Br. 29... Poštarina plaćena u gotovu. = DUBROVNIK 3. jula 1923. PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU. ak Uredništvo i Uprava kod Dubr. Hrv. Tiskare. jena je listu 6. Din. mjesečno; za inozemstvo 100. Din. Šldišnje; x e v Vo Lučonoše naši... Davno je tome, preko hiljadu godina, dogje om glas u manastirske tišine planine Olimpa, u Maloj Aziji, da daleki narodi traže lučonoše Ewan- |ijelja i kulture. Dva rogjena brata, po majci slaven- |ike krvi, čuše taj glas, i mečekajuć, časa upute se raći svojih pradjedova, da im traženo ponesu. Dalek je bio put, težak posao, al ljubav k braći a Kristu oboje im olakša. “| Dogju oni do naroda, koji ih primiše kao posla- e s neba ; a oni im dadoše sve što imahu: i zna- svoje i trud i život. Na slavenskim humcima oni |zapališe luč Evangjelja, luč kulture, i djedovi naši tadoše ljudi.... Da im djelo ostade trajno i da ga prati blago- “s neba, upute se i opet na daleki: put, da se po- e Nadpastiru Crkve, da on odobri i blagoslovi ov rad i trud. On to najpripravnije i učini, te u una i u našem jeziku napose odlikova cijeli slavski , Vječni spomen te veze jesu i njihovi grobovi: in u Rimu, drugi u Velehradu, koji divno simbo- | jedinstvo naroda našega sa pravom: Crkvom stovom. Zahvalni smo Providnosti, što nam ovakve lu- Qnoše posla, koji nam i danas svijetle, da ne lutamo ima neznanja i duševne nesregjenosti. Želja je , da oni postanu lučonoše, cijeloga slavenskoga 3. — A njima, idealnim iučonošama našim — Či- Metodu — neka je slava i čast ! š a industrija s pelinovim lišćem. Izmegju mnogih ljekovitih i korisnih bilina, kojima naša Dalmacija obiluje po_ svojim golim dima i rudinama, imamo glasoviti naš š pelin (kadulja) a officinalis. Njegovo lišće stvorilo j€ jednu važnu strijsku? grani, osobito u pogledi .okstrahiranja ičnog ulja. Naše pelinovo lišće nećeš danas samo i po velikim industrijskim europejskim gradovima, i po gradovima Sjeverne Amerike, pa čak i Japana. i mimogred rečeno, da se ima zahvaliti g. Luju liću, trgovcu u Slanome, ako se je naš pelin toliko šprostranio i dobio svoju vrijednost u trgovačkom ljetu. Od velike je koristi ta industrijska grana našega lina po našu pokrajinu, a po neke predjele, kao sko i slanjsko primorje, .je. glavno vrelo njihova vanja. Uz sve druge njihove težačke trude: žito, | buhač, loza i maslina užev današaje nerodice, druge bolesti, ne mogu. se težaci pouzdati kao se uzdaju u branje. pelinova lišća. I danas naš ; I je BI or — primorac u ime pelina uzimlje na veresiju i brašno i obuću i druge kućne potrebe. Nijedna grana gospodarstva našeg primorca ne daje tako stalari prihod, kao što mu daje branje pelina. Zabraniti branje pelina zvalo bi se uništiti opstanak naroda nekih predjela u našoj pokrajini i pograničnoj Hercegovini..l danas bi neki. to htjeli i željeli, al do toga neće;i ne smije doći! Bilo je pčelarskih zadruga, te su predložile, da se zabrani branje pelina, jer da tobože vlada bojazan, da bi se mogao uništiti pelin, koji je od velike važnosti za medonosnu pašu. Gospoda, te su se u nekim zadru- gam zalećeli napraviti takove predloge, pokazaše se posve sebičnim bez opravdana razloga, a na veliku opću štetu! I godine 1912. džilupnili su se neki protiv branju pelina, al ne pogodiše cilja. Sva štampa dalma- tinska skočila je na obranu industrije sa pelinovim lišćem. Doduše pelin pruža pčelama obilnu hranu, al pčele ne pasu pelinovo lišće, već sisaju sok pelinova cvijeća. Pelin cvati u maju, sjeme mu dozrijeva u junu, a branje lišća počimlje u drugoj polovini jula i traje do svih svetih, ako su vremena, inače .do oktobra. Do tada su se pčele nasisale njegova soka, a ostavile sjeme, lišće vrlim rukama radilicam naših kršnih herce- govka i primoraka, da sjeme raspršuju branjem lišća i vrha. Na proljeće, uz tako racionalno branje, mješte jedne mladice udari više mladica, postane Dusatiji, pa bude i obilnije cvijetova, pa i pčelam više hrane. Dok se branjem stari struk razgranuje, dotle se sjeme tresenjem raspršava, te novi niče. Zato vidimo po topoljskim, ošljanskim, smokov- skim te lisačkim rudinama, kao i po hercegovačkim brdima, sve tapecirano pelinom. Nota bene, po tim: se predjelima pelin bere: ima. preko šesdeset godina, a njega biva sve to diše, jer se sudke godine izvoz postosiručiva. Ovo :j&+ najbolja škola onim, koji ne vjeruju, da se branjem_ pelina pomlagjuje i- razplo- gjiva bolje. Dapače naprotiv se može dokazati, da u onim predjelima, gd 8 pelin ne bere, tu ga je malo ; rijetko, i sa 1—2 stabljike izvisene do pol metra skoro ostari, zakržljavi, te dugo.ne živi. Nije dakle bojazni našim pčelarima, da :će se branjem pelina uništiti paša našim pčelama, već naprotiv da će im se ista umnožiti. Nek naši pčelari paze, da se lazinam ne uništuju naše šume, gdje raste mirta, planika, lemprika, mali i veliki vrijes, te drugo šumsko cvijeće, nek u blizini kuća i sela po vlastitim gomilam, vrtlovima, ogradam i uz puteve zagoje što više rusmarina, gdje može da uspjeva i siju druge cvijetne trave, tim će našim pčelama pružiti obilnije paše. + I a t Izlazi svakog Uni: pi Oglasi Zahvale i priopćena po posebnom cijeniku. — Gdgovomi O g tE urednik A. FIe. — Vlasništvo Odbora ,Narodne Svijesti“. — Pojedini broj 1:50 Din. Tisak Dubrovačke Hrvatske Tiskare. — Rukopisi se ne vraćaju. — Nije se nikad gulio pelin za trgovinu, a danas ' ponadasve ze, jer sve što je pelin čišći od svojih patrljika, to je za trgovinu bolji i bolje se plaća, a samo lišće najbolje. Ruke radilice naših primoraka i hercegovaka tome su se izvježbale, pa se svaka natječe, kako će bolju vrst i čišću trgovcu donijeti ; to joj se lijepo isplaćuje. Trgovina pelinovim lišćem s godine na godinu raste i naše primorje uhvati lijepe koristi; narod se prehrani, odjede i obuče, a i dugove isplati, dok trgovci zasluže lijepi dobitak a s njima proživu i mnogi drugi radnici. Bilo bi, opet velim, žalosno, nepravedno i ubitačno zabraniti tako bogatu granu naše industrije biva branje lišća pelinova, koji se ni sije ni ore, a obilna prihoda daje. Takovom zabranom mnoge bi se krajeve upropastilo, na prosjački štap svelo, pače opušćelo! Naša pokrajinska uprava dogovorom Ministarstva Poljoprivređe i Voda pohvalno je uradila, što je predlog Centralne Uprave pčelarskih zadruga — koja takogjer re dijeli mnenje svojih podružnica — uputila na općinske uprave, jer predmet spada u njihovu nadle- žnost, da ove o tome — saslušav mnenje vigjenijih pčelara i opć. vijeća, te seoskih zborova — izvijeste o predmetu Pokrajinsku Upravu. U koliko mi je poznato mnoge su općine i seoski zborovi u ovome kotaru zaključili, da se pelin slobodno bere kako se je i do sada brao, pošto ga njegovo branje za trgovinu ne uništuje, već ga naprotiv bolje uzgaja. Tako je! M. Fortunić, učitelj. Kulturne vijesti. Treći megjunarodni katolički kongres. U Ko- stanci na Bodenskom jezeru vijećat će od 10. do 15. kolovoza treći megjunarodni katolički kongres. Svrha je tomu kongresu, da promiče uzajamni rad katolika svih zemalja, da osnuje megjunarodno (katoličko mi- rovno vijeće, da pomogne katoličke misije, katoličke iseljenike itd. Megju ostalima predavai će na om kog- gresu : Don Vercesi (italija), Georges Heog (Francu- ska), Conte de Ronge (Francuska) Dr. Giessweiu (Ma- džarska), Msgr. Pieiffer i Msgr. .Ledochowski (Čeho- slovačka, Msgr. Murrav (Irska), proi. Farrago (Rumunj- ska) i drugi. Ko bi želio da posjetitaj kongres,. može zatražiti upute kod glavnog tajništva u Grazu (Inter- nationale Centralstelle, Graz, Karmeliterplatz 5.) Najveći dalekozor na svijetu bit će doskora po- stavljen u opservatoriju na obali Tihog Ocearia u Bri- tanskoj Columbiji u Kanadi. Taj će dalekozor imati leću s promjerom od 3 metra, dok je do sada najveći dalekozor u Mount-Wilson opservatoriju u Kaliforniji imao leću spromjerom od 2.5 metra. :Zvijezde će u tom dalekozoru biti 300.000 puta svjetlije nego li ih vidimo prostim okom. g : : Tajne radio-vijesti. Jedan je amerikanac prona- šao jednu metodu, koja omogućuje, da stanovite: ra- diografske vijesti ostanu potpuno tajne. Američko mi- nistarstvo za mornaricu predložilo je mornaričkoj ko- misiji senata, da ovaj izum.kupi za državu. Blaise Pascal. (o 300. obljetnici njegova rogjenja). e "Dne 10. prošlog poje proslavila je francuska, a jom i cijeli kulturni svijet, 300. obljetnicu rogjenja og svojeg sina, B. Pascala. Ovom ćemo se prilikom atko osvrnuti na život i značenje ovoga velikana. faise: Pascal rodio se je 19. lipnja 1623. u Cler- u, glavnom građu sadašnjeg francuskog dćparte- a Puy-de-DOme. Njegov otac Etienne, veoma na- čen čovjek, bio je prvi učitelj svojemu sinu; pa itome bolje uspije, napusti god. 1681. svoju službu lermortu i preseli se s cijelom porodicom (supru- od koe malim Blalsom) u Pariz. Dječak ć zatana, proti SO volji, bio osobito sklon netriji, te se je retino avio djelima_velikog Alek- inca Euklida, koji se s pravom nazivlje “,ocem etrije“ a bio je odličan fizičar i astronom ; živio . vijeku prije Isusa). U dobi je od samih 12 ascal već bio sastavio MELOVOg djela ,Stoicheia“ svoj vlastiti geome- sistemi a četiri godine kasnije napisao je latin- kom opsežno i učeno djelo o prošjekama doista pravo čudo za mladička od 16 godina! i je pak, jak od ranog djetinjstva, poučavao ičnim jezicima, logici, fizici i filozofiji uopće. vo i vanrednim uspjesima švolega sina, o prvoj knjizi najvažni- II uševrii napori iscrpiše malo po malo do toga , da već od -svoje dvadesete go- tjelesnu s l < q nije \ ne ši ini les , sposa! EDA EO E Onako labh mladića, koji nepre. Kako je otac bio upao. u nemilost moćnog vla- stodršca Richelieua, morgla se je cijela porodica sklo- nuti u Rouen, gdje je došla u dodir s nekim janseni- stima, koji su je upućivali na proučavanje djela ondašnjih istaknutijih jansenista. Nakon očeve smrti, te iza kako mu je sestra Jacquelina bila postala ređovnicom jan- senističnog samostana Port:Royala, dade se Pascal sasvim u naručje jansenizma i postade pretjerani rigo- rista. Mrzio je svaku zabavu i svaku razonodu, sma- trajući - život u svijetu glavriom : zaprekom vječnom dobru; izbjegavao je svaki prolani, pa i najozbiljniji rad; koji izravno ne vodi k'$pasenju duše; tropio ki a a bezobzirno mrcvatio svoje slabo tijelo postom i po rom, će ga stiskao pasom punim čavala; a tvrdio je, da je ženidba neka vrst samoubojstva, paček i bogo- ubojstva. Pravo je čudo, što mu ovakav način življenja. nije još mnogo prije prouzročio smrt; on umre 1& kolovoza 1662. u Parizu, u dobi od 39 god. i 2 mj. Pascal je bio dubok BESNICA vrijedan književnik. U dobi od 19 godina, izumio je 'aritmetički stroj za računanje. bez brojeva i pomoćnih sredstava. U fizici je dokazao težinu uzduha i izračunao ravnotežje teku- ćina. | Njegova su matematička djela osobite važnosti, a plegov. ie tako zvani maritmetički irokut“ služio ne- umrlom Newtonu kao podloga za glasoviti binomov oučak, kao št do ei protičavanjima računa probabilnosti. =. Nu dobar dio njegovih djela pripada više knji- ževnosti, nego znanosti. Radi ktatkoće, ispuštajući sve ostalo, osvrnut ćemo se samo na dva najvažnija ove vrste, a to su njegove glasovite >Letires provinciales« e84. = ME -i nedovršene »Pens oim #0 iraktati o svojstvima brojeva al Kao oduševljen jansenista bio je preuzeo obranu ove zablude, te je u tu svrhu (god. 1657.) napisao 18 apologetskih pisama polemičke: vrste, uperenih proti Isusovcima (koji su pobijali jansenizam), a na adresu jednog provincijala tog reda. Stoga su kasnije ova pisma, izdana skupa u jednom svesku, primila tiaslov »Lettres provinciales«. Po svome sadržaju, ova pisma mogu da se razdijele u dvije kategorije: u ona, koja se be naukom o milosti (a to su prva četiri i zadnja dva) i u ona, koja direktno polemišu s lsusovcima (a to su sva ostala). Prva brane jansenističku nauku osugjenu+0d crkve, a druga napadaju branitelje crkvene nauke “kad su bila izdana sva skupa kao jedno djelo, uzvitlala su silnu prašinu, te su se. baš s toga, što su još iste godine bila stavljena na indeks, a tri godine kasnije zabranjena i od Sorbonne, pohlepno čitala i svuda širila. Glasoviti Pierre Nicole, janseni- istički moralista XVII. vijeka, preveo ih je na latinski jezik pod pseudonimom Guillaume Wendrock. — | Francuska je kritika ovog djela, obzirom na sadržinu, podijeljena u dva tabord: jedni ga hvale i u zvijezde kuju, kao Boileau, Perrault, Mm. de Sevigać, pai sam Bossuet; a DE a osugjuju, e PE de laistre, Mme. de Maintenom i Chateaubriand, koji veli, da Pascal A nego “, genijalni člevetnik, koji je ostavio neumrlu | až“. Nu obzirom na stil i jezik, svi stariji i moderni kriličari hvale i ubrajaju megju lica djela francuske GRA Jedao pak mora a prizna svaki nepristran čitateli, a to je, da je Pascal bio iskren pristaša jansenističke zablude »bona fide«, te da nikako nije zaslužio naziv »klevetnika«, što mu. ga daje Chateaubriand. (Slijedi)