VO Br. 18. Poštarina plaćena u gotovu. DUBROVNIK, 5. maja 1927. Narodna PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU, Uredništvo i Uprava kod Dubr. Hrv, Tiskare, Cijena je listu 5. Din. mjesečno; za inozemstvo 10 Din. mjesečno, Izlazi svakog Četvrtka. Pojedini broj 1:50 Din. za Tisak Dubrovačke Hrvatske Tiskare (zast. I. Birimiša) Vlasnik - izdavač - urednik: odbor ,NARODNE SVIJESTI“ Antun FI& — Dubrovnik, — Dubrovnik BOG ŽIVI! Tisuće mladih orlovskih srdaca zakucat će jače učasu, kada budu stupali njihovi čvrsti redovi klzvoru života, da tamo nahranjeni, ohrabreni i oja- čani budu mogli ispuniti onaj zadatak, koji je za- jednički čitavom katoličkom pokretu, preobraženje, preporod svijeta u Kristu. Borbeni, predstražarski dio katoličkog pokreta, mlada i neustrašiva orlovuska organizacija broji svoje redove, koje je postavila pod zaštitu apostola dijevca, i koji je imao sreču da počine na prsima Kristovim, sv. Ivana. Pod stijegom sv. Ivana ovi se redovi broje, i iz godine u godinu njihov broj Je sve veći i veći. Redovi Kristovih boraca se množe i nije daleko dan, kada će zemlja da zatutnji pod njihovim koracima, kada će naš hrvatski narod da se oduševljenjem za- grije za njihove ideje. Nije daleko dan, kada će naša kat, omladina da pobijedi mlaku i smrznutu atmo- sferu katoličkog života kod nas, nije daleko čas, kada femo slaviti dan rekristijanizacije našeg naroda, Paralelno i u zajednici sa orlovskim redovima stoje danas i redovi ostalih organizacija katoličkog \lpokreta, svijesni, da jedino što Jačim i bližim skuplja- [luem redova svih katoličkih boraca, može doći do pobjede katoličke misli. Uz omladinu moraju da po- bjede i muževi i žene, a svima na čelu uz hijerarhično [odstvo, muževi, očeličeni i prokušuni za kat. ideale. Na orlovski dan, uz orlovske neprobojne redove, alaze se i redovi ostalih katoličkih organizacija, koje ponosom gledaju križ na čelu orlovske omladine. WlRaduju se sve većoj nepreglednosti orlovskih redova, svijesni da se jedino u punoj zajednici i harmoniji ih grana katoličkog pokreta dolazi do pobjede ka- |toličkih principa u javnom životu. Liga naroda. i Stvorena poslije najužasnijeg svjetskog klanja, u kome su progovorili najživotinskiji instinkti naroda, [pva je institucija imala u glavnom da posluži održanju [Bvjetskog mira i stvaranju prijateljskih odnošaja megju |harodima. Načelom arbitraže i razoružanja imalo se je (Bestići pomenute ciljeve, U najnovije vrijeme Liga Naroda proživljava tešku 1 tizu. U Europi se ponovo stvaraju oružani blokovi lliržava i jasno se ocrtavaju na horizontu novi sukobi i nperijalističkih i kapitalističkih prohtjeva evropskih aroda, Liga se naroda pokazuje nemoćna prema ovim lendencijema. Najnoviji dogogjaji to jasno pokazuju. M lalijanski imperijalistički apetiti najozbiljnije ugro- avaju životne interese, pa i sam opstanak naše države, i ništa. prirodnije me bi bilo, nego da je Liga Naroda čela u pretres naš spor sa Italijom i da ga je riješila interesu održanja mira na Balkanu i u Evropi. Me- utim strah, da se Italija ne pokori riješenju Lige Mbriječio je, da se ovaj spor riješi pred forumom, koji jedino bio kadar, da ga meritorno riješi. Upućeni 10 na direktne pregovore, koji ma kako svišili, jasno |da neće doprinijeti učvršćenju mira. | Najnovija konferencija za razoružanje u Ženevi išila je potpunim neuspjehom, Jedino su se pobje- | ene države pokazale spremne da prihvate ideju ra- ružanja, pa bi htjeli da ma istom stepenu vide i [bjednike, s i Posmatrajuć političku situaciju u Evropi postaje m jasno, da ideje Lige Naroda ne hvataju korijena vropskoj diplomaciji. Ligi Naroda fali idejna baza, a bi imala da okupi sve evropske narode, Imperi- dlistički i kapitalistički prohtjevi evropskih naroda jači od svih moralnih solidarističkih ideja. Nije ni čudo, 4 znamo, da je ova institucija djelo masonerije, a u glavnom predstavlja kapitalističke interese. ćanske demokracije evropskih naroda moraju pora- na tome, da se Ligi Naroda dade moralna baza, u ona danas nema. Jedino ma taj način Liga će ći da izvrši svoj zadatak. Inače potvrdit će se i o- in prilikom riječ psalmiste: ,Ako ne bude Gospod O kuću, uzalud se trudi, koji ju gradi“, Nepopravljivi Radić. G. Stjepan Radić ima jednu čudnu osobinu. Dok sjedne strane izgleda prevrtljiv, nesiguran, s druge strane zna biti tvrdoglav do skrajnosti. Po neki put se otrijezni, kada lupne glavom o zid, a po neki put mu ni to ne pomaže, Zna da ostane tvrdoglav u prkos tome što glava puca. Politikom republike tjerao je dotle, dok nije došao u rupu. Tek tada je promijenio pravac svoje politike. Ali, u mjesto da je izabrao pravi put, on je pošao u drugu krajnost. Vidovdanski cen- tralistički i hegemonistički ustav proglasio je svetinjom, u koju se ne smije da dira, napustio je borbu za po- litičku, ekonomsku i kulturnu ravnopravnost Hrvata, i konačno došao dotle, da je direktno preporučao dik- taturu kao jedini način izlaska iz današnje političke situacije. Tako mi barem shvaćamo njegove izjave o generalima. Svoje oduševljenje Vidovdanskim Ustavom g. Radić je nastojao opravdati pred hrvatskim narodom institu- cijom oblasnih samouprava. Svakome, kome je i po- vršne poznat zakon o oblasnim i sreskim samoupra- vama, jasno je, da su te samouprave tako malene i skučene, da i ne zaslužuju ime samouprava. Cio njihov rad zavisi od centralne vlasti, i one postaju i ostaju samo izvršni organi centralne vlade. G. Radić je bio jedini, koji nije htio, ili nije mogao da uvidi svu mi- zernost naših samouprava. I dok su se pokazivali nezadovoljnim ovakvim samoupravama i oni, koji su ih stvarali, g. Radić, koji je do rupe bio najveći pro- tivnik ovakvim samoupravama, postao je najveći njihov branitelj i zagovornik. Po njegovu, uvagjanjem .oblasnih samouprava u život, trebalo je da proteče našom ze- mljom med i mlijeko. Nije prošlo dugo i g. Radić je osjetio na svojoj koži, koliko su bila varava ona obećanja, koja je on davao našem hrvatskom seljačkom narodu u pogledu oblasnih samouprava. G. Radić je htio da pokaže radom u zagrebačkoj oblasnoj skupštini, što sve treba i: što sve može da se postigne radom u oblasnim skup- šiinama. Stvoreno je nekoliko, iskreno ćemo reći, do- brih i savremenih socijalnih uredaba. Ali što se je de- silo? Centralna vlast našla je, da je zagrebačka oblast prekoračila granice svoje nadležnosti i poništila sve uredbe, osim jedne. Sada se pak radi i na tome da se ne odobri budžet zagrebačke oblasti, Hoće li ove činjenice otvoriti oči Stj. Radiću? Ovo pitanje i nije toliko važno, koliko je važno pitanje da li će hrvatski narod progledati i vidjeti kuda ga vodi skrahirana, izdajnička politika Radićeva. Skupo je hrvatski narod platio otrijeznjenje g. Radića od republikanske manije; danas hrvatski narod plaća i čeka, hoće li se Radić otrijezniti od Vidovdanskog oduševljenja. Hrvatski narod treba da progleda, treba da uvidi, koliko je štetovao u nacijonalnom, kulturnom i eko- nomskom pogledu što je svoje neograničeno povje- renje dao čovjeku, koji je to povjerenje izigrao. Hrvatski narod treba da sve svoje sile upravi jednom cilju, revi- ziji Vidovdanskog Ustava onako, kako mu je to Hr- vatska Pučka Stranka od svog osnutka propovijedala. Starokatolici u Neretvi. Starokatolički sektaši nastoje da unesu što veću zabunu u hrvatski narod stvarajući vjerski razdor i vjeska trvenja, slabeći na taj način nacijonalnu otpor- nost i snagu hrvatskog naroda. Starokatoličkom pro- zelitizmu vlast ide na ruku, to je odavno dokazano, a dokazano je takogjer i to, da vodstvo Radićeve stranke ne samo što sa simpatijama prati rad ove sektarske družine, već je prema prilikama i aktivno pomaže. U samom vodsivu stranke sjedi nekoliko starokatolika. Stjepan Radić je pak, kad je bio posljednji put u Splitu, odsjeo kod starokatoličkog vikara za Dalmaciju poznatog raspopa Petrića. U najnovije vrijeme starokatolici su uzeli na ni- šan naš dobri hrvatski katolički svijet u Hercegovini. Ali poznato je već, da su slabo prošli, premda je u- tvrgjeno, da su ih tamo pozvali vogje radićevaca. Iz Hercegovine starokatolici kušaju, da svoju sektu pro šire i u Neretvi. Megjutim za raspoloženje Neretvana karakteristična je rezolucija, koju je donijela skupština neretvanske kotarske organizacije H$S na dan 24. trav- nja ove godine, a koja glasi: ,Obzirom na pokušaje iz susjedne Hercegovine, da se i u Neretvi raspiri vjerska borba HSS izjavljuje, da osugjuje najodlučnije i da je spravna bezobzirno odbiti svaki pokušaj sa strane sumnjivih i nametljivih elemenata, koji bi se usudili starokatoličkom agitacijom zavesti hrvatski se- ljački narod ove Krajine na otpad iz katoličke crkve. Izdajstvo katoličke crkve smatramo izdajom svoje hi- ljadugodišnje hrvatske prošlosti, a rušenjem budućnosti“, Ne možemo nego pohvaliti ovu rezoluciju orga- nizacije HSS u Neretvi, ali istovremeno moramo pod- vući činjenicu, da je ovom rezolucijom u prvom redu osugjeno vodetvo HSS i sve one provincijske veličine Radićeve stranke, koji kušaju naš marod otugjiti od katoličke crkve, Neretvani kažu, da je izdajstvo katoličke crkve izdajstvo i hrvatskog naroda. Istina, samo bi onda vo- . gje toga dobrog i nepokvarenog naroda, koji su toj skupštini i prisustvovali, trebali reći tom narodu, da mu nlje mjesto ondje gdje se nalazi. Katolički narod treba katoličku stranku, stranku koja će znati braniti njegova vjerska i kulturna uvjerenja. Inače zaludu re- zolucije Neretvana, ako oni svojim glasovima podižu auktoritet onih, koji rade u diametralnoj opreci sa o- vom rezolucijom. Zaludu će i vogje miriti svoju savjest ovakvim rezolucijama. U dubini svoje duše oni će mo- rati osjetiti, da uza sve rezolucije ostaju oni i na dalje stupovi liberalne i protukatoličke politike. Za prijatelje neba. Već smo u sredini proljeća, pa nam sa zvjez- danog neba nestaje najljepših zvijezda, megju njima i krasnoga Oriona i njegovog susjeda Velikoga Psa sa sjajnim Siriusom. Sada u ranijim večernjim urama vidimo getovo u zenitu Velikoga Medvjeda ; istočno od njega Herkula, a zapadno Lava Regulom. Izmegju Herkula i Velikeg Medvjeda, ali južnije od njih, upa- daju nam u oči dva zviježgja: Sjeverna Kruna s lije- pom Gemmom i Bootes s blistavim Arkturom, Arktur je bio jedna od prvih zvijezda, ma kojim je slavni engleški astronom E. Halley (živio 1656.—1742. i umr'o kao upravitelj zvjezdarne u Greenwichu) g. 1717. otkrio gibanje stajačica. Oslanjajuć se na podatke sa- držane u velikomu Ptolemejevu djelu, Almagestu“ (iz II. vijeka posl. 1.), pronašao je Halley, da se je od Ptolemejeva doba do XVIII. vijeka Arktur pomaknuo sa svojega mjesta za više od jednoga prividnoga mje- sečeva promjera daljine. Kasnija su istraživanja po- tvrdila, da Arktur uistinu vrši dva gibanja, čija je rezul- tanta, da se on nama približa brzinom od 4 kilometra svakog sekunda. Nu nemojmo se bojati, da će ko od nas doživjeti njegov sraz sa Zemljom, jer je on od nas tako dalek, da njegova svjetlost treba 43/2 godine, dok do mas dopre (sunčana svjetlost dopire do nas u 8 minuta). Daleko ma sjeveroistoku, uzduž mliječne staze, vidimo Labuda s Denebom, Kasijopeju (izlazi kasno u večer nad Bosankom) i Kočijaša s Ka- pelom. — Od vidljivih planeta možemo u večer da motrimo za sada samo Veneru (za debela 3 sata vre- mena poslije sunčanog zapada), te Marsa (za više od jednog sata dulje nego Veneru) i Saturna (koji će 26. ov. mj. biti u opoziciji sa Suncem i kružiti po nebu cijelu noć). Jupiter ostaje kroz čitav mjesec Maj jutar- njicom, a Merkur postaje večernjicom tek poslije svoje gornje konjunkcije sa Suncem (20. ov. mj.). — Kroz Maj imamo dva mlagja (1. i 30.); prva je četvrt 8., uštap 16., a zadnja četvrt 24. Mjesec dolazi u konjun- kciju s ovim planetima : s Venerom 4, Maja, s Marsom 9., sa Saturnom 17. (zanimljivo), a s Jupitrom 25. X. Pjevačko društvo ,,Dubrava“ć otvara početkom maja besplatni tečaj za pjevanje. Tečaj će voditi društveni dirigent g. M.9 J, V. Vruticky a trajat će mjesec dana. Poslije svršenog tečaja pri- pravnici-ce pristupit će u društveni zbor. Potanje in- ormacije daje papirnica Luja Pešević.