
duša čovječjih. Uskrisivao je mrtve i htio da
uskrsne narod njegov.

Ali mržnja i zavist zaslijepi oči, otvrdne
srca pokvarenih, a mogućih poglavara —
književnika i farizeja — i ovi zavode narod,
da traži smrt njegovu : Raspni ga! Raspni !
— Krv njegova vrhu nas i vrhu djece naše...
A koje je zlo učinio ? Bio je dobrotvor
ljudstva, utjeha žalosnih, utočište grešnih,
obrana potlačenih, štit nevinih. Imao je Srce,
oje nije znalo nego ljubiti. I to je probodeno,
a i zadnja kap krvi natopi hladnu zemlju
neharnog naroda. Razapete su one ruke koje
su samo blagosivljale. Razapeta je ljubav...

/ razapeta ljubav progovara : , Oče,
prosti im, jer neznaju što čine“, razbojniku
bećava raj, sirotama ostavlja Majku, svima
tvara raj nebeski. Ljubav triumfira nad zlo-
om i zavisti, nad mukama i surti i ta razapeta
jubav drma još i danas tvrdim. pećinama _
udskog srca, otvara grobove nečiste savjesti,
udi na život one, što leže u tminama i
miti grijeha.

Bog je ljubav i ta ljubav bila je razapeta,
a pobudi u srcima ljudi pravu ljubav. Zaista
e ovo bio Sin Božji. — Pogjimo za njim /

 

wir Smerdćl.

MOLITVA ZA RUSIJU.

uh sveti kneza Vladimira kroz šume luta
Volga šumi i sinove dozivlje svoje.

tce Zosime oca žrtvom patnji, u svom plamu,
molitvi jednoj plamsa :

ože, Rusiju nam brani,

pasitelju, djecu stepa, duše plodnih njiva

svu braću u progonstvu našu nadom hrani.
rveni demon u koraku svomu

lo stupa, na lomaču nam duše baca,
Bogomajko, o ikono iz Moskve drage,

usiju nam čuvaj, Rusiju nam štiti.

ula naših gnjilih misli srušila se davno,

ma žalost ova novu čežnju

edinstvo duha novo u Hristu svetom rodit mora.
plamsaj brojni lomača će u svom dimu crnom
anete odnijeti nama drage,

duša svih će Rusa

Desciljnom, u tom strašnom,

3

a i hulnom iskušenju,

u mučenju i trzaju duše,

u satrtoj životnoj nam nadi

novi polet kao pjesmu novu

svaka zatvorena ptica Bogu naći svomu.

Bože, nepojamnog veličanstva,

Bože, što si raspet i za Ruse bio,

Spasitelju i Hristose s vijencem bijelih ruža

u koru te zaklinjemo

u nadi te molimo :

— Dušu, zemlju i ljepotu slavenske nam mati čuvaj!
Majko Božja, Rusiju nam čuvaj,

da mi jednog dana, da nam braća

u proljeću cvjetnom

slušat zvona Uskrsenja budu mogla,

zvona optinskoga svetog manastira,

pa ti zato, Bože, majku, Rusiju nam čuvaj majku!

 

Iz ,Euh. Glasnika“ br. 5. 1930,

 

Duhovna i svjetovna vlast.

Prigodom svoga službenog posjeta u Đakovu
dne 30. ožujka o. g. posjetio je ban dr. Josip Š:lović
prema programu biskupske dvorove, gdje ga je po-
zdravio presvij, g. biskup Msgr. dr, A. Akšamović, kao
predstavnika državne vlasti i naglasio, da je i jedna i
druga vlast voljom Božjom dana ljudima za visoke
ciljeve apsolutnog dobra. Država ima da se brine za
opće vremenito dobro, a Crkva za duhovno vječno
dobro državljana i vjernika.

G. ban odgovorio je na biskupov pozdrav zna-
čajnim govorom. koji odaje ne samo veliku obrazo-
vanost i životno iskustvo toga opće poznatog znan-
“ stvenog i socijalnog radnika, nego sadržaje i misli,
koje bi trebale da buđu misli vodilje svakoga inteli-
genta i socijalnog radnika, a napose državnika. Prema
djakovačkoj »Narodnoj Obrani« gosp. ban je izjavio :

»Crkvena i svjetovna vlast dvije su grane istoga
stabla. Obje su božanskoga podrijetla. Gospodin naš
razdijelio je vlast u duhovnu i svjetovnu i od iskona.
Dogod su ove dvije vlasti radile složno, napredovale
su obje organizacije, i Crkva i država. Onaj momenat,
kad su se razišle, bilo je to na štetu duševnu i tjelesnu
ljudskoga roda. Ja ne trebam da Vama starijima do-
zivam u pamet sedamdesete godine prošloga vijeka,
kad je liberalizam zahvatio državni, kulturni i socijalni
život Evrope. Brzo se osjetilo, kako je razornim
posljedicama urodilo to ne samo u pogledu duše čo-
vjeka nego i n pogledu njegovog materijalnog pros-
periteta (blagostanja). ,Laissez fair, laisez passer“ uro-
dilo je silnom bijedom, sirotinja bila je izvrgnuta
stradanju do skrajnosti. Narod se zato vratio natrag
prirodnom uvjerenju, da duhovna i svjetovna vlast moraju
da zajedno vode narod do njegovog vječnog blaženstva.

Ban .Šilović poštivao je te ideje od svoje mla-
dosti do svoje starosti. On je te ideje usisao s majčinim
mlijekom. Imao sam majku seljakinju, nepismenu, ali
vanredno nadarenu, kao što samo naš seljak može da
bude religioznu. Od nje sam više naučio nego od
Platona i Aristotela, od Kanta i Schopenhauera i Stir-
nera. Vjeru, koju sam od nje dobio, čuvao sam kroz
cijeli život. Tome uvjerenju vazda sam davao izraza i

 

MODEL

vlastitoga
umjetničkoga
stvaranja

  
 
 
   
    
 

Zavod za gra-
tinju orgulja

Nraća Nieger

Jagerndorf
(Čehoslovačka)

Do sada izra-
(leno 2411 or-
galja.

  

Važna djela izvršena za kraljevinu Jugosla-

 

viju: u Dubrovniku: za franjevačku i domi-

 

nikansku crkvu, te za zbornu crkvu sv. Vlaha;
zatim za crkve u Cavtatu, Splitu, Sarajevu,
Zagrebu, Ljubljani i t, d.

 

 

 

(13)

 

 

 

 

i uvijek sam klečao' pred Gospodinom na koljena i
davao Mu izraze poslušnosti. Htio sam da dokažem
svijetu, da lažu svi, koji kažu, da kulturan čovjek ne
može da bude vjernik. Javno sam klecao pred Bogom
i činom pokazivao, da kulturan čovjek može da vje-
ruje. A valjda nitko ipak ne će kazati, da Šilović nije
kulturan čovjek. Danas nažalost polninteligencija za-
vagja naš narod, da se odrekne vjere.

Čim je netko svršio par razreda srednje škole,
već hoće da se u ime neke kulture odrekne vjere. No
bez vjere nema sreće narodu našemu i svaki patriota
mora raditi na tome, da se vjera u narodu sačuva, jer
ako nestane religije, svi žandarmi ne će moći da načine
reda i da se sačuva blagostanje naroda. Šta ostavlja u
duši onaj čovjek, koji je drugome čovjeku oduzeo
vjeru ? Ostavlja samo zlo. Zar je onda čudo, da imade
toliko mnogo samoubijstava ? Nije nikakvo čudo, jer
život je težak i pečalan, i jedino nada u drugi pravi
život drži čovjeka, da ne očajava i da ne uništi svoj
vlastiti život. To je dokaz, da bez vjere nema niti
napretka. Tko narodu uzima vjeru, neprijatelj je narodu.
— Hvalim Gospodu, da me je postavio na ovo mjesto
i to zato, jer hoću, da pokažem, da svjetovna i du-
hovna vlast treba da idu skupa“.

 

idealno sredstvo za čišćenje stomaka
Cijena flaši Din. 35.—

(198)

Figol

= i crijeva:
Proizvađa Apoteka u Gružu.

 

 
   
 

i 4 =
Proljeće je tu!
\ova roba je stigla u bogatom izboru samo novi modeli.
Pogledajte naše izlige i cijene.

NGREBAČKA TVORNIGA. GIPELA D.D, Podružnica DUBROVNIK

Podvorba solidna, brza i tačna!