\'sprema otpor. Poštarina plaćena u Botovu. aii ' o zo Br. 29. oO NIK, 21. jula 1926. “God. VI. No (M... s | bena je listu 5. Din. mjesečno ; za inozemstvo 10 Din. mjesečno, Izlazi o Utornika Vlasnik - izdavač - urednik: PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU. g za odbor ,NARODNE SVIJESTI“ Antun FI& — Dubrovnik. Uredništvo i Uprava kod Din HINA (Tiskare. Eraci sfHoćemo organizaciju cjelokupnog hrvat- skog katoličkog djašiva“ ! Prošla su dva de- cenija i želja se prvih boraca ispunila. Nije ih smeo posmijeh protivnika, koji su se preveć pouzdali u svoju snagu, ni ,zašto ?“ onih, koji su imali oči, a vidjeli nijesu. Omladina je shvatila ,zašto“. Ko ljubi taj je osjetljiv i budan. On vidi svaki pokret, koji prijeti onome što ljubi i Taj otpor hrv. kat. omladine opazio je ,napredni“ svijet. Množila su se katolička akademska društva i srednjoškolske organizacije. Protivnici su se prestali smijati 1 oni, koji su: mislili da su sagradili u hrvat- stvu tvrde napredne“ kule na pojavu male čete zasvirali su ,alarm“. Vidjeli su u mladoj četi jake, požrtvovne “i složne borce-orače. : Mnogo je rat opustošio, mnoge živote oduzeo, mnogo energija slomio — ali korijena \uije poništio. Prvi borci: živi i mrtvi ostavili su bogatu tradiciju, živu vjeru, neslomivu vo- lju i jaki idealizam, kome je družica bila žrtva. Oni, koji su rat preživjeli nijesu se mogli oteti tim utjecajima. Zacrtani put se ne ostavlja. najteže dane materijalne bijede na sveuči- štima znala je hrv. kat. omladina da zadrži svoj idealizam. Malo se ko za nju brinuo. Malo je ko podupirao. Prve poratne genera- \cije proživljele su najteže kušnje i održale se. Intenzivan rad, svojstven onim, koji znadu za čim idu, učvrstio je i množio redove hrv. katoličke omladine. Marljiv studij svih društve- nih problema i njegovanje bujnog vjerskog života opravdava nade, koje ljubitelji te omla- dine u nju polažu. Bez biike, bez poze i isti- canja, ne brineći se da svraća pozornost na sebe ide hrv. kat. omladina putem Onoga, koji veseli mladost njenu. U Njemu traži snagu a odoli slaboćama Adamove djece. U Njemu aže energiju požrtvovnost potrebnu onom, koji hoće da bude borac istine, pravde i i napredka u narodu svome. Hrv. katol. omladina vidi ot i pri- pravilja se da bude spremna i sposobna obrana \očinskih ideala i rađenik bolje budućnosti. Zar da je pustimo bez potpore ? Žalosna je istina, da ima još mnogo onih, koji se pitaju ašto“ ?, koji imaju oči, a ne vide. _Ove dane zboruje ta omladina u našoj edini. Njen rad zaslužuje pažnju i dao Bog,, da u Dubrovniku bude najmanji broj onih, koji > shvataju zadatke vremena, u kome živimo. Dubrovnik, koji svu svoju klasičnu veličinu postiže neobičnom ljubavlju svojih vrlih sinova »pro aris et focis“ ; Dubrovnik, koji. podiže divne spomenike kulture duha i vjere, radostan un ljubavi prima megju svoje historične zi- dine Božje orače, hrv. katoličko. djaštvo. — Mladim \oračima želimo ugodan boravak u šoj sredini. Neka njihov sastanak donese ilnog 1 i učvrsti bratsku io i O ji jetla“ Pojedini broj 1:50 Din. Dr. Antun Mahnić. »Nevihta s Krasa“ — oluja sKrasa“ — tako je slovenski pjesnik Simon Gregorčić nazvao Mahnića u pjesmi ,Prijateljem“. Ta je karakteristika donekle oprav- dana, ali s druge strane nepotpuna i neumjesna. Oluja pročišćava teški zrak i uništava kužne bakcile, nakon nje sunce sjaji jače i ljepše, ali ona sama po sebi ne sije u prirodu nove klice života. Malinićev nastup u slovenskoj javnosti imade u svojoj žestini mnogo sličnosti s olujom, jer on je svojim geslom: ,Aut Christus aut Belial“ ili Krist ili Belial“ razdijelio u Sloveniji duhove na dva tabora. Ali on mije samo pročistio obzorje, nego je ujedno bio i sijač novog sjemena i vrtlar novih usjeva na slovenskoj i kasnije hrvatskoj kulturnoj njivi. Njegov rad nije bio samo negativan u dobrom smislu, nego i pozitivan, On se nije zadovoljio samo time da uklanja zlo, nego je ujedno odmah sam stvarao dobro. Rogjen je 14. rujna 1850. u Kobdilju na sjever- nom rubu goričkoga Krasa. Kao sin seljačke slovenske porodice, koja je sačuvala u borbi s oporom prirodom i s nametljivim tugjinskim narodnim elementom svoju slovensku žilavost i ujedno ustrajnost katoličkog uvje- renja, ponio je u svijet neumornu radinost i tvrdu vjer- nost djedovskim tradicijama, Njegovo školovanje pada u doba, kada je evropski liberalizam bio u najbujnijem cvatu. Vatikanski crkveni sabor učvršćuje kaloličku Crkvu. Papa Pijo IX, gubi teritorijalnu suverenost, ali se zato svom energijom daje na produbljivanje kato- ličkog duhovnog života i na pobijanje liberalnih, soci- jalističkih i anarhističkih zabluda. U Italiji se ušančuje slobodno zidarstvo i karbonarstvo šireći kult Mazzinija, Garibaldija, Giordana Bruna i svih protivnika papinstva \i katoličke Crkve. U Njemačkoj provodi Bismarck kul- turkampf progoneći biskupe, svjetovno svećenstvo i redovnike i sireć: Vollingerov starokatolicizam, xsod čega mu se junački opiru Windihorst, Malinckrodt, Ketteler i drugi veliki predstavnici katoličke Njemačke. U Francuskoj, Španiji i Portugalskoj provodi se pod firmom ,antiklerikalizma“ najžešća borba proti kato- ličkoj Crkvi. Gambetta sa svojom krilaticom : ,Kleri- kalizam to je neprijatelj“ postaje uzor svim liberalnim političarima. Irska nakon O' Connellove smiti izdiše . pod jarmom anglikanaca i nemože nikako dobiti veli- koga vogju, koji bi je poveo boljoj sreći. U Austriji, koju bi naši liberalci htjeli prikazati kao državu, koja je podupirala katolicizam, gospodare liberalci, frama- suni i nastavljači jozefinističkih tradicija. A veliki sla- venski svijet djelomice se oslobagja turskog ropstva, a djelomice stenje pod pritiskom njemačkoga i austrij- skoga kajzerizma i ruskoga cezaropapizma. U ovakvim prilikama Mahnić se već kao gimna- zijalac i pogotovu kasnije kao :bogoslov napaja na nepresušivom izvoru kršćanskog života ostajući vjeran Slovenac i discipliniran član katoličke Crkve, služeći se obilno sredstvima milosti Božje i prodirući u bit “evropske velike borbe marljivim proučavanjem ne samo školskih nego i izvan školskih autora. Evropski libera- lizam stvara i dovršuje opsežne filozoiske i socijalne sisteme nudeći: Evropljanima na izbor zasade iz darvi- nizma, Marksova komunizma, Hegelova državnog apso- lutizma, Schopenhauerova pesimizma i drugih zabluda. Mahnić propovijeda protiv toga najdosljedniji kršćanski praktični život i proučavanje filozofije sv. Tome Akvinskoga. Uvigjao je, da razlog lutanju evropskoga društva nije samo zla volja, nego i “pobrkanost svih. - pojmova. Zato je tražio naročito jasnu spoznaju i is- pravna načela u djelovanju. Veći publicistički rad razvio, je istom u potpuno zreloj dobi, kad je svojim pro- učavanjem i proživljavanjem obuhvatio cijelu evropsku kulturu. Kao profesor goričke bogoslovije počeo je u . “ pisivanju 38. godini (1. srpnja g. 1888.) izdavati časopis »Rimski Katolik«, koji je izlazio do konca g. 1896. Svih osam. godišta. nosi na sebi biljeg njegove snažne i dosljedne ličnosti, jer on je časopis _ne samo uregjivao, nego ga većinom sam i ispunjao. Njegovo je geslo : » Više svi- (Več luči) 1 _Mahnićev KISE rad imede novinama _te mu čak šalju iz Italije BJEčE Dubrovačke Hrv (e Tiskare (zast, |. BJ) — pABrovnik elanom, da je njegova riječ formirala savjesti i primo- ravala na praktičan rad. To nije bilo pisanje radi pi- sanja, nego pisanje radi života i rada, Shema je njegova genijalno jednostavna. Njegovo metafizičko trojstvo (metafizična trojica) obuhvaća ne samo spoznajni i teoretski, nego i praktički život. Valja dovesti u sklad s Bogom, koji je prauzrok svega, um, volju i osjećanje. Um traži istinu, volja traži dobrotu, osjećanje traži ljepotu. Istinu nam daje Božja objava i njom osvijetljena filozofija, dobrotu postizavamo, ako se u djelovanju držimo ispravnih, beskompromisnih načela, a smisao za ljepotu imade u nama buditi u prvom redu umjetnost i naročito lijepa knjiga, Metafi- zika, moralka i estetika imadu da nam učvrste ispravna načela za mišljenje, osjećanje i djelovanje. Sa stanovišta kršćanske tomističko-aristotelovske filozofije, kritikovao je Mahnić sav slovenski i evropski život. Naročito je nesmiljeno obarao liberalne knji- ževne kumire, koji su nalazili simpatija i megju kato- licima. Pesimisti i sentimentalcu _ Str:staru, apostati Aškercu i senzualcu Tavčaru skinuo je s glave aureolu nepovredivosti. Nije poštedio ni Simona Gregorčića, kojemu je naročito upisao u grijeh njegovu pesimis- tičku pjesmu ,Človeka nikar“ i protucelibatske aluzije u elegiji ,Ujetega tiča tolžba“. U svijetlu kršćanske filozofije prosugjivao je i nacionalističke teorije i dr- žavno zakonodavstvo. Austrijska je liberalna vlada plijenila njegov list i zabranjivala ga u srednjim ško- lama, a najposlije je došla na misao, da će se tako snažne ličnosti riješiti najlakše po onoj staroj metodi : promoveatur, ut amoveatur, Krčki biskup. Dne 22. studenoga 1896. bi imenovan, a dne 27. ožnjka 1897. svečano. ustoličen za krčkoga biskupa, Našavši se u novim prilikama, daleko od svake tiskare i svakog većeg kulturnog središta Mahnić je iz početka zašutio za širu javnost baveći se uregjivanjem svoje biskupije i proučavanjem hrvatskog jezika i hrvatskog kulturnog života. Ali vlada se u njem ipak prevarila, jer se na njem nije obistinila ona poslovica: Honores mutant mores. Mahnić nije bio stvoren, da bude o- poriunistički eksponent bečke politike, kojoj niie bilo po ćudi bugjenje hrvatstva u Istri i koja je htjela da ukine staroslavensku Službu i u hrvatskim istar- skim župama. Kao uajortodoksniji sin rimokatoličke Crkve po- staje on branitelj glagolice odbijajući presiju tršćanskog namjesnika baruna Rinaldinija, koji je dva puta došao k njemu na Krk, da ga predobije za osnove bečke vlade. G. 1901. od 1. do 4. rujna drži u Krku prvu sinodu svoje biskupije, na kojoj su potvrgjene povla- stice svih glagolskih župa, koje su spadale pod njegovu jurisdikciju. Talijansko i talijanaško novinstvo optužuje ga radi toga, da je krivovjerac. Povodom čianka pulj- skog lista ,L' Avvenire“, kojemu je naslov bio ,Prema shizmi“ (Verso la scizma) polazi poput sv. Ćirila i Metodija u Rim, da se opravda g. 1902. osniva uz pomoć svojega svećenstva u Krku tiskaru. ,Kuryktu“ i ,Staroslavensku Akademiju“, u kojoj su uz njega radili naročito poznavaoci glagolice dr. Volarić, Par- čić i dr. Vajs. U biskupskoj kancelariji, koja se, odtada u do- s austrijskim vlastima služila talijanskim jezikom, uvodi hrvatski službeni jezik i započinje borbu a za hrvatski jezik u školama. Austrijanska vlada zahtjeva, da svećenstvo u istarskim, školama upotrebljava samo talijanski jezik, a Mahnić se energično protivi tomu (te u najvećoj žestini borbe zabranjuje svojemu sve- ćenstvu svaki službeni odnošaj sa škoiskim vlastima u lošinjskom kotaru sve dotle, ,dok nepravedna 0- dredba c. i kr. vlade ne bude suspendirana i ukinuta Talijani interpeliraju protiv njega na tršćanskom sab y, dižu na ni pravu križarsku vojnu mu prijete smrću, ali on ne po a isto ak dok se