Br. 45. | Cijena je istu 5 Gol. eo za ezćneto 10 Din. PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU. Uredništvo i Uprava kod Dubr. Hrv. Tiskare. U sjaju svetosti. Idealan je bio njihov život ; mi im se divimo i u | udivljenju posvetismo dan njihovoj zajedničkoj uspo- | meni — Blagdan Svih Svetih. A u čemu sastojaše taj njihov idealizam ?... |U radu i trpljenju ! Radili su oni. Povijest 19 vijekova priča 0 tom, svjedoci su narodi podignuti iz barbarstva na uljudbu Evangjelja. Morolni preporod svijeta, razmahaj kr- šćanske kulture i umne i materijalne njihovo su djelo. |Svojim rukama osušiše močvare i obratiše ih u plodne poljane ; u vlastitom znoju podigoše crkve i samo- \stane, da budu zatočja znanosti i umjetnosti, a uto- čišta svakoj ljudskoj bijedi. A i trpili su oni. Nosili su križ, što ga sami lizabraše ; podnašali su mirno trpljenje, što im ga zloba ljudska nametne. o A čemu sve t0?.. Da osiguraju sebi sretni (vječni život! — Bolje nego svi ,filozofi“ shvatili su \surhu zemaljskog života i prema tome udesili su svoj čivot. Svojim srcem mjerili su sve zemaljsko i sve ltagjoše maleno i nevrijedno, pak svoje težnje upra- više ravno k Početniku svijeta i prispješe do svog cilja. | Pravom se divimo tim pravim Velikanima ljud- \skim, koje nam postavlja Providnost za uzore nas- ljedovanja i čašćenja. Divimo se i Majci Crkvi, koja je na svojem krilu odnjihala i mlijekom svoje božanske nauke od- \gojila tolike i takve sinove i kćeri! Kako su zvijezde najljepši ures nebu, tako su sveci katol, crkvi. I ni- ljedna druga vjera ne može da se diči i ponosi toli- lkim brojem svetaca svojih, od kojih se mnogi odvajaju \svojom individualnošću kao ponajveći dobrotvori društva. | dandanas Crkva ima svojih svetaca i (s- |povjednika i mučenika. i Ovi nas potiču da često svoje oči podignemo lpuć neba, put prave svoje domovine, da i mi dopremo u luku blaženstva. Na uzvišenije smo pozvani, za više smo stvari rogjeni — ,ad mdjora nati“, zato ursum corda“ — gore srca! Progledajte ! i Devet stotina godina bio je . hrvatski na- tod kao zapušteno siroče bogatih. roditelja u velikoj obitelji moćnih evropskih; naroda. U obitelji kulturno bogatoj i fizički jakoj, živio je hrvatski narod devet N Sabolić: Paljetkovanje s puta. — Do Zagreba i Ljubljane — Tu ispod tornja svetoga Marka, — Talijani ga gradiše 50 godina, odmaraše se iza vojne proti tatar- skim horđdama Bela Kralj svojim velmožama, pišući zlatnu bulu hrvatskih povlastica, tu je Karlo Roberto [gledao sjaj svojih zaštitnika — bana Pavla Šubića i | knezova Frankopana i Babonića, tu se kovahu spletke \li osnove u ratu izmedju Venecije i Cambrayske lige. | Pod kulom na Gričkim starim vratima padam ni- tice pred Tešetkom, što čuva sjaj vječnih žižaka, zlato olitava i zavjeta: Mariju banske zastave, Patronam Croatiae, nebesku Ružu ,Notre Dame de Zagreb“, nad U (ojom lebde uzdasi nemoćnika, sirota, prosjaka, ostav- enih i zapuštenih .... divna diiga naših suza i bolova. . |. Prolazim na istočnoj strani Markovog trga mimo lupanijske zgrade i sabornice hrvatske Trojednice, koja e gledala hrvatsku slavu i hrvatsku sramotu, slušajući lupiterski glas Ante Starčevića: još nas ima, nas Her- lata 1... Sada spava i čeka... i Na protivnoj strani banski dvori, ispod ptičjih lila Markova krova u zlatu hrvatskog grba. Na tor- ([tiu sat prede podnevne časove a k meni dopire nježni \Hvaljen Isus“ ispod krotkih očiju mlade prodavačice | [iiijeća, koja se vraća kući. || Još slušam izgubljeni, pritajeni plač Matije Gubca, bii je tu na porušenom kamenom prijestolju ispaštao Poštarina plaćena u gotovu. m jesečno. DUBROVNIK 28. oktobra 1924. Izlazi svakog Utornika. Pojedini broj 1:50 Din. stotina godina; bez vojne moći, bez svoje krune, bez prijatelja — bez svih onih prerogativa, koje stvarahu one jake jedinice, što se kroz historiju zvahu carevi- nama i kraljevinama. Siroče je bio, koje je od otaca baštinilo samo dvoje; dvoje što ga je održalo i spa- silo: ljubav prema grudi svojoj i imenu svome i ponos. Ponos siromašnih koji stvara silne. Ljubav i ponos stvorili su narodu našem jake prsi i čeličnu dušu. Jakost hrvatska odbila je nasrtlji- vost kulturnih Nijemaca i Talijana. Narod od četiri do pet milijuna, bez svoje krune i vojske; bez svojih akademija i universa, jedino jakošću svoga duha, uni- štio je naprezanja kulturnih milijuna, koji su ga kao obruč stiskali. I hrvatski narod moli danas kao i nje- govi praoci pred devet vijekova, ne: ,Vater unser“, »Padre nostro“, već: ,Oče naš“ ! To je siroče snagom duha svoga sačuvalo i usa- vršilo svoj jezik, stvorilo svoju kulturu dalo hrvatstvu i slavjanstvu i kulturnom svijetu na svim poljima zna- nosti i umijeća djece svoje. To je siroče i danas na grudi otaca, koju naziva onako, kako su ju i oni zvali: Hrvatska. To je siroče stvorilo akademije i universu, organizacije i udruženja, ne samo za se, veći za braću svoju. I na njegovoj jakosti, jačali 'su i drugi, iz vrela njegovog ponosa crpli su i susjedi, a to mu se je vra- ćalo i vraća još i danas nezahvalnošću. Brigom sirote, koja se ne može na nikoga oslo- niti, čuvao je i branio svaki pedalj zemlje svoje, ne oružjem, već snagom duha svoga. I postao je silan. Kao gorostas-orač čistio je njivu svoju od tugje pljeve i stvorio ono, što danas imamo i što su dugo pored nas uživala i braća naša. Ljudevit Gaj, Strosmayer, Starčević, Kvaternik, Pavlinović,..Dobrila i.mnogi drugi kidali su drače, a za njima je oralo na svim njivama tisuće priznatih i nepriznatih sinova genija hrvatskoga. Otvorimo li historiju, opet ističemo, naći ćemo na grudi praotaca još i danas: hrvatski narod. Iz oluje svjetskog rata izašao je i hrvatski narod kao cjelina, iz onoga kruga, u kome je do tad bio. Izašao je kao bojem utvrgjena, znojem i krvlju šaču- vana kulturna i macijonalna jedinica. I pristupio je braći da s njima stvori slobodnu, pravnu zajednicu za skupno uzdržavanje i usavršenje, da sintezom megju- sobnih dobara stvore jednotu, koja će svježinom svojom i moralno-socijalnim principima djedova, pomoći ne samo sebi, već i izgradnji uljugjene zajednice "čovje- čanstva. Pa kako mu je u toj zajednici ? Bagateliziraju se sve njegove tekovine govoreći: to je tugjinsko, ropsko. naše krivice i trpio za naše spasenje kao i one nevine žrtve, koje padoše za domovinu na tom mjestu za vlade bana Halera... Evo me u svečanoj dvorani nove Vladine Palače, . sagragjene za vlade predstavnika za bogoštovje i na- stavu Isa Kršnjavia. Tu mi se bliješti u sjajnoj apoteozi nova hrvat- ska umjetnost, umjetnost Mašića, Medovića, Čikoša, Ivekovića, Frangeša i Tišova. Iza epohalnih historičnih slika ,Zaruke kralja Zvonimira“, ,Dolaska Hrvata“, .Sabora kralja Tomislava“, iz krunidbe kralja Vladi- slava progovara mi neumrli Celestin Medović kao kralj kompozicije, dekoracije i kolorita. Malokad je slavila istina iz života sa vještinom kista tako svečanu har- moniju kao ovdje. ,Ecce artifex“: — trebalo bi sa tribine zavikati mladima, koji srtaju u maglu umjet- ničkih konfuzija, slaboće i nemoći sakrivene plaštevima bizarnih novotarija. Crtež i raskoš boja uvagjaju nas u sancta sanctorum“ prave umjetnosti, gdje pada pred božicom ljepote zadnji' divljak iz pustare... Pla- stika kolorističnih ploha osvaja .. Bi li ste vjerovali, da sam sjedio na divanu kao ukopan, kao opojen ha- šišem nepoznate sile, i da sam nekoliko vremena bio u okolici tvrdoga Klisa u dalmatinskom primorju, kad su došli onako začugjeni naši hrvatski djedovi, da sam se divio raskošnoj pratnji Kralja Tomislava u splitskoj katedrali svetoga Duje, da sam se veselio zarukama Njegova Veličanstva kralja Zvonimira i da sam gledao nujan sa hrvatskim velmožama svečano krunisanje Oglasi, ama i priopćena po posebnom Genina urednik A. Fie. Tisak Dubrovačke Hrvatske Tiskare, — RORODII se ne vraćaju. — God. VI. _Narodna Svijest — Odgovorni — Vlasništvo Odbora ,,Narodne Svijesti“. — Državnim uregjenjem, diplomacijom, prosvjetnom i go- spodarskom politikom hoće se za Hrvata, koji je od sirote postao gorostas, dignuti vijenac duševnog jupaka. limenu našem u kome su, sve borbe i patnje, suze i posmjesi, nedaće i uspjesi, krati se pravo na opstanak. Zašto? Riječju : za jedinstvo i jugoslavenstvo, dijelom za ve- liko srpstvo. Hrvatska je zastava antidržavna, srpska državotvorna. Hrvatska udruženja moraju prestati, a srpska se osnivaju i poipomažu. Brižljivo se pazi da u školu ne ugje hrvatstvo (i hrvatska se historija uči po Stanojeviću). Plijene se izdanja koja govore o hr- vatskom narodu, a državnom potporom izdavaju se »Velike Srbije“ itd. Što govori diplomacija, što govori državno. ure- gjenje ? Hrvatski narod zna što sve to govori, jer pro- življuje i osjeća. On zna da sve to govori: ,Ja sam tvoj gospodar!“ — Gospodstvo je nesnošljivo, pa ma- kar i bratsko bilo. I po cijeloj zemlji hrvatskoj skupljaju se falange, a u njima je stara jakost i stari ponos. Hrvatstvo je danas jače nego za Starčevića. Stoje falange spremne, još bratski raspoložene. Još i danas izjavljuju: ,Hoćemo zajedničku, ravno- pravnu državu. Ne ćemo sile ni gospodstva. Bratstvo u jednakosti naše je geslo“. Poslušajte i uvažite to svi vi odgovorni i neod- govorni bijeli, žuti, crni i zeleni. Progledajte i spasit će te nas i vas i bit će mo sila i mi i vi. Ravnopravnost ćirilice i iziinice. U našoj je državi ustavoin priznata ravnoprav- nost latinice i ćirilice. Kako se ta ravnopravnost u praksi provagja može se svak lako uvjeriti, kad uzme u ruke razne službene publikacije, koje nam dolaze iz Beograda. U svim tim publikacijama nigdje ni traga latinici. Sve samo čirilska pismena. Jedino »Službene novine« svaki drugi broj izmijene natpis, ali ostali tekst novine skoro je isključivo tiskan ćiri- licom. Da i ne govorimo o službenim aktima raznih Ministarstva. Možda jedan od hiljade da je pisan lati- nicom i to slučajno, jer još imaju u Beogradu per dobrih pisaćih strojeva latinicom sve dok i te ne iz- mijene sa ćirilskim i onda će i tome biti kraj, Ovakovo poštivanje ravnopravnosti provodio je prošli režim, ali se ipak i_8 novom vladom u tom po- gledu nije ništa izmijenilo i ako smo se tome oprav- dano nadali. Mi nijesmo protiv ćirilice, u koliko se njome, kao narodnim pismom, služi jedan dio naroda; ali kralja Vladislava, koji proda Dalmaciju Mlečanima za Judine pare... Kada iza Molitve Tišovljeve pregješ preko nje- gove Muzike na slike Ivekovića i na vesele hrvatske ideje genijalnog Mašića, te na Vjeru i Filozofiju Fran- gešovu, onda reci mi, koji se kralj može ponositi sa ovakom raskošnom dvoranom, koja ti pokazuje bo- gato cvijeće visoke umjetnosti, ono Najviše što može da dade jedan maleni ali visoko kulturni narod ? Koji je ono feljtonista »Novoga Doba« rekao da Medović nije bio pravi umjetnik, dok njemu neki pa- tuljci u umjetnosti, prava medonoščad, davaju preobilno gradivo, da šeprtlja o veličini malahnih i nezrelih... Kad spomenem Bukovčevu sliku u posebnoj dvo- rani: Prikazanje Dubravke pred Duždevim dvorom u Dubrovniku, onda sam uz Račkijevu sliku ,Paolo e Francesca u Paklu“ spomenuo biser hrvatske umjet- nosti... : Na Tri sata boravim u ateljeru Isa Kršnjavia: tri sata rekapitulacije hrvatske kulturne povijesti : tri sata uživanja pred onim, koji je bio duša svih napora za podignuće umjetnosti: tri sata pred živim kipom do- bročinitelja hrvatskih umjetnika. Čuo sam legendu, koja mi je ispunila dušu ponosom i veseljem, kao priča, što je drobi začugjenoj djeci časna figura staroga djeda, koji je sve to vidio, učinio i doživio... U ateljeru mala izložba domaćine, koji je tu dao svoju umjetnost prijateljima na gledanje i uživanje, kao učitelj knjigu ,ad usum delphini“... Jedna nje-