Br. 10. Poštarina plaćena u gotovu. God. VII. Narodna DUBROVNIK, 9. marta 1926. vi jena je listu 5. Din. mjesečno ; PLATIVO | UTUŽIVO U DUBROVNIKU. Uredništvo i Uprava kod Dubr. Hrv. Tiskare. < Još cdjekuje po novinstvu afera, što ju je iza- ao g. Stjepan Radić nap: dcm na apostolskog nuncija sgra Pellegrinelti. G. ministar vanjskih posala morao da u skupštini odgovori na interpelacije katoličkih venskih zastupnika i tom je prigodom g. Ninčić dao sgru Pellegrineiti sjajnu svjedodžbu, da se je uvijek adao korektno, da nije izašao iz granica svoga dje- kruga. Izmegju ostaloga rekao je g. Ninčić o Nunciju 0, »da on (nuncij) nije samo diplomatski predstav- k sv. Stolice kod nas, no da kumiilira s tim i funkciju oštolskog delegata. Kao takav ima pravo i dužnost obilazi crkve katoličke i diži propovedi u granicama oje religiozne misije“. Izjava g. Ninčića nije dala spavati »Trgovinskom lasniku«; koji je u svomu 43. broju od 25. II. donio odnik o tom, Uvodničar naglasuje razliku izmegju ncija i legata a latere, Kaže: ,Nunciji su u rangu nbasadora i u diplomatskom (elu u državi, gde su reditovani; oni pored opšiih povlastica i imuniteta, je uživaju diplomatski agenti stranih država, imaju š i dvojensko pravo, t. j. predstavničko predvodništvo plomatskog tela pri svim prilikama njihova zajed- ičkoga poslupanja i delovanja“. Apostolski delegati nemaju diplomatskih prava, jer mahom imaju mi- onarski: karakter in partibus infidelium, te prema mu u svemu potpadaju pod vlasti i zakone ore države, koju se šalju iz Rima. Stoga da uloga nuncija ne ože biti spojena sa ulogom apostolskog delegata ili sijonara, jer bi se na taj način diplomatske povla- ce nuncija proširile i na djelovanje apostolskih iza- tika i misijonara, a to bi značilo, da bi se širom orila vrata upletanju Vatikana u sva vjerska pitanja ve vjerske odnose izmegju gragjana u državi. To anje ima da se tek regulira sporazumom izmegju žave i sv. Stolice, a gdje toga nema, nunciju ne pri- da nikakvo izuzetno pravo nadzora ni uticanja- na kupe, ni ma svećenstvo ni na megjuvjerske odnose ržavi. Iz toga vidika ,treba ispitati po kom se vu dubrovački biskup smatrao ovlašten na pozi- je Papina Nuncija iz Beograda, da sudeluje pri noj narodnoj (l) svečanosti, a koje je sudelovanje da izazvalo“ utisak jedne jednostrane verske ma- stacije, u kojoj ima i političke. primese, jer su kao takovu protumačile za lo najnadležnije stranke ržavi“, za inozemstvo 10 Din. mjesečno, Izlazi svakog Utornika. Pojedini broj 1:50 Din. za odbor ,NARODNE SVIJESTI“ Tisak Dubrovačke Hrvatske Tiskare (z Djelokrug Papinog nuncija. Nadalje izmegju ostaloga uvodničar naglašuje, da »ne treba u našoj državi nipošto dopustiti nikakve pro- selitske radnje ni ustanove, a najmanje kakvo bilo delovanje sa strane u korist ili protiv koje bilo vere i crkve“, Ovo naglašuje ,tim jače, što se u javnosti čuje, da se radi sprečavanja verskih prelaza, na katoličkoj strani sprema zamenjivanje sveštenika naših gregjana, Jezuitima na svim onim mestima u Dalmaciji, gde se kakav verski pokret pojavio. Takovo misijonarsko de- lovanje treba odmah najodsudnije zabraniti“. Toko »Trgovinski Glasnik«, a mi ćemo se samo u kratko na to osvrnuti: Temeljna je pogreška pisca onog članka u tomu, što ue zna, da nunčij ima osim svojih prava i pravo, što ga ima apostol. delegat, naime, da nadzire crkvene odnošaje u državi, za koju je poslan. Vlast apcst, de- legata je samo dio nuncijeve vlasti. Ta je vlast nuncija u cijelom svijetu jednaka, a »Trgovinski Glasnik« daje sebi lošu svjedodžbu, kad to nezna, a hoće da s vi- soka dijeli lekcije. Još je pak smješniji »Trg. Gl.« kad stavlja re- guliranje tog ,vrlo škakljivog“ pitanja megju glavne zadatke ugovora izmegju države i sv. Stelice, Sigurno je, da Vatikan neće jedino za našu državu mijenjati djelokrug nuncija, koji je priznat i od drugih država po cijelom svijetu svuda jednako ! Suvišno je pitati za pravo dubrovačkog biskupa radi pozivanja nunciia, jer je jasno, da nuncij može i mora obilaziti biskupije, koje mora nadzirati, radi tač- nog obaviještenja sv.-Oca. A svečanost sv. Vlaha nije samo narodna svečanost, već je k tomu skroz vjerska — katolička svečanost!, a ,političku primesu“, koju ona nema, daju joj jedino zagrižljivi strančari, Veliko nepoznavanje naših daim. biskupija po- kazuje pisac, kad na onakav način piše o misi/onarstvu kod nas. Tu ne treba ništa zabranjivati na katoličkoj strani, jer se nema što zabraniti, ako se neće staviti možda pod obznanu katoličko dušobrižništvo t. j. sami katolicizam. Na katoličkoj strani nema proselitizraa, ali činjenice u Skoplju i na Visu dokazuju, da ga ima na drugoj, iiu se slažemo s »T. Gl.« da se to zabrani radi vjerskog mira. ; »Trg. Glasnik« bolje bi učinio, da se bavi svo- jim trgovačkim poslom, a ne da se ovakovim člancima bruči kod ozbiljnih ljudi. Vlasnik - izdavač - urednik: Antun File — st. I. Birimiša) — Dubrovnik Službenici bez plate! Izgleda da nikomu nije stalo, što toliki broj sve- ćenika-službenika siuži u našoj državi bez ikakve plaće. Kadikad se čuje koji glas u rijetkim katoličkim novi- nama o tim nevoljnicima i dalje nitko ne mari. Svak poteže redovitu svoju platu, pa za drugoga nije ga briga. Liberalne bi novine pisale duge stupce, da bi se ticalo bilo kojeg drugog staleža, ali kad su po sri- jedi gladni svećenici, onda neće da otvore nili jedan redak u svomu listu, da pišu o tome. Neke radi toga, jer bi i onako željele da sasvim nestade sa svijeta svećenika (tih ,crnih mantijaša“), a druge, da ih tko ne bi nazvao crnim i užasnim imenom klerikalci, te idu braniti popove! Da se je ovo dogodilo drugom staležu i samo za mjesec dana, koja bi halabuka bila sa svih strana. A za nas svak muči. A zar i svećenik nije čovjek ? Zar:i on nije dr- žavljanin ? Zar i njemu ne pripada pravo po našem vslavu, da ga država uzdržava ? Zar za njega nema brat- ske samilosil? Zar i on ne pomaže državu sa svojim radom? Zar je pojedinac kriv, ako u njegovoj župi nema 200 domova ? itd. itd. Bilo kako bilo, ima nas prilični broj, koji nijesmo primili nikakvu platu već je 8 mjeseca, osim samih 90—60 Din. mjesećao ili 2 Din, dnevno. |I hoćeš li belaja još gorega, mi svi ispod — dvjesta domaši nemamo niti nikskve redovine od župljana. Umiruju nas obećanjima, da ćemo dobiti platu. [ uspavljuju nss s tim obećanjima, a naši se dugovi silno povećavaju, jer bez duga živjeti se ne može. S druge strane poslije toliko mjeseca uspavljivanja čuju se glesovi, da možda ne dobijemo ništa. Je li i to moguće?! /A što mije moguće u našoj državi? Dokle će \nas ovako varati? Dalje se ne može, jer moramo bar biti na čistu, hoćemo li dobiti platu za prošle mjesece ili ne; i onda kad ćemo početi da primamo platu. Jer ako s jedne strane nemilosrdno, nepravedno, nezakonito i bezdušno što nas puštaju bez plate, još bi bilo nemilosrdnije, nepravednije, ne- zakonitije i bezdušnije, kad bi nas varali, da ćemo platu primali i na račun toga mi se uduživali, pa da na koncu budemo bačeni kao prosjaci na ulicu. Treba već jednom brzo i odmah svršiti račun, da znamo na čemu smo. U našoj državi sve pisanije, sve molbe i svi brzojavi ne vrijede ništa. — Zar mi svećenici ne- mamo nikoga, koji bi se za nas zauzeo i koji bi nas barem riješio ove tjeskobe, te nas izvijestio o pravoj istini, da se znamo barem drukčije okrenuti? Inače tko će za nas plaćati dugove ? Neumrlost čovječje duše u povijesti i umovanju čovječanstva. Osvrt na djelo U. Talije, vršetak) Niko Štuk. Dalje autor obrazlaže tezu, da ljudski duh ne pada tijelom, jer duševne operaclje (umne i voljne) dvisne su od materije; i zato navodi snažne dokaze moći apstrahovanja, iz universalnih pojmova, iz Jeksije misli, i iz nekih čežnja u čovjeku, koje ni- u tek sensitivne ili organske, već i volitivne, te im izvor nema tražiti u materiji, pak treba zaglaviti, u valja da bude neki drugi princip, odakle potječu želje, Ovdje se auktor hvata u koštac sa Berke- om i Stuart Millom, i pobija njihove izvode i izme u predmetu; pak sa Bilchnerom, koji tvrdi, i životinje misle i vole, a da je razlika samo kvan- tivna a ne kvalitativna izmegju njih i čovjeka. Autor dokazuje, da sve šlo neki prirodoslovci iz- e, da bi dokazali neki 'stepen inteligencije kod ži- nja, ne dokazuje inteligenciju u njima, već samo inkt, kojega im niko me poriče; ali instinkt mije isto, što inteligencija“ (abstrahovanje ideja, ra- jivanje, doumak). Instinkt je, veli pisac, neka ,sli- i determinacija“, koja najljepše odskače u tomu, životinja, ako smo njezin rad pokvarili, dok radi, tavit će ga; ali ako joj ga pokvarimo, kada je ovaj dovršila, ne zna ga popraviti. Ovdje autor donosi imljivo opažanje prirodoslovca H. Fabre-a, koji je probušio u ulištu stanicu pčela, koja je imala već o meda u sebi. Med je curio nadvor, ali se pčele nijesu mogle dosjetiti da začepe. šupljotinu na dnu celule, kroz koju se je med gubio, već su poduzimale sve isti rad, podižući nove naslage na okrajku celule. Potom dokazuje opširnim i zanimljivim izvodima, da nijedna radnja u životinjama ne kaže nam inteligenciju u smislu ,umovanja“ i ,rasugjivanja“. Dalje raspravlja autor o samosvijesti sopstvenoga Ja u čovjeku, koja obara materijalistično pojimanje o duši i dokazuje njezinu neumrlost, i pobija cdnosne prigovore. Zatim razlaže, kako čovjekova fežnja k ne- umrlosti valja da nešto znači, i da znači: meumrlost. Dalje dokazuje protiv Wund-a, Paulsen-a i Ebbing- haus-a, da duša nije skup nekih operacija, koje ne imadu svoga subjekta, ili, što je isto, dokazuje sub- stancijalnost duše, i tu pokazuje svoju poznatu oštro- umnost i skolastičnu vještinu u razglabanju. Razloge za dokaz substancijalnosti duše podupire autor i no- vim psihološkim argumentom iz felepatijskih i telefo- nijskih činjenica, dokazujući, da prikaza nekoga su- bjekta nije prolazna pojava bez vlastite substancije ; već neka subsiancija, koja kao što stvara energije du- ševne u svomu subjektu, tako te energije može pro- jektovati na druge. Ako se :ne pripusti, da je duša substancija, koja tvori duševne energije, pojave tele- patije i telefonije ne bi se mogle rastumačiti, ako ne jedino svrstavajući ih megju utvare (halucinacije) : što se ne da ustvrditi, jer se tome protive momenti kauzal- nosti i koincidencije. Autor navodi ovdje više ujamčenih . primjera iz telepatije i telefonije, i razglaba im poje- "dine momente, Prikazuje nakon toga panteistično shva- s ćanje svijeta i duše od strane starih filozofa i novijih: Spinoze, Ficht-a, Schelling-a, Hegela i Shcopenhauera, kao i ideje spiritualističnog monizma, i nauku Lei- bnitz-ovz o monadologiji. Pri koncu g. pisac opširno dokazuje argumen- lima ex ratione, zgodnim primjerima iz života i svje- dočanstvima starih filozofa i pisaca, da u čovječjemu “ duhu imade prirogjeni, a ne ,poprimljeni“ moralni zakon i vrlo uspješno pobija pristalice pozitivistične iilozefije, koji tvrde, da je taj zakon nešto, što se iz raznih konvencionalnih, najveće utilitarnih motiva, na- dodaje prirodi, te joj se to može i oduzeti, a da ona ne izgubi ništa, što joj je prirodno. Ovim autor utvrgjuje da postoji moralni zakon u ljudskoj duši njoj prirogjen; i zato taj zakon treba da ima svoju sankciju, naime, priznanje i nagradu, ili kaznu. Odmjerene nagrade i kazne ne ima u ovomu životu, što nam svjedoči svagdanje iskustvo; i stoga valja da bude drugi život, gdje će biti sankcija za dobra i zla moralna djela. Kod ove tačke pisac obara tvrdnju Strausa i Spinoze, da moralno djelo nije moralno, ako je učinjeno radi sankcije“ naime, radi koristi; a to stoga, što se to čini ne od ljubavi prama moralu, već od ljubavi prama vlastitoj koristi. Dalje pretresa i ispravlja Pauseln-a, koji veli: »Sve ako je ovaj život priprava za drugi, opet ne znamo, što da radimo obzirom na drugi život“. Dalje pobija prigovor, da je sama krepost sebi najbolja na- grada, i da stoga ne treba sankcije u drugomu životu; _pak pokazuje, ,da ljudski duh osjeća u sebi jaku Dubrovnik. S na SĆ2 | \ i i i na | i 1