Dubrovnik 16. listopada 1919

 

 

mai

 

Cijena je lislu s sa doni išanjem u kuću ill poštom do konca

ove godine K 10.-
Plativo i uluživo u Dubrovniku
Uredništ /O. > Kunićeva ul.

290. Uprava kod Dubr. Hrvat. Tiskare.

Izlazi svakog četvrtka
Pojedini broj 60 para

 

 

Za zahvale i priopćena plaća se 1 K petit redak. — Oglasi
80 para petit-redak. = — Odgovorni urednik N, Fantela
Vlasništvo Odbor Narodne Svijesti. — Tisak

Dubrovačke

Hrvatske Tiskare. Rukopisi se ne vraćaju, —

 

 

Političke stranke.

Mć. — Jedan od dobrih poznavaoca razvoja
ljudskoga društva veli, da svakom novom pravcu,
što nastaje, treba s početka pristaša, koji će slu-
žiti zastavi, pod kojom su se sabrali, a ne koji
će raspravljati o njoj: treba mu apsolutne pod-
redjenosti i apsolutne uniformnosti. Samo uz
ovaj uvjet može se nadati, da će sebi probiti
put i uspjeti.

I doista vidimo, da su svi maši političari,
koji se onako sada u Beogradu svadjaju, nekada
zajedno stupali pod istim barjakom, da oslobode
svoju domovinu od tudinskoga jarma. Svi su se
onda borili za Jugoslaviju ne pitajući kakva će
ona biti. Sada, kada je taj ide&l postignut, do-
lazi do razlučivanja, pa i do svadje. Svi su se oni
postavili na stanovište narodnoga jedinstva, a tome
dosljedno i državnoga jedinstva, (e pokazali,
da hoće i žele živjeti pod istim krovom, u jed-
dnoj zajedničkoj državi Stoga i vidimo, da oni
elementi, koji ne priznavaju narodno, a dosljedno
ni državno jedinstvo (osim možda malenoga broja
vojvodiuskili srp. radikala) nemaju svoje rapre-
zentacije u parlamentu. Jedino, što u tom  po-
gledu stranke danas dijeli jest metoda provadja-
nja narodnog i državnog jedinstva. Jedni bi htjeli
naprečac preći preko svili tradicija, a drugi ne itd.
Kaže se, da je vrijeme: najbolji liječnik, te će
ono izgladiti one opreke, koje u tom pogledu
sada postoje.

Što će biti zatim? Zar onda ne će biti više
političkih stranaka ? Hoće, jer ih u jednoj ustav-
noj i slobodnoj državi mora biti. Po čemu će se
onda narod dijeliti u političke stranke? Na to
bi nam pitanje mogla odgovorili Evropa, napose
Njemačka, gdje su stranačke podjelbe dosta tačno
odredjene. No mi ne moramo ići u tudjinu, kad
i u svojoj kući imađemo jedno pleme, najbliže
Evropi i kulturno majrazvijenije, koje nam :poka-
zuje zdravu stranačku podjelbu. To su Slovenci.
Oni se nijesu ni do sada razlikovali po državo-
pravnim programima. Nije kod njih postojalo
pitanje, da li je zgodno priznavati ili nueprizna-
vati nagodbe, kad nikakova nagodba kod njih
nije ni postojala. Kod cijeloga je naroda bila
jedna želja, a to je, da se čim prije otrese tu-
djinskoga jarma. Medju njima je nikla svibanj-
ska deklaracija, medju njima je i najvišeg oda-
ziva našla. .

Narodnim i državnim ujedinjenjem otpadaju
| kod nas državopravna pitanja, oko kojih se je

'stoje kulturni i socijalni programi,

okretala cijela naša dosadašnja politika. Pitanja
te vrsti, koja danas postoje spadaju više, kako
sam spomenuo u metodu, niego li u princip, jer
narodno jedinstvo traži i jedinstvenu državu, a
drugo je pitanje, kako će se lakše i zgodnije
do toga doći.

Što je dakle podijelilo Slovence u političke
stranke ? Podijelio ih je nazo% o svijetu, dakle
kulturno i o, njemu suvislo socijalno (društveno)
stanovište. Sa socijalnog stariovišta dijele se oni
u pristaše gospodarskog liberalizma, što drugim
riječima znači u pristaše kapitalističkoga društve-
nog uredjenja, gdje jedni plivaju u bogatstvu, a
drugi ginu u siromaštvu. Zalim u komuniste,
koji hoće da riješe i malog posjednika svakog
vlasništva, le mu uskrate i ono malo zadovolj-
stva, što još ima. Treći i to pretežitiji dio traži
ravnopravnost svih stališa, što nastoji postići v-
druživanjem naroda po stališima. Uz prve iji
uz kapitalistički društveni poredak «pristaju, što
je posve naravno, gospoda i kapitalisti, koji bi
poioću činovništva te raznih komisara i žandara
htjeli vladati ostalim staležima. Uz komunizam
pristaje dio radništva, koje opet hoće diktaturu
proletarijata, kao sada mn. pr. u Rusiji.
kategoriju, koja hoće ravnopravnost
sastavljaju seljaštvo t. j. težaci, poljodjelci, kao
i veliki dio radništva, koje je organizovano u »stru-
kovnoj svezi«. Svi su se pak ovi okupili u pučku
stranku. Ona ne zabiijega diktaturu bilo kojega
staleža, već hoće da-se sponizadnio vlađa; ranu
cm O da se uvažuju interesi težaka i rad--
nika, ier oni sa svojih devedeset postotaka sači-
njavaju državu. 3

U kulturnom pogledu socijalisti te liberalci
(kapitalisti) stoje na protukršćanskom, ,materija-
lističnom stanovištu. (Taj ih kulturni nazor spaja,
preinda se liberalizam odnosi prema socijalizmu
kao ekstrem prama ekstremu). Seljaštvo i dio
radništva stoji na vjerskom, kršćanskom  stano-
vištu, držeći se one  Washingtonove da su
vjera i moral dva nužna stupa državnog bla-
gostanja, te da nebi bio rodoljub, tko bi kušao
ta dva stupa porušiti.

Poćeci se ove podjelbe zapažaju i kod nas.
No kod nas se uz ovakove iri stranke, iza kojih
formiraju i
druge stranke privremenog značenja bez kulturne
i socijalne boje, kao ostaci ti&dicija.

Još je. jedno stanovište, koje je mjerodavno
kod diobe u političke stranke, a to je, državo-
pravni program. Taj jedino u pojedinom mo-

 

Trecu
svih staleža,

 

 

mentu povijesti može doći do tolikog upliva,
da bude mjerodavan za podjelu u političke stran-
ke; inače je okvir, u kojem se pojedina stranka
nada, da će lakše oživotvoriti svoj kulturni i so-
cijalni program. Take »demokratska« stranka hoće
centralizam. Pučka stranka hoće upravnu auto: “*
nomiju s pokrajinskim kontrolnim organima, od
naroda biranim. Neki pripisuju »narodnom klu-
bu« federalističke tendencije. A zašto ne bi bio
zgodan i federalizam ? pitat će kogod. Evo zašto.
Medje bi se sa Slovencima dale prilično 'tačno
odrediti. No drvgačije je medju Hrvatima i Sr-
bima. Nema mnogo, da je bio objelodanjen neki
ugovor izmedju »Narodnog kluba« i »srpskih ra-
dikala«, po kojem bi i južna Dalmacija pripala
Srbiji. O Bosni, da i ne govorimo. Kad bi to
tako bilo, naravno, da bi Hrvati u toj državi bili
zapostavljeni, a isto i Srbi u Hrvatskoj. Došlo
bi ponovno do svadje medju nama, što bi naši
zajednički. neprijatelji jedva dočekali.

Netko će kazati, da i sada i onako ima zlo-
poraba i zapostavljanja. To bi se moglo otsira-
niti ustanovljenjem pokrajinskih vijeća, u koja će
narod birati ljude svoga povjerenja, koji će nad-
zirati svu upravu pokrajine. Na taj će se način
jedino izbjeći zapostavljanjima _i pristranostima,
a uprava zemlje ne će biti prepuštena samovolji
pojedinaca. No narod mora to bijeli i jedno:
glasno reći: tako mora.biti:i ko drukčijev

= u RREOPRISSNENSNNENNSE

Pokušaj dekristijanizacijen naših škola.

Uspjelo .nam je pribaviti »Načela o jedin-
stvenom uredjenju osnovnih i učiteljskih škola«,
po kojima bi se mogla urediti osuovna pučka na-
stavana jedinstveni način u cijelom kraljestvu SHS.

Hladno. ćemo i mirno zaviriti istini u oči,
a onda ko ima zdravu pamet, nek i sam prosudi.

Očito se hoće da se istisne vjeronauk iz
viših razreda srednjih škola. Tu smo na čistu i
to je posebni temat, na koji ćemo se napose
osvrnuti. »Načela« za pučke škole toga glasno
ne vele. Ona dapače neće »da dodje do sukoba
izmedju sveštenika i učitelja« i zato je »isključen
iz mjesnog odbora aušobrižnik kao član po po-
ložaju (virilni čin), ali ga za to može izabrati
općina kao svoga delegata«! Ako puše s opći-
nom. u isti rog, sigurno će ga općina izabrati, a
»gdje je sveštenik na svome mjestu, vjerojatno
je, da ga opština pri tom neće mimoići.« Drago
nam je, da tumač zakona tako dobro poznaje
naše mizerije, pak i on sumnja u to, te stavlja

 

e*

 

 

 

< Piše Milka:
Moje janje belol...
Srce, dušo 1... ti si moje
Melovanje celo !
Od kad si mi odleteo
Put dalekog Srema,
Za ,vas svet sam ja postala
I glu'a i nema.
Ja za tebe uvek molem
Sve nebeske svece ;
Rad tebe je potamnelo
Moje belo lece.
Kad se šetam: po Brsaljam
Uvek mislem na te!
Kad će doći sretno vreme
Da se verim za te!
A ti Savo, dragi Savo,
Duše ne ogreši,
I uvek se sećaj mene, a
I peši mi, peši l« E

Naša Milka i Srijemac Savo.

Naša Milka zaćurila
Za vojnikom Savom,
Tako da joj često dogje
Da zavrti glavom.

?a se pišu jedno drugom
Milo moje lane,

I knjige im žurno lete
U daleke strane.

/oli Savo njoj da piše
»Naški — dubrovački«,
A i ona njemu voli
Pisat po »sremački«.

ad bi oni da ugode

Jedno drugom tako,

Al im poso, uz svu muku,
Ide maopako.

»Dragi Savo, A Savo joj otpisuje
Iz pitomog Srijema :
»Draga Milko, take

Na daleko nema !

Na funestri lego,
Veruj da je sav kija
Od mene pobego !

Steko' kološencu,

»I ne mislim, mila mo
Na drugu vet na te,
I aptendim ukažijon
Da se venčam za te.

Da ideš šepando;
Kompitaškam .... sa

»Kad sam tvoju slatku knjigu

»Vera ' moja! od kad tvoju

Derboto sam izgubio .
Svu soldačku šencu ;

»Milo mi je po Brsaljam

Da ne pukne škando!

»A što pišeš po sremački
Ne nalazim greja
Al je moja stara mati
Pucala od smeja.
»Draga Milko, ja se ovde
Uz prijana Laza:
met Baš imenco dempertiškam :
i To budi prevaza |
»I veruj mi — ak' ne krenu
Kola niza stranu —
Ženit ću se cenca duvio
O Gjurgjevu danu.
ja = »A intando ti pripremaj
Ru'o i pogaču,
Dok.ja amo spravit oću
. Beljac i slamnjaču .. .« *

Šeremota.

* Savo upotrebljava talijanske riječi n
našu prekrojene, te ih opet na svoju pre-
kraja: ,kološencu“ .na mjesto konošencu;'

. \Šepando“ na mj. šetando ; .kompitaškam*.
na mj. kompatiškam i t.d.

cure

 

mo _oćo !