i s i san a Tjelovska procesija.u Beogradu. (Posebni izvještaj »Narodne Svijesti«.) : Kako u Srbiji kod pravoslavnih »Tjelovo« nije blagdan i ne časti se onako kod nas katolika s ovu stranu Save i Drine, a da ovaj svečani blagdan i katolici Beograda što svečanije proslave, stoga se je ova svečanost sa procesijom obavila u nedjelju poslije Tjetova 3. juna 1928. Kakovim se je vjerskim oduševljenjem proslavilo Tjelovo u sredini od preko /120.000 pravoslavne braće, kakovu su javnu poštu katolici Beograda, bez razlike političkog osjećaja, iskazali živom Bogu u posvećenoj Hostiji; kakvim su se ponosom okupili oko izvora i centrima, života svoje katol. crkve presv. Euharistije; u kakvom su broju predvodili i pratili Onoga, koji je osobitim auktoritetom rekao : oJa sam put, istina i život“, to se je najbolje vidilo iz veličanstvenog ophoda, što se je razvio ulicama Beograda. Iza nebnice stupao je Msgr. E. Pellegrinetti papin Nuncij, zastupnik Kralj. Dvora, Dr. A. Korošec i ostali slovenački narodni poslanici, zastupnici beogradske opštine, činovnici raznih ministarstava i oficiri, Tri fotografa fotografirali su razne djelove procesije, koje će izaći štampane u beogradskom ilustrovanom listu. I ova procesija, kretala se je mirno i pobožno beograd- skim ulicama na izgled i udivljenje onih hiljada gledaoca, koji su je S udivljenjem promatrali. — a četiri mjesta bile su podignute umjetno-zelene sjenice sa oltarom, u kojima se je pjevalo po jedno evangjelje na hrvatskom jeziku i davao blagoslov. Svaki su blagoslov dvije počasne vojničke čete pozdravile su sa gromornom salvom (paljbom), a glazba bi iza toga odsvirala državnu trohimnu. Mješoviti zbor pjevačai pjevačica, koji je ispjevao sa neočekivanim uspjehom i skoro sa potpunom pre- ciznošću u tempu i dinamici Misu od Grubera, isto tako i preko procesije oduševljeno je pjevao tjelovske motete. Vojnička glazba nekom osobitom tajanstvenošću u varijacijama tempa, svirala je ue živahne koračnice ili bjesne ,fughe“ nego pobožnu čjelovsku pjesmu ; a onda bi iza blagoslova i gromornog pozdrava salve, prožeta domovinskim čuvstvima, koja su se varijantama tempa slijevala u jednu divnu muzičku harmoniju, odsvirala državnu trohimnu. Pjevati i svirati Bogu i Domovini, kako se to divno slaže sa zdravim razumom i katoličkim vjerovanjem ! Požalit je samo što ovoj svečanosti nijesu prisu- stvovala pozvana zastupstva vlade i parlamenta. Mi ih, katolici Beograda, ne osugjujemo zbog toga, već neka o njima sudi naša javnost po onome, što piše beo- gradski »Novi List< u večer od 5. juna 1923. br.372 pod naslovom »Naše muke«. Megjutim je skupštini podneta ovakva intervencija : ,Beogragjani katoličke veroispovesti održali su juče 3. juna, tjelovsku litiju. 'U svima državama, u kojima stav državnih vlasti nije neprijateljski prema katoličkoj crkvi, običaj je da i državne vlasti učestvuju kod ovog praznovanja Tjelova. I centralne vlasti ove države u Beogradu učestvovale su svaki put do juče u ovom praznovanju. Juče se prvi put dogodilo, da je demon- strativno izostalo svako zastupstvo vlade i parlamenta. Katolički svijet Beograda i čitave države komentarisaće ovu veliku nepažnju jako nepovoljno. Pitam: da li kraljevska vlada namjerno nije učestvovala ove godine kod praznovanja Tjelova u Beogradu? — Narodni poslanik, Antun Korošec“. : : Kao što se vidi, stvar je ozbiljna. I uvaženi g. Korošec dobro je učinio, što je iznio pred javnost ovaj slučaj, koji jasno pokazuje, koliko je naša vlada "vjeroispovjesti očekuju od Be NARODNA SVIJEST ___ Inače Beogragjani pravos \ | Beogragjana katoličke vjero- ispovjesti, i od sviju katolika u zemlji i na strani, daoni no vladinu nepažnju prema praznovanju Tjelova shva- tili kao demonstraciju pravoslavlja prema katolicizmu. 8B. postala bezobzirna. Kriza vinogradarstva. Po cijelomu svijetu vodi se žestoka borba: proti alkoholu. Amerika je izdala prohibicijoni zakon, prama kojemu je zabranjen uvoz alkohola. I evropske države ogragjuju se izvoznim carinama, te troše mnogo novca za protualkoholau propagandu. Što će dakle biti sa našim vinogradarstvom ? Od onih 150.000 hl. koje možemo da izvezemo u Čehoslovačku rieće biti ništa, jer nam tamo konkurišu madžarska i talijanska vina, koja su mnogo jeltinija od naših. Nastupila je teška kriza i za nas u Dalmaciji. Naš težak ne može da proda ni ono malo vina, što proizvagja iza kako je filoksera uništila veći dio vinograda. S toga nije čudo, ako se govori o velikoj bijedi, koja vlada, megju dal- mat. seljacima. i Poljoprivredna revija »Meja« u X. broju donosi članak g. M. Urbanija ,Industrijalizovanje vinarstva“. G. Urbani kuša da pokaže način riješenja ovoga pita- nja. Vinogradarstvo neka bude i nadalje glavnim pro- izvodom nekih naših krajeva, ali zato treba preurediti način proizvodnje. Pisac upozoruje na postupanje Francuza i Talijana početkom ovoga stoljeća, kada ih je zahvatila vinska kriza. Nastojali su da priregjuju hranive produkte sušenjem i konserviranjem grožgja. Iz mošta kuhali su sirup, činili neku vrstu meda i marmelade, vadili slador i t. d. Tako možemo i mi. Tještenjem koštica od grožgja može se dobiti masno NR Nosite Palma NN mmm—mmm—————— ž : kaučuk pete š i kaučuk potplate. Snižena cijena! Don _Alessandro.' “Ne samo ltalija nego i cijeli kulturni svijet pro- slavio-je dne 22. maja pedesetu obljetnicu smrti čovjeka, koji je bio uzor svih kreposti, koji je preporodio knji- ževnost, koji je nakon Danta najsjajnija pojava, s kojom se diči talijanska kultura i književnost. Svi svjetski dnevnici posvetili su velikome Manzoniu članke, hvalo- “spjeve pai ovaj list nije izostao, nego se je i ako — čedno, odužio uspomeni slavnoga Manzoni. Megju anekdotima, što spominju Manzonija, nalazi se i ovaj, koji bi u našim današnjim teškim ekonomskim prilikama mogao mnogim služiti kao poticaj na dobro. Neka gospogja dogje kod Alessandra Manzoni, da bi on blagohotno potpisao jednu svotu u dobro- tvorne svrhe. Netom gospogja izreče namjeru svoga = posjeta, Don Alessandro se skoči, stavi ruku u kose i počne trčati amo tamo kao mahnit po sobi. Gospogja iznenagjena, prestrašena zaupita: ,Don Alessandro, Don Alessandro, za ljubav. božiju, umirite se ! Žalim «da sam došla u grubi čas... Tko zna! možda koja “obiteljska niesreća!...“ Tako govoraše gospogja sva | prestrašena i u velikoj neugodnosti. Don Alessandro i. dalje je jednako skakao i mlatio glavom, pa napokon uzme pero:i potpiše 9 lira. Nakon nekoliko časa kad opočine, izusti: ,Što ćete moja dobra gospogjo! “U času, kad bi čovjek hotio imati milijona, da pomože -otačbini i ubogima, a nalazi se u oskudici, valja da izgubi glavu“. — L. B. 8. *U Italiji kod boljih slojeva uvriježio se je bio naziv ,Don“ (mjesto gospodin) za muške, a za ženske ,Donna“ (mjesto gospogja.) Cempres. Čempres je svegi zeleno, rezinosno' stablo, koje se često kod nas. susreta, a obično resi grobišta: Crne silhounete Mihajlovih čempresa, tihijeh čunora mirtne narodne vlasti“.* _ Putujući sa sjevera čempresi se stoprv opažaju u blizini Trijenta. Godine 1908. motrila sam kolosalni čempres ii romantičnom perivoju dei Conti Giusti u Veroni. Po prikopčanom natpisu razabire se, da je to najstariji i najveći eksemplar u Europi. Nešto malo približivao se je tomu kolosu čemipres kod seoske crkve u selu Platu (Dubrovačkoj Župi), ali na žalost, seljani su ga — nezna se uprav zbog kojeg uzroka .— posjekli. : No najveći i najstariji čempres na cijelom svijetu jest onaj, te se nalazi u malenom selu kod Oksaec u Meksiku. Ovaj čempres sa svojom sjenom pokriva . groblje u Santa Maria del Tule. Obseg ovog kolosa iznaša 38 metara a U promjeru ima 6 metara. Glasoviti prirodoslovac Humbolt, koji je drvo vidio godine 1803. pročijenio je njegovu starost na 5000 do 6000 godina. I noviji učenjaci došli su na temelju. moderuili promatranja do sličnih zaključaka. Nazad 120 godina urezao je Humbolt u koru drveta mali natpis, koji se još i danas može pročitati, premda je kora na okolo sasvim zarasla. U dubrovačkoj okolici ima prilično dosta čempresa. Lijepa je Čempresata u Gružu oko Gjorgjićeve ville — ,čempresi, čempresi, čempresi ! Eno uputili su se kraj ponosne, opustjele Gjorgjićeve ville u neki sjetni tajnoviti ophod, pak eno ih gdje se penju, slaze, zaustavljaju, dogovaraju sve to umorniji sve to raztreseniji“. Vii i U Rijeci Dubrovačkoj ima divni skup čempresa nazva oi dačalne : »Čempresata u Rijeci«., . Seljaci praktično upotrebljavaju čemprese praveći ia a EE 12 Ivo Vojnović : »Dubrovačka trilogija«. : 3 strakte, te ne treba da : alatom i strojevima... A naš težak treba da se. ostavi *bna deputacija otputovala u Švicarsku, da ga dovede: svud na okolo: Br. 27 ulje, kao što su činili u “Njemačkoj. Keijskim prera- gjivanjem vina možemo da proizvagjamo razne ek- i ih uvažamo iz država, koje ne proizvode više vina nego mi. 'Vinske krize možemo se riješiti samo osnivanjem jake vinokemijske indu- strije“. Naše konobe treba da se preurede u tome | smislu, pak neće biti potreba, da naš težak napusti . vinogradarstvo. U državi treba da se vodi malo bolja agrara politika. Vlada mora da omogući izobrazbu našega težaka i dade priliku, da se opskrbi potrebitim mei one: ,Pleti kotac ko i otac“ i da se dade “poučiti, jer inače neće nikada. iz nevolje. Treba da se ugleda u. slovenskoga težaka, koji danas vodi svoje gospodarstvo / potpuno u modernome smislu, pomoću strojeva i raz- nih uputa, pak zato i bere obilne plodove. B. Jedna 20. obljetnica. Na 11. lipnja navršilo se punih dvadeset godina, otkako je ubijen srpski kralj Aleksandar Obrenović i Kraljica Draga. Taj je kralj bio sin kralja Milana i. kraljice Natalije, koji su živjeli u velikoj svagii.l kralji. ca Natalija i kralj Milan morali su bježati iz Srbije, pa je tako zavladao njihov sin Aleksandar: Kralj Alek-: sandar Obrenović oženio se Dragom, koja je bila u službi njegove matere, a to su mu svi jako zamjerali. K tome je on jako nasilno vladao, držao se Austrije protiv Rusije i mrzio. radikalnu stranku. Radi toga je postao omražen, pa su ga oficiri u noći 11. lipnja. 1903. u kraljevskom dvoru u Beogradu ubili. Onda je došao na vladu radikal Stojan Protić kao ministar unutrašnjih djela. U je to doba Petar Karadjorgjević živio u Švicarskoj. Već 4 dana :kasnije, 15 lipnja iza- brao ga je srpski sabor za novoga kralja, pa je pose. u Srbiju. Kralj Petar je putovao kroz Austriju i Ma džarsku u Srbiju. U Beču su ga dočekali i Srbi i Hrvati i Slovenci i Bugari, pa su mu klicali: »Živio jugoslavenski kralj !« :Dne 24. lipnja stigao je kralj Petar u Beograd u najvećem slavlju. Tada je obavljena i njegova krunidba. Odonda je prošlo eto ravnih dva deset godina. Kulturne vijesti. o Pojam časti. Dandanas prevladavaju u modernoj svijetu pomućeni pojmovi o časti i o sramoti. Aki jači ošamari slabijega, to se danas drži kao da ji ošamarenome dignuta čast, dok je zapravo onaj jači okaljao svoju čast. Osovna tačka pojma časti mora da] -bude:u spoznaji, da nam nitko na svijetu .ne moči časti oteti, osim ako je mi sami izgubimo prostačkim svojim djelovanjem. Moja čast ne zavisi od toga, št ja trpim i podnosim, već od toga što ja radim. =; Kanonizacija Pija X, U Rimu je započeo procil proglašenje svetim Pija X. (1903-1914). Pokojni je Papi za života činio više čudesa, ali je najstrože branio: njima: govotiti.- Jednom zgodom, netko ga je nazv svetim radi čudesa, papa će mu smiješeći se; Nijesa ja »santo« (sve), ja sam samo »sarto« (krojač). Sati je prezime Pija X. Nakon smrti nastavila su se tako gjer zbivati razna čudesa po njegovu zagovoru. Srednje škole u Francuskoj. Sa 1. oktobra im 'da stupi u krepost već potpisani zakon, kojim se uri gjuju srednje škole u Fraucuskoj. Po dovršenoj pil školi može dijete da stupi u obrttiu školu, u učiteljsl preparandij ili pak u gimnaziju. Pravih realka je ni “stalo, jer svak ko želi na sveučilište, mora kroz-giti naziju u kojoj je latinski obvezatno za svili kroz | 4 niža razreda, isto vrijedi i za grčki -počam od 3.1 Koncem 4. razr. polaže se mala matura, te onda mol svak da izabere. ili humanistički odio sa obvezatni latinskim a slobodnim grčkim, ili realni odio bez tinskoga, grčkoga, ali uz materinski sa kojim drugi obvezatnim modernim jezikom. Cijela ta srednja šk (gimnazija) traje 7 godina. o Crkvena hijerarhija broji po službenim podacil od počeika ove godine: 14 patrijarhata, 216 nadi kupija, 947 biskupija, 609 naslov. biskupija, 27 opa! 'Sadanji novi papa Pijo XI. ustanovio je 10 nov skupija, 3 apost. delegacije, 15 apst. vikarijata, 94 prefektura i 1 opatiju. ipo 0001 'Evropejizacija Rusije. Ruska je vlada već da uvela zapadni kalendar, sada se pak čine pripravćj se pometne i stari ruski metarski i utezni siste uveđe decimalii. Sovjeti namjeravaju takogjer li zamijeniti latinicom. | ON SKON OT die loa PA kućno sredstvo, :proti bo bave, dobivaju se uz originalnu cijenu u ljekarni u .u_ želucu i .poremečen