Poštarina plaćena u gotovu. —

 

re#13

Narod

li dica i U s
i

 

ja

ž

DUBROVNIK, 30. marta 1926.

 

na Svij

 

God. VIII.

st

 

 

ia je listu 5. Din. mjesečno; za inozemstvo 10 Din. mjesečno.

PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU.
Uredništvo i Uprava kod Dubr. Hrv. Tiskare.

m

JVEĆE VELIKOGA PETKA...

Davno je već tomu: zdvojnost, nestalnost i tama
upile su cijeli Ljudski Rod n& zborovanje i vije-
je. Žalostan je to bio zbor... Svak je u pečali
avio svoj pogled k nebu, ali i ono bijaše sve crno
prozirno ...

I Ljudski se Rod u svojoj tuzi obrati na plejade
lih filozofa, koji se razbacivahu spremom, da ri-
> sva pitanja, što ne davahu mira ljudskome
lu. Slušao ih on... Dosadilo mu, ali i opet
slušao .... Sva ,učena“ razglabanja ništa ga ne
lovoljavahu, te napokon u ljutini i nemiru upravi
jim učiteljima“ slijedeća pitanja : Pružite mi
igu, u kojoj je sadržana sva istina u takovoj

i, da je može lako da shvati i čovjek i žena i
te, to moje trojstvo... — Pokažite mi primjer,
i sadržava u praksi teoriju te nauke, i napokon... .
kažite mi ustanovu, koja počiva na znanosti, vodi
dini i prima svakoga....

_ Zbor se jilozofa prorijedi na prvo pitanje ; na
igo još i više, a na treće već bijaše svih nestalo,
uo se jejoš čula jeka : , Odi profanum vulgus . . .“

Još veća tama zavlada ; još veća zdvojnost
ze Ljudski Rod...

Kad najednom u daljini u neobičnom ali još
om svijetlu ugleda se lik. Silazio je s malenog
žuljka a nosio sef teško drvo na legjima...
lazio je on sve bliže. Svijetlio je svojim sjajem i
ganjao, tame... Bio je sav u znoju i krvi, a i
o. na legjima .bilo mu je krvavo, ali njegov pogled
aše tako blag, nježan... božanski...

1 on se približi Ljudskome Rodu i videći ga u
koj bijedi upravi mu riječi tako mile i harmo-
ine, kakvih još nikad ne bijaše čuo Ljudski Rod :

d primi drhtavom rukom malu knjigu od nekoliko
anica ; otvori njenu prvu stranicu i na njoj čita :
tekizam ... Covjek svijetla nastavi: Ti želiš i
mjer, koji prestavlja ovu nauku, evo ti i njega :
\gledaj na mene... Ja sam tvoj Bog postao čovjek
ti pružim takov primjer... Želiš i ustanovu koja
i kistini, a otvorena je svakome, eno je onamo
hridi, to je moja Crkva...

Mir, sreću i zadovoljstvo oćuti Ljudski Rod na
rijeći i u svoj svojoj smjernosti pade na koljena
d propetim Spasiteljem.

Bilo je to kasno uveče Velikoga Petka... i
udski je Rod pun -nade čekao skori dan Uskrsnuća.

zdvajaj ! Evo ti knjige, kakvu tražiš... I Ljudski.

Izlazi svakog Utornika.
Pojedini broj 1:50 Din.

 

Uregjenje gruške luke.

Trgovačko Obrtnička Komora sazvala je jednu
anketu, da mi u Dubrovniku barem budemo na čistu
glede toga, što treba učiniti, da se luka_u Gružu uredi,
da može odgovarati prometu i saobraćaju, koji se oče-
kuje kad Ivan-planina bude probušena, a izgragjena
željeznica za Crnu Goru a nadamo se i za Foču.

Auketa se stavila na posve ispravno stanovište,
da je traženje, da Gruž bude slobodna luka, nesavre-
meno i neopravdano. Tim bi se stvorila samo izmegju
grada i Gruža doganalna ograda, koja bi spriječila
združenje Gruža sa Dubrovnikom, a trgovini ne bi
donijela nikakve koristi već samo štete. Da se olakša
promiet sa inozemstvom, potpuno je dostatno, da jedan
dio luke, i to baš onaj, koji je zapremljen od željez-
mičke stanice, bude uregjen kao t. zv. punto franco.
No za to treba većih radnja, jer kako sada stvari stoje,
ni to ne bi bilo moguće.

Prvi uvjet, a to je već i po sadašnjim carinskim
propisima neophodno potrebito, to je, da lokalni pro-
met bude potpuno odijeljen od prometa sa inozemstvom.
Za promet sa inozemstvom imala bi služiti sadašnja
željeznička obala sa novom obalom, koja se ima gra-
diti do pred crkvom sv. Križa; obala bi se imala pro-
duljiti oko Kantafiga prama Balahovini, tako da uz
nju mogu pristajati i najveći parobrodi. Na tako izgra-
gjenoj obali imao bi se krajni dio prama gradu re-
servirati za putnički promet. Na tomu dijelu obale
morali bi se podići i hangari, koliko je potrebno, a
ostali dio da budu slagališta za drva, na koja bi se
vezala slagališta za ugljen i minerale.

Da se ova obala uzmogne upotrijebiti kao ,punto
iranco“ potrebno je, da se stanična zgrada premjesti
sa sadašnjeg položaja. Po mišljenju ankete najpriklad-
nije mjesto za. staničnu zgradu bilo bi ongje, gdje
sada svršavaju željeznički kolosjeci, na zemljištu po-
morske oblasti, uz zemljište koje je nabavila Dubrov.
Parobrodarska Plovidba. Tu bi dakako imao da bude
samo kolodvor za putnike.

Premještenje stanične zgrade, a isto tako i ložione,
potrebno je i stoga razloga, što za svladanje proinmeta
treba imati ma stanici novih kolosjeka, a te kolosjeke
ne bi se moglo postaviti drugovgje već na zemljištu
sadašnje stanične zgrade. Produljenjem obale oko Kan-
tafiga prama Batahovini i izravnanjem zemljišta izmegju
državne ceste i nove obale, prama Rijeci, pa uzimljuć
u obzir i prostor, koji se dobiva sa gradnjom nove
obale pred crkvom sv. Križa, povećala bi se kapacitet
stanice, tako da bi ona mogla svladati i četverostruko
veći promet nego što je sada.

za! odbor ,NARODNE SVIJESTI“
Tisak Dubrovačke Hrvatske Tiskare (zast. I. Birimiša) — Dubrovnik

Vlasnik - izdavač - urednik :
Antun FI& — Dubrovnik.

Takovo uregjenje pretpostavlja, da služba lokalnih
parobroda bude koucentrirana u nutarnjem dijelu luke,
biva u onome dijelu, koji ide od gata do Batale, Da
se to uzmogne treba po mišljenju ankete urediti Ba-
talu i ispravljajuć nešto sadašnju obalu Radićevu omo-
gućiti da se uz obalu stave kolosjeci. Sama Batala
najbolje bi se uredila onda, kada bi se usređ nje sa-
gradio gat širok 20 m. a dug 100 m. u pravcu baš
prama sredini luke, koji bi gat s jedue strane omo-
gućio lako pristajanje i većim parobrodima, a s druge
strane zaštitio brodove od mora, koji sada udaraju
jače na dno Batale. Trabalo bi ispraviti nešto sadanju
obalu Batale, čim bi se postigla veća dubina .za pri-
stajanje brodova, a ujedno dobio prostor za trgovačke
operacije. Kut izmegju gata i obale Lapada bio bi re-
serviran za potrebe ratne mornarice, koja bi tu mogla
sagraditi potrebni joj mandrač sa malom radionicom.
Ovako uregjena nutrašnja luka imala bi oko 800 m
obale, te bi ujedno znatno odteretila obalu pred že-
ljezničkom stanicom, a i samu stanicu.

 

Iz katoličkog života u Beogradu i u Srbiji
(Od našeg beogradskog izvjestitelja).

1. Na 28. februara održalo je ,Društvo za gradnju
katol. katedrale u Beogradu“ svoju godišnju skupštinu,
kojoj je prisustvovao lijepi broj članova. Iz izvještaja
predsjednikova i tajnikova razabire se, da uza sve na-
stojanje uprave ovog društva sakupljeni novac nije još
ni iz daleka dostatan za zidanje jedne katedrale, koja
bi bila dostojna katolika glavnog grada Jugoslavije,
a nije se još na čistu ni s mjestom, gdje bi se imala
ta velebna katedrala podignuti. I tako će valjda još
dosta: vremena proći, dok se ona-sazida.. Zbog toga
će se možda ovoga ljeta produljiti sadanja Župna cr-
kva presv. Srca Isusova u Krunskoj ulici, da tako bar
donekle udovolji potrebama katolika, koji se sve više
množe u Beogradu.  Megjutim se svegjerno primaju
prinosi za gradnju nove katedrale. Megju osobitim do-
sadašnjim dobrotvorima i pripomagačima zabilježeni su:
sv. O. Papa Benedikt XV., sv. O. Papa Pij XI., Apo-
stolski Nuncij Herm. Pellegrinelti, zagrebački nadbis-
kup Dr. Bauer, ljubljanski biskup Dr. Jeglič, gjako-
vački biskup Msgr. Akšamović, g.ca Ana Kristrić iz
Londona. Za predsjednika ovog društva ponovno je
izabran odlični i agilni katolik g. Karlo Mataušek,
rogjeni Beogragjanin, koji je sa svojom plemenitom
suprugom g.gjom Matildom svugdje na prvom mjestu,
kad se radi o kakovom katoličkom poduzeću u Beo-
gradu. Pored njega izabrano je još u upravu oko 30
katolika beogradskih. Ako bi tko i od tih strana mo-

 

 

 

o Štuk :
plsus ,Rrist ljubljen i mržen“.
Napisao : N. Batistić.

U naše doba zaraženo vjerskim nehajem i raci-
halizmom, nije čudo da se i u nas nelazi sljedbe-
ka Reranove i Siraussove škole, koji iznose njihove
tijonslistične ideje o Hiistu, više puta dosad pobi-
he argumentima visnih katcličkih filozefa i kritičara.
egju takovim, koji ustadoše pretiv božanske Isusove
kosti, našao se je.neđdavno u nas i neki racijona-
a, profesor na universi zagrebačkoj, Vladimir Dvor-

ović; koji u sludiji objelodanjenoj u »Jugosl. Njivi«
d naslovom: ,Hrist, Buddha i Schoppenhauei“
toji da pomizi Hrista i da omrlja njegov božanski
akter. Nije ni potreba kazati, da je on crpio iz tugje
be skoro sve što je kazao u toj svojoj studiji,
jetkujući po Renanovoj ,vie de Jesus“ i po Straus-
vu ,Leben Jesu“, a on te autore ropski slijedi u
joj pisaniji. _ i

Pri tome se on pokazuje tako plitak u historij-
oj kritici, da niječe i ai tentičnost Evangjelja i svih
etih knjiga Novcga Zavjeta, što se nijesu usudili
zali ni Renan ni Strauss; i to mišljenje on zastupa
dvadeseiome stoljeću, potlije pronalaska u g. 1858.

 

jstarijega sirskog prijevoda novozavjetnog sv. pisma.

II, stoljeća, i sinajskoga kodeksa iz IV. stoljeća u
d. 1859., csim kritičnih studija u predmetu od strane
vih stručnjaka katolika i protestanata, poimence od

strane čuvenoga prof. Adolfa Harnacka, protestanta
racijonaliste. i

Zato je s pravom ustao naš domaći učeni pro-
fesor, sveć. MN. Batistić, da svome mlagjemu kolegi
cdčita prikladnu lekciju iz vjerske filozofije i biblijske
egzegeze, i pokaže, mu neispravnost i pogriješenost
njegovih shvaćanja u pogledu kršćanskih osnovnih
dogmata utjelovljenja Hristova i njegova božanstva.
Preci. Batistić u svojoj radnji ,Isus Krist ljubljen i
mržen“, ! kompletnošću izučenog teologa, prikazuje
najnoviju povijest borbe izmegju kršćanstva i racijo-
nalističnih škola novijih vremena, počevši od Kanta
unaprijed, i pekazuje bludnje i protivurječja njihove
nebulozne i labave znanosli, kao i neispravnost nje-
zinih zaključaka. Naročito se autor bavi dogmom utje-
lovljenja i božanstva Isukrstova, objašnjujući s filozof-
skog i teološkcg gledišta obe uzvišene dogme, i po-
kazujući, da sjedinjenje čovječanske i božanske naravi
u jednoj te istoj osobi, i to božanskoj, nije nikakav
absurd s filozcfskog pogleda; iako je to sjedinjenje
nestvorene. božje i čovječje stvorene naravi u jednoj

osobi za sve stvorove. neshvatljiva i vječita tajna.

Ova je rasprava, kao malen bogoslovni traktat o hipo-
statičnom sjedinjenju Sina Božjega, dobro došla za
naše katoličke svjetovne intelektualce, koji će tu naći
iscrpive teološke pouke pogledom ma te dvije uzvi-

1 Tisak i naklada E. Vitaliani, Šibenik, 1925. str. 92. u os-
mini, Cijena Din. 12.

šene kršćanske tajne, na kojima se osniva cijela zgrada
naše kršćanske vjere. Tu autor posebno raspravlja vilo
shvatljivim načinom o pojmu ,naravi“ i ,Osobi“ uopće,
pak o neposrednom sjedinjenju osobe božanske s čo-
vječiom naravi, sve u smislu crkvene katoličke nauke.
Zalim u slijedećim poglavljima dokazuje, da je Isukrst
sin čovječanski i Sin Božji, po onome, što je sam
Isus o sebi tvrdio, i potvrdio svojim nebrojenim čude-
sima i svojom uzvišenom naukom, kao i po nepre-
kidnoj dvijetisućijetnoj kršćanskoj predaji nepomućeno
sačuvanoj u crkvi od njega utemeljenoj: što se sve
izvodi poglavito iz Evangjelja, te najvjerodostojnije
knjige, u kojoj očevici Matej i Ivan i savremenici Marko
i Luka ponapose opisuju i crtaju Hristov božansko-
čovječji karakter, i. njegovo božansko-čovječje djelo-
vanje megju ljudima. \

Dalje izvodi pisac iscrpljivim raspravljanjem i
ističe kako je Hrist, prama onome što je sam o sebi
unaprijed najavio i prorekao, ljubljen i mržen do bjes-
nila, i kako je zahtijevao, kao nikoji drugi velikan,
kralj ili začetnik koje religije, da ga svak ljubi više
nego išta na svijetu; te pokazuje, da ta sama odvaž-
nost zahtijevati takovo što od ljudi pretpostavlja u
njemu božanstvenu svijest svojega nadčovječjeg bića
i svemogućstva. Da utvrdi, kako je Isus imao božansku
moć činiti čudesa, i kako se je.tim pokazao gospo-
darom stvorene prirode, raspravlja naprijed opširno 0.
Isusovim čudesima i utvrgjuje njihovu historičnu vjero-