i Br. Nar ek DUBROVNIK 26. aprila 1921. s ši God. HI. st Cijena e listu sa uo anjem u kuću ili poštom. za mjesec dana K 8. Plativo i utuživo u Dubrovniku Uredništvo i Uprava kod Dubr, Hrvat. Tiskare. Slava Mučenicima za slobodu ! Dvjestopedeseti put časti se sveta pomen na Njih Mučenike; dvjestapedeseti je ovo plač vile sa Ozlja i sa Frankopanskog grada u Pri- morju: dvjestopedeset je godina ravno prošlo, da je krvnički mač zločinačke Austrije odrubio glave prvim vitezovima našeg naroda — banu Pe- iru grofu Zrinjskome i knezu Krstu Frankopanu. * x š : Iza sramotnog mira, što ga je slabi car Leopold sklopio 1114, s Turcima, pobijegjenir kod Sv. Gotharda, stanje je u Hrvatskoj bilo uprav nesnosno. S jedne strane svakodnevne navale turskih četa iz susjedne Bosne a s druge zulumi i pljačke njemačkih vojnika iz general- skog Karlovca, bile su pravi bič božji za izmu- čeni narod banske Hrvatske. Narod je podnosio i mučeći trpio, poleti jedinu nadu u svog bana Petra. Zrinjskoga i njegova šurjaka Frankopana. Uzalud su bile sve predstavke na dvorsku kancelariju u Beču; u- zalud molbe, da se ovo stanje dokrajči — ne- milosrdni Beč nije htio da ima razumijevanja i samilosti spram pravedne hrvatske stvari. Kad već nije bilo drugog izlaza, urotiše se ova dva _ velikana. sa nekolicinom narodnih vogja iz Šta- stajao je maša dva junaka glave: Lukavi*Beč znao ih je zamamnim riječima i najljepšim obe- ćanjima primamiti gore, da ih onda kao proste zločince strpa u tamnicu, te 30. travnja 1671. pogubi u Bečkom Novom Mjestu. Čitava se Hrvatska zavi u crno, duhovi smalaksaše, ostali urotnici razbježaše se koje- kuda, a bijes njemački izlijevao se je nad pat- ničkim narodom sada mnogo više. I kada je sve plašljivo mirovalo i ućutalo; kada je izgledalo, da je sloboda Hrvatske u Beč- kom Novom Mjestu zauvijek zakopana, tinjao je još uvijek u srcu narodnom osjećaj slobode, želja za nezavisnošću. Tragedija 30. travnja ko- ristila je u protivnom smjeru, nego su očekivali njezini inscenatori. Čežnja za osvetom potpirivala je i onako jaku mržnju na Austriju, a osjećaj slobode duboko je zasijecao u srce svih. Vlas- todržac je to spazio, te je udesio taktiku blažu i ozbiljniju u svim granama uprave, ali narod se držao one Zrinjskoga: ,Viruj Nimcu, kao suncu zimsku“ , i nije bilo ni sile ni načina, da se ugasi onaj jaki plamen, što je buktio u njego- vim grudima — čežnja za slobodom i neodvisnošću u svakoj zgodi, u raznim okolnostima, megda jače megda blaže — uvijek uz krvne žrtve — do- kumentirao se je ovaj osjećaj kao ozbiljni »me- | mento« truloj Austriji, da će i njezina tragedija neminovno uslijediti _a tome da će mnogo do- prinijeti učenici-potomci martira 30. travnja 1671. * Austrije vise nema — i njezin je 30. trav-. nja došao. Onaj grozni narodni »memento« ispunio se ije. . Kosti bana "Petra Zrinjskoga i Frana Fran- kopana prenesene su iz tugjine: u :naš bijeli slobodni Zagreb, da budu amanet najmiliji : ro- ddjublja i svijetli primjer slatke slobode. Slava Zrinjskome i Frankopanu! lazi svakog utornika. Pojeiji 12 4 Kr. Kulturni di kod nas. Glas evropske javnosti. Kulturni boj, što (ga je u našoj državi započela demokratsko-radikalna | stranka proti katoličanstvu, svratio je na sebe po ost evropske javnosti. Poznati nacionalis čki pariski list >La Libre Pa- role«, koji ima veliki govima, donosi u bro sobito u vojničkim kru- a od 3. 4. 3. 6. i 7. aprila o. g. na uvodnom mjes ni članka o kulturnom boju u Jugoslaviji iz per. , Đenais. Uvaženi taj oo ko klicist ističe, kako su a Francuzi ;s najvećom. simpatijom pozdravili osnutak države SHS. Opisuje ki tim (borbu jugoslavenskih po- litičara 1 ustrijskom. parlamentu, za oslobogjenje i O triju jugoslavenskih iaroda u jednu državu i konstatira, da je držanje jugos lavenskih pukovnija 1918. god. mnogo Moi fo raspadu austro-ugarske monarhije. k Ujedinjenje, ije e poslije toga ostvarilo iz- gledalo je kao počelal voga doba u povijesti ju- goslavenskih naroda. gle iznenagjenja | Stadoše do nas dopirati glasovi četka nejasni, a onda sve izrazitiji, da tamo dolje.nije sve tako, kako si je svi- jet predstavljao. Opazili «smo, »da država, koju vode prosti strančari, ne o va nade, koja se je u nju postavljala«. Zatim : irancuski publicist histo- ričke i kulturne pose triju jugoslavenskih ple- mena, razliku u miš vjeri i upravi i veli, da su e dvije ideje : ve! ikosr 'pska, jom kao pojedinci, nego kao dva | mena u jednu državu s trećim plemenom. Oglasi, urednik Tisak Dubrovačke Hrvatske Tiskare. — zahvale i priopćena po posebnom cijeniku. — Gieinu A. Fle. — Vlasništvo Odbora Narodne Svijesti. — Rukopisi se ne vraćaju jeve sistematskoga proganjanja katoličkoga življa u Bačkoj, Banatu i Južnoj Srbiji. : Nadalje piše o bezvjerstvu »Sokola« i osugjuje njegovo uvlačenje u školu. Borbu katoličkih Hrvata i Slovenaca za vjersku slobodu smatraju centralistički mislioci separatizmom, što ne stoji, jer težnje su njihove u skladu s državnim jedinstvom. Iznosi nacrt ustava Pučke Stranke i hvali ne samo niezino autonomističko, nego i socijalno poli- tičko stanovište. Veli, da francuski kotolici smatraju stvar jugoslavenskih katolika svojom stvarju, i da će upotrijebiti sav svoj utjecaj i kod vlade, da javnost bude o prilikama obaviještena. Mi ćemo uvijek odlučno di- &gnuti svoj glas za vjersku slobodu katoličkih Jugo- slavena«. Iz oslobogjenih. krajeva Korčula. Historični dani 17. 18. i 19. aprila 1921. ostat će zabilježeni zlatnim slovima u analima grada i otoka Korčule. Tako dugo iščekivani dan slobode, koji nam je više puta znao izmicati kao voda ispred Tantalovih usana, — napokon je osvanuo. Ono ga- nuće svakog rodoljubnog srca onog svečanog časa mogao je da oćuti samo omaj, koji je pune dvije go- dine i pet mjeseca znao da se junački nadvlada, da se suspregne. Zanos, oduševljenje, radost i veselje opi- sati se ne da. ma da bi ti pero zlatno bilo. One suze radosnice, koje su orosile svačije lice, kad je svojim . očima vidio, da je tugjin odmaglio u nepovrat, a da. naše vlasti mirno, dostojanstveno i svečano dolaze, ste ue kažem, više govore negoli najjači izra: i koja je došla s Radi toga bila je potreba voditi »zistimz sprefnu. Vodstvom pukovnika Plesničara. Netom se je talijan- prilikama primjerenu, razumnu politiku, koja poštuje tradieije, običaje i osebine svih triju plemena«. Na žalost srpski su političari udarili sasvim protivnim pu- tem »koji ugrožava državu«, koji je tim više za osu- diti, jer ima »vjersku podlogu«, jer se vodi u znaku »nadmoći« pravoslavlja nad KE me u znaku kul- turnoga boja. Na to se francuski pubilčiši podrobno bavi s protukatoličkom političkom današnje viade. Pod krinkom jednakopravnosti kuša. se katolicizam poti- snuti na drugo mjesto, i tako osigurati prevlast srp- stva mad katoličkim hrvatstvom i slovenstvom. Kao svuda, tako je osobito ma istoku, vjerski momenat tijesno spojen s narodnim i političkim. Katolištvo ku- šaju izrinuti iz javnoga života, da na njegovo mjesto stupe protukatolički elementi, pa se utoj borbi služe s pravoslavljem, za koje prave otvorenu propagandu. Hrvatske i zloveuske zemlje smatraju Velikosrbi ne kao slobodni teritorij, nego kao anektirane pokrajine, koje sa svojim bogatstvom i financijalnom jakošću pružaju centralizmu najizdašnija vrela i najbolje polje za gospodarsku i financijalnu eksploataciju. Katolici- zam, koji je ceniralizmu u prvom redu na putu, ku- šaju oslabiti s naredbama, koje već ne postoje ni u jednoj državi: 1. krati se biskupima slobodan saobra- ćaj sa sv. Stolicom ; 2. kancelparagrafom ; 3. vrhovnom državnom upravom crkvenoga imetka, dok su pravo- slavna crkva i muslimanska konfesija u tome autono- mne. .O kancelparagrafu veli Denais slijedeće : Taj paragraf ima svrhu spriječiti, da svećenik svojim moralnim utjecajem podupire političku i so- cijalnu akciju. Zabraniti svaku takovu vanjsku akciju katoličkom svećeniku u državi, gdje je sve- čenik od pamtivijeka najveći socijalni organizator i javni radmk, ima narav zločina. Podvrći ga radi ispunjivanja toga paragrafa stalnom nadzoru poli- cije i izvrći ga neprestanoj denuncijaciji, to je go- tovo 'meodrživo i nesnosne. Zatim se francuski publicist bavi. s Pribićevićevim zlokobnim \naredbama, koje su očito uperene proti vjerskoj uzgoji u katoličkom duhu te iznosi sluča- ska torpiljarka udaljila, top sa tvrgjave dade znak slo- bode i sam kamen rekao bi, da je poprimio život. Prije toga grobni muk, a sad najednom život, radost, veselje. Sve okićeno, sve ushićeno. Povicima ni broja ni konca. Upravitelj općine Dr. Dinko Giunio pogliav; lja prvi »Bijele Orle«. Djevojčica Fr. Jerićević pruža g. pukovniku soli i kruha, a Kr. Ivančević preda- Je mu lovor-vijeaac. Iza drugih još pozdrava vrsta se nepregledna povorka svijeta: iz Račišća, Žrnova, Lumbarde, Pupnata, Orebića, Vignja i Kučišća. Svečano je se izvisila zatim jugosl. zastava na starodrevnoj kuli na ulazu u grad kraj općine. Dr. Giunio crta povijest te kule, glazba neprestano svira rodoljubne davorije, guardijan franj. samostana s »Otoka« zanosno poz- dravlja taj svečani čas. Zatim čitava povorka hrli u starodrevni hram, da se zahvali Svevišnjemu na ovom daru i ovakovoim danu. U Narodnom (Domu slijedio je zatim svečani diner, a uveče zabave i narodno kolo. Grad je sasma oživio. Okovi su pali i svak je htio, da se naužije zraka siobode. Ovakove zgode ne dadu se zaboraviti, ko ih je iole doživio. Živjela naša stara, mila i slobodna Korčula!!! — ić. Velaluka 20. travnja. Dar Oslobogjenja. Dugo smo čekali ovaj veliki dan; dugo smo za njim vapili, _pa smo ga eto i do- čekali. Zadnjih dana bila je prava trzavica obuzela svekoliko pučanstvo ove varoši. Sjekli se borovi, sprav- dljalo zelenilo, šile trobojnice, da što svečanije prosla- vimo svoje oslobogjenje od mrskog tugjinskog jarma. U ponedjeljak ujutro na dan 18. travnja — znameniti dan u povijesti našega mjesta — već u 5 s. sav. je narod bio na nogama, i slegao.se na prostranu obalu neustrpljivo očekujuć Oslobodioce. Pred šest sati nešto iza otočića ,Ošljaka“ zadimilo, pa provirilo. Bio :je parobrod ,Sebeniko“ sa našom junačkom vojskom; Srca ustreptaše, kape se same od sebe na pozdrav skidoše. Ali javne manilestacije još nije smjelo biti; Tek iza 8 s. kad odoše karabinijeri blatski i velelučki nasta neopisivi prizor veselja i ushita. Zvona zaslaviše, mužari zagrmješe, glazba zasvira, trobojnice zaleprša+ _ še, a veselom pocikivanju ni kraja ni konca. Junačku rebića sa rod" >Nad« pod.