POSTARINA PLAĆENA U GOTOVU giw“ iš 3 . Broj čekovnog računa Dl iišta : LATIVO 1I UTUŽIVO U DUBROVNIKU. Uredništvo i Uprava kod Dubrovačke Hrvatske Tiskare. Pojedini broj Din. 1:50 DUBROVNIK, 28. Maja 1930. jest 4153 Podružnice. Sarajevo. God. XII. i a je listu 5 Din..mjesečno; za inozemstvo 10 Din. mjesečno Izlazi svake S rij ede Vlasnik — izdavač — Urednik: za odbor ,NARODNE. SVIJESTI“ Antun F1& — Dubrovnik Tisak Dubrov. Hrvatske Tiskare (zast. Ivo Birimiša). — Dubrovnik Uzagje Bog uz poklike : i Gospod uz glas trublje. : Osvanuo je dan sjaja. Dan slavlja i konačnog : triumfa. Zemlja se je bila razveselila na dan Njegovog poroda, a danas osjeća - neki neopisivi zanos. Niz \otajstava Boga-Čovjeka ima du se danas dovrši, Veselje zemlje podiglo se do eterskih visina. \Anđeoski se zborovi pripravljaju da dočekaju svoga | božanskog Poglavicu. Najuzvišeniji serafski redovi \čekaju na nebeskim vratima, spremni da ih dignu etom bude odjeknuo znak Pobjednikova dolaska. Duše pravednika, oslobogjene već otrag četr- eset dana od okova Limba, čekaju nad Svetim tadom čas, kad će već jednom biti otvoren put raju da u pratnji Spasitelja ugju u Vječnu omovinu . rijema je, da se Uskrsli Spasitelj pokaže. Da rimi zadnji pozdrav od onih, koji ga čekaju : koje a da još ostavi u zemlji progonstva. _ Eno_Ga u Blagovaonici. Blaguje zadnji put ima, da im pokaže svoju ljubav. Povjerava Apo- olima uzvišenu misiju, da nastave Njegovo djelo šireći Kraljevstvo Božje po cijelom svijetu : Idite i učavajte sve narode... A sada: ,ldem, da vam mješto pripravim“.. . Diže se. Svi prisutni ustaju, da Ga slijede. On lje na čelu te povorke, sastavljene “Njegove Majke i prijatelja. Upravo kao ognjeni up, koji je nekoć |predvodio odabrani narod Rk Obećanoj' Zemlji. _. Prolaze kroz jedan dio Grada idući k istočnim ima na jozafotskom dolinom. Prošli su Dolinu ve li misli i uspomene ne moraju Mu dozivati na mjesta ! Bogja djela odsijevaju uistinu tajnovitom har- \monijom, koja zanosi vjerne duše. Na podnožju iste \Maslinske, gore, u Getsemanskom vrtu, započeo je \svoju Muku. Tu je osjetio svu njezinu gorčinu za urijeme smrtne borbe. A sada na vrhuncu ove Gore slavi Svoj najveći triumf. Obećava učenicima Duha Uiješitelja. Zapovijeda im, da Ga u Jeruzolimu če- lju u sabranosti i molitvi. Sve ih zadnji put bla- gosivlja. Idu svojom vlastitom moći uzdiše se slavan ama nebu. | Oblak se oduzme Ga ljudskom pogledu. A ! loslinskom se Gorom razlijegao tajnoviti glas: Aleluja, Kristu Gospodu, koji uzlazi na nebesa : poriite poklonimo se Aleluja 1“ Dr. D. B. N= ša S] X. jubilarni velesajam u Ljubljani Ka od 29. maja do 9. juna 1930. 000 m obima, 9 izloženih zgrada, 800 izlagača. Tvorničke cijene SVE VRSTE ROBE. ecijalna odijeljenja : tekstil, koža, pokućstvo, papir, fulomobili, strojevi, strojevi za poljoprivredu, perad. E Najveća dosadašnja priredba. | Veliko zabavište. Stanovi osigurani, Izleti u divnu Sloveniju. 50% popust na željeznicama. lesilimacije po Din. 80. — prodavaju novčani zavodi, |. Putnik, trgovačke i obrtničke organizacije. Slavimo. 10. godišnjicu postojanja. t6k -Gedron. Dišti se pat vrha“ Mastiniste Gore Euharistijski kongres u Zagrehu. Upozorenje. — Upozorujemo da nitko ne smije sakupljati novac ili davati kakove izjave, ako nije na to ovlašten od Središnjeg ili dijecezanskog odbora za Euharistijski kongres. Program Euharistijskog kongresa — objelo- danit će se doskora u cjelosti, — Odlučeno je da se u velikoj dvorani zagrebačkog Zbora održe dva zbo- rovanja, dok će se treće, završno i glavno zborovanje održatt pred katedralom. Jedna od najljepših tačaka programa Euharistij- skog kongresa bit će zajednička sveta Pričest zagre- bačke školske djece. Toj će sv. Pričesti pristupiti oko 2500 djece. Prigodom Euharistijskog kongresa održat će se razne priredbe — i to u slobodno i podesno vrijeme, Tako je Središnji odbor primio na znanje da će se prikazivati Muka Isusova — kao i crkveni koncerat kat, pjevačkog društva ,Branimir“. Svečana Euharistijska procesija održat će se kao zaključak kongresa u nedjelju dne 17, kolovoza u pola tri sata popodne. Kako smo već javili poželjno je da u prccesiji sudjeluju vjernici u narodnoj nošnji. Takogjer prepo- ručamo da bi iz pojedinih župa i biskupija došle razne pjevačke skupine i crkveni zborovi, koji će u procesiji megju svojim sumještanima pjevati nabožne pjesme. — Takogjer neka sa vjernicima dogju i glazbe, | koje će u procesiji svirati. kla propana medu. kitajskim tići < Šuzbijanje-holjčovičkatj-utjecajacu Kini. Vatikanski list ,L' Osservatore Romano“ u opšir- nom članku ističe potrebu katoličke propagande megju kitajskim gjacima, koju vrši misionar V. Lebbe. God. 1920. francuski komunisti u sporazumu sa ruskim poslali su u Evropu dvije tisuće kitajskih gjaka, da se nauče metodama ,crvene“ propagande i da u borbi onda zauzmu aktivno učešće. Odmah po dolasku u Evropu ucijepili su im mržnju protiv kršćanske crkve. V. Lebbe, koji je prije bio u Kitaju, sa tri kitajska gjaka dade se na posao. Gjaci - radnici izbjegavali su svećenike, zato se Lebbe-ovi gjaci upišu u njihovu organizaciju i počnu sa katoličkom propagandom. Najprije su ih učili badava francuski jezik, a kađ su stekli povjerenje, uvedoše megju njih Lebbea. Odmah u početku pregjoše dva kineska gjaka-radnika na ka- toličanstvo i postaše gorljivi propagatori katoličke ideje megju ostalim gjacima. Pokret se širio sve dalje i već god. 1926. osnovano je u belgijskom gradu Louvainu centralno društvo kitajskih gjaka katolika. To je postao centar pokreta za čitavu Evropu. Lebbe je otputovao u Kitaj na poziv biskupa i tamo organizirao razna udruženja, da budu veza sa evropejskim. Malo poslije osnovan je dom kitajskih sveučilišnih gjaka i novo društvo ,Kitajsko katoličko ognjište“, koje podupire siromašne kitajske gjake da mogu. završiti svoje nauke u Evropi. Badava nu Šaljemo svakome na zahtjev bogato ilustrovani cijenik za električne lustere i druga rasvjetna tjelesa. Tvorničko skladište lustera Zagreb, Gunduličeva ulica ,RADIORADAX, Bez ukinuća kmetstva nema, podigunća poljoprivrede ? Ovaj članak u 18. br. našega lista izazvao je veliki interes. Ovdje donosimo dva razna mišljenja, koja je uredništvo primilo. Pretpostavljajući da ne posjedujem ni pedlja zem-. lje, moram istaknuti, da ne dijelim mnijenje g. Popo- vića, a evo s kojih razloga. Prije svega pod kmet- stvom ne podrazumjevam neko ,srednjevjekovno kmet- stvo“, koje kod nas ne postoji, nego kako se to u Dalmaciji podrazumjeva, odnos privatno-pravne na- ravi, po kojem gospodar daje zemlju, a težak radnu snagu, da u stanovitom razmjeru podijele kasnije plod, Ovakov odnos ne samo što se nebi smio ukinuti nego da ga nema, tiebalo bi ga stvoriti. — Nije ničiji hir, već baš poljoprivredna nužda. . Pomislimo samo na onaj bezbroj slučajeva, u ko- jima bez vlastite krivine, vlasnik n.pr. udovica sa ne- jakom dječicom, nije u stanju, da sam zemlju obra- gjuje. Dali je u interesu poljoprivrede da ova zemlja godinama neiskorišćena leži ? A što da radi po selima ona množina siromašnih seljaka, koji vlastite zemlje nemaju ili premalo, da sebe i svoje na njoj prehrane ? Istina je, da je u pojedinom slučaju težakov po- ložaj težak, osobito u slučajevima gdje se stara loza zamjenila uz iste uvjete sa novom, amerikanicom, te je porastao i trošak i trud oko obragjivanja. Ali tome bi se dalo pomoći zakonom, koji bi u neku ruku sli- jedio intencije zakona o lihvi. Što da se reče o pre- dlogu g. Popovića, da se težak proglasi gospodarom zemlje? Otkud da svi državljani u formi poreza ku- puju zemlju za težaka ? Jasno je kad bi država dala vdsistu vlasnica; da Di moma x mliune sašupmu nametnuvši nove poreze. Otkuda pak to da se vlasni- cima dade samo ,neka“ odšteta, kako predlaže g. Po- pović? Ako bi im se oduzela zemlja, trebalo bi da im se ista i plati u punini njezine vrijednosti. — Pred zakonom svi smo jednaki. R. B. Agrarno pitanje što bude dulje visjelo teže postaje. Sa pouzdane strane je izjavljeno, da će se kod riješavanja agrarnog pitanja uzeti u obzir slabijega. To je sasma pravo. Slabiji u ovom pitanju, po svom položaju, sačinjava jaču stranu, on je brojniji i pred- stavlja ekonomski napredak zemlje, a to je kmet, On je u slabim ekonomskim prilikama, ne može da snosi teret za isplatu gospodareve zemlje. Ovo ireba provi- djeti i smanjiti, gospodari su nekad lako stekli zemlju, uzeti obzir na postanak kmetstvu, Gospodari nijesu siromašni, pa kad treba da bude žrtava, ove treba da snosi jači, a nikako slabiji. Dotično pitanje ima i moralnu stranu, pak i ova neophodno tiraži, da naš agrar bude brzo riješen. Prema prilikama, kako je poznato, uskraćeni su od- nosni dohodci, i ovi su uz parbene troškove prouzro- vali mržnje i zavagje izmegju kmeta i gospodara. Ove će trajati sve dok agrar ne bude riješen. M. Boran. Knjižnica Dobrih Romana počela je izdavati sedmo kolo. Četiri sveska samo 40 Dinara, ko se pretplati na cijelo kolo inače 15 D. svaki svezak. Već je izašao I. sv. ,Lurdsko čudo“, II. sv. ,U pandžama lava“, a kao III. iIV. svezak izlazi roman P. L' Ermite: »Kako sam ubila svoje dijete“. Pretplatnici nek se prijave kod Dubr. Hrv. Tiskare ili ravno na Društvo sv. Jeronima, Zagreb, Trg Kralja Tomislava 20. p g i 8 | O razhotil0 kupujete jeftino ćete kupiti i dobru robu. Zato se požurite osjetiti veoma bogato skladište svakovrsnih cipela, papuča, bijelih cipela, čarapa i t, d. kod INGREBAGNKE TVORNIGE GIPELA 0. D. Podruinica DUBROVNIK dai uo