(Poštarina plaćena u gotovom). Br. 81. DUBROVNIK 28. srpnja 1920. God. il. Cijena je listu sa donašanjem u kuću ili poštom za mjesec dana K 7. Izlazi svake srijede Oglasi, zahvale i priopćena po posebnom cijeniku. — Odgovorni MJESNIM Plativo i utuživo u Dubrovniku M GRGE Hina B urednik N. Fantela. — Vlasništvo Odbora Narodne Svijesti. — Uredništvo i Uprava kod Dubr. Hrvat. Tiskare. Pojedini broj 2 Kr. Tisak Dubrovačke Hrvatske Tiskare. — Rukopisi se ne vraćaju. | Mariborsko slavlje. Danas započimlje Mariborsko slavlje dolaskom jugosi. katol. gjaštva. Značajno je da Mariborski kon- gres otvara baš Jug. Kat. Gjačka Liga! Na mlagjima svijet ostaje, katol. gjaštvo naša je budućnost, a Ma- tiborski zbor udara temelje našoj sreći. Civilizovana tobože Evropa zabacila je kršćan- sku kulturu, da je zamijeni neopaganističkom-materi- jalističkom, nu ubrzo je ostarila, oslabila, klonula i | već je prispjela na rub propasti, — liberalno-materijali- stička hiperkultura Evrope je bankrotirala ! Novovjeki proroci ultraracionalističkog kulta filantropije, koji su proveli dekristijanizaciju javnog života, obećavali su svijetu napretkom antireligiozne kulture raj na zemlji a mjesto u raj dospio je svijet u pravi pakao ! I tek sada začula se je zalutalom Evropom parola: Natrag | x Kristu! — ,Ja sam put, istina i život, — ko vje- | ruje u mene ne luta u tminama“, progovorila je pred 20 vjekova Riječ apsolutne Mudrosti i onima, koji su je slijedili pokazala je sigurnu stazu, kojom ih je dovela do neprevarljive istine, što zadovolfava nemirni ljudski um, uvela ih u bujan život, što zasićuje ne- zasitivo ljudsko srce. Kristova nauka, Kristov auktoritetom apsolutnog Učitelja i Zakonodavca ljud- skog roda, — jedini garantuju nepogrešivi lijek bo- | lesaom čovječanstvu. A Mariborski kongres je afir- macija Kristovih načela, Mariborsko slavlje navješta | nam zoru sretnijeg budućeg života našeg napaćenog | tjedinjenog naroda na svim linijama. Jer u Mariboru | slavi slavlje solidarizam svih staleža u mašoj domo- vini, a na očigled delegata svih kulturnih naroda. : K tomu Mariborski slet slavensko je slavlje, jer | će se tu naći ma okupu brojni izaslanici svih kato- | ličkih slavenskih naroda, da slave i zapečate slaven- sku uzajamnost — zalog maše skore buduće sreće | U to ime s našeg mora šaljemo sakupljenoj braći u Maribor maš žarki pozdrav | Opet ,slobodna škola“. Slijepi rob austrijsko-njemačke »Freie Schule« | Trstenjak, što bi htio da istjera vjeronauk i katehetu iz škole, navodi za razloge, da su ,klerikalci“ »Ču- vari preživjelih iečevina“ ; da ,škola ne smije da bu- | de dogmatična, ne smije da se silom svojih norma, \osnova, metoda iid. okameni“ ; jer ,neslobodna škola “je sluškinja onoga, komu robuje“. : i »Preživjele tečevine“ su ,nazor o svijetu Mojsija“ t opreci za ,modernim Kopernikom i Darwinom“ i |»ogromnom vojskom najvećih i najslobodoumnijih duhova.“ ', Crkva stoji uz sveto pismo i Mojsiju, i širi |te nazore u školi i svuda s pomoću mnogo milijuna katekizama i drugih knjiga, a sav obrazovani svijet “stoji već odavna na posve drugom razumnom stajalištu.“ Trstenjak misli, da ćemo se prepasti, ako ove duhove, neprijateljski raspoložene prema Bogu i crkvi, 'megju ,inteligencijom“ i socijalistima nazove »Ogrom- | nom vojskom“ i »najvećim duhovima“. _No_ usprkos [toj ,ogromnoj vojski“ stoji Mojsija, crkva i katekizam [kao objektivna istina, a čuvala se i čuva ta istina u [još ogromnijoj vojsci kroz tolike generacije ed Moj- ija i Isukrsta do nas, pa će se sačuvati, dok bude |svijeta, u dnhovima najvećim, srednjim i malim. Ni- (lesu" to, preživjele tečevine“, gosp. Trstenjače, kao [što se nije preživjelo, da su dva puta dva četiri. Istina je jednako drevna i mlada, jer je — vječna. Drugo e nešto ,preživjelo“ u strogo znanstvenom svijetu, |naime darwinizam u pravom smislu, to je njegova teorija selekcije, i haekelizam, vulgarno rečeno, mni- nje, da se život razvio po sebi od nežive tvari te da (ne treba — Boga Stvoritelja. Tu ,preživjelost“ doži- [vio je i sam Haeckl, koga se stidi pravi znanstveni [svijet u istoj Njemačkoj, jer se dokazalo, kako je fal- fikovao slike i htio izrabiti ,znanost“ protiv religije. 4 moral, sankcijonirani. Nije se ni crkva preživjela, jer se osniva na Isukrstu i Evangjelima; koliko su vrijedila u početku, toliko vrijede i danas, kao historijski fakti, Zar može vrijeme oduzeti što od vrijednosti istini i historijskom. faktu ? Malo je čudne, što Trstenjak stavlja u opreku Mojsija i Kopernika, kad se zna, što je bio Kopernik, odan sv. Pismu i Crkvi svim dušom. Ali — malo je previše tražiti od Trstenjaka, da prouči Mojsiju i Ko- pernika, on mora mnogo da piše, a za pisce ovakog stepena dosta je nekoliko bombastičnih fraza, upalit će gdjegod, a to je glavno ! Koliko smeta Trstenjaku ona mala knjižica u školi, katekizam! Samo katekizam napolje, i eto ti slobodne škole! A ipak ima ,najvećih duhova“, koji tu knjižicu najvećma štuju, kao i jedan francuski pri- rodoslovac, koji je na smrinom času priznao svome župniku : ,Sada vidim, .da od svih stvari na ovome svijetu najviše vrijedi — katekizam I“ — U njemu su riješena pitanja života, riješena autoritetom Božjim. »Odakle sam? Zašto sam? Što me čeka iza smrli? Kako da uredim svoj život?“ To su pitanja što muče svakoga čovjeka tako da nema mira, dok ne čuje si- gurna odgovora. Što mi koristi znati, od čega su sa- stavljene moje kosti i meso, ako ne znam, što će biti sa mnom ? Pa da odstranite g. Trstenjače, katekizam iz škole kao u Francuskoj, onda biste uveli po uzoru Fran- cuske valjda njezin, iz kojega vadimo neka mjesta: — Odakle svijet ? — Ne znam! — Odakle čovjek? — Ne znam i — Koja je svrha čovjeka # — Ne znam! — Što bude s čovjekom, kad umre? — Ne znam! Zar ne, krasan katekizam ! Ne mogu ljudi svo- jom pameću dati odgovora na taka pitanja. Uza sav napredak znanosti i visokih škola gledom ua ta pita- nja svijet bez Isukrsta i danas je ondje, gdje je bio prije Isukrsta. ,Ignoramus et ignorabimus — ne znamo i ne ćemo znati!“ Znat će valjda i Trstenjak, koji je to kazao učenjak naših dana. Nego Trstenjak ne ostaje samo kod zahtjeva : »Van s katekizmom iz škole“, da škola njegova bude doista slobodna. On općenito ne da, da škola bude ,dogmatična“, to jest da ima stalnih i nepromjenljih stavaka, da bude vezana na ,norme, osnove, metode itd.“ Svaka pak znanost, i matematika i fizika i povi- jest i logika i sve redom imaju svoje , dogme“. Svaka školska disciplina ima svoje norme, osnove i metode. Dakle — sve io van iz škole! Svaki učitelj mora biti u svemu posve slobodan ! Čemu dakle ispiti osposob- ljenja, nadzornici, napuci i slično ? Valja školu uzeti i državi iz ruku, da ne bi ,robovala“ onome, čija je! Pa onda, čemu i da djeca i gjaci i slušatelji budu vezani na ,dogme“ i ,metode“ svojih učitelja i pro- fesora ! Škola će biti doista slobodna, kad su u tom slobodni i gjaci a ne samo oni koji predaju. Onda će tek biti uistinu pravo ,duševno slobodni“ i pojedinci ! Što pak odakle slijedi po školu i znanost? Ne znam, da li je na to pomišljao ,slobodoumni“ Trstenjak. Dr. P Kulmen podlosti ! To je odgovor onima oko »Rada« br. 34. od 10. ov. mj. na članak »Kulmen drskosti«. Ja sam u članku »Očvorite našu povjest« u »Nar. Svijesti« br. 27. od 1. ov, mj. cijeli čopor no- vih apostola i velikih mučenika, ali iza prevrata u kulturnoj borbi i za trgovinom i izvoznicama, koji su se srušili nemilostivo na kat. svećenstvo, uputio, da otvore našu povjest, i navagjajući im neke činje- nice podsjetio sam ih u »Poruci«, da iznimaka ima u svemu i svagdje, pak i izmegju nas, i kukolj taj, da odstranjuju od pšenice, a u ime svećenstva, koje je uvijek pripravno vršiti službu prostih vojaka, sta- vio sam im na volju, da biraju borbu ili mir, red, rad i pošten napredak na podlozi prave evangjeoske jednakosti, brastva i slobode. lli s nama za sreću i napredak domovine, ili proti nama za njenu nesreću | Gospada taj članak nazvali su »Ku/men drskosti«, i to dokazuju nekim ulomcima članka »Otworite našu poojest«, koje po svom zanatu izvrću i izopačuju a taj postupak ja nazivljem njihovim riječima »Kilmen podiosti« i to dokazujem : Podlost je tvrditi, da u članku »Ofverite naša povjest«, optužujem jugoslavenske nacionalne radnike, da su bili austrijski špijuni, jer odnosni je ulomak jasan i glasi: »Vi, koji ste nekada, do nedavno pljuvali na ju- goslavensku misao; Vi, kojima je narodno ujedinjenje bilo posljednja briga, Vi, bivši austrijski špijuni, i bivši »pouzdanici«, prijatelji austrijskih uližica, i bivši činovnici austrijski; Vi, koji ste lutali po Italiji, Švaj- carskoj, Francuskoj i Engleškoj, možda i u službi austrijskih špijuna, noseći razdor, i praveći nepri- like narodnoj stvari; i Vi, koji ste daleko od fronta vrzali se po Americi deklamujući sentimentalno o na- rodnom jedinstvu i vraćajući se kući (imalo je stati i vratili se kući, Op.), poslije prevrata sa punim dže- povima; i sav ostali čopor novih apostola i velikih mučenika u borbi za trgovinom i izvoznicama.... otvorite našu povjest !“ Gospodo, me može biti gore podlosti i bezoč- nosti, nego htjeti tvrditi + ustvrditi da opisani i i vidui spadaju megju jugoslavenske nacionalne radnike. Zar sam onim Vas pogodio?! Pa dobro? Ali tamo ne spadaju, jasno je, ni Dr. Trumbić i družina, ni g. Sesan i dr, ni ostali niti jedan jugoslavenski nacionalni radnik, koje mi štujemo do danas za dosadanja nji- teva djela, u koliko se do danas još nijesu svojem redu iznevjerili | Podlost je citirati samo neke ulomke jednog konteksta, po kojima se ne može cijelina konstruirati, da se zavara svoje čitatelje, ako ne čitaju »Nar. Svijesti«. Podlost je pisati: »a onda nastavlja citatima nekog »Rusticusa«, jer ono nijesu citati već prepis objave, koje Vi u podlosti švojoj ne prenosite. Podlost je napadati i mimoići navode uvodnog članka »Hrv. Krune« od 7. VIHI. 1918. u kome se konstatira, da su mobilizirane veoma široke mase pu- čanstva i ta mobilizacija, da datira od majske dekla- racije u Beču, 1917., te narod cijeli traži svoja prava i svak radi, samo koalicija šuti i čeka, (čuvajući brižno integritet zemalja krune Sv. Stjepana !) Podlost je napadati, a preći preko objave u »Po- ruci«, zašto smo mi cmno-žuti, nenarodni, protudr- žavni elemenat, a Vi jedini patriote ! Podlost je tvrditi, da je kat. svećenstvo bilo u radu za narodnu slobodu i jedinstvo onda, kad je Austrija bila na rubu propasti i kad je Karlo videći se u opasnosti od revolucije, dozvolio da i kukavice dignu glave, a preći preko istaknute činjenice stroge reservatne naredbe, da se strogo pazi na Čehoslovački i Jugoslavenski pokret megju pučanstvom i megju vojništvom i svaka i svakog da se žurno prijavi, kao i preko činjenice mobiliziranja pučanstva za politiku Jugoslavenskog Kluba usprkos terora vlasti, te mnoš- tva izjava kat, svećenstva u ime svoje i puka za maj- sku deklaraciju; a ta podlosi još je veća i bezočnija, kad se ističe manifest Karlov, koji je uzslijedio pred prevratom da se zavara javnost računajući na slabo pamćenje švojih čitatelja,* * Habsburgovci su upravo htjeli, da se održe kao katolička dinastija, htjeli su dati Austriji značaj katoličke države, kušali su izazvati antagonizam vjerski i narodni, ali katoličko je svećenstvo s prezirom odbijalo jo nametanje lučeći strogo katolicizam od Habsburgovaca | Austrije. i #