,NARODNA SVIJEST“ bio ,Rimski Katolik“. I tušse vidi golema energija i erudicija biskupa Mahnića. Oa se tu bori za iste ideje, za koje se borio u Sloveniji. Prije mu je bilo geslo ,Več luči“, a sada ,Fiat lux“. Hvata se u koštac s glavnim predstavnicima liberalizma, panteizma, pe- simizma, monizma, amaterskoga kršćanstva i drugih zabluda. Kritikuje Kranjčevića, Tresića-Pavičića, Vjen- ceslava Novaka, Đalskoga, Hinkovića, Antu i Stjepana Radića, Jovana Hranilovića, dra Frana Barca, Brani- mira Livadića itd. Bori se za kršćansku demokraciju i za kršćansko shvaćanje države i nacionalizma protiv apsolutizma, centralizma, birokratizma i Masarykova pokretaštva. Prikazuje u pravom svijetlu pisanje ,Sa- vremenika“, ,Obzora“, ,Hrvatske Misii“ i izdanja »Matice Hrvatske“, Osnivač i vogja katol. pokreta. Starija hrvatska inteligencija pretežnim dijelom ili ne vidi, kuda plovi hrvatska kultura, gospodarstvo i politika, ili je već tako zaražena protukršćanskim na- zorima, da bez borbe predaje jednu hrvatsku instituciju za drugom u ruke liberalaca i framasuna. Tada uz Mahnića pristaje veliki dio hrvatske omladine, koja najprije suragjuje u prilogu »Hrvatske Straže«, a god. 1905. počinje izdavati i svoie glasilo »Luč«. Kao šte je Mahnić nekada u Sloveniji očinskim okom pratio raz- voj slovenskoga djaštva, koje je počelo da jače napre- duje g. 1894. nakon osnovanja katoličkog akademskog društva »Danice« u Beču, tako sada u Hrvatskoj stvara novi djački rod, kojemu namjenjuje tešku i časnu za- daću, da preporodi hrvatski narod u Kristu. Godine 1903. osniva se katoličko akademsko društvo , Hrvatska“ u Beču a g. 1907. ,Domagoj“ u Zagrebu. Javlja se Preporod“ u Gracu, ,Dan“ u Pragu i , Antunović“ u Pešti. Velik broj srednjoškolaca stvara s akademičarima jedinstvenu organizaciju pristajući uz načela katoličke kulture, kršćanski shvaćenog nacionalizma i kršćanske demokracije. Megju djaštvom odlikuju se naročito Lju- bomir Maraković, Ivan Butković, Markulin, Deželić, Izi- dor Poljak, Fra Eugen Matić (Narcis Jenko), Rogulja, Eckert, Barić i drugi. »Nemojte vući jarma s nevjernicima !“ dovikuje Mahnić brvatskim katolicima. Njegovi učenici stavljeni su time pred zadaću, da se dijele od liberalaca i da stvaraju novo hrvatsko katoličko društvo. Društvo, koje će se odlikovati sinovskom poslušnošću prema Crkvi, ali će ujedno imati i svoju prosvjetnu, socijalno-eko- nomsku, pai nacionalno-obrambenu (kasnije političku) organizaciju. Širinu i zamašaj hrvatskoga katoličkoga pokreta označuje Mahnić riječima : ,Katolički obrazo- vani laikat zapada zadaća, da Krista i Njegovo Evan- gjelje opet uvede u znanosti umjetnost, u javni moral i nastavu, u parlamenat i zakonodavstvo, u državnu upravu, politiku i megjunarodne odnošaje, otkuda ga je istjerao racionalizam“. U vrijeme rata dolazi do krize u hrvatskom ka- toličkom pokretu. Neke organizacije na svoju ruku i i bez znanja vodstva u Zagrebu podvrgavaju se nakon sarajevskog atentata utjecaju bečkih vlastodržaca. Biskup Mahnić i najistaknutiji prvaci pokreta šalju već g. 1915. memorandum Sv. Stolici, u kojemu se traži oslobo- gienje Hrvata ispod austrougarske vlasti. Godine 1916. i 1917. dolazi borba u našim redovima u akutan stadij, Roguljina brošura ,Pred zoru“ jasno crta dva tabora, koji su nastavili borbu sve do svršetka rata, kada je austrofilska struja definitivno pobijegjena. Naš Mercier. Nedavno je jedan hrvatski list pitao, zašto Hrvati i Slovenci nijesu imali u ratu svojega Merciera. Odgo- voreno mu je, da je naš Mercier bio Mahnić. Šta više, može se mirne duše ustvrditi, da je Mahnić u mno- gom pogledu bio veći od heroja belgijskih katolika. Austrijske vojničke vlasti, koje odmah na početku rata ukidaju »Riječke Novine«, traže, da Mahnić bude konfiniran. Imao je da bude odveden s Krka zajedno s cijelim svojim kaptolom i s petnaest svojih svećenika, Ministarski predsjednik prijeti mu u jednom pismu iz Beča, da će ga znati ,mit ganzer Staatsgewalt zer- driicken“. No Mahnić ne prigiba šiju, nego piše u zagrebačkim »Novinama« svoje glasovite članke, koji se komentiraju u cijeloj Evropi. Mahnićevo držanje u vrijeme rata omogućilo je hrvatskomu katoličkomu po- kretu da se održi i u ono kritično doba, kad su pro- padale sve hrvatske struje, koje su kušale da sudbinu hrvatskoga naroda privežu uz Austriju. Mi možemo danas smjelo reći, da ne bismo imali nijedne grane hrvatskoga katoličkoga pokreta, da nije bilo toga dr- žanja. Svoj sadašnji opstanak imademo zahvaliti Mah- niću, Kreku, Rogulji, Šimraku, Dru. Franu Biničkomu i drugim protivnicima austrijske državne ideje. Nakon svršetka rata Mahnićevi učenici u Zagrebu, Splitu, Sarajevu, Mostaru, Osijeku, Djakovu, Šibeniku, Dubrovniku i u drugim hrvatskim gradovima i selima nastavljaju i proširuju svoj rad na svim područjima javnoga života stvarajući hrvatsko katoličko društvo provogjenjem prosvjetne, socijalno-ekonomske i poli- tičke organizacije, a dotle njihov vogja i učitelj vodi junačku borbu s talijanskim okupatorskim vlastima braneći glagolicu u crkvama, zauzimajući se za utam- ničene svećenike i vjernike i šaljući na mirovnu koa- ferenciju u Pariz memorandum, u kojem naviješta »proklestvo svim silnicima, koji se usugjuju u hram Gospodnji s mačem u ruci“ te protestira protiv ,no- voga tlačitelja, koji se nametnuo silom“. Talijani ga 4. travnja 1919. na prevaru vode na svoj parobrod govoreći mu, da će ga prevesti u Senj, a kad se parobrod nalazi na otvorenom moru, oni ga voze u Jakin, odakle ga šalju u samostan Fraskati kraj Rima. Istom 10. ožujka 1920. vraća se Mahnić iz progonstva u svoju rezidenciju, i to kao čovjek tje- lesno skršen i bolestan na smrt. Prvoga srpnja 1920. dolazi u Zagreb kao gost zagrebačkoga nadbiskupa Bauera. Polazi u Varaždinske Toplice, odakle se opet Nedjeljko Subotić : Jedan Vitez ,Luči“. Uspomeni D.ra Stijepa Šimunovića. E Ne samo jedan, nego jedan megju prvima, ove mlade družine, koja se zakie Urbi et Orbi, da će na- pajati svoju dušu na izvoru Života i donijeti našem trulom društvu svježine i zdravlja — bio je on dobri Stijepo Šimunović. Spravljao sam se više puta, da sastavim sa me- koliko poteza njegov duševni portret, a nijesam mo- gao. Misao na njega svaki put me napunjala žalošću ispred nemile praznine, koja mas je teško pogodila u času kada nam promjeni zemaljsko sa Vječnim. Kao da te opet gledam, nezaboravni Stijepo ! Tvoj vitki struk, odlučno držanje, iskren i jednostavan nastup, profil mlade glave smagnute u našoj žarkoj primorskoj krši, široko čelo, ona dva crna, duboka, pronicava oka, iz kojih govori pokoji čistoća savjesti, to si ti, prijatelju! Te tvoje značajne crte vješam o duvar naše galerije, kao u svečanoj dvorani kojeg vlastelinskog dvorca, mrtvima na čast, živima na utjehu kao sjajan izgled..... Eto da uzmem ono parče hartiie, gdje no ti vla- storučno i lakonično napisa svoj Curriculum Vitae. »Rodio sam se u Ošljemu (blizu Stona) dne 23. studenoga 1887. Budući da u mom rodnom mjestu nije bilo pučke škole, naučio sam čitati i pisati kod privatnika. Školske godine 1901-2 stupio sam kao redoviti javni učenik u prvi razred velike gimnazije u Dubrov- niku, na kojoj sam kao pitomac biskupskog sjemeništa svršio redovito svih osam razreda. Šk. g. 1908-9 po- ložio sam s odlikom ispit zrelosli u Dubrovniku. Iste sam godine stupio u bogoslovno sjemenište u Zadru, ali uvidjevši da to zvanje nije za mene, prešao sam već početkom slijedeće godine 1910-11 na sveučilište u Zagreb. U Zagrebu sam dva semestra slušao filo- zofske nauke. Početkom šk. g. 1911-12 prešao sam na bečko sveučilište, gdje sam ostao do svišetka svojih sveučilišnih nauka. U ljetnom semestru 1914. na 25. lipnja položio sam na bečkom sveučilištu s odličnim uspjehom dvosatni strogi ispit iz filozofije a na 7. srpnja jednosatni strogi ispit iz slavenske filologije sa dovoljnim uspjehom. Na 22. srpnja bio sam na beč- kom sveučilištu promoviran na čast doktora filozofije. Istinitost navedenog životopisa jamčim svojom po- štenom riječi. U Ošljemu dne 22. rujna 1914. Dr. Stjepan Šimunović.“ IM, Kao vitez »Luči« i gorljivi pristaša omladinskog pokreta za etično-kulturni preporod društva na osnovi katoličke ideologije Šimunović se našao vazda ongje, gdje ga je mladi pokret zvao. Vjeran učenik Krekov i neumoran drug velikog Eckerta, stupao je odvažno u prvim redovima mlade idealne četice u borbi proti zlim duhovima vremena. Njegovi drugovi su svjedoci, da je on i kao Domagojac u Zagrebu i zatim kao član i. presjednik ,Hrvatske“ u Beču, revno i rado vršio svoje dužnosti. Šimunović je prvi u Dubrovniku kao gimnazijalac osnovao gjački pokret. Za taj mladi pokret mnogo je trpio. Neprestano zabavljen knjigom i duhovnim vjež- bama sjemeništa, premda boležljiv i vazda tanka zdravlja, trsio se svakako da nagje i našao je vremena za or- ganizaciju svojih drugova i gajenje pjesme. Imao je fije. U tom pravcu bili mi u čestoj prepisci. Čvrsto njegovih čuvenih učitelja Jodla i Jerusalema, os koliko radi načina u ani vraća u nadbiskupski zagrebački dvor i tu umire 14. prosinca u 7 ipo sati izjutra. Do posljednih dana drži žive veze sa svojim učenicima šaljući im usmene i pismene poruke i primajući njihove posjete. Književni, organizatorni i vjersko-prosvjetni rad biskupa Mahnića tako je opsežan, tako herojski nese- bičan i tako plemenit, da se na njem može osnivati jedan velik pokret, koji ima pravo da se održi i više vijekova, Njegove knjige »Več Luči«, »Knjiga života«, »Na raskršću dvaju doba«, njegovi religiozni članci u »Svećeničkoj Zajednici«, njegove rasprave u »Rimskom Kotoliku«, »Hrvatskoj Straži«, »Luči« i drugim hrvat- / skim i slovenskim katoličkim listovima ostat će trajno poticalo i putokaz za sve hrvatske organizovane kato- like, a u prvom redu za hrvatsko katoličko djaštvo. | Petar Grgec. Jugoslavenska Katolička Djačka Liga. Do velikoga rata bilo je Hrvatsko katoličko dja- | štvo organizovano u ,Savezu Hrvatskoga Katoličkoga i Narodnoga Daštva“. Bujan život te organizacije dosti- “ gao je svoj vrhunac upravo pred sam svjetski rat. Za. vrijeme rata činilo se kao da je taj silni pokret zaspao. _ No ipak život je i dalje ključao i ako prigušeno, Sta- riji članovi pokreta i akademičari podržavali su i dalje _ žive lične veze. Nekako se i »Domagoj« uzdržao, a. pojedine srednješkolske crganizacije radile su kroz či- / tavo vrijeme rata, i Oko tih ostataka organizacije brzo su se okupile. rastrkane sile odmah poslije preokreta. Najinteresan--. tnija pojava je tada svakako bila, što su opet uskrs- nule srednješkolske organizacije u gotovo svim onim . injestima, gdje su i prije rata postojale. Već prije rata bile su podržavane žive veze hr- hrvatskoga katoličkoga djaštva sa katoličkim djaštvom / Slovenije organizovanim u Slovenskoj Djačkoj Zvezi.. Odmah poslije prevrata pod utjecajem onda vrlo žive | jugoslavenske ideologije išlo se je zatim, da se uje- dine obje organizacije katoličkoga djaštva i sloven- | skoga i hrvatskoga u jednu jedinstvenu organizaciju. I tako je bila stvorena ljeti g. 1919 Jugoslovenska. Katolička Djačka Liga. d Brojem članstva dostigla je ta organizacija do-. skora predratnu visinu slovenskoga i hrvatskoga ka. toličkoga djačkog pokreta. Tako se je na sastanku uz orlovski slet u Mariboru moglo sakupiti oko ZO djaka i učenica. \ Djelatnost J. K. D. Lige od osnutka do danas. A sada ogledajmo u kratkim potezima rad te je dinstvene organizacije od osnutka (g. 1919.) do danas.“ Prvo ćemo istaknuti dva negativna momenta. Jedno. je to, da se je zarana opazilo, s obzirom na jako ve-: liki broj toga djaštva, da se s njim ne da raditi ona. kim zamahom kao prije rata. Obično se razlozi svo-. dili ma jednu kratku konstataciju, da je to ,ratni ma- terijal“. Donekle je i postojao taj razlog, ali je drugi nesumnjiv dar za poeziju, on onako nježne i mekane duše, te je već u gimnaziji načeo da piše stihove. Kasnije kao akademičar, kad se bješe posvetio izričito filozofiji, bavio se našom i stranom e Na tom polju je bio dobro upućen. One dvije godine, kad se ma praznike vraćaše kući iz Zagreba i Beča, lutah s njime kao alpinski »Wildjager“ po kršnoj i romantičnoj okolici njegova očinskog zavičaja. Umorni i zapjehani, radosni nakon tolike amateurske tjelovježbe i udisanja zdravog pla- ninskog zraka slavjasmo iutimnu ,sieslu“ blizu jednog studenca ispod brda ,Okladnika“. Na tim našim do- mjencima govorili smo o Pascoliu, Verlaine-u i Coppć-u i ja bih se nakon tih razgovora osvjedočio o njegovoj bogatoj književnoj spremi. Sabirao je i narodne pjesme po Stonskoj okolici: kod mene je jedna njegova mala zbirka narodnih ženskih pjesama iz Ošljega. Njegov poetski rad bijaše još u povoju. Nel pjesme pjegove ugledaše svijetlo u »Luči« i almanak ! »Kolu«. Pored slabijih pjesama njegovih ima i kompe- zicija trajnije vrijednosti kao na pr. Križ“, ,Isuso: slika“ i ,Crkvica“ sa mnogo vedrine, duboka čus i kolorita. Njegovu dušu najviše je obuzimao studij silozo- “se držaše onoga stanca kamena u filozofiji, koji se zo skolastika. Uprkos tomu bijahu. za njega predavai onoga prvoga, pravi duševni užitak, ne radi sadržaja u svemu. svog oca,