God. II.

 

 

Cijena Je listu sa

Plativo i utuživo u Dubrovniku
Uredništvo i Uprava kod Dubr, Hrvat. Tiskare.

 

donašanjem u kuću ili poštom za mjesec dana K 8.

Oglasi, zahvale i priopćena po posebnom cijeniku. — Odgovorni

Izlazi svakog utornika. : i
ina SU urednik A. Fle. — Vlasništvo Odbora Narodne  Svijesti. —
Pojedini broj 3 Kr. | Tisak Dubrovačke Hrvatske Tiskare. — Rukopisi se mne vraćaju

 

ducijalno-ekonomsko: plonić u usfaVI.

Danas dok konstituanta radi oko ustava u našoj
se javnosti najviše raspravlja pitanje kako će se dr-
žava urediti obzirom na težnje pojedinih plemena.
Radikali i policajdemokrati obrazovali su danas jedan
blok, koji je odlučio donijeti centralistički ustav. Vo-
gjama je ovih stranaka uspjelo uvjeriti srpske mase,
da je za njihovo pleme to majprobitačnije. Cijela se
težina pitanja postavlja na to, da li će ovom bloku
uspjeti dobiti polovicu više jedan glas.

Kao u svakom parlamentu tako i u našem ima-
demo oštro razlučenn desnicu od ljevice. Kriterij, po
kojemu se je ovo lučenje provelo jest plemenska po-
djelba. Desnicu sačinjava skoro isključivo srpsko ple-
me, a ljevicu hrvatsko i slovensko.

Današnja vlada, kao vlada jednog plemena nije
pred sobom vidjela nego ova plemena te se je oba-
zirala u glavnom na odnošaje plemenskih cjelina. O-
tale i njezin nacrt ustava, koji je u glavnom sadrža-
vao državopravne ustanove. Zasluga je opozicijonal-
mih stranaka, da je u ustav ušao i treći odsjek, koji
radi o socijalno-gospodarskim pitanjima. A ova pita-
nja, kojih je važnost radi plemenske napetosti sada
stupila u pozadinu, igrala su nedavno važnu ulogu u
našem javnom životu, a igrati će jamačno i u buduć-
nosti. Jer kao što je francuskom revolucijom kod svih
evropskih naroda došlo na dnevni red pitanje politič-
ke jednakosti, ruska je revolucija dovela do najviše
aktuelnosti pitanje izjednačenja dinštl&nde. sia ty

om procesu društvenog izjednačenja najnovija
društvena nauka - bn važnu zadaću.
Danas su pokopana načela liberalne škole, koja je
naglašavala pasivnost države pri gospodarskom razvoju
te njezinu djelatnost ograničivala na ulogu noćnog
stražara, kako se je o državi liberalne ere ironično iz-
razio Lasalle. Kod. nas su stranke vladine većine čini.
se bile uvjerene, da se ovi problemi imadu riješavati
putem ,Obznana“. One su pokazale, da nemaju jednog
odregjenog socijalno-gospodarskog programa, koji bi
išao za tim, da cijeli društveni život postavi na nove
temelje. Ako izbije jedno pitanje, koje traži bezuvjetno
riješenje, one i kad ga riješavaju više naliče slijepcu,
koji se služi opipom, a ne očjim vidom, kad traži izlaz.
Da je to zaista tako najboljim je dokazom način ri-
ješenja agrarnoga pitanja. Poznato je n. pr. kako je
osobito stranka policajdemokrata prije one trgovine
s muslimanima naglašavala svoju radikalnost kod rije-
šavanja tog problema. No ona to pitanje nije riješa-
vala sa nekim širim vidicima i u savezu sa nastojanjem
nove dobe, koja ide za obsežnom društvenom  refor-
mom. Ona je jedino uvigjela, da je agrarno pitanje
kod seljačkih slojeva, uslijed rata gospodarski oslab-
ljenih, došlo do akutnog stadija i ona je htjela to
raspoloženje izrabiti u svoje stranačke svrhe. Za to i
vidimo, da agrarnu reformu, i ondje gdje se provagja,
ne provagjaju stručnjaci, nego agitatori. Stranke, koje
se u svomu radu ne dadu voditi stalnim načelima,
nego stojeći na stanovištu polovičnog liberalizma tek
kad i kad popuštaju energičkim zahtjevima masa ne
mogu drugo, nego da prouzrokuju još veći kaos.

Nadamo se, da će se i ova sadašnja plemenska
kriza sretno prebroditi, a onda će važnost socijalno-
gospodarskih pitanja još više poskočiti, jer će se na-
gomilati još novih problema uz ove, koji već sada
traže svoje riješenje. Iza jako naglasivanog plemen-
skog momenta današnje gospodarske prilike tjeraju
klase, da se staleški organiziraju. Staleški momenat
može u politici igrati najvažniju ulogu, a to može
dovesti do krize samo pitanje parlamentarizma. Da je
to tako najboljim nam je dokazom Rusija, pa En-
gleska. Tu radnička klasa nije imala povjerenja u
buržujsku većinu parlamenta te je potražila druga
srestva, da ostvari svoja gledišta. Ova kriza parlamen-
tarizma, što je sobom donosi oštra staleška borba dala
bi se izbjeći socijalno-ekouomskim domom, gdie bi

  

 

 

 

 

 

   
   

latinice,

staleži bili zastupani po svojim predstavnicima. Zato
je Pučka Stranka i predlagala u svom ustavu dvodo-
mni sistem, gdje bi uz nacijonalno-ekonomsku kuću
bilo i socijalno-gospodarska, u kojoj bi bili raprezen-
tovani svi staleži. Tu bi staleži kao takvi došli do
riječi te bi se megju njima razvila svijest zajedničkih
interesa. Dakako, da bi se uz to morale provesti i
druge reforme i to najprije agrarna. Zatim reforma
industrijalnih poduzeća tako, da budu i radnici zain-
teresovani pri čistoi dobiti kako bi oni, koji su pred-
stavnici fizičnog rada osjetili zajedništvo interesa sa
duševnim radnicima t. j. vodstvom poduzeća ie pred-
stavnicima kapitala. Najidealnije bi dakako bilo, da
bi i ovaj treći faktor, naime kapital bio u rukama
fizičnih i duševnih radnika, : pa makar se io nazvalo
i »katoličkim komunizmom« kako se je neko izrazio
o programu Pučke Stranke, što ga je iznio njezin
glavni govornik Dr. Gosar pri raspravi o socijalno-
gospodarskom odsjeku ustava.

 

Cirilica prema latinici. adio)

Ostaju dakle utvrgjeni spoljašnji razlozi za lati-
nicu: ona je praktičnija, moderna, i ona nas ijesnije
spaja s najkulturnijim narodima.

Nego, po riječi gospodina M. Š., zagovornici la-
tinice imadu još jedan razlog za nju, a to ješto ,mi-
sle da je ćirilica srpska“, isključivo : plemensko srp-
ska. S toga je on zasukao rukave da obori i ovaj,
kako kaže, ,glavni unutrašnji razlog“ protiv ćirilice...
li_kako ? Iz onoga što piše izlazi jasno za svakoga,

&člišlica: uprav+ono št&. o-njoj kažu. zagovo
iva, pismo srpsko, uprav srpsko i specifično
srpsko, onako kao što je štokavska ekavština, (koju
takogjer on zagovara i njome piše) narječje specifično
srbijansko, a ne uopće srpsko:

A kako da ne? Ta ćirilica je — kaže — ,saču-
vala slavenski srpski duh...“ ; oma je ,direktno uti-
cala ma održanje nacionalne svesti i kulture srpskog
plemena“ ; ona je njemu ,postala amanet, kao što
mu je amanet pravoslavje, gusle, Kosovo“; oma je
simbolom jednog snažnog psihološko-etičkog mo-
menta, koji se povlači celom istorijom srpskog ple-
mena“ ,.. Hoćete li više? Ćirilica je ,u jednom delu
našega naroda, tokom wvekova, postala jedan deo
plemenskog, srpskog nacionalnog osečanja“ . .. i na-
pokon ,pravo na život i upotrebu ćirilice fesno je ve-
zano za život srpskog plemena.“

Dakle ćirilica je pismo srpsko, i srpsko po svih
sedam zakona! Srbi su ga takovim vazda smatrali i
još uvijek ga smatraju ; ali, vidite, to je zlo i naopa-
ko, jer to smeta njegovoj .opštoj upotrebi“. S toga
valja naći kakav način, da Srbi promijene svoje dosa-
danje uvjerenje, treba ih uvjeriti da ćirilica ,nije samo
srpsko, već i hrvatsko pismo“, a Hrvate treba uputiti da
odsad unaprijed ,gledaju u ćirilici i hrvatsko pismo“;
ireba im oči otvoriti, da vide kako cirilica ,ima dub-
ljih korena, jačih uslova i opravdanijih razloga za
njeno održanje i čuvanje nu što ih ima nekarakteristič-
na, bezbojna i anacionalna latinica“ ; treba ih uvjeriti,
da je ,sasvim opravdano“ ako Srbi, kao uajvatreniji
Jugoslaveni, baš s jugoslavenskog gledišta ,u održa-
nju čirilice i u njenoj opštoj upotrebi gledaju sigur-
nije uslove za očuvanje našeg nacionalnog i kultur-
nog karaktera“ ; treba naglasiti da je ,iluzorna svaka
pomisao“ da bi Srbi mogli tako lako napustiti ćirilicu,
i napokon treba reći da ,Hrvati s gubitkom latinice
ne bi ništa izgubili“ ...

Ipak, unatoč svemu tomu, Bože sačuvaj, da ko
promisli, da gosp. M. Š. latinici crnu kob nariče !
On ie u svome sasvim bezazlenom članku htio samo
prekazati čirilicu kao narodni amanet, a latinicu kao
tugjinski kijamet, pa ti, brate, koji čitaš, biraj izmegju
,amaneta“ i ,kijameta“ kako te volja!

Nu, ća samo pitam: kako će igda s jedne strane
Srbi, a s druge Hrvati i Slovenci, moći smatrati ćiri-
licu i Arvatskim pismom, kad sam pisac članka kaže

\

 

 
   

da je ona u jednom delu (srpskom) naroda postala
jedan deo plemenskog srpskog nacionalnog osećanja ?“
To znači da nikakav hrvatski plemenski osjećaj nije
vezan s ćirilicom, kao što faktički i nije; dakle da
se o ćirilici nikako ne može reći da je ona i hrvatsko
pismo. A što je u davnoj prošlosti, kako već spo-
menuh, jedan mali dio Hrvata upotrebljavao ćirilicu
u pismu, to, za stvar o kojoj se radi, ne vrijedi baš
ni prebijene pare. ,Opšta upotreba“ ćirilice, s nacio-
nalnog gledišta, mogla bi biti opravdana tek onda,
kad bi se u sadanje vrijeme veći ili barem jedan
dobar dio Hrvata i Slovenaca njom služio. Nu dok
toga nikako nema, a dok s druge strane svi spoljaš-
nji razlozi, kako vidjesmo, govore za latinicu — dotle
je gospodinu M. Š. doista , suvišno trošiti reči, vreme
i energiju“ protiv onih. koji ,misle da je jugoslaven-
stvo apsolutno vezano za latiniču“.

Ostaje još da vidimo koliko za stvar vrijede epi-
teti: ,bleda“, ,bezbojna“, ,mekarakteristična“, ,ana-
cionalna“, što ih g. M. Š. daje latinici. Megjutim
već sada mogu reći da Srbi-katolici dubrovački, koji
su već od doba blagopokojnog Antuna Fabrisa redo-
vno pisali latinicom, nijesu s toga nipošto postali ni
»bledi“, ni , malokrvni“, ni ,bezbojni“ ni ,anacionalni“,
već su bili i ostali svakako više macionalni od sadaš-
njega zasukanoga gospodina ministra Velizara Jan-
kovića; pa i sam gosp. M. Š., od kako je latinicom
napisao onaj članak u »Narodu«, mislim da nije ni-
malo ni ,probledeo“, ni boju izgubio, već naprotiv
se pokazao zbilja ,karakterističan“ ! V. Medini.

 

»Narod““_za narodno jedinstvo.“

Molim Gosp. Uredniče ustupite malo prostora,
jer ne mogu podnijeti da ,najčistokrvniji“ plemenski
šoveni, podmeću plemenski separatizam i svećenicima
niarodnog jedinstva.

U članku od 25 o. mj. ,Držanje Dr. Trumbića“,
izmegju ostaloga tvrdi se: Pored iakovog stanja
stvari, pored tako opšte animoznosti, neraspoloženja i
imržnje, Trumbić - - koji nikad ni jednog trenutka nije
zaboravio, da je Hrvat — eic.“ Kad bi ovo i odgo-
varalo istini, najmanje prava imali bi srpski radikali,
da takova šta ikome predbacuju i upisuju u grijeh,
Pašić i Vesnić i kao ministri presjednici u SHS, dakie
i hrvatski, zar su ikada zaboravili, da su Srbi, i zar
ih ma to ikada morao upozoriti Cicvarić ili sam
Gjorgjo Čokorilo.

Gospoda viših sposobnosti okolo ,Naroda“ dalje
tvrde: ,Mi znamo da je Trumbić čovjek srednjih spo-
sobnosti (? ) i da nema ni iz daleka one vrijednosti,
koju mu neki pridaju“. Imadu li Pašić, Vesnić i Nin-
čić i izdaleka one vrijednosti, koju im meki pridaju,
pripuštamo, da to prosude svi pak i politički laici, koji-
ma ideal političke mudrosti nijesu , obznane“ i bajunete.

Pašić, Vesnić, Ninčić i družina pravi su ,jugo-
slaveni“, a Dr. Trumbić separatista. Ovo je bogme
nešto fenomenalna ! Prema ovome eventualna tvrdnja,
da je Vilhem pruski pacilista, a Wilson militarista,
dalo bi se progutati sa mnogo manje odvratnosti. Gla-
sati proti ustavu, koga i svi srbijanski intelektualci,
kao i ostali liberalni elementi — ne interesirani u
poduzeću — krste reakcionarnim i policajnim, plemen-
ski pigmejci zazivlju ,promašiti cilj velikog patriote
i državnika“.

Narod“ u duhu i za jednaku svrhu svojih ko-
lega (»Srpska Zora« »Srpska Riječ«, itd.) predbacuje
Dr. Trumbiću : »nacionalnom idealu on je pretpostavio
jednu. plemensku stvar«, Onaj »Narod«, čiji »ofac«
Nikola, ni danas — kao ministar presjednik SHS. ne
pozna već samo Srbe ili kako mameluci vole reći: da
ne pozna naše nomenklature.

Predstavnici idealnog nacionalizma, a vogje stranke
»Naroda« na stvarne dokaze, da je ustav reakcijona-
ran i policajan, jednostavno s ministarskih klupa kon-
statuju: ustavom su zagarantovana sva gragianska

"08 Od osobe izvan uredništva.