Br. 51.

Narodna Svijest

DUBROVNIK 23. decembra 1922.

 

God. IV.

 

 

 

 

 

Cijena Je listi sa donašanjem u kuću ili poštom za mjesec dana K 12.

Plativo i utuživo u Dubrovniku
Uredništvo i Uprava kod Dubr, Hrvat. Tiskare.

 

 

Izlazi svakog utornika. Oglasi, zahvale i priopćena po posebnom cijeniku. 2; “Odgovoks
EJ E urednik A. FI&. — Vlasništvo Odbora Narodne  Svijesti, —
Pojedini broj 4 Kr. Tisak Dubrovačke Hrvatske Tiskare. —- ROO: se ne vraćaju

 

 

BETLEHEMSKA ŠTALICA

Siromašna i nekoć neznatna Betlehemska
štalica postala je središte svjetske povijesti.
Ona je postala škola za sve i za svakoga.
Ona je primila pod svoj siromašni crni krov
seljake, pastire, kraljeve i učenjake. U Betle-
hemskoj štalici meditiraju svi veliki ljudi od
Jeronima do Franja Asiškoga, pa dalje do
Gogolja i Papinija. Slikarstvo je u Betlehem-
skoj štalici našlo najplemenitije motive od onog
nepoznatog slikara u katakombama, pak sve
do najmodernijeg slikara ekspresioniste i
futuriste.

Zašto je ta štalica postala čudom svijeta,
zašto je postala kućom svih sinova ove pro-
strane Zemlje ?

U njoj se na jaslama porodilo jedno siro-
mašno Djetešce. To Djetešce postade svjetlost
i spasenje svijeta. Božansko Djetešce Isus,
jedinorogjeni Sin Boga Oca, želja i čežnja
sviju proroka, nada sviju naroda Istoka i Za-
pada porodilo se u toj štalici. Porodilo se za
spasenje svijeta.

Što nam je to Betlehemsko Djetešce do-
nijelo ? Dobrotu i čovjekoljublje, kako ističe
sv. Pavao u onoj poslanici, što se čita na
drugoj Božićnoj Misi. U Betlehemskoj štalici
pokaza se dobrota i čovjekoljublje Spasitelja
našega Boga, da se naučimo živjeti pravedno,
trezveno i pošteno, da naučimo izbjegavati
svjetovne idole strasti, novca i pomame za
nasladama.

Isukrst, koji se jedamput rodio i ota
svijetu, ostao je i dalje kroz cijelu povijest
početak preporoda svakog pojedinca, svakoga
naroda, pa i cijeloga čovječanstva. I gdje god
Njega nema, tu sve ide strmoglavce u propast.

Naš vijek udaljio se nažalost mnogo od
Betlehema. Betlehem je za mnoge sinove
ovoga stoljeća postao bez značenja kao pa-
pirnati ,betlemi“, koji služe za igračku djeci.

Mnogi hoće da potjeraju Isukrsta iz vlastitih ku-
ća, iz privatnog i javnog života, izškola, iz knjige,
iz umjetnosti.  Potjerali su svjetlost pa su
ostali u tami, te ne znaju naći puta ni staze
iz ovog labirinta. Bez Betlehemskog Djetešca
kuće postaju prazne i nemirne. Bez Njega
škole postaju špilje. Bez Njega je umjetnost
muzej mrtvih stvari: Bez Njega politika po-
staje čudovište laži. Bez Njega novac pobje-
gjuje u nama duh. Zato su prilike našeg
vremena ovako tamne i žalosne, jer smo se
daleko udaljili od Njega.

Hoćemo li ljepšu sadašnjost i bolju bu-
dućnost ? Hajdemo do Bellehema ! Gledajmo,
što se ondje dogodilo, što je Angjeo objavio
pastirima: i zvijezda mudracima: Evangjelje,
blagu vijest, svemu čovječanstvu. Približimo se
svi Betlehemskoj štalici i budimo sigurni, da
će nastati novi poredak u ljudskom društvu !

U to ime čestit i sretan Božić!

 

Uzroci naših jada
Glas sa otoka Korčule —

Teže krize teško da je naš otok još ikada preživio.
Zapadna mjesta našeg otoka: Velaluka i Blato, te dvije
najveće varoši, proživljuju sada dane gorke i teške
nevolje. Pojavila se je filoksera (žiložder) na lozi i
uništila vinograde, a to je bila glavna zarada i Vele-
lučana i Blaćana. I filoksera se je pojavila za vrijeme

»rata, kad kod-kuće nije bilo. snage, da se obnove vi-

nogradi. A sad se vinogradi na jednom obnovit ne
dadu, a i kad se obnove, dok dogju na rod treba če-
kat tri-četiri godine. Amerikanica pak traži mnogo više
brige i troškova ispočetka nego li domaća loza. I pri
ovom ima dio krivnje čurdoglavost našeg seljaka. Čuo
je, da se filoksera širi, vidio je da mnogi obnavljaju
svoje vinograde amerikanicom, a toliki nijesu htjeli ni
da čuju za amerikanicu, već su sve do početka rata
obnavljali svoje vinograde starom domaćom lozom.
Poznat nam je žalostan slučaj: djeca nasadila vino-
grad amerikanicom, došao otac pak izgulio ameri-
kanicu, a posadio opet staru lozu. Koliko je
sada tu štete? Da je vinograd posagjen amerikani-
com, sada bi bio na snazi roda, a tako je izginuo,
treba ga obnovit i za 3-4 godine neće dati roda. Ta
se šteta ne dade procijeniti.

 

Drugi uzrok našim nevoljama bila je i okupacija
otoka sa strane Talijana. Ona neizvjesnost, izmjene
novčanica, uvoz nežigovanih hiljadarka, a osobito što
je toliko ljudi moralo izbivati iz mjesta i biti daleko
od kuće, prouzrokovalo je takogjer mnogo neprilika
i štete, i nije dopustilo, da se svojski pregne oko
obnavljanja vinograda. Politički progoni za okupacije
i evakuacije samo su još više slabili naše i onako već
slabo ekonomsko stanje. Ovdje treba spomenuti i špe-
kulaciju mnogih novopečenih trgovaca, te igru sa va-
lutom, uslijed čega mnogi su zanemarili zemlju, tu
hraniteljicu našu, a dali se na švercovanje i na trgo-
vanje sa izmjenom novca.

Treći je pak i najgori uzrok naših današnjih jada
agrarna reforma sa zemljoradničkim pokretom. Ovdje
je seljak imao najmanje krivnje, a snosi najgoru
nevolju. Sa svih strana dovikivalo mu se je: ne treba
davati dohotke gospodarima. Javne skupštine, pouzdani
sastanci, svečane povorke uprav su opile našeg seljaka
i on sam sebi nije vjerovao, je li to sve moguće, što
mu naviještaju ovi novi proroci. Malo po malo narod
je išao slijepo za tim lažnim prorocima, te bi bio za
njih i sve žrtvovao. Sjetimo se samo učitelja Raška
u Blatu. Čovjeku stane pamet, kad pomisli, što se je
onda sve dogagjalo. Je li moguće da je inače
oštroumni narod mogao onako da nasjede jednom
došljaku.

Uslijed pokreta za agrarnu reformu gospodari
— veleposjednici nijesu smjeli ni da pomisle da obnove
svoje vinograde. Težaci pak opiveni obećanjima, da
će sve biti njihovo, malo su se brinuli i za svoje
sanjajući kako su već bogati gazde. A sad došao glad
i nevolja. Prije u takovim slučajevima bogataš — vele-

posjednik spasavao je bar donekle siromaha težaka,

jer bi mu dao zemlje da obragjuje, posudio mu i no-
vaca i tako ga spasio od propasti. A sada, kako da
ga zove da mu radi i odakle da mu novaca posudi,
kad prošlih godina nije primio dohotka, a življenje
je strašno poskupilo, a opća je nestašica novca.

Ova sadašnja nevolja ima da bude najbolja škola
našem seljaku, da se neda obmamivati kojekakvimo obe-
ćanjima, da ne nasjeda kojekakvim prorocima, već da
se drži puta, što ga uči zdrava pamet i pošteno srce.
Znade on, koji su mu prijatelji pravi, koji š njim
snose i jade i nevolje, a koji dijele i radosi| i veselje,
Sad kad je nevolja nadošla najamnici su ostavili ovce,
a pravi pastiri zalažu se za stado svoje. Ćx

* Donosimo ovaj članak, da naši zemljoradnici vide, kuda su
ih vodili njihove kolovogje. Uredništvo.

 

Božićna vizija.

pNetom je sveta Djevica njemu — Josipu —
izjavila (ovako potanko ispovijeda u svojim glasovitim
vizijama bl. Katarina Emmerich), da se približilo nje-
zino vrijeme, neka bi se on odalečio ,u svoju klijet
na molitvu, objesi Josip još nekoliko svjetiljki o svod
i — pogie, čuvši štropot pred ulazom špilje. Tu nagje
mladu magaricu, što je doslije po ,pastirskoj dolini“
slobodno trčala. Veselo amo naljegne igrajući se oko
njega. Josip je priveže pod strehom ispred špilje i
dobaci joj krme.

p»Kad se Josip povratio u štalicu, te na ulazu u

svoju improviziranu ložnicu svratio straga pogled ka
blaženoj Djevici, opazi da je Ona licem bila okrenuta
prama istoku i kleči u molitvi. Činilo mu se, da je
- okružena plamenom, sva špilja bijaše ispunjena nekim
nadnaravnim svijetlom. Gledao je onamo kav Mojsija,
koji upiraše pogled u gorući grm ; tad ugje sa svetim
strahom u svoju ćeliju i prostre se na zemlju da moli,

»Vidjeh sjaj, kako sve jače kruži oko svete Djevice,
a plamen lampa, što je uždio Josip, nije se više vidio.
Ona je klečala umotana u širokom i naokolo prostr-
tom plaštu, licem prama istoku, na svom sagu.

»Na dvanaest sati u ponoća zanese ju molitva.
Vidjeh ju uzvišenu od zemlje, tako da opazih tlo pod
Njom. Držala je ruke skrštene na prsima, Luč oko Nje

je jačala, sve, pa i mrtve stvari, treperile su u rados-
noj kretnji: kamenje krova, stijena, tla kao da je oži-

vjelo od svjetlosti sa sve to bujnijim sjajem otvorila
se vrh Marije sve do najviših nebesa!

»Na toj svijetloj ljestvi započme čudnovato kreta-
nje glorija, što se megjusobno ispunjahu u sve to ja-
snijim i bližim slikama nebeskih angjeoskih korova.
Sveta Djevica preobražena u zanešenju, moljaše gle-
dajući k zemlji svoga Boga, komu je eto majka po-
stala i koji je kao Njezino novo rogjeno i nestašno
čedo pred Njom ležao na zemlji.

»Vidjeh našega Otkupitelja kao blistavo, drobno
dijete, koje je sa svojim plamenom potamnio svu svje-
tlost naokolo, kako leži na sagu pred koljenima svete
Djevice. Činilo se kao da je odveć malahno te da pred
mojim očima očito raste. To je sve bila samo jedna
kretnja od tako silne luči, da ne znam jasno kazati,
kako sam to gledala.

,Sveta je Djevica još neko vrijeme lebdila u ek-
stazi, kad vidjeh, kako postavi vrh djeteta sukno (ubrus),
ali Ga ne takne i još ne podigne. Tek iza dulje stanke
opazih Djetešce Isusa gdje se miče, a tad začuh plač,
a u tom času Marija kao da se probudi i uzme ro-
gjenče, koje zamota u zastrto sukno, podigne ga sa
ćilima i uzme kao u svoj naručaj, na grudi. Tad sjedne,
sva se zamota sa Djetetom u svoj šal; — bit će zato,
da podoji dijete. Sad vidjeh, kako vrve oko Nje an-
gjeli u spodobi ljuckoj i klanjaju se prostrti na zemlji
Djetetu.

»Po prilici sat iza porogjenja zazove Marija sve-
tog Josipa, zabavljenog još u molitvi. Kad se približi,

e
.

prostre se licem na zemlju pobožno, radosno i tronuto.
Istom kad ga je Marija ponovo ponukala, da taj sveti
Dar višnjeg Boga u radosnoj zahvali privije na svoje
srce, digne se na noge, uzme u naručaj Božansko Čedo
i blagodari Bogu na radosnim suzama.

»Sveta Djevica povije Dijete Isusa. Nemam točno
u pameti vrst povoja, samo znam, da Ga je umotala
crvenom, a poviše ove bijelom koprenoin sve do la-
kata, pa gori do glavice sa drugim suknom. Marija
ima samo četiri pelenice.

»Tada vigjeh Mariju i Josipa jedno pr
gomu, gdje sjede po tlima sa pocvinutim nogaizn
govore ništa, kao da tonu u razmatranju.
jom na sagu počiva u povoju novo rogi:
čedo, krasan i blistav kao munja. Ah ! uzčahla
mjesto zaokružuje Spasenje svijeta, a niko io ne sli

»Potom namjestiše Čedo u jasle, pune sila
travice i otegnute sa obje strane nistrmo položenim
krovom. Jasle počivahu na kopanjici usagjenoj ugzčju
lju, na desnoj strani ulaza u štalu, u širokoj izboči
prama podnevu. Ovaj dio špilje pružao se vet;
dubini nego mjesto rogjenja, sa izdubenim siiiba;
Kad položiše Čedo u jasle, stahu obojica sa obje (i,
n radosnim suzama i hvalama.  - etuah

,A Josip namjesti ležaj i mjesto za svetu Dj
sa strane jasala. I prije i poslije rogjenja lsusov
djeh Ju u bijeloj haljini i kopreni. U prve je a
sjedila, klečala i stala i zamotana drijemala,, i
bolesna niti izmorena. Kad bi došla k Ni:

 

a. Ne

Pred Mari-
i ISus, malo

 

   

 

 

 

 
  
 

uk: