Poštarina plaćena u gotovu, Br. 42. PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU. Uredništvo i Uprava kod Dubr. Hrv. Tiskare. Politika skore budućnosti. | Dr. I, M. — Ulaskom predstavnika HRSS u vladu lupa naš politički život u novu fazu. I ako se ne može reći, da se nalazimo u fazi normalnih političkih prilika, svakako im se približujemo. Pojava Radićeve stranke nije jedna obična stra- tačka pojava. Radić danas prestavlja skoro čitav hr- atski narod. Svakako nije normalna pojava, da se či- iilv jedan narod, i to narod kulturnih pretenzija, nagje jednoi političkoj stranci. Abnormalne su prilike iza- ale i ovu abnormalnu pojavu. Pustit ćemo na stranu pitanje, da li je za narodni uzvoj od koristi ova pojava. Mi, koji pristajemo uz holitiku Hrv. Pučke Stranke, smatramo da nije. Uvijek o naglašavali potrebu reakcije sa strane Hrvata na lelikosrpski centralizam. I za to ako Radićeva stranka ači jedan hrvatski pokret, znači isto to i Hrv. P. S. le treba to posebno dokazivati, Općenito je poznato, la je posebice u Dalmaciji prvih godina iza ujedinje- ja jedino Hrv. Puč. Stranka raprezentirala hrvatsku ieju. I u Dubrovniku su dobro poznati napadaji na "Jhedstavnike Hrv. Pučke Stranke, te najomraženije separatiste“. Pučka se je stranka nalazila u borbi | jedne strane s radikalima, demokratima i zemljorad- icima, kao predstavnicima velikosrpskog centralizma, is druge strane s komunistima, kao nosiocima ,in- trnacijonale«, Tu je borbu Hr. P. Stranka u Dalma- lji vodila i s uspjehom te kod prvih izbora dobila lativnu većinu glasova u Dalmaciji. | Kod drugih izbora i to g. 1922. Pučka Stranka je Ičitavoj Dalmaciji dobila tek nešto preko 7 hiljada lasova, za polovinu manje nego li kod prvih izbora. lazlog je poznat. Velika se je većina dalmatinskih rvata opredijelila za Radićevu stranku. Bez dvojbe ne ato, što je smatrala da će razni Gorete,. Bačinići i hući znati bolje zastupati opće hrvatske, a posebno lilmatinske interese od jednog dr. Dvlibića. Oni, po- tbice intelektualci, koji su prešli u Radićevu stranku lpravdali su svoj korak potrebom, da svi Hrvati budu kupljeni u jednoj stranci, jer će tako biti jači. Mnogi d njih ne samo da nijesu ništa imali protiv kultur- tg i socijalnog programa Pučke Stranke, već su o- pbravali i njezin državopravni aulonomistički program, lipak su glasovali za Radića, radi sloge. Kao da se loga nije mogla postići i na drugi način n. pr. stra- lčkim koaliranjem, kao što su se složile stranke Radića, lorošca i Spahe u federalistički blok. s Ovakovu su slogu predlagali predstavnici Hr. P. S. lidiću, ali on takovu slogu nije htio, već je tražio, da Wii Hrvati glasuju za njegovu stranku. Hrvatska Za- tlnica je pristala na taj njegov zahtjev, a Hrv. P. S. ije mogla. Glavni razlog je bez dvojbe bio načelan. tznato je za HRSS da joj i program i taktiku odre- je sam Radić. Isto tako su poznati Radićevi vjerski zori. O tom je pisao pk. Dr. Mahnić ovako : |. Masaryk je jedan od najodličnijih i najustrajnijih tjovnika proti katoličkoj vjeri. A isti Masaryk nastupa fo najodlučniji bojovnik proti bezvjerstvu i vjerskom liferentizmu, bori se za vjerstvo i ćudoregje. Proti ka- ličkoj vjeri ne nastupa kao bezvjerac već kao krivo- trac, kao fanatični sektant, uprav zato ima u svojoj Bibi još više uspjeha, dakako samo u negativnom ivcu ... Masaryk je dokazivao, daje vjera potrebna MH življenje i umiranje ... da potrebujemo vjeru, a da [katoličanstvo za nas nemoguće; potrebna je nova (ličanska sekta, nova vjera. Hrvatski se Masaryk zove epan Radić, U Masaryka se je Radić iškolovao. Ka- | učitelj, takav učenik“. (Hrv. Str. 1915. br. 5). a Radić nije promijenio svoje kulturno nazira- t dokazao je prošlih dana. Kaošto je nekada skupa i |Svetozarom Pribićevićem vodio pokret naprednjačke adine, tako navješta i sada da će sa liberalim de- kratskim ministrima voditi borbu proti kulturno liservativnim Slovencima i Muslimanima. To je u ivatu« i »Domu« navilestio ovim riječima : »Hrvat- publikanska seljačka stranka poslala je u mi- tvo takve ljude, koji će s naprednim srbijanskim strima dati jedan slobodnjačko-demokratski smjer # ; Pojedini broj 1:50 Din. prama muslimanima i Slovencima, koji su zastupnici konservativnog smjera, ali s kojima će se dabome slagati u politici. Od sada se mora osjećati, da tu nema prečana i Srbijanaca, nego da ima jedan slobodarsko- demokratski pravac, po kojemu se cijela država ima od sad da vlada“, Ovim je riječima Radić ne samo pokazao svoju kulturnu boju, već je najbolje potvrdio, kako su imali pravo oni, koji su naglašavali, da se hrvati-katolici mogu složiti s Radićem u politici, ali ne pristupiti njegovoj stranci te na taj način prihvatiti i mjegove vjersko-kulturne nazore. Mnogi od Radićevih glasača nijesu ni sanjali, da će pomagati njega i liberalne srbijanske ministre u borbi protiv Slovenaca i musli- mana radi njihovih kulturno-vjerskih nazora. Normaliziranje političkih prilika u našoj državi zahtijeva, da se i stranački odnošaji normaliziraju. Organizacija se političkih stranaka mora temeljiti na političkoj, kulturnoj i socijalnoj diferencijaciji. Potrebna je zajednička saradnja svih Hrvata, dok trajno ne osi- guramo ravnopravni položaj u ovoj državi. Ali la za- jednička suradnja ne priječi da se provagja i diferen- siranje prama kuliurnim nazorima. I Radić imade pravo združiti se sa srodnim srbijanskim liberalnim elementima, da državnoj upravi dade liberalni pravac, ali nema pravo to činiti u ime čitavog hrvatskog na- roda, koji se u velikoj većini u kulturnoj borbi mora naći na strani vjere skupa s katoličkim Slovencima. To traže nove političke prilike i to će nam one donijeti. Napadaj g. Radića na hrv. kat, biskupe. G. Stjepan Radić održao je 28/9 u Krašiću na zboru HRSS govor, kojim je na najdrskiji način na- pao hrvat. katoličke biskupe radi njihove skupne poslanice na narod prigodom proslave 1000 godišnjice hrv. kraljevstva. G. Radić napada sve naše biskupe bez iznimke na ovaj način: 14 hrvatskih katoličkih biskupa mapisali su pogansko pismo, ti biskupi ne vjeruju kao ne vjeruju ni gospoda, oni se druže sa židovima i najpokvarenijom gospodom, g. Radiću bili su i rimski pogani boiji od naših biskupa i bliže k istini o jednom Bogu svih ljudi. U okružnici naših biskupa su divljačke, poganske ideje, u njoj je po- ganski sadržaj. Naši su biskupi zaboravili na Isusov nauk ljubavi i mira, mi moramo odbaciti pogansku, biskupsku politiku. Biskupsko je pismo puno sotonske oholosti. Biskupi su bili kod Akšamovića na gozbi, iz koje je moralo izaći pismo puno ne duha Svetoga nego duha vinskoga. Naši su biskupi poganski lovci, koji ipak neće moći svojom vražjom šapom uloviti ni jednu seljačku kršćansku dušu. Velika je sramota i prava strahota, kazao je Radić, kad biskupi napadaju na našu katoličku vjeru. Poganstvo je, kad biskupi plaše narod srdžbom Božjom. Htio je g. Radić biti i teolog, pa davati lekcije biskupima i svećenicima, što smiju, a što ne smiju naučavati. Biskupi ne smiju reći, da je nas Hrvate Bog pomagao i sačuvao, biskupi ne smiju naučavati, da ćemo postati narod Božji budemo li Boga slušali. Odsad ne smiju govoriti, da je Isus kralj naš. Po nauci g. Radića ima svaka duša ravan put k Bogu, i tu ne treba popovskth mešetara, I o molitvi i o ispovjedi i pokajanju govori g. Radić s ten- dencijom, da odvrati narod od crkve i ispovjedaonice. Na čitavom svijetu nije nijedan svećenik i biskup ustao | protiv svetskog klanja, nego da su u ime Boga po- zivali ljude ua klanje. Na najprostiji uprav uličarski način napada apoštolskog. nuncija msgra Pelegrinetti. To je eto sadržaj jednog od ouakovih Radičevih govora, koje će g. predsjednik, dosljedan sebi, opet ispraviti, ne jedan put, već možda više puta. Ali g. predsjednik se vara, ako misli, da se ovakvi govori dadu ispravljati. Jer ovo nije ništa novo od g. Radića, ovo on naučava od svoje mladosti i u govorima i no- vinama i ,znanstveno“ i pučki. Pa makar se g. Radić trudio da ne priznaje kontrole nad sobom, ona ipak postoji. Postoji i megju kat. inteligencijom i pukom, pače postoji i u njegovoj stranci. Već sada mnogi nje- govi pristaše, a kasnije će i većina njih reći: ,Pred- urednik A, Flie. Tisak Dubrovačke Hrvatske Tiskare. — Rukopisi se ne vraćaju. — _ DUBROVNIK di oktobra 1924. _ God. VI. Cijena je je sisu 5. Din. mjesečno ; za ozemsno 110 Do Doo o svakog Uiorniks: ona ahvale i priopćena po Bono GO — E — Vlasništvo Odbora ,Narodne Svijesti“, — sjedniče stani! Političke i socijalne ideologije dadu se kovati, ali vjera ne I“ Jer okrstiti političara ,magarcem“, pa se isprav- ljati i dokazivati da si mu htio time učiniti kompli- menat, dade se, jer to ljude može zabaviti, ali napasti kat. crkvu i postaviti se za sudiju episkopatu kat. crkve, nazvat ga najpogrdnijim imenima i sasut na njega pregišt ogavnih laži, pa ih opozvati, to se ne da. Narod ne može da opravda ni Radićeve političke sko- kove iz ,samostalne mirotvorne čovječanske republike“ u monarhiju s vidovdanskim ustavom, na koji će za koji dan priseći njegovi ministri — a kamo li ovakove kulturnobojne ispade protiv najvećeg amaneta hrv. naroda — katoličke vjere. Radić napada kat, crkvu da nije ustala proti klanju. To može reći samo ili neznalica ili podli lažac. Jer cio svijet zna da je ustajao protiv rata poglavica kat. crkve, baš u ono doba, kada je g. predsjednik Radić, kako mu protivnici više puta predbaciše, pjevao himne Habsburgu. Radić napada biskupe, da su izdali Hrvat- sku cemtralistima, a centralisti ih napadaju da su za- veli narod u separatizam. Kat. biskupi moraju uvijek imati krivo kod svih antikatclika ! Zar misli g. Radić da hrv. narod ne čita i ne prati razvoj dogogjaja kod nas ? Naš narod nije zabo- ravio, da su kat, radenici i institucije, kat. svećenici i laici bili napadani radi svoga hrvatstva ne samo po novinama, već i toljagama od toljagaša. Hrv. narod nije zaboravio, da je u Splitu bila polupamna separatistička tiskara ,klerikalnog“ »Jadrana«, a njen urednik više puta insultiran; nije zaboravio ni napadaj na separatističku ,klerikalnu“ srednjoškolsku i akademsku omladinu u Splitu i Sinju; nije zaboravio ni napadaja na separatiste urednike Matulića i Jakov- levića i političare Dr. Šimraka, Barića i Dr. Dalibića, kojima g. Radić sprema vješala. Popovci“ su uvijek krivi, što su živi, a sada su najviše krivi za to što g. presjednik mora da ispravlja svoju ,mirotvornu i čovječansku republiku“ i priuzme taktiku Hrv. Pučke Stranke, ie pogje u parlamenat ako hoće da ruši P. P. centralizam, obrani hrvatstvo i omo- gući mu razvitak, , Popovci“ su krivi, što su već na početku to istakli. Krivi su dakle, jer su pronicavi. G. Radić Hrvat ne pozna više Sloveniju, već Kranjsku sa nekul- turnim popovima. Nu srećom rad slov. popa je djelo, a ne zbirka govora... Slovenski pop ne stvara ,kul- iurnu“ Sloveniju korigiranjem tirada, već stvara ,ne- kulturnu Kranjsku“ : prosvjetnim i gospodarskim orga- nizacijama. Ako to g. predsjednik ne zna, nek se pro- šeće preko Satle. G. Radić je ponovno i ovim govorom poka- zao da je ostao Radić svoje mladosti, kada se je sa sadašnjim leaderom Hrv. Zajednice oduševljavao u Pragu za Masaryka. Vrativši se pak iz tugjine preduzeo je u zajednici sa Pribićevićem i Lorkovićem, da uništi katolicizam u hrvatskom narodu. Stoga se sada i nalazi u društvu sa Lorkovićevim »Hrvatom« i Pribićevićevom toljagaškom »Riječi«, koji svi skupa kao po dogovoru jednakom žestinom napadaju hrv. kat. biskupe, Pri- jatno g. Radiću ! : G. Stjepan Radić je ušao u narod i uspio samo zato, jer je na svoj barjak napisao: ,Vjera u Boga“ i jer je pozdravljao narod sa: ,Hvaljen Isus“; Ali ako g. Radić misli, da će ostati u tome narodu, ako mu bude pokušao da blati onu Crkvu, koja ga je naučila vjeru u Boga, onda se vara. U hrv. narodu se vjera neda krojiti niti učiniti dijelom drž. administracije i eksekutive Waldeck Rus- seau-a, jer je hrv. narod duboko uvjeren, da je vjeru, koju vjeruje donio Isukrsti povjerio je na čuvanje kat. Crkvi. Katolicima pak, nadasve onim u Radićevoj stranci, poričujemo : Na oprez! + poznato i poradi svog izvrsnog djelovanja Regmati vrlo cijenjeno sredstvo proti trganju u ko- stima i mišicama te reumatizmu, što ga proizvodi Gradska ljekarna u Zagrebu, dobiva se uz originalnu cijenu u ljekarni u Gružu. s