Su. 2 ski uzgoj te praksa djece prvih doseljenika, pa već to ide nekako tradicionalno a k ovome najviše je baš djelovao i princip državljanstva. Kada bismo sada opet postavili pitanje, koji je priucip bolji i u pogledu narodnosti, trebalo bi od- govoriti, da je ovakva praksa, kakva je u glavnom u cijeloj Americi, za Argentinu ne samo dobra, nego i spasonosna, jer da je Argentina u pogled stvaranja narodnog osjećaja slijedila evropsku tradiciju, danas bi bila slična bivšoj Austriji, jer i ako bi imala po svom principu, devet miliona vlastitih državljana, opet bi imala više potpuno različitih narodnosti, što bi je naravno priječilo u njezinom razvitku, te ne bi mogla napredovati kao što doista napreduje, jer eto imade jedinstvenu argentinsku naciju. Promatrajući ove činjenice, kako su amerikanske države na laki način, uslijed svojih običaja, riješile svoj nutarnji nacionalni problem, i nehotice mora nam se nametnuti pitanje, a kako bi ga naša Jugoslavija mogla riješili? — Kada uzmemo u obzir sve naše prilike, našu dugoljetnu tradiciju te i poratnu našu borbu u zajedničkoj domovini, moramo zaključiti, da naše nutarnje pilanje jedino možemo riješiti jednim poštenim, pravednim i jednakopravnim sporazumom izmegju zajedničke braće, a svaka sila u tom pogledu poduzeta, samo će nas više odalečiti i biće na štetu, one idealne Jugoslavije, u koju ipak čvrsto vjerujemo da jednom mora doći, ako se braća najprije bratski i iskreno megjusobno sporazume. — Promislimo, koliko bi danas već bili bliži tome idealu, da smo se cdmali u početku našeg ujedinjenja bratski sporazumjeli i postavili službeno ime našoj državi Jugoslavija ! Radikali i sloboda štampe. U ovo doba, kad radikalska vlada predlaže skan- dalozni zakon za uništenje štampe, vrijedno je pogle- dati malo u prošlost, da se vidi, kamo su ovi ljudi srozali radikalnu stranku. »Samonprava« je počela izlaziti 8. januara 1881. i u prvom broju objavila program radikalne stranke, u kom je i ovo sadržano: ,Zahtjevi koji se imaju ostvariti na ovoj ili idućoj zakonodavnoj skupštini, ili svakako prije mijenjanja Ustava: 1. Potpuna sloboda štampe. 2. Sloboda zbora i dogovora. 3, Sloboda udruženja . ..“ a God. 1883. izradio je glavni odbor. radikalne stranke svoj nacrt ustava, a Nikola Pašić kao pred- sjednik razaslao je s popratnim pismom taj nacrt or- ganizacijama na mišljenje. U tom se nacrtu kaže: ,Član 20. Svakom gragjaninu srpskom ujamčava se pravo da slobodno i javno iskaže svoje misli i mišljenja bilo riječima na zboru, bilo pismeno putem štampe ili u vidu likova. O štampi će se izdati naro- čiti zakon prema ovim osnovama: Urednik može biti svaki srpski gragjanin, koji uživa sva gragjanska i politička prava. Novine se mogu koniiscirati, kad se u njima narod izrično i formalno poziva na oružje. Izla- zak novina, povremenih spisa i knjiga nikako se ne može zabraniti. Za novine i povremene spise ne po- stoje nikakve kaucije, ni takse, ni marke. Prenos po- štom novina i srpskih knjiga štampanih u Srbiji slo- menata, a kamo li juxla epistulam, koja se autentična nema, i u kojoj, što je pisano bilo, i kako je pisauo bilo, nitko ne može vidjeti. U najgorem slučaju, i ako je bilo kakovo pismo O. Provincijala, to je moglo biti konsultativne naravi radeći se o kakovoj disciplinarnoj stvari, koja je zaštitivala O. Provincijala od izopćenja, to jest ,poena excomunicationis.“ A ta bi disciplinarna stvar mogla biti, što sam ja već kazao, da su se fratri htjeli pačati u stvari parvulae Tudisi, koju su drugi htieli na silu. pokalugjeriti, a ona nije htjela. Tudisi nije bila ni sama ni jedina takova. Još nešto. G. Vu- «etić premjestio je pitanje. Pitanje je bilo: da li su fratri iz Malebraće bili raskalašeni zločinci, a to je htio g. proi. dokazati i sa malom Tudisi, izmegju drugih dokaza, koje sam ja u svojoj brošuri pobio. Sada je g. Vučetić izvrnuo pitanje: imala Tudisi nije bila kandidatkinja, već kalugjerica. Odgovaram ja: bila ona kalugjerica, ne bila, pitanje je: je li g. Vučetić dokazao raskalašenost fratara Malebraće i njihove zlo- čine tim, što je od njih bila Tudisi seducta et abducta u smislu, kao što je razumio u prvomu svomu članku ? To je samo bila volja, da se nešto piše. To su nate- zanja, kao što su natezanja da se dokaže te je O. Jegjupak bio straćen, jer je išao preko konala kao mačka u samostan sv. Klare; da su -dubrovčani podig- nuli monumenat svoje sramote na vratima od Pila. Ako nam naš arhiv nema što boljega i pametnijega da dade, bilo bi bolje da ga se zatvori. Ovaj sam sud čuo i od drugih pametnih ljudi. vu T NARODNA SVIJEST bodan je i nikad se ne smije zakratiti. Nema niti smije biti nikakve preventive cenzure. Štamparske krivice sudi porota, a od djela štampom učinjenih kazne se samo: lične grdnje i klevete, uvreda vladaoca i nje- / govog doma, izrično i formalno pozivanje naroda na oružje. Za spis ili članak odgovara samo .jedan pisac, kad je poznat a u domašaju je vlasti; urednik kad se ne zna pisac; izdavalac kad se ne zna ni pisac ni urednik; štampar kad se ne zna ni pisac ni urednik ni izdavalac, a gdje nema ni jednog od pobrojanih, tu odgovara rasturivač.“ Pisma iz naroda. VELALUKA. (Djeca za djecu. — Seoba u Brazil). Na 95. o. mj. priredila su naša školska djeca oprosnu zabavu u počast svojih drugova i drugarica, koji od- laze u Brazil. Pod vještim vodstvom vlč. katehete MVu- četića, g.gjice učiteljice Fabris i g. učitelja Padovan, a uz pripomoć ostalih kolega i kolegica — malena su školska djeca govorila, deklamovala, pjevala i pred- stavljala takovim načinom, da je ova zabava na sve prisutne učinila duboki dojam; a izvedeno je sve bilo tako lijepo, da se sličnog užitka malo kada osjeli i na priredbama odraslih. Osobita pohvala treba da bude onima, koji su došli na ovu lijepu misao, te koji su znali izabrat u ovu svrhu zgodne i poučne komade i djecu onako lijepo izvježbali. Ganutljivi proslov mno- gima je izvabio suze iz očiju. Naša zahvalnost neka im je nagrada, a i poticaj na budući teški, ali eto uspješni i korisni rad oko ovih naših milih mališa. Ova je zabava vrijedna spomena i radi čega je izvedena. Kako sva prilika izgleda, do malo dana ostavlja Veluluku 50 obitelji — oko 800 duša. Sele se u Brazil. Djeca djeci dala su na put najljepše upute i želje. Nevini nevine mole, da ostanu svagdje vjerni Bogu, domu i rodu. I-to će vrijedit, jer će se djeca sigurno sjećat ovih lijepih dana svoga djetinstva. Po- nijeti će sada sobom u daleki svijet nekoliko milih utisaka. Ali je veliko pitanje, kako će se njihovi rodi- telji i stariji od nas odijetit! Kakve će utiske oni po- nijeti sa sobom ? Žalostan je to dogogjaj, da se iz ove prostrane zemlje, sele čitave obitelji u tugii, nepoznati, daleki svijet. | to su sve naše jake radne sile! Zar nije bilo w našoj državi parče zemlje; da se naseli sa 200 300 obitelji iz Blata i Veleluke ? Oni ovdje nijesu mogli živiti, jer su kroz ovih desetak zadnjih godina iskusili sve nevolje ljudske, a najviše glada i golotinje. Mnogo ih je, a zemlje malo. Ta barem u našoj državi ima zemlje. — Što će bili od ovih naših Brazili- janaca? Oni su bili ovdje prosvjetljenijim težacima, a svakako majradiniji. Brazil se snjima neće obogatit, ali se mi osiromašujemo i slabimo, jer nam se s njima krv iz srca otimlje. Ove, koji su se spremili i putuju, ne smije se zaustavit, jer su gotovi da idu. Maogi su sve svoje prodali i razdali za isprave i najpotrebitije stvari. Da ih se još zadrži, bili bi nesreća i sebi i drugima. Ali barem da bi ovaj njihov odlazak poučio one, koji se imaju brinut za narodno dobro; pa da se već jednom počnu brinut i pogledaju nesebično na ovaj zapušteni, upropašćeni, izgladnjeli i oslabljeni kraj. Nek svako dobro i sreća prati ove što odlaze; ali barem za druge naše nevoljnike neka se nagje rada i življenja u Jugoslaviji, koji ovdje ne mogu da žive. Ko može, čovječja mu je dužnost da spasi ove naše ljude i sebi i domovini, a ne da gube: jedno i drugo. Jedan od prisutnih. KORČULA. Prva Mjenjačnica. U gradu Korčuli kao centrumu kotara, osjećala se je potreba jedne Mje- njačnice, pak je i tomu udovoljeno, jer je gosp. Ivo P. Tedeschi dobio potrebitu koncesiju i ovih dana otvorio prvu Mjenjačaicu u korčulanskom kotaru: Za Parišku izložbu izradili su naši vrijedni ka- menari nekoliko uzoraka bijelog kamena sa poznatih Vrničkih kamenoloma, te su ih preko mjesne zanatske škole otpremili u Pariz. Slični uzorci bili su izloženi u Parizu i 1900 g., te su dobili diplomu zlatne medalje. Za Jadransku izložbu u Spljetu čine se pripre- me, jer će Korčula sudjelovati u većem stilu sa svojim 3 zanatskim i poljoprivrednim produktima. Brodogradn; će biti zastupana modelima i raznim tipovima g tovih brodica, a tako isto i kamenarstvo sa razni kamenarskim izradbama. Veseli nas, da će na ov domaćoj izložbi Korčula bili dostojno zastupana, smo uvjereni, da će izloženi predmeti polučiti uspjeli Zadružna štedionica držala je dana 22. prošlo mjeseca svoju godišnju skupštinu. Iz prikazanog lanca vidi se, kako je ovaj mladi zavod u same godine lijepo napredovao, le je za god. 1924. mog dati svojim članovima 14% dividende na posl. udje! KOTOR. Bokeljska mornarica i njihova pos Bokeljska Mornarica je oduvijek svraćala na se pažn, svojom starinom i svojim osebujnim životom. To / društvo kroz tisuću i više godina sačuvalo svoj zaseb| individualitet i tim pružilo dovoljno dokaza svoje m ralne snage. S pravom se dakle Boka s njom pono U svakom govoru o žilavosti i vrlinama Bokelji duše važio je kao neoborivi dokaz jedan jedini termi Bokeljska Mornarica. — Megjutim sad odjednom pu; glas, da se na štetu individualiteta tog društva ho da pravi neke kompromise. Predligalo se naime, se Mornarica stopi sa srpskom gardom u neko poseb zajedničko društvo. Koji su razlozi tom predlagati kao i to, ko je glavni začetnik toga, teško je najedanj ustvrditi, Svakako bi se reklo, da niti sižu prilično, daleko, Mi ćemo se zasada ograničiti samo na to iznesemo par momenata iz života samoga društi koji bi mogli da malo osvijetle ovo piranje. — keljska Mornarica je organizovana kao društvo sai * daćom, da čuva historijske i kulturne tradicije Boi Razumije se, kad je govor o kulturnim tradicija: Bokelja, da vjerski momenat mora biti osobito istakn Ta još i danas je poslovična vjera starih Boke I zbilja društvo je vidno isticalo svoj vjerski karak iako nije bilo religijozno u strogom smislu. Ipak vjersko obilježje nije nikada davalo društvu ekskluzi = karakter. I ove godine na Tripunjdan vidjeli smo | nog uglednog gragjanina pravoslavne vjere, | aktivno učestvuje u Mornarici, Radi tog poštivanja bral sloge Mornarica je svratila na se pažnju i najv krugova, te je prošle godine dobila odlikovanje i lenu državnu zastavu na dar od Nj. Vel. Kralja. slava, koja je prigodom toga bila improvizirana, | vila se je :u pravu manifestaciju Monarhiji i država jedinstvu, u kojoj su jednako sudjelovali katolici i pravoslavni, Srbi kao i Hrvati. Sasvim je dakle umjestan predlog, da bi Mornaricu trebalo sa nal nalnog stanovišta korigirali. Što se pak tiče vjerskog karaktera društva, je mnogo delikatnija. Već smo prije spomenuli; društvo nije strogo religijozno, ali nastupi. Mori uvijek su bili skopčani s crkvenim. svečanostimi kojima je Mornarica sudjelovala ne simo kao dri već i kao skup vjernikd. To je baš bila osobita o Mornarice. Pitamo se mi sada, ko može prisiliti katoli mornara odnosno pravoslavnog gardistu, da učes u obredima, za koje on nema razumijevanja iu jima apsolutno ne može učestvovati kao vjernik; čovjek, ma bio neznam kako širokogruđan, ne 1 biti u isti mah katolik i pravoslavni. Zar ne pi opasnost, da bi društvo popuštajući jednoj i d strani izgubilo svoj vjerski karakter, tu staru odliku ? Članovi društva predvigjajući sve ovo na $ sjednici od 25. tek. mj. zabacili su odlučno taj: log. Kažu, da je palo i nekoliko vrlo energično: ziranih. govora, koji“se uostalom tiču nekih stani osoba unutar samoga društva. Drži se, da će stvar biti tim i završena. | nije stalno. Moglo bi još da bude prilike, da ovu stvar lome koplja. Zato smo smatrali sho da obavijestimo o tom i javnost izvan Boke, koja da se zainteresira sudbinom ove naše tisućgo institucije. e Dje niše poredno eto: dobivaju uz originalnu cijenu u ljekarni u _G! Ze DNA RES ENA NSO HRVATSKA PUČKA ŠTEDIONICA r. z. s. 0. j. t Obavlja svakovrsne bankovne poslove, U DUBROVNIKU prima uloške na štednju i daje zajmo članovima u tek. računu, a ostalim na hipoteku, zlatne predmete, životne police il ZASTUPSTVO OSIGURAVAJUĆE ZADRUGE PROVIDNOST. dO IAA a AE ION IV ERA NEE