HREHRNENNNSESPIT NEO IT roi SDS NO Poštarina plaćens u gotovu. Br. 52. DUBROVNIK, 29. decembra 1926. God. VIII. Narodn tjena je listu : PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU. Uredništvo i Uprava kod Dubr. Hrv. Tiskare. iza Tjedan Katoličke Štampe. Jedan američki katolički dnevnik piše, da me- isički katolici ne bi nikad bili doživjeli ovoliko stra- tovite vjerske progone, da su se za vremena osigurali akom i svuda raširenom katoličkom šlampom. Danas e štampa ona snaga, koja pokreće cijelu ljudsku eulturu, te je nemoguće, da se održi ijedna kultura, koja se ne osigura jakom štampom. | Mi Hrvati imamo svoju tisućugodišnjicu kato- ličku kulturu, ali nju će razrušiti moderna bezvjerska kuliura, ako pustimo, da hrvatski narod ostane bez jake katoličke štampe. I kod nas se pojavljuju kon- iure strahovite kulturne borbe, kakvu proživljavaju Meksiku. Promašimo li pravo vrijeme za katolici u organizaciju svoje katoličke štampe i katoličkoga čitateljstva, katastrofa po primjeru Meksika je neizbježiva. : Zato suratimo ovaj put više nego ikada dosad “pažnju propagandistićkoj akciji Tjedna Katoličke 'Štampe, koji se upriličuje od 1. do 8. siječnja na početku nove godine! Upotrijebimo sve svoje sile i sve svoje energije u tim prvim danima nove godine za rad oko što većeg proširenja katoličke štampe! Neka nas pri tom vodi misao : Ne smije biti nijedne katoličke kuće, koja ne bi držala bar jedan katolički list! Barem jedan mjesečni a gdje god je moguće, uz mjesečnik i tjednik. Upozorujemo i na silnu potrebu katoličkog dnevnika! Budimo svi do jednoga apes' tatoličke štampe, jer toj apostolat svade megju najveće potrebe za očuvanje hrvatske katoličke dašnjosti i budućnosti ! — Pijevo Društvo. \m Mim i Tjedan dobre knjige . Kod svih katoličkih naroda posvećuje se jedan tjedan propagandi i širenju dobre knjige, U tome se tlednu svi svijesni katolici naročito brinu, da u svaku katoličku kuću dogje bar jedna dobra knjiga. Sve kato- ličke novine, svi katolički izdavači i sve katoličke knji- žare nastoje u tome tjednu biranom reklamom što više upozoravali na dobre knjige, da cijela javnost što više posegne za njom. A katoličko svećenstvo i katolička 6 inteligencija daju se u tome tjednu na pravi apostol- \ ski rad za dobru knjigu. | čitamo i čujemo; da_takve propagandističke akcije donose sjajnih uspjeha katoli- _čkoj knjizi. U takvom tjednu znadu se proširiti stotine = hiljada dobrih knjiga. Stvaraju se prava čudesa za du- ševno dobre naroda. ; Takav ćemo tjedan dobre knjige evo i mi Hrvati TT 5. Din. mjesečno; za inozemstvo 10 Din. mjesečno. Izlazi svakog Utornika. Pojedini broj 1:50 Din. skoj kući božićna radost i veselje. I tkogod zakuca na vrata, prima se kao mili gost. Dajmo dakle, da u svaku kršćansku kuću u.te dane ugje dobra knjiga! Nikada neće doći kao miliji gost, nego li baš u te dane. Nikada ne će biti objeručkije primana, nego baš u toj božićnoj radosti. Nikada joj se katoličke duše ne će više radovati i veselije priklanjati, nego li baš u tom blagdanskom svetom raspoloženju, kada slavimo dolazak Onoga, koji je utjelovljeno Dobro svega svijeta. Pozivamo dakle sve naše povjerenike, sve sveće- nike i inteligenciju i sve katolike dobre volje, neka se posvete, štogod više mogu, propagandi i širenju dobre knjige u ove božićne i novogodišnje dane. Neka ugju u svakn katoličku kuću čestitajući Božić i Novu Go- dinu, te neka usput preporuče dobru katoličku knjigu. Malo će tko odbiti, ako se upotrebi zgodan način. A za to nema doista zgodnijeh dana, nego baš u tome tjednu. Slavimo rogjenje Spasiteljevo. Nikad bolje zgode, da upozorimo svakoga, kako pravi katolik mora poz- navati Spasitelja, a najbolje će Ga upoznati iz knjige ,lsus Krist“, koju je tako lijepo napisao dr. Rudolf Vimer. Ili drugi primjer. Prvu proslavu Božića uz ja- slice uveo je sveti Franjo Asiški. Slaveći Božić moramo se sjetiti i tog velikog Sveca, treba da ga upoznamo, a zato opet nema zgodnije knjige, nego što su romani Božji Vitez“ i ,Božii Sirotan“, koje je napisao dr. —lsidor Kršnjavi. Ili treći primjer. U knjižici ,Hrvatske narodne pobožne pjesme“ od Jurja Lahnera čitamo legende o malom Isusu. Pa zar ima zgodnije vrijeme nego li je božićno, da se ta knjižica preporuči? Na takav način može se preporučiti manje-više svaka katolička knjiga i malo će je tko u ove dane odbiti. I glede novca će baš u te dane biti najmanje isprike. Gdje se priregiuje božićni bor, božićni kolači, božićno pečenje i božićno vino, tu se mora naći koji dinar i za dobru knjigu, da bude na veselje i starome i mladome. Knjiga do knjige, i eto prosvjete naroda. Gdje se ne udomi dobra knjiga, tamo će se zastalno udo- miti zla knjiga. Zapamtimo, da je naša krivnja, ako pustimo, da zla knjiga pretekne dobru. I naš je grijeh ako zanemarujući širenje dobre knjige pustimo, da zla knjiga hara ljudskim dušama. Budimo apostoli dobre knjige! Zavjerimo se sami sebi, da u svejoj najbližoj okolini ne ćemo dopustiti, da bnde ijedna kuća, u koju u ovom ijednu ne bi udomili .bar jednu dobru knjigu! A što više, to bolje! I budimo uvjereni, da svaku dobru knjigu, koju ras- pačamo, polažemo u temelje nove sretnije budućnosti hrvatskog naroda. — Društvo sv. Jeronima — Zagreb. za odbor ,NARODNE SVIJESTI“ Tisak Dubrovačke Hrvatske Tiskare (zast. I, Birimiša) — Dubrovnik izdavač - urednik: Antun FIe& Vlasnik - — Dubrovnik. Pokret za sjedinjenje crkava. Utješljiv je svaki i najmanji korak k jedinstvu zapadne i istočne nesjedinjene crkve. Shvatljivo je da- kle, da je svaki dobro misleći kršćanin s veseljem pozdravio najnovije pojave na tom polju u Americi, u Bugarskoj i u Poljskoj. U Americi dva biskupa istočnog obreda neutru- divo rade oko ostvarenja te plemenite misli, a to su Rusi Nikolaj Krešinski i Stevan Dzubej. Prvi je bio već u Rusiji prešao na katolicizam, ie je bio prognan od boljševika i došao u Ameriku, gdje je postao pra- vim apoštolom jedinstva crkava; pa vruće želi, da se kao takav vrati u Rusiju. Drugi je pripadao grčko- katoličkoj sjedinjenoj crkvi u Galiciji ; nu kako je od pravoslavne ruske crkve bio primio neku novčanu pri- pomoć, bio je prešao na pravoslavlje i postao pravo- slavnim biskupom. Kao takav došao je i on u Ame- riku, gdje je našao put, kojim će da se povrati k vjeri svojih otaca. Tako je i on i s njim 29 pravoslavnih svećenika prešlo na katolicizam. A nije na njima sa- mima ostalo, nego je bilo još mnogo prijelaza poslije veličanstvenog euharističnog kongresa u Čikagu. U Bugarskoj su još pod turskim gospodstvom revno radili oko sjedinjenja crkava tri sjedinjena . bis- kupa: Mirov, Petkov i Šenov. Balkanski su ratovi, pa svjetski rat, a i zadnji grčko-turski rat, znatno oteščali napredak toga blagotvornoga pokreta, jer su mnoge bugarske porodice morale da bježe sa svojih sjedišta; ali je u najnovije vrijeme nedavno imenovani bugat- ski sjedinjeni biskup Kurtev preuzeo od svojih pred- šasnika započeti rad s lijepim uspjesima, dok se Velehradu (u Moravskoj) odgaja lijep broj bugarskog sjedinjenoga svećeničkoga podmlatka, koji će u naj- skorije vrijeme biti biskupu Kuteru desna ruka. U Poljskoj se od lanjske godine opaža jaka Že- lja sjedinjenja kod pravoslavnog svećenstva ukrajin- skoga; a glavni joj je pokretač arhimandrit Mozorov. Od lani su ne samo on, nego i 23 pravoslavna sve- ćenika i svi kalugjeri jednog od najvećih pravoslavnih manastira u Poljskoj postali najgorljivijim pristašama unije. Nego, na žalost, poljska vlada smeta ovomu plemenitomu djelovanju, jer u staroslavenskom bogo- služju vidi jaku zapreku polonizaciji Ukrajinaca. Vrlo je važno, kako ovaj pokret shvaćaju kul- turne zemlje. U Americi, Engleškoj, Francuskoj, Bel- giji, Nizozemskoj i Čehosiovačkoj ima puno razumije- vanja i prave susretljivosti prama ovom velikom pro- blemu ; najmanje pak u Poljskoj, Jugoslaviji i Nje-_ mačkoj. Zašto da baš i mi, koji bi najveću korist od ša najvažnija zadaća sadašnje dobe. mati sada 1—8 siječnja. U te je dane u svakoj kršćan- knjizi : Dr. Joseph Eberle: Gressmacht Presse. \ I. Novine — svjetska Velemoć. Utjecaj je sve- šta, knjige, svećeasiva, pučkih predavača ogroman, još ie veći utjecaj novina. “O samo jednem novi- rskom poduzeću, kao što je n. pr. američka ,Asso- ed Press“, koja danomice šalje u svijet 30 milijuna vina, možemo tvrditi, da utječe na puk jače, nego utjecali ikada najslav i eroji svjetske historije “kao Aleksandar Veli ezar," gr Bi: j elikoga Papu, pa, dosta na- lisionara i se dan žrtvuje na stotinu olnicama, siroti \ i zavo- jersko- “vijek nedovoljno .. grafičkog zavoda. _ kama. vjerskih indiferentista, da nam saopće novosti o kul« “odlučivanja najvažnijih pitanja (n. pr. nazad nekoliko vremena neki nekatolik:; valuta katoli- cizma stoji hajviše, katolicizam je kao Amerika megju vjeroispovijestima. Jedino što nemamo mi katolici, to je što nemamo časopisa, koji bi odgovarali našoj im- pozantnoj veličini, niti po broju, niti po unutarnjoj snazi sadržaja. ili. Broj katoličkih novina zaostaje daleko za brojem katolika. U takozvanoj kateličkoj Francuskoj i Italiji ima devet desetina nekatoličkih novina. Svi pretplatnici sviju talijanskih katoličkih časopisa ne po- krivaju broja triju glavnih talijanskih liberalnih dnev- nika. U. Austriji ima pet šeslina, a u Beču samom de- vet desetina nekatoličkih novina. Nešto bolje, ali još je u Njemačkoj, gdje naši listovi je prema nekatoličkim kao 446 : 3.500. \v. Mi katolici nemamo nijednog auonsnog ureda. Inseratni je dio hrptenjača svakoj novini. Anonsni uredi sakupljaju i razašiljaju u velikim množinama inserate najrazličitijih vrsta pojedinim časopisima te time utječu i na sam sadržaj lista. Svi su takovi uredi u ruka- ma liberalaca. V. Mi katolici nemamo megjunarodnog tele- Sve su kancelarije ove vrste u ru- liberalaca, framasona i židova. O njima ovisi, i turnim, političnim, ekonomskim i megjunarodnim odno- šajima. Otud veliko nesuglasje. katolika u momentima poslijeratni mi- 'rovni_uslovi.): Š VI. Novine su osobito u današnje doba bojno polje za vladajuće svjetsko naziranje. Ovoj svrsi služile su novine od početka: svoga postanka, ali ni- kada tako kao u sadašnje doba. Što sve ne čine bolj- ševici i komuniste za svoje novine! Kao što su nazad nekoliko desetaka godina postali trustovi za izvore kamenog ulja, rudnika i željeznica, tako se danas ra- gjaju trustovi boljševika za novine. A države! One troše miljarde, da podmite novinarstvo. (Simo su na- sljedne države nekadašnje Austrije za vrijeme pariške konferencije trošile za ovakovu svrhu 50 milijuna franaka.) A vjerske sekte!? Nijesu, li zar samo U Americi odlučili sakupiti za 5 godina 1 miljardu 300 milijuna dolara, da prošire protestantizam po čitavom svijetu — dakako u prvom redu pomoću novina ! Vii. I mi katolici treba da se zauzmemo svim silama za svoje katoličke novine. Ima ih, koji kažu, da su novine nesreća za svijet, te da bi bilo bolje biti bez novina. — Ali, ako novine služe milijunima kao orugje za svoje krive ideale, zašto ne bi isto tako i nama ? Francuski publicista Louis Venillet rekao je: Veliki su mi neprijatelj novine — ali sam ipak njima posvetio čitav svoj život, jer sam uvidio, da je mo- guće antikršćanski časopis pobijediti samo sa kršćan- skim listom“. Poznate su riječi Pija X.: ,Uzalud ćete graditi crkve, dizati škole i držati misije — uzalud sav vaš rad bez dobrih časopisa, koji će vam služiti i za napadaj i za obranu“.