POŠTARINA PLAĆENA -U GOTOVU Naro ze DUBROVNIK, 6. Augusta 1930. jest Broj čekovnog računa našeg lista RE God. xu. 4153 Podružnice Sarajevo. na Svijest Cijena je listu 5 Din. mjesečno ; za inozemstvo 10 Din. mjesečno PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU. Uredništvo i Uprava kod Dubrovačke Hrvatske Tiskare. izlajt svake Srijede Pojedini broj Din. 1:50 Vlasnik — izdavač — Urednik : za odbor ,NARCDNE SVIJESTI“ Antun FI& — Dubrovnik Tisak Dubrov. Hrvatske Tiskare (zast. Ivo Birimiša) — Dubrovnik Mački ršćansko-oncijali okret je. rop. Tamo na dalekom i hladnom sjeveru nalazi se : država Finska, koja sa Estonskom, Livovskom, Litav- | skom, Poljskom i Rumunjskom tvori obruč društva, koje priječe ruskom boljševizmu prodor u Evropu. P U toj zemlji pojavio se narodni seljački pokret ć poznat pod imenom /apovski. Iz najsjevernije. pokra- jine Lapa, digli su se seljaci i kao kakvi novovjeki križari uputili se prema jugu u grad Hetaingtors pje- | vajući vjerske pjesme u borbu protiv antikrista, koji | je zavladao Rusijom. Ti seljaci osjetili su 'pogibelj, koja prijeti njihovoj državi, njihovu domu, staležu, | vjeri, ukratko njihovom opstanku od boljševičke pro- pagande. A Finska je kao nijedna zemlja izložena boljševičkoj propagandi. Boljševički agitatori dolaze u insku opskrbljeni svim zemaljskim blagom. Njihov ad u-školi, štampi, parlamentu podrovao je sav javni | i privatni život finskog naroda. I finski seljak instik- tivno je osjetio pogibelj od boljševičkog vala i pod vodstvom seljaka Kosole ustaje proti crvene opasnosti, | Seljaci su komunističke institucije popalili, a komuniste \pohvatali, izbatinali i prebacili preko granice. i I lapovski seljački pokret potpuno je uspio. "Predsjednik republike povjerio je vladu seljačkom vo- | gli Svinhuvudi, koji je raspustio parlamenat i raspisao move izbore, koji će se vršiti pud pritiskom lapovske seljačke stranke, Nečuvenom spretnošću i brzinom vrše se priprave za izbor. Stranka raspolaže s automobilskom organizacijom, koja joj omogućuje da u najkraće vri- jeme obigje najudaljenija sela. Svi lavovski seljaci okupili e oko svojih crkvenih protestanskih vogja, te su pokazali, da je njihov pokret u prvom redu vjerski. el i da su iz vjerskog osvjedočenja ustali protiv“ oljševizma, koji uništuje temelje zdravoga socijalnog (života i moralne osnove države, | I seljaci u Estoniji budno prate dogagjaje kod \sojih susjeda u Finskoj pa se i oni počeli organizirati u pravcu finskog seljačkog pokreta. Istina u Estoniji ne prijeti tolika pogibelj od boljševizma, ali su Estonci dobfo uvidjeli što može i koliko može jedan seljački (pokret, koji je dobro organiziran, Zato su se i oni (počeli organizirati kao i finski seljaci. | Predzadnje nedjelje vršile su se u Estoniji veli- nstvene seljačke manifestacije, Geslo pod kojim se tljački pokret širi jeste: »U agrarnim državama neka tlak odlučuje o sudbini države |“, Političke vlasti llumale su da se seljaci sastaju kasno u noći, a svoje tslanke otvaraju s molitvom. To znači da je i ovdje podloga novoga pokreta živa želja, da se narodu sa- Jednako raspoloženje vlada i u katoličkim lifav- tim krugovima. U Litvi uvigjaju političke vogje, da % moraju osloniti potpuno na seljaštvo, ako hoće da odupru marksizmu, koji je besmisao u agrarnim lfavama; zatim je nužno, da se što više rašire ka- U političkim krugovima u Norveškoj kR opaža, kako se širi fronta protiv sovjetskog komu: uzma, U svojoj nedjeljnoj propovjedi znameniti je holestanski nadbiskup Soderblom naglasio, da je so- dna seljačka i kršćanska organizacjja čvrsti bedem s veseljem peti komunističkom nadiranju. Znatno snižene cijene U Norveškoj se nadaju, da će ovaj zdrav seljački pokret možda prije ujediniti baltičke države, nego svi pokušaji diplomacije, Zanimivo je i to, da su se u norveškim Crkvama vršile javne molitve u isto vrijeme kada su se digli finski seljaci, Jugoslav. društvo i list u Belgiji. Naši iseljenici u Belgiji osnovali su društvo sv. Ante, koje društvo izdaje svoje glasilo »Mali List«. Svrha je društva i lista, da megju našim ljudima goji društvenost i prijateljstvo, da ih prosvjetljuje i duhovno oplemenjuje, da ih sačuva neporočne u vjerskom i moralnom pogledu, da megju njima podržaje naše narodne običaje, da štiti i unapregjuje njihove interese i pritiče im u pomoć u svim njihovim potrebarna. Od svih stranaca u Belgiji mi Jugosloveni uživamo najveći ugled. Naši ljudi vrijede kao pošteni, marljivi i štedišni ljudi. S njima policija ima najmanje posla. Ali, i ako su naši ljudi kod Belgijanaca u dobroj cijeni, ipak su naši krajevi Belgijancima vrlo slabo poznati. Ogromna većina Belgijanaca ne zna razliku izmegju Jugoslavije i Čehoslovačke niti ima pojma, gdje se nalazi n. pr. Dalmacija, Bosna ili koja druga naša pokrajina, a još manje zna, koje se blago kulturno povijesno, književno, narodno ili gospodarsko kod nas nalazi, Naše društvo Sv. Ante nastoji da upozna Belgijance se ljepotama naše domovine, i to izragjivanjem filmova, koji prikazuju razne znamenitosti iz naših krajeva. O. Ante Dr. Crnica i O. Vladimir Bilobirk, naši duhovnici u Belgiji, obratili su se nekim prijateljima i znancima i zamolili za razne fotografije. Tako su se mogla iz- raditi 3 filma za predavanja koja predstavljaju Split, Dubrovnik i Dalmaciju uopće. Društvo Sv. Ante, u svrhu što veće propagande za našu domovinu, prepustilo je pravo vlasništva nad ovim filmovima, odnosno projekcionim predavanjima, samoj tvornici filmova u Bruxellesu, pa će se ovi filmovi prikazivati svugdje po Belgiji i inozemstvu gdje se nalaze njezini aparati. Ouo misli jednaku propagandu učiniti i za druge naše krajeve. Stoga se mole svi oni koji imadu uspjele razglednice s ljepotama naših kra- jeva, da ih upute upravi našega lista. Budući da ove filmske snimke stoje mnogo novaca, osobito kad se proizvagjaju u živim bojama, društvo Sv. Ante ovime moli sve naše narodne dobročinitelje, da ga pomognu u ovom plemeuitom radu oko širenja časti i ugleda naše domovine. Narodno župsko odijelo. Narodno župsko odijelo je veoma lijepo. Stranci često posmatraju Župljanje u širokoj robi“ pa ih fotografiraju, a i domaći svijet rado ih gleda u sveča- nom odijelu na sv. Vlaha. "Na žalost ovo se odijelo sve više gubi, mlagji ga neće da nose, -pa ne znaju ni imena pojedinih komada toga odijela. Svečano odijelo kod Župljana sastoji se od crvene kape (barete), koju nose ma glavi. Rublje je bijelo, košulja od kambrika, na kojoj nose pod grlom dvije velike puce od srebra pozlaćene, obično sa likovima sv. Vlaha, slično starim dubrovačkim perperama. Više košulje je džamadan od crvene kadife izvezen pozla- ćenom srmom osobito na rukavima i jačerma od crvene svite bogato ukrašena pločama, kopčama i vezom od pozlaćenog srebra. O vratu nose zlatni ili srebrni lanac \ema konkurencije cipelam NGREBAČKE TVORNIGE GIPELA 0. 0. Podružnica DUBROVNIK Podvorba solidna brza i tačna! ! MODEL vlastitoga umjetničkoga stvaranja Zavot za gra- dnju orgalja Braća Mieger Jagerndorf (Cehoslovačka) fleno 2411 or- yalja. Važna djela izvršena za kraljevinu Jugosla- viju: u Dubrovniku: za franjevačku i domi- nikansku crkvu, te za zbornu crkvu sv. Vlaha; zatim za crkve u Cavtatu, Splitu, Sarajevu, Zagrebu, Ljubljani i t. d. (18) (sindžir). Gaće su od modre svite sa uškurima od svilenog gajtana. Pas irombolac je od svile raznih boja, preko pasa je svilaj od kože crvenkaste boje. Za svitajem nose nož i arbiju od srebra, koja služi za nabijanje male puške. Ranije, kad su pušili čibuke, arbijom su dohvatali žeravu, kad bi htjeli da napale čibuk. Na nogama su bijele bječve, toke i crvene papuče od kaisera. Toke su od crvene svite ukrašene bogato kao i jačerma sa nizom kopča, koje završuju sa pločama i vezom od pozlaćenog srebra. Obično odijelo je bez nakita i sa manje veziva. Džamadan je od modre svite kao i koret, mjesto ja- čerme je fermen isto od modre svite isvezen sa crve- nim zefom. Pas je zelen od vune, a gaće su od modre raše sa crvenim uškurima izragjenim od gajtana. Na nogama su crne vunene bječve i papuče ili cipele. Ljetno je odijelo nešto lakše, Mjesto debelog džamadana nose tanku premitaču, mjesto koreta tanku koretinu i gaće od craog satena sa uškurima od tamnog gajtana. Kad je Župljanin u žalosti (korotu) za nekim daljnim rogjakom nosi samo crnu kapu, a kad umre neko od bliže svojte omasti u crno cijelo odijelo pa i papuče. Narodna župska odijela izragjuju i vezu ,terzije“ zlatni i srebrni ures naprave zlatari, a pasove trombolce obično naručuju iz Carigrada. Ogrtač za župsko odijelo je široka kabanica. izragjena od modre svite, Zupljanin. Kod začepljenosti neurednog varenja, stomaka, glavobolje, općeg neraspoloženja, treba ujutro uzimati na šte srca čašu prirodne Franz- Jozeiove gorke vode. Prema iskustvima stečenim na klinikama za unutrašnje bolesti Franz-Jozefova gorka voda je odlično sredstvo za čišćenje. bolesnog