Poštarina plaćena u gotovu. Bre DUBROVNIK, 17. marta 1925. God. VII. s na je listu 5. Din. pjeeečno: Za inozemstvo. 10 Din. mjesečno, Izlazi svakog Utornika. Oglasi, zahvale i priopćena po posebnom cijeniku. — Odgovorni PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU, RE : : urednik A. FIč. — Vlasništvo Odbora ,Narodne Svijesti“, — pi: Uredništvo i Uprava kod Dubr. Hrv. Tiskare. Pojedini broj 1:50 Din. Tisak Dubrovačke Hrvatske (Tiskare. — Rukopisi se ne vraćaju. | - | repo proganja svoje političke protivnike — u to tek NOVI ZAKON O ŠTAMPI. Zaslužuje prenijeti šlo piše beograd. »Demokratija«, if organ Davidovićeve demokr. stranke, o tome ome zakonu, što ga sadašnji režim kami prolurati, ije invalidskog i svakog drugog zakona : Nema sumnje, naš Zakon.o Štampi ima svojih Dstataka i niko neće sporili, da se baš u nas preko e vrši zloupotreba javne riječi, Podivljalost i ras- emost metoda bo:be u prakličnoj politici, gruba i marna zabedanja u privatan život, lični napadaji, uno izopačeni nazori nekojih listova o političkom glu i čovječioj časti, klevetanja i novinarski napa- izvjesnih organa javne riječi (raže zaista ozbiljnu ciju, ozbiljnu odgovornost. Dokle god ne bude dgovornosti, ne može biti ni ozbiljnog. pisanja. hdama kojima se izvjesni, svakom dobro poznati rađski revolverski listovi služe, samo se raskopa- temelji slobode štampe, Za takve organe javne | nesumnjivo je potrebno, da se državna vlost javi tužilac i da se privatna tužba učini ozbiljnijom i m, ali ujedno i što strežijom odgovornošću za Misleno klevetanje uvrijegjenoga i oklevetanoga, Ali nijedna vlast ne može donositi zakon o štampi, jod vidom odbrane svoga režima vrši zloupotrebu vlasti i čak zabrani izlaženje lista. Sloboda javne je najiača osnova svake narodne slobode i ni u Dj ustavnoj državi na svijetu ne može se nikakvoj dati mogućnost da kažnjava i goni one listove, joj se ne svigjaju. Svaka vlada ima naklonost da entifikuje sa državom i državnim“ poretkom, a slo- la štampa je. tako. važna. garancija opće slobode, da ustavno pravo ne fnože učiniti zavisnim od sa- lje vlastodržaca. Sloboda štampe je jedan od naj- ijih ustavnih garancija i naš je Ustav zagaranto- lobodu štampe. Predstavnici današnjeg režima u gjenju reakcije počinju cjelokupan naš javni život utavaju i da otvorenim nasiljem gaze naša u- ovi zakon o štampi je orugje u rukama vlade oduži sebi ili da spase život ovako reakcionarnim a, kad za pisanje u jednom listu čini odgovor- pisca, i urednika, i izdavača, i štampara i ras- a. Ako se taj zakon u Narodnoj Skupštini primi, je onemogućeno izdavanje novina, jer su sva ta ložena opasnosti, da svaki «dan imaju neprilika icijom i sudom. šo novom zakonu o štampi onemogućena je i javnih radnika, ministara, nar. poslanika, jer svaka uvreda političkog karaktera najoštrije piti. Taj zakon. ima tendenciju da zakloni ko- naše i prononsirane lopove, da ih zaštiti od kri- ivne riječi, da sačuva pojedine ličnosti i njihove bd javnosti i da na taj način može vlada da na- Svoj rad na širenju korupcije bez obzira i bez kontrole. Štampa se .u nas lišava dakle svoga itnog i političkog zadatka. plektivna odgovornost u pitanju krivičnih djela pbja su angažovana oko jednog: lista, jedinstven oj reakcionarnog pravnog postupka, kao što je dnarno utvrgjivenje krivičnih djela od strane vla- ja djela može vlast — po ovom novom zakonu a po svojoj volji, jer se u sudbenom postupku tala da onemogući svako savjesnije istraživanje Kazne su nesrazmjerno velike i skopčane nov- globama do dvije stotine hiljada dinara, koja se ože utjerati ne samo od-osugjenih lica, već i vača, odnosno štampara. ema tome vlast može uništiti ne samo novinare, zdavače i štampare, samo ako hoće, A da će to jedan režim kao što je to ovaj današnji, koji je dirao našu administraciju do evropskog podsmi- pji je ponizio dostojanstvo: Narodnog Predstav- koji je batinao poslaničke kandidate, hapsio: : poslanike, upotrebljavao grubu fizičku silu i go gragjansku krv u izbornoj borbi bez ikakve & koji je vršio apel na narod pomoću sile i , koji i danas još terorističkim metodama svi- s ne sumnja niko ko je bio svjedok svih tih reakcio- narnih mjera, kojima se služi režim gg. Pašića i Pri- bićevića. I taj režim, Bogu hvala, dosljedno privodi kraju svoje paklene namjere da konačno dospije pred svoj — kraj. Pritisak novog vremena, silne i bezgra- nične narodne vladavine i njegove potpeae političke slobode kao neizbježna i neuzdržijiva lavina srušiće se nad ovim današnjim ugnjetačima narodne i gra- gjanske slobode i pekopaće ih isto onako, kao što su neumitna pravda i narodni sud na kraju krajeva uvi- jek i u svoje vrijeme sankcionisali svoje pravo. Da- našnji vlastodršci koiacaju bez glave i 'sve brže i bliže -- svojoj sudbini.“ — Novim životom ! »Socialna Misel«, što izlazi već IV. godinu u Ljubljani, vjerni je odsjev - težnja katolika ne samo u Sloveniji, nego i u Jugoslaviji uopće, ona je najpo- uzdaniji tumač katoličke misli u ovoj državi. Premda u njoj pišu u velikoj većini slovenski katolički kul- turni i politički radnici, ona izražava i one misli, koje živu megju nama, hrvatskim katolicima. A posebice »Socialna Misel« svjedoči o neprestanom uapreiku i zdravoj evoluciji katoličke misli u Jugoslaviji, u smjeru pučke demokracije, novog društvenog poretka i bratske mirovne zajednice sviju maroda svijeta, pa znade u tom obziru reći i koju oštru, ali uvijek pravednu riječ, osugjujući svako nekršćansko natražnjaštvo, ind:feren- tizam i lijenost i u našim. redovima. A što nas oso- bito veseli, ona je pored ,Križa na gori“, glasila slo- venskog katoličkog akademskog gjaštva, vjerni pratilac mođerne katoličke omladine, koja teži za produbljenjem i obnovom živog katoličanstva u ljudskom poratnom društvu, ili tačnije rečeno ona je zapravo uzbudila ovaj pokret megju mama, katolicima Jugoslavije. Svako godište »Socialne Misli« znači napredak na tome putu. Godište 1925. pak osobito mora pobu- diti pozornost nas, katoličkih Hrvata. U prvome broju ovog godišta »Socijalna Misel« raspravlja o reakciji i demokraciji, gdje poznati: pisci razlažu kršćansko demoktatičko stanovište prema političkoj reakc ji sadaš- njeg momenta u Jugoslaviji te u svijetu uopće. Diugi broj ovog časopisa, šlo: je sad izašao, posvećen je posvema uspomeni petgodišnjice smrti našeg nezaboravnog Dr. Pera Rogulje, najvećeg uče- nika Dr. Kreka. U smislu ideja ovog našeg uzor- radnika na polju katoličke prosvjete i katoličke poli- tičke pučke organizacije, u ovom broju razmješteni su članci nadbiskupa Dr. Ivana Šarića: O katoličkom jedinstvu Hrvata i Slovenaca, dalje Petra Grgca o ciljevima i poteškoćama katoličkog pokreta u Hrvatskoj i napokon vrlo zanimiva te nadasve aktuelna rasprava slovenskog katoličkog novinara g. Viktora Schweigera, o nužnoj potrebi jedinstvene katoličke akcije te jedin- stvenog fronta sviju katolika u Jugoslaviji. Mi svraćamo pozornost naših hrvatskih sumišlje- nika osobito na taj članak, pošto on goiovo izražava mišljenje naših najboljih kulturnih radnika u pogledu na našu najnužniju zadaću u sadašnjem teškom i opas- nom momentu po budućnost katolicizma u ovoj državi, Mi ćemo se uvjeriti — ako još nijesmo — da je naš jedini spas u obnovi srdačnih te tijesnih veza megju katoličkim Slovencima i Hrvatima; koje su u zadnjim godinama po. nesretnim prilikama dosta oslabil& Velika je zasluga »Socialne Misli«, što je nas sve na to upozorila te nas pozvala da opet stupimo u jedan katolički front, jer je to pitanje biti ili ne biti za aktivni - katolicizam - u JUGOslaVA I Na ovaj ćemo se članak još osvrnuti. A naše sumišljenike u Dalmaciji, pa i u cijeloj Hrvatskoj pozivljemo, da se.na »Socialnu Misel« pret- plate, pošto nema boljeg i vjernijeg propagatora kato- ličke ideje u Jugoslaviji te energičnijeg pokretača na- pretka i Diudićeo razvoja naše misli, nego li je ona.* x Cijena je 40 Din. godišnje. Naručuje se kod Uprave S, M. Jugoslovanska Tiskara, Ljubljana, Po- ljanski nasip 2, "za g. 1923. i Dobre i slabe strase ,,Fašizma“ u ltaliji. Pojava fešizma na apeninskom poluotoku, nje- gove pretode, njegove slabe i dobre strane i za mas Jugoslavene jako su poučne. Fašizam je čedo izrogjenog liberalizma — te kuge XIX. vijeka, po rije- čima neumrloga Pape Pija IX. — kao što je i socijali- zam čedo tog liberalizma, a komunizam čedo socija- lizma. — Liberalizam i slobodno zidarsko-sektarsivo zarobili su bili Crkvu i Papinstvo 1870. — na 20. Rujna zarobili su i opljačkali samostane, redove i kongrega- cije, podložili Biskupe vladinom ,exequatur“ ; ukinuli vjeronauk i ostranili propeće iz osnovnih škola i sud- nica ; uveli gragjanski brak; uveli gragjansku moralka i t. d. Tako se postupalo u Italiji, u Francuskoj, a donekle toga je bilo i u bivšoj Austriji, očito za ,Jo- zef oizma“, a prikriveno ovih zadnjih deset ljeta. — Sada siloviti i neustavni : fašizam u Valiji suzbija slobodno-zidarske lože, uvagja vjeronauk u osnovne škole uz sv. propelo (samo je željeti da ga uvede i u srednje); ne dira u crkvene ustanove; hoće da pobolj ljša plate dušobrižnicima. hoće najzad da prizna i juridički redove, kongregacije i njihova materijalna dobra. Eto u Rimu i tri prelata iriju najveć:h Bazilika počeli su o tomu raspravljati sa vladinim povjerenicima. Fašizam priznaje katelicizam kao jedinu spasonosnu Crkvu Italije. — Prestajemo nabrajanjem tih radosnih pojava, kojima se ili po Machiavelliu ili po dobro proraču- nanoj osnovi, diče talii. vlastodršci. — Nipošto pak ne odobravamo postanak i silovitost fašizma, osobito 1924. po razn'im takozvanim Rasima, pri periferijama. — Eto nazad mjeseci u Argenti kod Ferrare bio je ubijeu ugledan župnik Minzoni. Fašizam htio zabašuriti stvar, nu doznalo se za krivce i za nadahnitelje. Sama sv. Stolica, po poluslužb. »Osser- vatore Romano«, morala da usklitne: ,Zahtjevamo pravicu za svakoga, nad svakim, proti svakomu!“ — Eto silovitost fašizma ozlojedila i glasovitoga stožer- nika u Pisi Meifia, provalom u tiskaru kat. glasila ; a isto i katolike Padove sličnim provalama i t. d. — Bog je pak iz zla i silovitosti fašizma stvorio #i stvara prilično dobra; ali svaka sila za vremena. — Mauje ustavnosti što u Italiji nema nigdje ni u Evropi, pa ni na našemu toli ozloglašenomu Balkanu : eto najzad strašne brnjice postavljene svoj talijanskoj nefašističkoj šlampi — kao nigdje. Dobro stoji krivom iiberalizmu ovakovo ispaštanje dojučerašnjih grijeha. — Najzadnia jabuka pripravljena od fašizma nelašističkoj Ilaliji jest novi izborni zakon, po kojemu će se birat 560 zastup- nika na uninominalnom temelju, po okruzima, bez ždrijebanja relativnom većinom uz obvezu novim kan- didatima, da ih 400 izbornika prikaže, a dosadašnji zaslupnici će se moći sami prostom. izjavoin prikazi- zati! Nećemo za sada duljiti. — Eto što dočekaše krivi liberalizam i njegova čeda. Katolička je pak Crkva vidila i gorih nasilja i svemu se je znala oduprti, jer ima zajamčeno Božje obećanje : ,Vrata paklena neće je nadvladati! — #6; 6 Kulturne vijesti. Sv. Otac Papa i žurnalisti. Kad je neki dan sv. Otec Pijo-XI. pregledavao nova dva paviljona misi- jonske izložbe iznenada ga je zamolio za audijenciju skup novinara. Sv. Otac rado je izišao ususret zasiup- nicima štampe, milo ih je pozdravio i dok su mu lju- bili prsten prijazno .ih je i sa osmjehom oslovio: Jeste li Vi sada četvrta ili peta velevlast 2“ — ,Pred Vašom svetošću nmijesmo nikako zadnji“, odvrati hitro jedan prisutnik. A Papa će: ,Bili Vi četvita ili peta svakako ste jedna velevlast“. i podijeli im svoj blago- slov s riječima : ,Blagoslivljam Vas, Vašu vlast i Vašu odgovornost: vlast, da se š njom pravo služite, a od- govornost, da uvijek budete zadovoljni .u samosvijesti, da ste svoju moć uložili na dobro“. — Ova kratka audijencija brzo je svršila, ali riječi sv. Oca raznesene su u tili časna daleko i široko sa dubokim i mar- kantnim svojim značenjem. Dan katoličke omladine proslavit će se ove go- dine u nedjelju 10. svibnja. Savez je za ovu proslavu izdao lijep prigodni igrokaz ,Orli na Duvnu“, te pri- godne simbolične vježbe tisućgodišnjice hrvatskog kra- . ljevstva. Sva društva i katolička omladina, treba da ovaj dan što svečanije proslave, jer ta proslava imade obilježje proslave jubilejske aline i tisučgodišnjice.