Poštarina plaćena u gotovu. "Narod DUBROVNIK 1. aprila 1924. na Svijest God. VI. ha je listu 5. Din. mjesečno i za inozemstvo 10 Din. mjesečno. Izlazi svakog Utornika. Oglasi, zahvale i priopćena po ošebnom Gijenika. — Odgovorni i PLATIVO | UTUŽIVO U DUBROVNIKU. SEE : : urednik A. FI&. — Vlasništvo Odbora ,Narodne Svijesti“. — i Uredništvo i Uprava kod Dubr. Hrv. Tiskare. I ojedini broj 1:50 Din. Tisak Dubrovačke Hrvatske Tiskare. — Rukopisi se ne vraćaju. — SVIJETLOM I PREPOŠTOVANOM PRAGOSPODINU VLAHU BARBIĆU ovnom biskupu Sure, određenom pomoćniku presvijetlog epoštov. Dra JOSIPA MARČELIĆA dubrovačkog biskupa o posvećenju : SONJE T Pri porodu majka se molila : Za života nek te svaka sreća prati“. Majčina je molba uslišana bila, Visoku ti počast Višnji ne uskrati. | Spravna ja te vidim, mudra, hrabra, čila, i Mitru nosiš, križ se na prsima zlati; Biskupove časti resi tebe svila, Ti se žuri, Bog će uspjeh dati. Vidiš, opačina sve se više širi: Ti biskupskom moći goni je bez straha, Ustaj, nastoj, nukaj, blagoslovi, miri ! Blago tebi, Vlaho, blago majci tvojoj, Imenjače Parca, našeg svetog Vlaha Dugo, sretno živi u toj časti novoj ! A. Liepopili. »Stanak sv. Vlaha“ ritativno društvo sv. Vinka Paulskog u Dubrovniku) | Onomadne smo javili, da se je ovo domaće kari- ivno društvo iznova uredilo, te započelo življe dje- 'ati. Da šire općinstvo uzmogne bolje shvatili i osuditi znamenitost ove ustanove, smatramo shod- m izložiti ovdje u kratko njegov postanak i razvitak. Stanak je sv. Vlaha domaće ime za karitativno štvo sv. Vinka Paulskog, koje je u mn gobrojnim družnicama rašireno po svim katoličkim zemljama. o društvo osnovaše g. 1833. slašaoci pariških viso- h škola, koji se potaknuti željom da bez obzira na zna politička mnijenja izvedu kakvo djelo što koris- e čovječanstvu složiše u odluci da osnuju društvo, emu će bili zadeća da materijalnim i moralnim sstvima priskoče u pomoć potištenomu dijelu roda idskoga. U tu svrhu stadoše najprije megju sobom izatim u općinstvu sakupljati milodare, kojima su mageli sirotinju. A kao zaštitnika svojega udruženja ješe svojega slavnog sunarodnjaka, organizatora kr- anske njege bolesnika i nevoljnika, sv. Vinka Paul- og, u čijem duhu bijahu naumili raditi. Ovo se dru- to brzo raširi po cijeloj Franceskoj, jer se plemeniti ladići, svršivši nauke, razigjoše po cijeloj domovini stadoše svuda osnivati takova humanitarna društva. \snije se u Francesku ugledaše i druge zemlje, te i svim. katoličkim zemljama niknuše karitativna udru- ja sv. Vinka Paulskog i polučiše odmah _ velike pjehe. Društvo nagje odziva i u našim krajevima, Dvi naši gradovi imaju odavna svoje društvo , Vinka. I u našem Dubrovniku ustrojeno je g. 1895. icijativom i pod zaštitom presvij. biskupa D.ra Mar- lića slično društvo te, po prijedlogu blagopok. D.ra sta Vojnovića, na čast našemu slavnomu parcu okr- no njegovim svetim imenom. Ovo društvo nagje Imah nekoliko plemenitih dobrotvora, koji ga opskr- še priličnim novčanim srestvima. Najveći dobrotvor jegov bio je prvi njegov predsjednik blagopok. notar gen pl. Stauber, koji mu pokloni temeljnu glavnicu | K 44.000 u obveznicama državnog duga, a na mrti ostavi kuću, gdje je sada gradska ženska pučka tola. Pomoću ovih srestava društvo je moglo da li- ipo vrši, i ako ne u obilnoj mjeri, svoju blagotvornu lisiju, te da ublaži mnogu nevolju. Ali s rata i ratnih Do osobito s propasti državnog duga, društvo lgubi gotovo sva svoja novčana srestva, te je moralo sti svoje djelovanje na najmanju mjeru. Da se ovo Moj popravi, te da ova plemenita i blagotvorna usta- ova ne propadne dosadašnji društveni članovi opet o inicijativi presvijetlog dijecezanskog biskupa odluče oduzeti novu akciju. U tu svrhu sastavljen je nov ravilnik, proširena je društvena uprava i zavedena je a akcija za sakupljanje novih članova i prinosa i o se sada uprava obraća na sve dobre duše vrućom molbom, da svak po svojoj snazi podupre ovu našu domaću ustanovu, e da se ova uzmogne što prije opc- ravili i nastaviti u što obilnijoj mjeri svoj blagotvorni rad, Ima, istina, u našem građu i drugih karitativnih ustanova, koje zaslužuju i trebaju najizdašniju potporu gragjanstva, ali sve imaju osobitu svrhu i stanovit djelokrug, dok je svrha našeg udruženja općenitija, naime pomaganje u najvećim nevoljama, naročito u nenadnim potrebama i ondje, gdje druge ustanove ne mogu da priskoče, te ne bi smjelo biti gragjanina ni gragjanke izmegju onih, koji se slažu sa svrhom ovoga društva, a da mu ne bude članom. A to malo komu neće biti moguće, jer je najmanji mjesečni prinos za redovite članove jedan cigli dinar, tako da može svak malom žitvom pridonijeti da se otare mnoga suza i ublaži mnoga nevolja. Oni pak, kojima je Bog dao obilje zemaljskih dobara neka obilnije podupru ovu našu plemenitu ustanovu, a svak neka se nje sjeti u veselim i žalosnim prigodama. Prijave za upisivanje u broj članova, kao što i izvanredne prinose prima ili društveni blagajnik, advokat Dr. Vicko Svi- lokos (Gundulićeva poljanu) ili odbornik g. Luka Angeli, urar na Placi kralja Petra. Proračun Dubrovačke Općine. (X. Svršetak.) Zašto općinari nijesu učinili utok. — Zašto se ne raspisuju općinski izbori ? Žalosno i bolno su djelovale na gragjane porazne konstatacije utvrgjene iz proračuna kao i razmatranja posljedica ovakovog stanja u našoj Općini. Vodeći računa o realnom stanju stvari i svijesni dužnosti, da se brinemo za procvat i razvitak grada, držali smo gornju kritiku proračuna za obligatornu, tim više što ona kao anticipativna kritika, da je uvigjavnosti kome- sarijata, mogla bi da pozitivno utječe, pošto se još uvijek mnogo toga dade izmjenili i popraviti. Preventiv ima da predstavlja radni program za period, koji slijedi, pa nemajući drugog načina za diskusiju o proračunu trebalo je izabrati ovaj način javne kritike a ne poslužiti se za sada pravom utoka iz niže navedenog razloga. Uslijed uspostavljanja i podržavanja komesarijata dokinuta je općinska samouprava, općina kao ličnost javnog prava na teritoriju države, te je od jedne samo- upravne vlasti postavljanjem komesara svedena na običnu nižu upravnu vlast. Stoga razloga apstinirali smo ovog puta, da postavljamo primjedbe općinskom proračunu putem utoka na nadzornu upravnu vlast, uvjereni, da uz ovakovo stanje, kojim je uništena ili barem sistirana općinska samouprava tie od općine stvorena niža upravna vlast, nema smisla žaliti se višoj upravnoj vlasti, tim manje, kad nam je vrlo dobro poznato načelo, koje važi u upravi, da je niža upravna vlast dužna držati se uputa i naloga više upravne vlasti. Onemogućivanjem i dokidanjem lokalne samo- uprave a postavljanjem komesarijata na upravu samo- upravnih tijela stvara se takav javnopravni poredak u državi, koji odgovara donekle javnopravnom poretku nekadanje policijske države. Eliminiranje naroda iz javne uprave ruši načelo općinske samouprave, vrijegja temeljno načelo moderne demokracije a točno oponaša u državi, koja bi imala da bude baš narodna, austro- magjarski režim iznimnih stanja, idući još dalje da nam oduzimlje i onu autonomiju, koju smo u tugjin- skoj državi imali. U svakoj demokratskoj državi pored državne kao centralne vlasti, postoji još i općinska lokalna samo- uprava, da bi općinari mogli svoje interese ostvariti prama svojem najboljem nahogjenju, pošto oni najbolje znadu procijeniti njihove potrebe. Ovo demokratsko načelo izgleda, da do danas nije vrijedilo u ovoj državi, koja bi imala da bude država demokratička t. j. država samog naroda. Utemeljitelji nove države naglašavali su na sva usta, da u novoj državnoj tvorevini ima da zavlada princip demokracije, da narod ima da učes- tvuje u vlasti. Pet godina od tada je već prošlo a da se još narodu Dalmacije, Bosne Hercegovine i Vojvodine ne daje, da učestvuje u javnoj upravi preko svoje lokalne samouprave, već mu se naturiše komesarijati, a sve zato, da čitava javna uprava, državna i samoupravna, bude u rukama jedne partije. Sistem lokalne uprave, koji je nužna obrana od partizanske uprave, te koji ne dopušta, da stranka, koja je na vladi putem centra- lizacije postane apsolutni gospodar cijele javne uprave u svim njenim manifestacijama, pod dosadanjim parti- zanskim režimima bio je uništen, a kruta centralizacija slavi još svoje pašovanje. Komesarijat je već kao takav jedna privremena institucija predvigjena za iznimna vremena, tačnije on je neka vrsta kazne, represalije spram naroda dotičnog kraja. Dok smo tu odioznu instituciju donekle mogli razumjeti, kad nam se je u tugjinskoj državi kao kazna naturavala, to nijesmo nikada mogli ni pomisliti, da ćemo u ovoj državi i časak biti pod komesarijatom a kamo li, da će se taj od osnutka države pa do danas, dakle već punih 3 godina, cinički podržavati, da kao mora tišti i nadalje državljane ove, kako se rado ističe, narodne države. Dubrovnik,.u kojemu već od 7. vijeka nalazimo tragova državnog ustrojstva, ima baš svu svoju veli- činu u glavnom da zahvali samo svojoj samoupravi. Dubrovčani imajući pred očima tradiciju svog grada, koja im je najbolja ,magistra vitae“ za njihov dana- šnji javni život i za njihove političke nazore, i gojeći prirogjenu im ljubav spram slobode, pravde i ustav- nosti, završuju kritiku proračuna komesarijata sa svojim caeterum censeo: treba ostraniti cdiozni komesarijat, treba više jednom raspisati općinske izbore ! Gornje primjedbe i zamjerke, kao sud o prora- čunu jednog većeg broja opčćinara priopćio Dr. Baldo: Poković. Spasimo omladinu ! Budući da živimo u vremenima, kada se uslijed materijalističnog naziranja današnjega vijeka, moramo bojati za našu mladež. Mladenačko je doba odlučno doba za cijeli život. Tada naime nastaju u organizmu fizijološke promjene, a uporedo s ovima razvijaju se i duševne moći mladića ali tako, da se hoće prilagoditi fizijološkim promjenama, koje po svo- joj naravi naginju na zlo. Čitava dotadanja dječakova duševna konstitucija hoće da se obnovi. Njegovo miš- ljenje, čuvstvovanje i hoćenje traži dublje temelje, čvršće razloge nego su bili dotadanji. On hoće da dobije novih smjernica za svoj život, jer nastupa doba, koje se više ne zadovoljava autoritetom roditeija i uči- telja, nego hoće da samostalno razjasni i obrazloži mnogo šta. To je doba prelaza iz jedne faze u drugu i zato doba duševnog kaosa traži dobrog i razboritog vodstva, koje će da upravi u dobri smjer mladog in- dividua. Kako se iskoristi taj momenat, takav je cijeli kasniji život onog mladića. I nažalost, moderno drt« štvo shvatajući značenje te dobe, imade pripravljeno i udešeno sve, kako bi iskoristilo tu fazu prelaza i duševnog kaosa, pak zahvaća mlade duše u svoje mreže, nudeći im obilatu mjeru slatkog otrova bez- vjerskih ideja i nemoralnog života. Ato je od usudnih posljedica za pojedinca kao i za cijelo društvo. A dade li se to zlo spriječiti? — Dakako. Na koji način? Pomoću omladinskih kršćanskih odgojnih organizacija, koje bi preuzele na sebe zadaću, da iz duševnog kao- tičnog stanja privedu mladu dušu u fazu čeličnog mu- ževnog karaktera. To je bez sumnje teški posao, ali uzalud je, moramo da ga selatimo. Nemoguće je inače da mislimo na dobru i moralnu mladež, osobito ako pomislimo na rafinirane te na najprivlačuiji način or- ganizovaue bližnje prigode, gdje moderno društvo ulaže svu svoju perfidnu majstoriju samo da lakše grabi mlade duše. Moramo se sprijateljiti s mišlju, da slabe prigode, koje privlače mladića na grešni put, na- domjestimo dobroin prigodom; rgjavo društvo sa do- brim, slabu zabavu sa dobrom. To možemo da _po- stignemo najuspješnije orlovskom organizacijom, koja kao kršćansko-odgojna organizacija pored vjerskog momenta, uzimlje u obzir sve navedene okolnosti te ze