Dubrovnik 28. travnja 1920. Oglasi, zahvale i priopćena po posebnom cijeniku. — Od- govorni urednik N. Fantela. Vlasništvo Odbora Narodne Svijesti. — Tisak Dubrovačke Hrvatske Tiskare. — Ruko- pisi se ne vraćaju, Cijena Je listu sa donašanjem u kuću ill poštom za mjesec dana K 7. Plativo i uluživo u Dubrovniku — Izlazi svake srijede Pojedini broj 2 Kr. _ riječi, što ih je pri 1 kosti izrekao ži Uredništvo i Uprava kod Dubr, Hrvat. Tiskare. SLAVA NARODNIM MUČENICIMA! U petak 30. ov. mi. mavršuje se' 249-godiš- njica da su za slobodu svoga naroda pali pod krvničkim mačem 4rvatski ban grof Petar Šubić Zrinski i šura mu knez Fran Krsto Frankopan. Mislio je Nijemac, da će salrli moć i slo- bodu Hrvata, a za njima i Slovenaca i Srba, ako pogubi junačke im vogje Zrinjskog i Frankopana. Ali se je prevario ! Ispunila se je Frankopanova misao: »Na vik. on živi, ki zgine pošteno l« I njihova je slava išla od usta do usta pokolje- njima našega naroda, da budi misao slobode i odmazde. I sretno smo doživjeli i dan slobode i dan odmazde. Dne 29. oktobra 1918 slavili smo dan na- rodnog oslobogjenja od stoljetnog ugnjetavača i za vijeke obračunali s njim. Lanjske godine cio je narod proslavio svečani prenos njihovih trud- nih kostiju iz Bečkog Novog Mjesta u bijeli Za- greb, da im »u svom polju dade groba i svojim cvijećem grob kiti I“ Dužnost nas veže da dan 30. travnja uvi- jek slavimo kao narodni blagdan, da se odužimo uspomeni narodnih mučenika. Spomenut ćemo znanosti i umjetnosti u Zagrebu prosvjetni mi- nistar centralne vlade u Bebgradu g. Pavle Ma- rinković: »Svečanost ovu prihvaća cjelokupna država i sav narod iz svih osiobogjenih i ujedi- njanih krajeva, te time ovi do sada pokrajinski junaci i mučenici postaju velikani cijelog našeg naroda. »Blago onome, ko do vijeka živi, imao se i radi čega roditi«. A imena Zrinskoga i Fran- kopana živjet će dokle teče sunca i mjeseca i vazda će im se ujedinjeni i oslobogjeni narod klanjati«, Čast i slava Zrinskome i Frankopanu ! diri nfuizom ili sena budući Duboki mislioc i jugoslavenski mučenik Dr, Mahnić još pred nekih 30 godina prorekao je današnje stanje Evrope. Pisao je, da će Evropu zateći velika politička + socijalna revolucija. Ispu- njenje toga proročanstva gledamo vlastitim očima. Politička a osobito socijalna revolucija odigrava se diljem Evrope, te vidimo, da se čovječanstvo nalazi na raskršću. Premda ono još oklijeva, ko- jim putem da udari, ipak će odluka konačno morati doći. Svakomu, tko ima zdrave oči, jasno je, da su samo dva puta, kojlma će zakročiti čovječanstvo i odlučiti svojom sudbinom. Jedan je put, što vodi do krvavog utopizma, a drugi, koji svršava sa zdravom. reformom čitavog čo+ vječanstva po vječnim principima pravde i lju- bavi. Zato se i opaža u svim pokrajinama kul- turnog svijeta sve jasnija i jasnija orijentacija u znaku ovoga dijeljenja duhova. Čovječanstvo se kupi pod dvije zastave, Jedna je zastava boljše- vizma odnosno komunizma, a druga kršćanskog socijalizma odnosno solidarizma. Oni, koji se kom reklamom. Predstavlja se čovječanstvu kao S ko LA RIJE novo evangjelje, nova blaga vijest svim izmuče- | ! | nim i ispaćenim, da je prestalo vrijeme robo- vanja, te da on već otvara vrata raja zemaljskoga. On će sa svojom naukom pretvoriti zemlju, do- limu suza i plača, u prekrasne krajeve zemalj- skoga raja. Lijepa obećanja, ali bijahu, jesu i biti će samo pusta obećanja, za koja vrijedi naša narodna poslovica: obećanje ludom radovanje. Ustvrdismo, da je komunizam bio pusto obećanje, da je bio neizvediv. To je tvrdnja naj- bolje učiteljice života, nepristrane povjesti. Otvo- rimo li stranice njezine, vidjet ćemo, da je bilo komunističkih pokušaja u prošlosti, ali da su se svi razbili o narav ljudsku kao što se razbijaju valovi morski o tvrde hridi, Već kod starih Per- zijanaca nailazimo na pokušaj, da se uvede ko- munizam; pokušaj se je izjalovio. Kasnije ne usugjuje se niiko više eksperimentirati sa komu- niznom, nego se je samo našlo nekoliko pisaca, koji su pisali djela komunističkoga smjera. Sami su bili uvjereni o neprovedivosti svojih ideja, te zato i dali naslove svojim djelima kao Uto- pija (mjesto, koje nigdje ne opstoji), Sunčana država i sl. U 18. i prvoj polovici 19. vijeka javlja se komunistički pokret; nastao je kao re- akcija ma strašno izrabljivanje radništva sa sirane liberalizma i kapitalizma. Bilo je tada mnogo pokušaja, da muniznia, eli sve bijaliu veoma kratkog živote. Radi neizvedivosti komunizma nazvaše ga sami osnivači socijalne demokracije zfopijom. Čudno je i neshvailjivo, kako učenici tih osnivača sada postadoše i najgorljivi propovjed- nici komunizma. Izrabljujaći veliko nezadovoli- stvo, koje je izazvao svjetski rat megju siromaš- nim slojevima osobito radništvom, provedoše revoluciju u Rusiju i Ugarskoj u znaku komu- nizma. U Ugarskoj je komunizmu brzo odzvo- nilo, a u Rusiji pod - imenom boljševizma jošte se drži na vladi. Nu i tu ga samo drži sila i teror, premđa je počeo mapuštati svoja načela: Boljševistička Rusija od g. 1920 ima mnogo drukčije lice nego li u gt 1917. Tada je bila slika Rusije išarama boja:ma komunizma, a sada se sve više i više od koimunizma odalečuje. Sam je Lenjin morao priznati, da pod pritiskom pri- lika moraju mnoge od komunističkih ideala na- puštati. To je najjasniji dokaz, da se komunizam ne može trajno uzdržati, jer se temelji na idea- lizmu, koji ne posjeduje ljudska narav, U Rusiji je uveden s krvlju, te se i podržava samo silom i bajonetom crvene garde. Ali me može biti du- gog vijeka. »Svaka sila za vremena« veli naš narod. A narav ljudska ostaje, dok ne ostavi zemlju i zadnji Adam. Ostaje ljudska marav i s njom zahtjev privatnog vlasništva. Ko propo- vijeda samovoljnu opću. ekspropiiaciju i opću socijalizaciju, taj griješi proti pravdi te hoće da iz krvi i plamena stvori nov red, novo društvo, se' komunizam privede u život, koje će brzo poći u zagrljaj propasti. Zalo smo i postavili tvrdnju, da komunizam donosi samo obećanja, koja su bila, jesu i ostaju puste riječi i prazna slama. i Kršćanski socijalizam vodi čovječanstvo pu- tem sretne budućnosti. On diže veliku optužbu proti sadašnjosti, koja je pogazila sva prava si- romašnog svijeta, te se klanja zlatnom teletu ka- reformu u znaku socijalnog blagostanja, kako | ćemo vidjeti drugi put. | | | | | | | | 1 | | | | | | ,Bijela internacionala“!? »Nezavisni obnovni glasnik« »Rad« zaku- kao je u posljednom broju i zove u pomoć sva Jugoslaviju i češku braću, slavenske Sokolove : ta u pogiblji je svijet cd »bijele internacionale« 1 Mi od sveg srca sažaljevamo siromaha; ta kako nećeš žaliti duševnu sirotinju! Mi priznajemo, da je vrlo teško odgovoriti, jer gdje nema sre- gjenih pojmova, pogotovo gdje znađe pomanj- kati veza izmegju rečenica, tu je teško, brate, odgovoriti | Ali moramo informirati javnost. Pisac se škandelizira, šio »Narodna Svijest«, kao organ kršćanske pučke stranke, stavlja za zadaću ono, što i cijela stranka i sve maše na- stojanje i izvan stranke: Obnovu u pravom krš- ćanskom duhu! Jest, mi hoćemo i hoćemo samo kršćansku Jugoslaviju i nikakvu drukčiju. Pojmi- mo, da neki od toga zaziri! Ta državu staviti na kršćanske femelje znači uvesti red u državu, znači zahtijevati rad od državljana i htjeti za- predak države! Ali da; to gospodi oko »Rada« ne miriše! Gdje si vidio reda u skupini ljudi, koji tvoino napadaju poštena čovjeka, javnog jadnika za dobro svog naroda? Ti ljadi nijesu naučni na red, A rad? Rad im je razbijanje u- mjesto ozbilino da se prihvate knjige, da danas- nist gsžova pa-načelima ko. Suita bude od niih vrijednih državljana | Mi tre- bamo čestita, ozbiljuo nmaobraženu inteligencu, koja se solidno naobrazbe domogla; ali razbija- jući se po ulicama ili se bilo s čega po svijetu protucajući, ne stiče ozbiljna naobrazba | A za- predak ? Zar oni, koji zaziru od muke i truda i trate dave u dangubi ili vježbajući se u skaka- nju iz stranke u stranku (gdje bolje, tu dulje), ti dakako da ne misle ma napredak, : Osim toga osnivati državu ma kršćanskim temeljima znači ukloniti zepoštenje, koje se u najrazličnijim oblicima uvuklo i još uvlači u svn našu javnost! Ili g. uvodničaru nito nije pravo? Uvodničaru »Rada« je osobito krivo, što su na sastanak u Mariboru pozvani i »katolici svih ve- * ćih kulturnih naroda«! Da samo nešto kousta- tujemo 1 Katolici — koliko Hrvati toliko i Slo- venci — u Jugoslaviji hoće, da im država bude. što solidnija u nutrini, ali i prema vani; da pred vanjskim svijelom vrijedi kao uregjena drža- va, pa.da po prijateljstvu lakše uzmogne svo- je vanjske poslove obavljati. Osobito hoćemo pravo čraistvo naroda, a ne framasunsko ili osnovano na krivim načelima, kako se sada sklapa savez naroda, Tako želimo po moguć- nosti ukloniti što više uzroke novom. ratu, no- vom ubijanju, i dovesti narode do ljubavi i sloge. Kada radi toga, da zapriječinio zlo i pomognemo blagostanju narodnom, tražimo koneksije sa dru- gima, koji su istih misli i uvjerenja, zar je to zlo? Ko je onda proti Jugoslaviji, da li mi, koji hoćemo vjerne i jake prijatelje, da Jugoslavija bude velika i sretna, ili oni, koji hoće da nam to zabrane? Ko onda gradi jaku i veliku Jugo- slaviju, a ko je ruši? Ako je iole poštenja u uvedničaću »Rada«, koliko: u .oku stati može, onda će otvoreno na to barem sebi odgovoriti ! »Rad« zamjera što se za mas interesuje i sv. Olac! A da je protivan, ko bi veću galamu i buku podigo od njega? Kome pripada onda kupe oko bankrotiranog i kompromitovanog li- pitalizma. Njegov je program, da se stvori novi prigovor: »obijeljeni grobovi ?« To će A beralizma nemaju uvjeta za život, te će ih brzo rod, koji će spojiti sve ljude velikim vezama čovjek iole zdrave pameti odgovoriti ; e savremene prilike izbrisati s lica zemlje. prave, ljubavi i bratstva. Ne obećaje zlatnih kula i sam »Rad« ako ima toliko moralne Boljševizam ili komunizam nastupa 's Veli« u zraku poput komunizma, mego nosi zdravu jakosti ! Zar gotovo polovica naroda u Jugoslaviji : _Solvenci, Hrvati i nešto Srba (Crnogoraca i Srba),