ni me iri kikiiAd_ po. RE! a St. 2. Učitelji i vjeronauk. Jedna od najglavnijih tačaka, kojoti še imtaju po: zabaviti naši učitelji, sakupljeni na skapštiii Udiuženija Jugoslavenskog Učiteljstva (UJU), jest pitanje pouča- vanja vjeronauka u ostiovnim školama. Od svih pro+ blema, koji danas ostaju otvoreni u našoj prosvjeti, liberalni vogje UJU-a nalaze da je najvažnije pitarije tjeranje svećenika iz škole. Oni su uspjeli da — u nekim slučajevima i interesantnim načinom — gotovo sve kotarske sekcije UJU-a donesu rezolucije, u kojima se traži da vjeronauk ostane u školi, ali da ga ne pre- davaju svećenici već učitelji i učiteljice, da se na taj način spriječi uvogjenje ,klerikalizma“ i da se onemo- gući , pedagoški nespremnim“ ljudima ulazak u školu. Pošto znamo da megju učiteljstvom ima dosta neupu- ćenih u ovu stvar, a to pozitivuo znamo, potrebno je u interesu stvari, da se upozori svijesno, pozitivno vjerno učiteljstvo na neke činjenice. U prvom redu treba naglasiti da učitelji nijesu n>dležni za odlučivanje o ovoj stvari. Po prirodnim i državnim zakonima, po najvišem državnom zakonu, Ustavu, roditelji su dužni i vlasni da se brinu o od- goju svoje djece, kao i o pravcu, u kome će se taj odgoj kretali. Djeca, koju naš narod povjerava učite- ljima u školama, moraju biti odgojena onako, kako to roditelji hoće. I kada se radi o najvažnijem dijelu od- goja, o vjerskom odgoju tiašeg mladog naraštaja, onda nijesu nadležni učitelji, već roditelji da kažu, kome i ma koji način se ima povjeriti taj odgoj. Naš je narod u svojoj duši par excelence kršćanski i on veoma do- bro zna da je sam Krist postavio svećenstvo za uči- telje u vjerskim stvarima. Naš narod se je već jednom plebiscitarno izjavio u tom smislu, on će se po potrebi i drugi put da izjasni. : Kada se naše liberalno učiteljstvo zalaže za isklju- čenje svećenika iz osnovnih škola i kada traži da ono poučava našu djecu u religijoznom duhu, treba da se pitamo, ko su ti koji za sebe traže to pravo. | onda ćemo vidjeti da to pravo traže za sebe ljudi koji su odavno sa ,religijom obračunali“. Tako se barem oni hvale. Pa dobro. Kada i oni sami pridaju veliki značaj religijoznom odgoju, a mi vjerujemo, da su neiskreni kada oni to govore, onda se pitamo kakav će taj religijozni odgoj izgledati, kada ga uzmu u svoje ruke ljudi, megju kojima ima veliki broj u najmanju ruku religijozno indiferentnih ljudi ? Zar neće sat vjeronauka biti onda upotrebljen za dekristijanizaciju naše djece? Neka kulturkempferi budu uvjereni da nikada u našoj školi neće moći provoditi svoje opskurne namjere | Jedan od razloga, na koji se pozivaju liberalci iz UJU-a, kada traže da se svećenik izbaci iz škole, jest nedovoljna pedagoška sprema svećenstva. Tu su se gospoda liberalni učitelji prebacili. Mi im otvoreno do- vikujemo da su nenadležni kad o tome sude; fenad- ležni su da sude o kvalifikacijama akademski izobra- ženih ljudi. O pedagoškoj spremi svećenstva mislimo, ne treba ni govoriti, jer to je svakom i malo upuće- nom čovjeku poznato, samo toga ne znaju, ili neće da znaju naši liberalni učitelji. Na prigovor liberalnog učiteljstva da vjerski odgoj povjeren svećenstvu slabi državnu i nacijonalnu svijest kod omladine nećemo da odgovaramo, već čemo ih uputiti na izjave najvećih državnika svijeta izmegju kojih NARODNA SVIJEST sadaštijeg predsjednika američkih Sjedinjenih Dižava Coolidge-a i engleskog premijera Magdonalda. A na prigovor da čjera nije u suglasju sa faikom puštatilo da odgovara naš veliki Stroštayer : Sud što še na polji učenosti i umjetnosti, t. f. n& polju prave pro: svjete proizvelo, te zaslužilo neumrlost i vječnit slavit, sve je to plod vjere.“ Mi u ime našeg kršćanskog naroda. dovikujemo liberalnome učiteljstvu, da je zagrizlo u kiselu jabuku. Naš narod katolički, a nadamo se i pravoslavni, neće dozvoliti da se vjerski odgoj prepusti ljudima, koji ni- jesu spremni, niti pružaju dovoljno garantije za pravi- lan vjerski odgoj naše mladeži. Naš će narod, poput čehoslovačkog, znati do potrebe da i bojkotaje školu, iz koje bude odstranjen svećenik ili vjeronauk. Jer naš narod veoma dobro zna da uzgajati mladi na- raštaj i ne obazirati se na religiju znači liječiti čo- ujeka i ne poznavati njegove bolesti. S. Zaninović, abs. jur. Pisma iz naroda. STARIGRAD. Skupština kotarskog učiteljskog udruženja. Otrag vremena držana je skupština učiteljske sekcije na Jelsi. Na njoj bi zaključeno, uz mali broj prisutuih, da svećenik ne ima predavati vjeronauk. Na 1. Augusta držala se skupština cijelog kotara Hvar- skog u Staromgradu. Gosp. Klenjak, upr. gragjanske škole na Hvaru, iznio je pred skupštinu, izvan dnevnog reda, opet to pitanje. Htio je valjda dati direktivu svo- jim sumišljenicima kako će se vladati na skupštini svih učitelja u Dubrovniku. Gosp. Klenjak ne samo da je protivan, e učitelj predava vjeronauk, već da se vjeronauk uopće eliminira iz škole. Za razlog navodi da vieronauk ne iziskiva pedagogija i da ga Grci i Rimljani ne učahu (!), a da_se takav počeo učiti u sred- njem vijeku. Reče i ostade živ | Kroz govor je izjavio svečano : ,Ja ne pripadam nikakvoj religiji, ja nemam nikakvih religijskih čuvstava“. Na to će g. učitelj Škarpa: ,Kad tako govorite, vi ste nedostojni učitelj i uzgojitelj i sramim se, da spadate megju učitelje, kad takova šta nijesam nigda čuo od jednog učitelja“. Ovo je izazvalo veliku galamu te se sedmorica uda- ljiše a sedamnaestorica jednoglasno izjaviše : »Vjero- nauk van škole“. Nije mi ovdje moguće pozabaviti se glupostima g. Klenjaka, već ću samo žapitati: Ko jd uoblastio g. Klenjaka i njegov& sudiiišijačtike, da oni tiješavaju tako žamašii pitanje, koje uopće ne spadil na njih, već nd roditelje? Kad hoće da riješavaju ovo pitanje po svojim bazvjefskim načelitiia, nek ostaviji naše škole, koje diže i uzdržava naš vjerni kršćans katolički narod, a za svoju vlastitu djecii fiek osnivajij bezvjerske škole! — A što onda, ako budu morali drukčije, a proti svom uvjerenju, raditi po naredili s višeg mjesta i kompetentnijih vlasti ? Odgovorit ćemi na ovo što je izjavio privatno jedan Klenjakov sumilii ljenik: ,Onda ćemo obući koticu i služiti kateht misu“. Takovih karaktera i vrtikapa, gospodo, ne trebi naš narod! — Što je još žalosnije ovoj skupštini pri sustvovahu i daše svoje glasove nekolicina, koji svdj nauk i naobrazbu duguju uprav svećenicima. Time s pokazaše najcrnijim nezahvalnicima i pogrdiše uspi menu svojih dobročinitelja. Crna nezalivalnosti, iml ti je stamota! — Napokon pitamo, kako nadležni vlasti trpe i dozvoljavaju, da se ovakove skupštini drže i ovakovi zaključci na učiteljskim skupština stvaraju ?.... Posmatrač, | Iz općine ZATONA. Zakonom 25. 10. 189 (L. D. Z. br. 220) uvedeno je plaćanje lične dohodi rine, od koje bijahu oprošteni, sva ona lica čigoj prihod neptolazi visinu od Kr. 1200— po ondašnj valuti Sterlina 50— tako da mi težaci — ne imaj već samo posjede — ne bijasmo oporezovani, sto što naši realni prihodi ne prolazahu gornju visinu 1 Kr. 1200. :I to je tako išlo sve dok se ratom ti obustavilo. — Zadnjih godina, osobito tekuće, ud Kot. Por. Vlast pozivlje više nas težaka, da prikažeti svoje fisije dohodaka za god. 1923. prilažeć odnosi arke za popunjanje istih ili da se to usmeno u na zapisnik u njenom uredu, prijetnjom globe Din. 500 za ogluhu. I to sada, biljegom Din. Poznato je, da naši dohodci — razmjerno zlatne jednosti — smanjeni su, dočim potrošak uzdržavan — osobito gledom cijena odijela, čega težak dot troši — povećano je. Ipak svota za oprost dotiči poreza Kr. 1200 — St, 50 — bačena je ua St. 15.1 iznos od St. 15 — Din. 5000 — kolikim se s oprašta poreza, pokazuje nepravdu, za koju nemi dostojnog izraza da je nazovemo pravim imeno Jer dohodak od Din. 5000 uračunav ovdje rentabiln uanazen273 asinvue »Pravog :FR ime »Franck« Nedvojbena obilježja ANCKOVOG: dodatka kavi« i to: i »mlinac« naročito se ističu na novoj, smedje-plavo-bijeloj »Pravi :FRANCK: s mlincem« nenadkril aromi, teku i izdašnosti. — etiketi, za kutije. jiv je u otimahu sve šte im je do ruka dolazilo, držeći spremište pokra- denih stvari u Gružu i u Lapadu, pod samim okom Kaboge, i u kući hromog Marlaća, a da se Kaboga nije pobrinuo da zapriječi i pronagje ta skrovišta zločinačka. Stanovnici Predgragja moljahu i zaklinjahu Kabogu, neka bi oni sami pošli i prenijeli svoje stvari u Gruž, ali to nijesu nigda mogli postignuti. Mržnja i kletve nesretnika iskaljivanu se na Kabogu, kome ostajahu još privrženi samo oružani ljudi, kojih grabežljivost neki su štitili, drugi otvoreno trpjeli. Priskoči megjutim, nakon okršaja od 9. decembra, kapetan Lowen iz Cavtata, te podupre naše u Gružu su pedeset ljudi od engleške vojske i su dvije lagje topnjače pod njegovom komandom. Nastavljaše se tako za cijeli mjesec deeembar najsteg- nutija blokada grada Dubrovnika i njegovih tvrgjava, te s po- uzdanjem u posljednji engleški proglas kretahu naši trgovački brodovi s pošiljkama gosp. Guvernera Kaboge pod zastavom dubrov. Republike. Stigavši na Senjsku Rijeku, ti brodovi biše primljeni, ali im austrijska vlada ne dopusti, da krenu s Rijeke pod istom zastavom, te ih prisili da izvjese zastavu austrijsku. Markiz Frano Bona bješe već otišao (iz Trsta) u Dubrovnik, a da nije nigda saznao što se amo bješe dogodilo. N. B. Čovjeku se ne da vjerovati da knez Kaboga nije nigda htio da saopći niti na bilo koji način obavijesti markiza Frana Bonu o onome što se bješe dogodilo u Dubrovniku. Samo Kaboga može protumačiti uzrok toga muka, ali je stalno da kad bi se gosp. Bona još bio nalazio u Trstu kod 'admirala onda kad stigoše oni brodovi s dubrovačkom zastavom, on bi bio o stvari upitan. All što bi igda bio odgovorio? Držan bi bio varalicom. Kaboga nije mogao neznati, da ga izlagaše jednom tako ponizujućem slučaju. I eto najzad, dne 3. januara 1814., stigne u Gruž General- Major Milutinović, austrijanac, su dva bataljona hrvatske vojske. On se pridruži malobrojnim Englezima i našim ustašama da nastavi opsijedanje Dubrovnika. Opsjedatelji činjahu sve ope- racije naizmjence i u najljepšem skladu. U našem Glavnom Kvartiru vijaše se zastava dubrov. Republike po sredini izmegju zastave Austrije i Velike Britanije. Buduć da i Englezima i Austrijancima nedostajaše hrane i novaca, vas naš narod dopri- nese, da ih opskrbi onim što im je potrebovalo, smatrajući ih vazda kao pomoćnike naših rodoljubnih pothvata, General Milutinović odobri naš ustanak, pusti vijati našu zastavu, pri- zna Guvernerom Države dubrovačke kneza Kabogu, uz nepres- tane zamjenite službene pohode ; izrazi se u prvim časovima, da je on poslan od svoga Ćesara, da istjera Francuze iz Du- brovnika, ali da on; kao što nema naloga, da ukine našu Republiku, tako nema ni da je uspostavi. Ali kapetan Lowen niije mogao dalje podnositi nadvlast, koju je Kaboga htio k6 navlaš da pram njemu iskazuje u svi- jem stvarima, što se ticahu opsade. Dolaskom pak austrijskog generala ne mogaše više trpjeti, da se vidi posve zanemaren, tim što se Kaboga bješe sasvirii bacio u naručaj Milutinovićev. I doista megju ovotii dvojicom bijahiu neprestani dogovori, dok Kaboga puštaše proći po cijele dane a da tie pohodi kapetana Lowena, koji se fialažaše bolestan u istom kvartiru. Ozlojegjen Lowen s takog ponašatija uzme kao izgovor svoju bolest i otiđe na Vis, ostavivši poručnika Macdonalda s oro malo vojnika, što bijahu pod fijegovom zapovijedi. Tako se Kaboga nagje slobodani svake podložnosti i obzira prema onome, kojega je morao sitištrati svojim starješinom; ali s Lowenom izgubiše Dubrovčani čovjeka, koji do onda bješe svojski radio samo na njihovu korist. jesti generala Milutino da se mora predati, htieli voj Megjutim kapetan Hoste obavi da je grad Kotor doveden dotle, Crnogorci, koji bjehu učestvovali u onoj opsadi, ga zapreme. Na to krene Milutinović sa svom svojom u Boku-Kotorsku. Ostade sam Kaboga kao zapovjednik pri opsadi Dill nika, ali ne više kao dubrovčanin, ne više za uspostavi brovačke Republike. On je od tada izdavao sve zapo! po uoblaštenju austrijskog generala. Reče on doista, da Milutinović naložio da ne čini drukčije, ali se nigda nijed dao, zašto se nije nigda ni u čem opr'o, i za koji se jeti podvrgao dotičnim generalovim naredbama, dok je još uzdržao naslov ,Guvernera dubrovačke Republike“, i dok! tinović sa svojim ljudima bješe prepustio samim dubrovči opsijedanje Dubrovnika. : Austrijska vojska stigne pod bedeme Ercegnovi dika crnogorski dade zatvoriti gradu vrata, izjavljujući f kao ruski general, u ime ruskog cara, bješe zapreti krajinu Boke-Kotorske, pa stoga da ne kreće dalje, sl da stupi u borbu s njegovom vojskom. Nato se Miltl obrati s ipitom na kapetana Hoste, i otkrije izdaju, otki dok ga oftiaj pozivaše da zaposjedne Kotor, bješe se Ve dao s francuskom posadom. Hoste miu dakle odgovori, ukrcati topove, i pošto preda onaj grad i tvrgjave vl komisiji imenovanoj od dviju saveznih provincija Crni Kotora, da će doći do opsijeda Dubrovnik. Povrati se dakle Milutinović k opsijedanju Dubri ali mi mogosmo dobro opaziti, da je njega, jer jel poučen o učinku ustanaka, bacao u sumnju ustanak dubii (Nastavit će