Br. 30. Narodni DUBROVNIK 21. srpnja 1920. v Plativo i utuživo u Dubrovniku RANO i Uprava kod Dubr, Hrvat. Tiskare. Cijena Te listu sa Odanjem u kuću ili kto za mjesec dna K o Izlazi svake srijede Pojedini broj 2 Kr. Oglasi, urednik N. Fantela., Tisak Dubrovačke Hrvatske Tiskare. — — Odgovorni — Vlasništvo Odbora Narodne Svijesti. — Rukopisi se ne vraćaju. zahvale i priopćena po posebnom cijeniku. »Slobodna škola“. Dne 18. i'19. o. mj. držali su učitelji iz svih krajeva Jugoslavije u Beogradu svoj kongres, koji je imao svrhu da svede u jedinstvenu organizaciu sva učiteljska udruženja. Tako bi učitelji mogli sa više uspjeha raditi oko svojih staleških interesa. , No poznati ,prirodni uzgojitelj“ Davorin Trstenjak mislio je t2j kongres izrabiti za ,slobodu školu“, pa je u ,Narodnoj Prosvjeti, organu učiteljskog udruženja“ (Beograd, 4. jula o. g. br. 60.) napisao u tom smislu i jedan članak ,Pokret za slobodu škole.“ Odmah već po naslovu znaš, kakovu ,slobodu škole“ zagovara darvinista, haeckelijanac Trstenjak. Slobodu — od vjere, od vjerskih istina i ćudorednih zakona, drugim riječima: Van iz škole i vjeronauk i svećenik i crkva! Onda će moći učitelji kalibra Trste- njak ,slobodno“ izvrgavati ruglu svetinje : roditelja i \djece, i odgajati slobodne gragjane za — ,komunisti- čku državu“ !, A koje dokaze navodi Trstenjak za ovaku ,refor- mu“ već osaovnih škola u našoj državi, u kojoj mo- žemo reći 80% priznaju kršćanstvo ? Dokaze!? Šta će mu dokazi! Dosta nekoliko protuslovnih krilatica, valjda će upaliti kod nekih. ,Klerikalci se žestoko bore za svjetovnu vlast i za vlast nad školom !“ — , Osnivaju kongregacije !“ Tako ruše , slobodu znanosti,“ »duše- vau slobodu,“ drže u ,duševnom ropstvu.“ ,Megju vama (koji su to?) i vašim neprijateljima duboka je provala, koja se ne može ničim zatrpati.“ ,Za slobo- [ie smisli. i | bore se različite stranke.“ A kakvu budućnost čeka'' | narod sa ,oslobogjenom školom“ ? ,U zemljama, gdje | crkva ima majmanju vlast, gdje se država rastavila od crkve, raširena je prosvjeta najviše, najljepše cvate znanost i umjetnost, industrija, obrt, trgovina, poljo- djelstvo, sloboda i svako dobro. Tako u Francus- koj, Americi i drugovdje.,. Evo nam na jednoj strani plodova crnoga klerikalizma, a na drugoj radova | slobodue znanosti, slobodne misli i slobodne škole zdravoga razuma.“ Što na ovo, vi pslerikalci“ ? Eto, jednim člankom | »utukao“ vas Davorin Trstenjak drugog izdanja (on je nekada bio'/u istom smislu ,klerikalac“ !) Bilo bi nam ispod časti ići se prepirati sa uglav- jenim plagijatorom Trstenjakom, kako ga je raskrin- kao naš O. Petar Vlašić. On je u ostalom mepristu- — pačan svim razlozima, kad ivrdi, da je izmegju nas i : njega tako duboka provala, da se ničim ne da zatr- pati, Jedan dr. Gemelli, jedan Adolf Rett€, jedan Al- best Ruville, sveučilišni profesor i toliki drugi iz no- > vijeg doba, ikoji su u prvoj periodi svoga života bili | nekako s Trstenjakom ua drugoj strani , provale“, našli | su se u drugoj periodi na našoj strani, premostili su | tu ,provalu“ razlozima i uvjerenjem, da su »sloboda ema misli i škole“ samo prazne fraze zagrižene || mržnje na Boga, na Isukrsta Boga-čovjeka i na crkvu, pa da se prava znanost, umjetnost i prava duševna i «moralna sloboda stiče samo onda, kad čovjek ima to- liko snage te prizna istinama, što je Bog kazao, na- stoji svesti u sklad volju svoju sa voljom apsolutnog našeg gospodara Boga i onda drži na uzdi sebičnost, pohotu, razuzdanost i ostale nastrane sklonosti ni- i žega ,ja“. fp Ne ćemo dakle pitati Trstenjaka, koja je to ,zna- | most“ oborila zasade kršćanstva? Odakle to, da ima “toliki broj uvjerenih katolika, što ujedno sjaju u zna- nostima astronomije, biologije, fizike, prirodoznanstva opće, filozofije i svih znanstvenih područja redom ? "On se boji: u ime. slobode znanosti“, da ne bi našao istinu pa morao pjsli da je na: 'stranputici 1 Toliko “on nema ,moralne“ i duševne slobode“! ,Sloboda je inkompatibilna sa slaboćom“, veli. Vanvenarques. U svojoj zaslijepljenosti ne vidi Trstenjak, dok otiče procvat više i materijalne kulture, ako dobijemo slobodnu škoin“, da je Japan ,klerikalan“ u njego- _ li iosavjesti kao-i-zaslobođu narodnu: ee vu smislu, to jest drži svoju religiju; da ,antikleri- kaina Italija ima valjda najviše analfabeia, da je .kle- rikalna“ Belgija prije rata bila megju prvima u sva- kom pogledu kulture; da Francuska iraži opet veze s Rimom; da Amerika nij& , antiklerikalna“, nego daje neograničenu slobodu! A sebrojeni su oni, koji su na smrtnom času poput Voltaire-a, osjećajući nepo- srednu blizinu Boga stvoritelja i suca, zatražili, da se što prije prenesu na uašu stranu ,provale“. Reći ćemo samo jednu. Montesquieu kaže: ,Ne- ma riječi, koja tako živo a opet ua tako različite na- čine uzdrma duhovima kao riječ sloboda“. Male du- hove, što gmižu po zemlji, omami lako, da im ne da gledati u vedrinu nadnaravne sfere, i što su prikova- niji za zemlju, to više deklamuju o slobodi. I kad se u nas pjevaju himne političkoj i marodnoj slobodi, kako bi mogli pomanjkati omaki pigmeji da u ime »slobode znanosti“ navještaju boj kršćanskoj religiji našega naroda svih triju plemena | Samo zborovogja i tom kolu zaboravlja da unosi nesuglasje, kad uz pjesmu slobodi od njemačkog tutorstva uvlači iz Au- strije kajdu njemačke ,slobodne škole !* Donosi naime 'kao izgled ,Freie Schule“, osnovano društvo u Beču »protiv klerikalizma«. Tako se Trstenjak odaje, da je još duševni i moralni austrijsko-njemački — rob ! Dr. 1. »Prosvjetlitelji“ puka. V. — Imamo ih mnogo, jako mnogo. i za jef- tinu cijenu. Dok su se do juče neprestano is pravom čule tužbe, da je nepremostiv" jaz izmegju inteligen= cije i naroda i da su stručnom i znanstvenom spre- mom opremljeni ljudi odnemarili puk, iz kojeg su izašli: danas ta ista nazovi »inteligencija« drži, da je izmegju sebe i puka odstranila ograde i poravnala zapreke tim, što se pozvala dičnim imenom »narodna«, »demokratska« i Bog ti ga zna još kako. A da joj se'u vijeku demokracije me bi moglo prigovoriti, € nije praktički narodna i demokratska, upotrijebila je ta >inteligentna« inteligencija sve vrste mašinerija i ' sa svom parom dala se na — »rad«. Tu ti se brate, počele izdavati novine i brošure »za interese puka«, Tu vika i dreka na »gulitelje i kr- vopije« naroda, a-sve to već »radi interesa puka«. Tu ti se dapače i zalazi megju narod, da ga se po- uči, dijele mu se besplatno novine i leci, viče se pro- tiv »gospode«, koja isisavaju narod, mapada se na svećenike i vjeru, nazivlje se »Pučku Stranku« »kle- tikalnom«, »popovskom«, »natražnom«, »austrijskom« i uopće siplje se na vreće slatkih i medenih govorancija, da im moraš skinuti kapu i priznati, da su oni svakako — »prosvjetlitelji« puka. Ako si pak imao toliko ja- kosti, da: ispitaš prošlost i sadašnjost tih medenih govornika i pronašao, kako iza njihovih gromova, kojima su onako silno grmjeli, ne pada kiša, nego led i tuča, jao ti ga se onda, bježi u goru, jer ti ni- jesi »prijatelj. puka«. Ti. si »natražnjak«, nijesi »na- predni demokrata«. Eto to su ti danas većinom »prosvjetlitelji« puka, od kojih se udaljuje tek neznatna manjina pravih nje- govih sinova, koji moraju da izdrže sav pakleni bi- jes sa strane ovakih »prosvjeilitelja«. No ne zaboravi pobro, uz ostalo ni io, da se sav taj »rad« upriličuje u času prije nego imaju ma- stupiti općinski ili državni izbori. Kad su ovi pred vratima, eto ti »prosvjetlitelja« šetnjom na sela i va- roši, da narod predobiju za sebe, baš prema onoj: »Krilaticom . oči mu zamaži, laskaj mu. se samoi u- laži ?« Ako im ne uspije milom oni će silom. Kad su pak te lije jednom zajašile na grbaču naroda i zasjele na meke stolice, onda okrenu legja marodu. Lukavi su do vraga oni, jer neće nikada otvo- reno narodu da kažu oblu i spasonosnu istinu, da naime i naš natod uz mnoge čestite odlike i vrline, bratska srca slože i olovo plivat može«. — k napretku ! Radi s rukom, ali ne zanemari glavu! ima i odurnih mana, kojih mu se ostaviti, ako će k pravom napretku da pokroči. E, ali onda bi — mi- sle oni — izgubili povjerenje i popularnost, kad bi marod upozorili i rekli mu nešto, o čemu dvoje, da mu ne bi bilo drago. Valja priznati, da su ma ovakav način mnoge časovito zaveli, ali neka ne misle, da je narod slijep i da ne vidi, koliko je tu blažene ljubavi za njega. On se već uvjerio, da svo njihovo nastojanje sliči mjehurači, koja se nadme i — pukne. Mislile su mudrolije, da će laskanjem i milova- njem narodu zavezati oči, pa onda na njegovoj šiji zaraditi debele pare i gutati masne zalogaje, ali, gos- podske pete, ni od takog tijesta ne ispekoste pogače i _ Narode, progledaj, tebe se tiče! S tvojih se usana, puče, u svagdanjem životu otimlje lijepa i značajna izreka: »U radu život, u borbi spas!« — Da, u radu, ali ne onom koji podu- zimaju tobožnji tvoji >»prosvjetlitelji«, nego u onom, na koji si pozvan, kao poluga jugoslavenske mile otadžbine. Imaš krasnih odlika, koje te rese i kojima kad bi bili .nakićeni kormilari države, čestitoj bi se budućnosti mogao nadati; ali imaš, brate, i mnogih mana, koje te nagrgiuju i koje ti poput crva život rastaču. To su ti pijanstvo, psovka, rasipnost, nemar za dobar odgoj svoje djece i t, d. A sve to zato, jer nijesi prosvijetljen kako treba. Nijesi ni ti opet svemu tomu glavni krivac: krivi su najviše oni, koji su te morali kulturno podizati, ali oni te zapnstiše. Kad bi ti bio za polovieu kulturno i gospodar- ski osviješćen,. koliko tvoj slovenački brat, bio bi da- leko naprijed od onoga, na čemu si sada. Stoga sta- riji, organizujte se i udružujte u seljačka prosvjetna draštva a mlagji u svoja omladinska društva, koja su toliko koristi donijela drugim našim krajevima. Doba- cite čvrsto žuljavu svoju ruku ostaloj seljačkoj braći diljem otadžbine, koja su se združila u svojoj pravoj »Pučkoj Stranci«. Oni su već osjetili blagodati zajed- ničke sloge, o koju su se razbili svi neprijateljski juriši. Treba neprestano imati na pameti onu: »Kad se Prosvjetom Iznad svega pak, ne zaboravi brate, da stoji ve- liki Bog, koji ravna udesima naroda. Njega prizovi u osvitku dana, prije nego ćeš ruku na mašklin i mo- tiku; Njega se spomeni i prije, nego ćeš na noćni počinak i — nadaj se dobru l Naš program. Čuje se da mnogi ne znadu za program - Pučke Stranke ili ne će da znadu, pa o stranci krivo misle, a neki je prikazuju, kao kakvu razvratnu stranku pro- ti jedinstvu naše države. Zato ćemo kadikad do- nijeti kroz naše glasilo po koju tačku iz našega pro- grama, da se okoristi ko želi, a zlobnicima, da usta začepimo. \. Je ti Pučka Stranka za jedinstvo naše države? Da, Pučka Stranka je za jedinstvo naše države, te radi i radit će s drugim strankama oko interesa naše cjelokupne države. Osim toga P.S. traži, da se naši krajevi, napose u Istri, Sloveniji i u Dalmaciji, što ih tugiinci drže, vrate natrag iašoj državi prama načelima narodnoga samoodregjenja. Ona će nastojat da pruži zaštitu svakomu gragjaninu ove države bilo koje narodnosti i vjere. 1, Što traži Pučka Stranka ? 1, Prvi i glavni osnov Pučke Stranke jest vjera. P. S. traži, da se naša država uredi poštujući vjeru ; neka se svakoj vjeroispovjesti dade samostalnost, neka se svima pusti jednako slobodan život i razvitak. 2. Pučka Stranka želi, da u novoj državi imaju jednaka prava i dužnosti Hrvati, Srbi i Slovenci. Svaki pokušaj, da se jedno pleme nažnčije za. gospodara PR