str. 2

NARODNA SVIJEST

Br.'19

 

nom poglavarstvu nego da se preda. Obaćaše dakle
uzbunjenome mnoštvu, da će križevi prekosutra biti
vraćeni, ali ljudi ne pristadoše ni na kakav rok i zato
su križevi morali odmah na svoje mjesto! Slično su
iu sijelu Fiettijevu iznudili katolici odlučnom akcijom,
pa je potpreiekt zapovjedio, da se od 7. siječnja svi
križevi vrate u škole. Ne potraja dugo i sav novarski
kraj dobi križeve u sve škole! — Ovakovu će junačku
odlučnost i kod nas morati katolici pokazati, gdjegod
zametne vlada kulturni boj.

Znanstveni rad irancuskih katolika. Mnogo se
irubi u naše moderno duba, da su katolici inferiorna
rasa, da se vjera neda spojiti sa znanošću itd. Naj-
boiji odgovor takovim mudracima podaju djela katol.
učenjaka po čitavome svijetu a nadasve u Francuskoj.

Gotovo polovica članova Academie francaise“
jesu odlučni katolici. Megju najnovijim učenjacima
koje je frac. akad. odlikovala ima preko petnaest go1-
ljivih katolika, što svjetovnjaka što svećenika.

Franc. katolici imaju 6 universa. Uprav je dirliiva
svijest franc. kat. profesora uopće. Premda na nekim
mjestima oskudijevaju — neki imaju godišnje toliko
plate, koliko njihovi kolege na drž. mjesečno — ipak
ustraju i žitvuju se.

Jedan savjet. Engleski fizičar W. Thomson re-
kao je jednog dana svojim slušaocima na universi.
Ne strašite se biti slobodni mislioci, jer ako budete
s malo naprezanja slobodno razmišljali, bit ćete od
znanosti prisiljeni da vjerujete u Boga, što je podloga
svake religije. Vigjet ćete, da znanost nije protivna,
nego pomoćnica religije.

 

,Spasenje“. U Beogradu se osnovalo društvo
pod ovim imenom, za religijozno-moralno pridizanje
srpsko pravoslavnih.

si:
Dopisi.
Velaluka.

(»Četa smrti«.) Proslava oslobogjenja trajala je
punih osam dana. Svako veče nepregledna je povorka
obilazila našu varoš sa glazbom na čelu, nakon čega
razvilo bi se narodno kolo. U Subotu 23. travnja bio
je priregjen veličanstveni doček prestavnicima vlade,
Dr. Desnici, generalu Miliću i pratnji, koji su na pa-
robrodu »Porer« kroz četiri dana obišli sve oslobo-
gjene krajeve. Treći pak dan slavlja bio je ganutljiv
prizor, kad je »Čeia smili« predala oružje, koje je za
vrijeme talijanske okupacije vjerno krila. Iza kako su
četnici donijeli sve oružje, tri govornika održaše pri-
godne svrhu »CČete
smiti«,
se je drug zatim dirljivo oprostio sa svojim
puškom, revolverom, ručnom granatom, poljubio je,

posuo cvijećem i tronuto ga predao oružničkoj vlasti.

govore, rastumačiše postanak i
za koju talij. vlast nije mogla doznati. Svaki

oružjem,

Ovaj prizor svakoga je zadivio i ganuo. Evala junač-
koj velelučkoj omladini. : i
Popovići (Konavle), 1/5. 1921.

Dne 30. travnja u subotu okolo 10 sati večer
nade tuča (gr&d) tako snažno, da je kroz vrijeme od
90 minuta utuklo, što mi rečemo smrtimice, sve što
je na zemlji bilo u cijelom našem selu Popovićima,
osobito lozu, koju je uništilo za više godina, tako da
se računa šteta na preko 1 milijun kruna. Mnogi ja-
dan seljak neznamo kako će da prežive, jer mu je
sav trud uništen.

Prijateljski vas pozdravljam N. V.
Kotor, 6. V.

U 17. broju ovoga lista mi smo upravili molbu
na Ravnateljstvo pošta u Spljetu i od ovoga kao Vla-
sti očekujemo nužne odredbe, koje bi imale odmali u
početku stati na put uvagjanju strančarstva u državnim
uredima. Nego nepozvani »Bokeški Glasnik« odgovara
nam u svome br. 20. U prve htjeli smo preći preko
onakovog pisanja, ali opet mučeći nebi se razumjeli.
Stoga odgovarajući ipak priznajemo, da nijesmo kadri
mu dati dostojna odgovora; ne jer se preplašismo
onog tona turskih aga, nego što nijesmo odgojeni da
onako prostački pišemo. Odlika Bokelja starosjedioca
jest proverbijalna skladnost, pak Bokelj nije kadar od-
jednom da nazove svoju braću, krštenu čeljad, paščadi.

Uostalome poručujemo, ma koliko se umišljeni
gospodari naroda srdili, mi ćemo i unaprijed uprijeti
prstom u svako zlo, koje bi bilo mogućno, da zava-
gja megiju sobom, bilo svoje kolege bilo gragjane
uopće; kao do sada, tako ćemo se, dok budemo živi,
zagrijavati i zalagati za jugoslavensko jedinstvo, potom
za Jugoslaviju. Za ovime su se i ona gospoda okolo
»B. G.« nakon preokreia s nama zajedno zanašali i
vanjskim slavljem potvrgjivali, svijesni skupa da slije-
dimo i ostvarujemo ideale srpskih i hrvatskih velikana.
A što rade danas ona gospoda ? Eno nas vrijegjaju
jer pokušasmo trijebiti gubu iz torine. Da li je to is-
pravno i dosljedno, da li je rodoljubno i iskreno nji-
hovo djelovanje najpače i napadati ma patriotizam
ostalih, dvojiti i omaložavati ga, neka sude naša i nji-
hova djela. Gospodo, nemojte si prisvajati monopol
patriotizma, ova gruda jest i naša i nama je mila i
sveta, nedirajte u svetinje, dok nam budi zajednička
dužnost opirati se pokušajima, koji potpirivaju gra-
gjane na megjusobnu mržnju i intoleranciju. — Bokelj.

Gruž.

(Proslava svečanosti sv. Križa.) Tradicijonalna
ova svečanost — Iznašašće sv. Križa, koja spada na
3 maja, bila je odvajkada smatrana od Gružana jed-
nom od najvecih njihovih blagdana i dostojnim  slav-
ljem proslavljena. Ali slavlje te svečanosti slično
ovogodišnjem, Gruž još nije vidio.

 

Strindbergova ,Oca“

Premijera
: u Dubrovniku.

August Strindberg ostaje uvijek neshvatljiv za
one, koji ne poznaju njegovu Odiseiadu. Oa je ne-
mirna duša, raprezentani modernog čovjeka, koji u
svijetu nalazi disharmoniju. Stoga piše više ogorčen
nego li veseo s tmurnim pogledom na život, pateći
od nevjere. Odlučan je antifeminista svoje vrsti: po
njemu je žena duševno zaostala za muškarcem, a nje-
zino nastojanje, da se s njim izjednači, teži da s njim
zavlada. Megju mužem i ženom vlada mržnja i vječni
boj. | faztično Strindberg se tri puta ženi, tri puta
razilazi. »Ako smo se razvili od životinje, muž i Žena
nijesu se razvili od iste vrste«... Već u mladosti
svojoj izgubi vjeru i skloni se ateizmu, odakle je
povukao zadnje posljedice i počeo rušiti sve tražeći
revoluciju u čitavom životu. Neprestano mijenja zvanja :
bio je učitelj, glumac, novinar, činovnik, bibliotekar,
instruktor, slikar, bavio se medicinom, alkimijom, pro-
učavanjem jezika; htio je da bude i učenjak, Nu pred
pedesetom godinom života doživljuje preokret, ide u
Pariz, da stupi u benediktinski samostan. Ne izvodi
igj naum, no ipak najmi samotnu čelijicu, u kojoj
piše, želeći sada opet uskrisiti sve ono, što je prije
srušio, — postaje mistik. Zajedno sa svjetovnim na-
zorom mijenja i književni smjer, od naturaliste po-
staje simbolistom, koji u katoličkoj mistici vidi vrhu-
mac ljepote. Na žalost ni tu se nije smirio, već se
konačno odmori u slaboj sjeni racijonalističkog pro-
testantizma. Umro je dne 14 Maja 1912.

Otac, što smo ga gledali prvi put u Dubrovniku
u subotu 7/5. iragmentarna je skica savremene obi-

teljske krize, prouzročene skeptičkim pogledom na'

rasklimanu bračnu vjernost naše dobe. Kriza je iz-
megju muža konjičkog kapetana materijaliste (g. D.

Radenković) i njegove. žene Lauze (g.gje Čurčić) sasvim
oprečnih nazora radi odgoja njihove kćeri Berte (g.gja
Radenković). Dijete mu jedino daje smisla za život i
rad te hoće da ga odgoji po svojoj volji. Ali žena mu,
majka djeteta, prisvaja sebi pravo na uzgoj djeteta.
Tu borbu zaoštrava uznemirujuća misao, koju izbacuje
Neid, kapetanov posilni (g. Bandić): niko ne može
biti siguran, da je pravi otac svoga djeteta. Tu misao
kapetan aplikuje ma svoje dijete izgubi zadnju poeziju
života — zamrzi na. žene. Megjutim njegova Žena ne
miruje, da osigura za sebe vlast nad odgojem djeteta,
izrabljuje muželjevu zanesenost za naukom, da ga
svima prikazuje lugjakom, što joj pomoću doktora
Estermarka (g. Filipović) i uspjeva, te ga konačno i
oblači u lugjačku košulju, u kojoj mu od očajne
mržnje na ženu pada kap i pogiba.

Dogogiaj se zbiva kroz jednu noć u istoj sobi,
a igra ga maleni broj osoba. To je novi tip drame:
Sirindbergova »komorna igra«.

Drama je pisana nervoznim bučnim stilom iako se
odigrava u hladnim sjevernim krajevima. Motivacija
dogagjaja nije jedinstvena, jer jedan dogagiaj iza-
zivlje cijeli niz dubokih motiva, koji za čas zamisle
gledaoca, da sam od svih motiva bira onaj, koji mu
se čini najzgodnijim. Drama zasijeca duboko u živo-
tne probleme, bez da ih riješava i stoga neprestano
drži gledaoca u napetosti.

G. Radenković igrao je majstorski svoju karakte-
rističnu ulogu, dok je g.gja Gurčić bila više patetična.
G. Novaković u ulozi pastora kao uvijek dobar. Druge
uloge su i u samoj drami sekundarne i manje više
neizgragjeni tipovi. i

Nađali smo se, da će naša publika pokazati malo
više smisla za premijeru Strindbergova djela u našem
gradu, ali smo se prevarili, jer je kazalište bilo na
pola prazno, što sigurno ne služi na čast našim vas-
pitanim krugovima.

Pobožni je puk već rano jutrom, izu uranka, koji
je mjesni tamb. zbor najavio, hrlio u dominikatisku
crkvu, da iskaže počast sv. Križu. U deset sati bila je
svečana sv. misa, preko koje je O. Angjelko Posin-
ković izrekao prigodni panegirik u čast sv. Križa. Crkva
je bila dupkom puna. Tako isto i poslije podne. To
je za Gružane pohvalno i utješno, jer znači, da u njihovim
srcima nije zamro vanjski odražaj vjerskog osjećaja.

I vanjska svečanost ispala je uprav divno. U ju-
tru je vrijeme nekako prijetilo, da će biti kišno, ali
već prije podne počelo se vedrili, a poslije podae
sasvim se razvedrilo tako, da je svečanost mogla da
bude izvedena prema programu. Pri dolasku vojničke
muzike silan se svijet sjatio na grušku obalu i oko
crkve sv. Križa; naročito mnogo ga je došlo iz grada
po lijepom vremenu. Voj. glazba pod ravnanjem vri-
jednog M.a Čižeka izvela je uprav divno birani Program.
U večer je bila sjajma rasvjeta vatrometima i ost, spra-
vama, te starodrevno spaljenje ,duba“ pred crkvom.
Čaroban bijaše prizor, kako se zvonik okićen zeleni-
lom i jugoslavenskim irobojkama ljeska u moru svi-
jetla od rasvjete, i ,baluna“. Svečanost je trajala do
kasne noći. Najveća zasluga za ovakav sjajan uspjeli
naše svečanosti ide št. gg. ,festanjule“: Frana Fal-
conija i Iva Aggačija, koji su se i moralno i materijalno
potrudili, da svečanost ispade što ljepše.  Promatralac.

Trebinje.

(Zrinjsko-Frankopanska proslava u Trebinju.)

Trebinje je ove godine dostojno proslavilo Zrinjsko- *

Frankopansku uspomenu. Jutrom preč. kan. župnik
Don M. Vujinović održao svečane zadušnice u prisu-
stvu vlasti i deputacije društava a u večer bio kon-
cerat sa igrankom do rane zore. Preko svečanih za-
dušnica »Requiem« je pjevalo hrv. pjev. društvo »Sla-
vulj« pod ravnaniem obljubljenog našeg suca g. J.
Kobasice te g. Bararov sa g.gjom Arhipovom-Barano-
vom »Mili Isuse« (O. Sokol) i »Benedictus« (Hart-
man) glavne tačke koncerta ispunila su na sveopće
zadovoljstvo ova gospoda solisti uz pratnju Me O.
Sokol a ostali dio »Slavulj«. Osobito zanimiva je bila
tačka: Melodram  »Putnik« od Preradovića, što je
lijepo deklamovala g.gjica K. Šutić uz pratnju na gla-
soviru samog skladatelja M.o O. Sokol.

Ne samo moralno nego i materijalno je uspjela
ova svečanost, čemu uz gospodu: -Dr.. Markovića, &.
Čerovića, O. Sanbrailo, i J. Selak, D. S. Čabrinović,
Fr. Petašić, upr. Žeravica, proi. Reiman te g.ca Petru-
šić, Selak, Jukić, Mingotti i t. d., osobito priznanje
ioe g. Kobasici, koji je bio duša cijelog rada te ne
samo organizirao crkveno i svjetovno pjevanje, nego
i sam pripravio društvo >»Slavulj«, da je moglo tako
dično istupiti. Uz njegovu ustrajnost i marljivost čla-
nova društvo će bez sumnje procvasti. Ugodnu su

nam uspomenu ostavili gospoda solisti, pa su nam /

na opetovane želje obećali skori povratak.

iz Jugoslavije.

Dr. Trumbić o ustavu. Prigodom načelne de-

 

bate o ustavu, uzeo je riječ i Dr. Trumbić. lstiče ća |
je Ustav donesen na pretres bez potrebne piipreme za. |

ovako veliki posao. Bavi se nezadovoljstvom megju
Hrvatima i veli, da ono ima i svojih stvarnih razloga.

Članak Dr. Rojca nije za efekat, nego za otvorenje |
očiju onima, kojima oči treba otvoriti. O Hrvatskoj je |
kazao, da je kroz svu povijest znala braniti svoju po- |
litičku individualnost i da ju je sačuvala do prevrata, |

megju ostalim narodima, Ona je svoiom voljom  pri-

stupila u ovaj odnos i s time se mora računati. Ka- |

rakteristična je crta hrvatskog naroda otpornost protiv

svakog nasilja. Tu otpornost treba izrabiti u interesu ||

države. Hrvatska je snažan kulturni, ekonomski i po-
jitički faktor u životu naše države i bez nje ne može
biti jedinstvena. To se mora imati na umu kad se
stvara ustav za cijelu državu. Akt od 1. decem. 1918.
je konstitucioni akt naše države a ne puka manifesta-

cija, kako je to rekao ministar Pribičević, Taj je akt|

temelj, što ga imamo, grana na kojoj sjedimo.
Kritizira vladin nacrt ustava i veli da ovaj ustav

znači nazadak u našem političkom životu. Budžet (pro- |
račun) predstavlja najglavnije pravo parlamenta, u njem |
se kondensira sve pravo parlamentarizma, a u vladinom |:

nacrtu ustava ima pozitivnih odredaba, koje prave ve-

liku rupu u.budgetarnom pravu parlamenta. Kritikuje |
vladine samouprave i veli, da u njima nema ni traga|
kakovoj samoupravi. Veliki župani ili sreski načelnici |
nijesu odgovorni nikome, oni izgledaju kao policajci|
da otvorenim očima paze što ko radi. Iz čitavog vla-|

dinog nacrta ustava osjeća se policajski duh. Ovako-|

  

 

 

vim se nacrtom ustava uvlači u našu državu birokra-|.