God. TV.

 

 

Plativo i utuživo u Dubrovniku
Uredništvo i Uprava kod Dubr, Hrvat. Tiskare.

a je listu sa donašanjem u kuću ili poštom za mjesec dana

K 12. Izlazi svakog utornika. | Oglasi, zahvale i priopćena po posebnom cijeniku. — -. Odgovorni
RENE e urednik A. FIč. — Vlasništvo  Odhora Narodne Svijesti. —
Pojedini broj 4 Kr. Tisak Dubrovačke Hrvatske Tiskare. —- Rukopisi se ne vraćaju

 

»Vaskrs Srbije !“

Cirilica državotvorna — Latinica antidržavna.)

Našem poštovanom općinstvu za informaciju pre-
imo što piše beogradska »7ribuna«, dnevnik opće-
o smatrani trubljom gosp. Pašića.

»Potpuno: rešenje pitanja državnog jezika pret-
tavlja i rešenje pitanja jedinstva pisma... Posto-
je-dva pisma ne bi bilo, na kraju krajeva, nikakvo
inje, kada .bi ova dva pisma bila u upotrebi na
oj državnoj oblasti, Ali je slučaj »izmegju ćirilice i
nice sasvim drugi. Ćirilica i latinica pocepale su
avu na dve oblasti, u kojima svaka za sebe uživa
že se reći isključivu upotrebu. Ovakav odnos izmegju
lice i latinice je od predsudne važnosti. On stvara
inje onde gde ga inače une bi bilo.:Kod takoga
ija stvari, jezično jedinstvo državno ostaće neostva-
0 i posle proglašenja jednoga jezika za isključivi
ivni jezik. Treba jednovremeno rešiti i pitanje
nstva pisma. Jedan primer samo. Neosporan je
oman ulicaj, koji prestonička štampa može da vrši,
imislu jedinstvenoga života državnoga. Megjutim
gradska štampa, Koja izlazi ćirilicom, nije u stanju
vrši taj uticaj, zato što veliki deo zemlje, i to baš
j gdje je njen uticaj najpotrebniji, ne čita ćirilicu.
esto velike prestoničke štampe, mi imamo nesraz-
no razvijenu pokrajinsku štampu. Za one koji su
kli da gledaju dublje u stvari, dovolina je da ih
iljno zabrine samo ta činjenica, da u državi koja
_ da izragjuje svoje državno i narodno jedinstvo,
oja broji dvanaest milijona stanovnika, nijedan
tonički list ne može da se štampa u više od
i2est hiljada primeraka; Pokrajiuska štampa, kad
vako nesrazmerno razvijena kao kod nas, pred-
ja antidržavnu silu čak i onda, kad je »državo-
na«, samim tim što je pokrajinska. Kod isključi-
i stava latinice prema ćirilici, i obratno, jedinstvo
ia je neophodno, da bi jedinstvo:državnoga jezika
punu meru. S druge strane, odnosi izmegju ciri-
i latinice suviše su zategnuti, da bi se u ovome
edu od lične inicijative moglo ma što očekivati,
jakom slučaju lična inicijativa, koja bi morala da
e od uzajamnih ustupaka, mogla bi doneti samo
o polutansko rešenje. Pitanja ovake vrste, koja
izmerno svome značaju pokreću čitave istorijske
ice, 4 kojima su duhovi najosetljiviji i najmanje
3 popuštanju, to su čvorovi koji se mogu odrešili
) ako se preseku. Država je jedina sila koja u ovom
ju ima dovoljno snage i autoriteta da preseče.“
Ali — završuje »Tribuna« — ne treba se zavaravati,
8 pitanje jezičnoga jedinstva državnoga može re-
asebno, bez opštega rešenja one islorijske nemo-
osti, koju predstavlja Kraljevina Srba, Hrvala
venaca. I ovde, vaskrs Srbije je jedini izlaz.
rbijom, pitanje državnoga jezika i pisma samo
7 je rešeno. Ono se uopšte i ne postavlja. Srbija
svoj državni jezik i pismo. Za razliku od Kra-
te Srba, Hrvata i Slovenaca, Srbija je država.
0 se u nju ne mogu ni postavljati pitanja, koja
m tim što postoje, znače negaciju države“.
avedosmo ovo, a pošto se u članku i to kaže: da
atski jezik nije u stvari ništa drugo no rgjav,
 namerno iskvaren srpski jezik“, ostavismo isto-
:kavštinu, kojom je članak napisan, da po vragu

rekli, da smo im »srpski jezik“ pohrvatili, to
namerno pokvarili“. — A sada da. nadovežemo
e strane nekoliko riječi na ovakovo umovanje !
Ako je papirnatom glasonoši sadašnjeg gosp.
tra predsjednika većisama »Kraljevina Srba, Hr-
i Slovenaca“ istorijska nemogućnost, može se
Sliti,; što će tek da mu bude — Jugoslavija ! Besmi-
utopija, monstrum !,.. pa nije čuda, ako je ne-
| taj isti list povlagjivao mitrovačkoj »Srbiji«, kad
žila da se ime Jugoslavije zabrani kao antidržavno!
jedino, što bi, po njegovu umovanju, bilo istorij-

 

 

10gućno, pametno, realno i — državno, to je

» »državna ideja Srbije“, ili, kako kaže u glavi
\, vaskrs Srbije, to jest Velike Srbije, koja bi'
“ime, svoju ,državnost“, svoj jezik (t. j. Slo-
na jezik, a ostalim svoje narječje) i svoje pi-

 

 

 

smo nametla i proširila ma cijeli sklop zemalja što
se sada nalaze ,sastučene“ u onoj »istoriiskoj  ne-
mogućnosti«, kakva bi bila Kraljevina S.H.S.! Ta,
ova niti je u pravom sinislu država, nili je spo-
sobna da takovom postane; Jugoslavija još manje, jer
ona nije drugo nego , jugoslavenska laž“, i potom je
stvaranje Velike Srbije »jedini izlaz“, kojim bismo se
mogli ,rešiti svih (antidržavnih) posledica, u koje smo
upali: odbacivanjem državne ideje srpske.“

A buduć da je ,za razliku od Kraljevine S.H.S.
Srbija država“, te .kao takova ,ima svoj jezik i pi-
smo“,,sve uopće što se u području Kraljevine ne po-
dudara ili kosi s4'Qnim, što već gotovo postoji u ,dr-
žavi Srbiji“, ima se smatrati kao antidržavno, znači
dapače ,negeciju države“. S toga je priznanje slove-
načkog jezika za državni, prva antidržavna sila“, jer
(tobože !) ,omogućuje slovenačku državu u državi“;
a druga takova antidržavna sila predstavljena je od
latinice ... čiji opstanak i djelovanje tako je pogubno
za ,državnu ideju srpsku“, da od svih beogradskih
novina, koje s kraja na kraj ,istorijski memoguće“
Kraljevine S.H.S. šire ,državotvornu“ ćirilicu, nijedna
ne može da se štampa u više od... 12.600 primjeraka !!

Jad i nevolja velika ! A onda, po Bogu brate, što ćemo
s latinicom ? ,Čvor“ izmegju nje i ćirilice take je prirode,
da se drugačije riješiti ne da, van jedino, ako ga ,dr-
žavna sila preseče“. , Državna ideja srpska“ ne spa-
sava se drukčije, nego ako se cijeloj ,istorijski nemo-

- gućoj“ S. H.S. Kraljevini silom naturi ćirilica i ekav-

ština. Onda će se imati sve ,u punoj meri“ onako,
kako je u Srbiji!

Inače je ekavština smatrana kao nešto nuzgredna,
kao stvar što se već od sebe razumije, biva kao prosti
pendant ćirilici. Giavno je ćirilica, i ta ti, kume, ni-
kakva popuštanja ni nagagjanja nema! Postavljati u
Srbiji pitanja, slična onome, što su ga nedavno izvjesni
srednjoškolci postavili (napuštanje ćirilice  — prihvat
ekavštine), znači ,već samim tim što ih se stavlja“
negaciju države !

U stvari napokon i jest tako, da onaj zaključak
srednjoškolaca, pa sve da je bio i u najboljoj namjeri
stvoren, nije nego voda na mlin velikosrpske misli.
Jer će ćirilica ne samo ostati, nego će se porivom
»državne sile“ sve to više širiti, i naši će je srednjo-
školci morat učiti. i u punoj meri“ učiti; i dok će
izvjesnim profesorima i učiteljima biti dopušteno da
slobodno u školama govore protiv književnog narječja
Vuka i Daničića, nijedan od njih neće smjeti protiv
ćirilice ni pisnuti! Ovo je činjenica, i ovo je ,tutta
la morale della favola*! Napuštanjem književnog
južnog narječja mogu srednjoškolci, što je do njih,
samo pomoći, da se zatere u književnosti jedno na-
rječje, koje mne samo sačinjava najkarakterističniju
crtu srpsko-hrvatskcg jezika, nego je, po piiznanju
samih srpskih naučnjaka, ,naljepši i najsavršeniji naš
dijalekat,, i najudesniji za razumijevanje drugim Sla-
venima“, — ali time ćirilicu istisnuti neće ! Srpski dio

+ naroda, koji u svojoj cjelokupnosti ćirilicom piše, mcći

će, u pogledu ćirilice, spavati mirno s uha na uho,
odsad kao i dosad; dok će beogradski državotvorci
smiješeći se potajno u sebi uživati, promatrajući naše
naivne srednjoškolce, keko, svijesno ili besvijesno, za
njih rade, da se izvrši drugi dio njihova programa,
koji sastoji u tome, da se onaj, srpsko-hrvatskome jeziku
neprirodan ekavizam, što ga je tijekom vremena ne-
posredni dodir s Bugarima ucijepio istočnome dijelu
srpskog plemena, proširi i nametne cijeloj, inače
»istorijski nemogućoj“ S. H. S. Kraljevini!
: : V. Medini.

 

Turska — republika.

Skoro je nemoguće vjerovati, a ipak je eto po-
vjesna činjenica. Svemožnog padišaha nestaje s pozor-
nice svijeta, Carigrad gubi svoga obožavanog Sultana,
koji je kroz vijekove bio strah i trepet zapadnim vlada-
rima i narodima. Poslije Rusije, Njemačke i Austrije

eto se i Tursko carstvo pretvara u republiku. U po-

nedjeljak 30. listopada stavio je Niza Nurid bej u an-

gorskoj narodnoj skupštini taj predlog i skupština je.

nakon dulje debate, u kojoj je Mustafa Kemal paša odr-

žao j dan veliki govor, u srijedu 1./11. stvorila slije-
deći zaključak: ,Od 16. ožujka 1920 i za sva vremena
počiva vlada naroda u rukama narodne skupštine.
Nijedna se druga forma vladavine ne priznaje, Narod
neće priznati nikakvir ličnu vladavinu po uzoru carigrad-
skom. Kalifat ostaje u rukama osmanske dinastije, ali
narodna skupština odrediti će jednog princa, koji će zna-
čajom i moralnim svojstvima biti dostojan toga mijeste.“

Tim aktom carigradska vlada i sultanat prestali
su da postoje kao politički faktori. Narodna skupština
u Angori već je imenovala Kiazim Karabekir pašu gu-
vernerom Carigrada, sa nalogom, da se smjesta uputi
na svoje novo mjesto. Kako se dalje razabire iz vije-
sti, narodna skupština u Angori pridržala je osim toga
pravo, da imenuje državnog šefa, koji će naslijediti
sultana, ali bez ikakvih dinastičkih prava. Zaključeno
je osim toga, da se naslov: ,Turska carevina“ zami-
jeni s naslovom ,Turska Država“. U buduće "cijeli
suverenitet počivat će jedino u narodu. Osim toga 1.
studenoga proglašen je mirodnim praznikom.

Nakon proglašenja republike Sultan je pokušao
pobjeći, ali je na bijegu uhvaćen, te je doveden u
Angoru. Što će š njime vidjet ćemo.

 

Zadrugarski pokret u Boci Kotorskoj.

U hrvatskim katoličkim mjestima Boke razmaliao
se u novije doba pokret za zadružnim udruživoajem.
Tako je osnovana Hrvatska seoska plagajna u Skaija-
rima, Prčanjska blagajna u Prčanju, dok se osnivaju
blagajne, naime novčane zadruge u Mulu, Lastvi, Sto-
livu, Lepetanima, kao i za općinu Perasta. Ujedno i
mljekarske zadruge u Bogdašiću i Tivtu, te klesarska
zadruga u Gjenoviću i vinarska zadruga u Tivtu, dok
od prije već postoje Hrvatska pučka štedionica u Ko-
toru i čeliri zadruge u Bogdašiću i Tivlu. U lom po-
kretu neumorno sudjeluje zadrugarski radenik vič. Dn.
Tripo Milošević, župnik Dobrote, dok je znatno do-
prinio novom zadrugarskom životu revizor splitskog
zadružnog Saveza g. Frano Ženko Donadini. G. De-
nadini je održao par sastanaka i dogovora, te je pre-
davao u »Hrvatskom Sastanku« u Škaljarima i u pr
čanjskoj općini o današnjim gospodarskim i ekonom-
skim prilikama, te o potrebi zadružnog udruživanja,

< Preporučamo. našim Bokeljima gospodarsko podig-
nuće našega naroda, po onoj rečenici blagopokojnog
D.ra Kreka, oca slovenačkog zadrugarstva: ,rme pomaže
vikati: živio narod, radimo za narod, pak će on i
da živi! :

Kulturne vijesti.

Fiasko episkopa Dositeja. Česki »Lid« piše:
Pročitali smo novi katekizam čehoslovačke crkve, koji
je diametralno protivan pozilivnomu kršćanstvu. Spo-
menuli smo i očitovanje episkopa Dositeja, kojim se
zabacuje to djelo dra Farskoga i Kalousa. Zadnji
»Česki zapas« (Česka borba) donosi sada daljnje po-
tankosti, poimence dopis Farskoga Dositeju i očito-
vanje ovoga potunjega. Dopis veli, da Farski sa svo-
jim sljedbenicima ne ostupa od katekizma. Dositej će
se s vremenom sam zgroziti, kad se na temelju doka-
zanoga materijala otkrije u pravom svijetlu tečaj nje-
gove misije. Na 14. oktobra sastao se je Farski oso-
bno sa Dositejem u Pragu. Izmijenili su svoje nazore,
na što je episkop Dositej izjavio, da smatra dovršenom
svoju misiju u crkvi čehoslovačkoj. Pošto Farskoga
slijedi Ceska i sada Šleska, svršava misija ili poslan-
stvo Dositejevo potpunim fiaskom. Jedino Moravska
naginje ponešto pravoslavju, ali i tamo je situacija
dosta dvojbena. Sekta čsl. poći će sada, a da se u
pravoslavju ni ne zaustavlja svojim putem, a svršiti će
ondje gdje svršiti mora, naime potpunoj vjerskćj anar-

 

.hbiji, prikritoj kako-tako poderanom ponjavom »slobo-

dne savjesti«. I tako će prestati varanje i vučenje za
nos ljudi, koji memisle što kojekakovim husitskim fra-
zama i crvenim kaležem.

Suze kao lijek. Londonski liječuik Dr. Aleksan-
dar Fieming dokazao je, da su suze veoma zdrave,
osobito. porazno je njihovo djelovanje na  bakcile i
mikrobe, Spomenuti je liječnik pomiješao jednu kaplju
suzne tekučine sa vodom, u kojoj: je bilo milijun mi-
kroba, i kroz samu jednu sekundu svi su ovi poginuli.
Ova korisna sastavina u suzama znanstveno se zove
»bysocyn“. Doskora će se valjda po apotekama moći
dobiti suza. u bočicama. Poznato je pak da najviše
suza produciraju — žene.