Sin 2. žara kao na početku, s čvrstom voljom da dovedemo borbu do kraja, koja borba mora dovesti Hrvate do pobjede, koia ih mora dovesti da dobiju sve šio im je potrebno ne samo za život i životarenje, već za napredak i širenje ! U toj borbi ne smijemo se dati ukloniti s realne baze i treba da svratimo pozornost na sve grane jav- noga života, a ne samo na državopravna pitanja. Teška vremena dolaze. Srčika našega naroda, seljački stalež, već je u krizi. Nijedan kraj ne može više da unovčuje svoje produkte. U Dalmaciji leži ne- prodano vino, u Hercegovini ne daju sadili duhan, u Slavoniji leži žito i kukuruz, u gornjoj Hrvatskoj je očajan položaj na tržištu blaga, peradi i seljačkih pro- izvoda. Konkurencija inozemstva je velika i mi ćemo doći u sve teži položaj. Naš srednji stalež isto tako stradava, naš obrtnik osjeća gospodarsku krizu sela, a osjeća ju to više, što se sa strane države kao i gradova i općina vodi baš obzirom na njega uajlošija politika. Sve su to naši protivnici u Radićevom taboru zaboravljali. Briga za seljaštvo i obrtništvo bila. im je samo na jeziku u agitaciji, a u svojim listovima bi ozbiljno kritizirali državnu i komunalnu politiku samo onda, kad su bili povrijegjeni interesi velekapitalista. Vi ste se danas sastali, da se dogovarate o ko- munalnoj politici Zagreba. Tako i treba, Ljubav prema narodu dolazi do izražaja prvo u skrbi i službi prema obitelji, zatim prema općini, a onda prema višim soci- jalnim organizmima. Mnogo je toga, što bi trebalo reći baš o komunalnoj politici, no ja neću da duljim, jer će o tom govoriti naš gradski zastupnik Dr. Markulin. Svršavam ! Stvorimo, gospodo, odluku, da ćemo još življe poraditi za procvat naše HPS. Okupio sile. To, što se dogodilo, mi smo bili predvigjali. Jedino naša stranka nema ništa da mijenja ni u svom pro- gramu ni u svojoj taktici. To nas može učvrstiti u uvjerenju, da smo zrelo promislili i«bili na pravom putu. To može i drugima biti garancija, da će poći pravim putem, ako pogju s nama. Bude li još samo više požrtvovnosti i ustrajnosti u radu, mogli bi poći bržim korakom naprijed i izvući kola hrvatske poli- tike iz blata, u: koje su ih zavukli dosadanji vogje. O književnom radu i kulturnom značenju HENRYKA SIENKIEWICZA. A što da rečem o njegovim romanima s religi- joznom pozadinom ? Duh uvjerena kršćanina odiše iz njih, jer su puni vjere u božanstvo Onoga, čiju nauku spominjn; puni štovanja prama vječnim zakonima ; puni ljubavi prama vječnoj Ljubavi. Poput Wisemana i mnoštva drugih kršćanskih pisaca unosi i on u svoja djela svetačke ličnosti, pa i samoga Krista, ali pohvalno odvaja od njih u tomu, što sva sveta lica oštro luči od običnih ljudi, baš s namjerom da istakne, koliko su jedni iznad drugih. A kad samoga Spasitelja uvodi u svoje pripovijedanje, ne pravi od Njega aktivno lice, nego Ga samo prikazuje jer Mu ne stavlja u usta pi- tanja i odgovore i ne miješa Ga u općenje s drugim ličnostima. Isus je tu samo kao najviše Biće, koje po- put sunca prosvijetljuje pamet i ogrijava srce, te služi svakomu za uzor i savršeni ideal uzvišene Dobrote. U tome baš i stoji izraz najdubljeg štovanja, koje pi- sac punom mjerom odaje vrhovnom pokretaču vidijiva i nevidljiva svijeta. Njegov ,Quo vadis?“ daleko nadi- lazi i dubinom i čuvstvima i formom inače vrijedno i uvaženo Chateaubriandovo djelo ,Les Martyrs“: (,Mu- čenici“), iako je to uprav epopeja, a ,Quo vadis?“ samo roman. Oba djela vrše neodoljiv upliv na čita- telje; nu glavna je razlika u tome, što je Chateau- briand apstraktan romantičar, a Sienkiewicz realan psi- holog i moralizator. Kod prvoga je fantazija, kod dru- goga realnost; prvi očarava čitatelja riječima, drugi ga zanaša nizanjem činjenica. Petrovu ličnost i uzvišenu jednostavnost njegova razloženja uzulud ćete tražiti kod Chateaubrianda; a sam prizor Petrova susretaja sa Spasiteljem, što je i cijelomu djelu dalo maslov, toliko je jak, da na sebi logičnom snagom i nekim prirodnim razmjerom uzdrži cijelu težinu orijaške auk- torove“ zamisli iako, da sam naslov predstavlja sadržaj. ,Kamo ćeš, o zalutali svijete, sa svojim raskošjem i iskvarenošću starodrevnog carskog Rima, sa svojim orgijama poput onih Neronovih, sa svojim tobože ustojičkim“ shvaćanjem života poput Petronijeva, sa svojim tlačenjem pravde i poštenja utjelovljena u onim bijednicima, prvim rimskim kršćanima 2“ Onaj drugi naslov ,Mučenici“, nije tako rječit — ili barem ne predstavlja gragju cijeloga djela. O sporednim stra- nama i historičkim slikama staroga svijeta, što ih na- lazimo i u jednom i u drugomu djelu, suvišno je i raspravljati ; ne treba da budeš kritičar, a ni preveć (Svršetak). ,NARODNA SVIJEST“ s dubok poznavalac starina, a da, pročitavši i jedno i drugo, dadeš prednost Sienkiewiczu. Nedavno je poljački književni zavod »Biblioteka Polska* u Varšavi izdao dva monumentalna djela iz poljačke književnosti, a to su ,Dziady“ od Mickiewicza i ,Noc listopadowa“ od Wyspianskoga. Mistički sim- bolizam, zajednički jednomu i drugomu djelu, gdje se prikazuje jesenski mjesec Novembar, u kojemu se na Mrtvi dan štuje uspomena preminulih, a kroz zloguki šum umiranja prirode prodire pramen vjere u povra- tak proljeća kao preporoda na nov bujni život, nema premca u svjetskoj književnosti. I gle čudna slučaja : ne samo ta oba velika auktora, nego i slavni S.en- kievicz, sva su trojica umrla baš u mjesecu Novembru, a i najžešća vreva neuspjelog i tragičnog poljačkog ustanka god. 1830. spada baš u Novembar. Nu kao što su ona dva velika pjesnika u svojim spomenutim umotvorima naslutili i prorokovali proljeće uskrsnuća, tako je i u realnosti i opet u mjesecu Novembru god. 1818. njihova domovina i cijelo potlačeno Slavenstvo uskrsnulo na slobodan život. Veliki Sienkiewicz vidio je u zadnjim danima svojega života daleko praskozo- rje slobodnijega narodnoga života, ali nije bio sretan da ugleda pravu zoru i sunce prave narodne slobode. Baš u Novembru 1916. ostavi on ovaj bijedni svijet usred zaglušne ratne buke, a opet u Novembru, osam godina kasnije, zahvalna njegova domovina, slo- bodna od lanaca i okovaisama gospodarica u svojoj kući, prenese njegove smrtne ostaike iz daleke tugjine, da im lakši bude počinak u onoj sada već napokom, nakom toliko bura i oluja, slobodnoj grudi. Pred ovom otvorenom i opet trajno zatvorenom rakom podignimo i mi skupa s cijelim kulturnim svi- jetom glas pijeteta i udivljenja i kliknimo : Velikomu Henryku Sienkiewiczu Slava! SLADOLED ! Prodavači sladoleda dobiju najkulantnije i najjeftinije KAPSULE kod tvrtke F. Hergontih Qrožnova ulica Maribor HRVATSKA PUČKA ŠTEDIONICA r. z. s. 0. j. U DUBROVNIKU Obavlja svakovrsne bankovne poslove, prima uloške na štednju i daje zajmo članovima u tek. računu, a ostalim na hipoteku, zlatne predmete, životne police il ZASTUPSTVO OSIGURAVAJUĆE ZADRUGE PROVIDNOST. sr Pisma iz naroda. KORČULA. Za unapregjenje brodogradnje. tot diserimina rerum — dočekali smo napokon dugo kivanu državnu pripomoć za unapregjenje brod gjevne industrije u Korčuli. Od mnogo godina se na tomu, da bi se korčulanska brodograd opskrbila sa potrebitim strojevima, ali se to nije m da ostvari radi pomanjkanja novčanih sredstava. $ smo što će se to ostvariti pod našom nacijonal državom, jer je Ministarstvo Saobraćaja u tu i doznačilo 200.000 Din. Naravno da sa tim izn ne može se nabaviti sve polrebito, ali je dobro barem nečim započme eda se ova važna doma dustrija modernizira i podigne, jer i ako su korčul brodograditelji poznati vrsni radnici, a njihove iz raznih vrsti čamaca i jedrilica renomirane, ali je mitivni način rada, kočio željeni napredak. Na e, da će ovo biti dobar početak napretku i pro našeg brodogradilišta, kojemu želimo da dostignut svoj stari sjaj i slavu, kad je ono bilo na njemu sleno na stotine radnika koji su porinuli u mo stoline brodica i brodova. Bože uskori! Obredi Velike Sedmice obavljeni su po lij starom običaju uz veliko učešće gragjanstva. nas što možemo konstatirati da stara vjera naših i lijepi običaji što mam ih u amanet ostaviše, još izumrli, Tako crkovne bratovštine, koje s počele nazadovati, opet se podižu, te je lijepi braće sudjelovao trodnevnom klanjanju i procesi Isto tako sudjelovalo je i gragjanstvo te je viš tina obojega spola pristupilo sv. sakramentima. zantna je bila procesija Velikog Petka, koja u n tišini i uz sjaj mjesečev pobugjivaše na razmiš o velikom misteriju ljubavi i žrtve ,Pjevačko Di sv. Cecilija“ sa svojim mješovitim zborom sudja je svim &unkcijama, te je sa dobrim uspjehom izi na jutrnji Velike Srijede, Četvrtka i Petka , posta“ od Arici i ,Smiluj se meni“ od Ca U Velki Petak preko mise ,Puče moj“ od Gugl a na Uskrs misu od Zangl-a. Za dobar uspje vačkog zbora ide zasluga u prvom redu učit A. Sladović, koji ga je dobro izvježbao i uop brovoljno i požrtvovno radi za napredak ovog d Kroz korizmu nijesmo imali propovijedi, \i samo zadnjih osam dana držao O. Ante Krile du vježbe sa dobrim uspjehom. =— & & Dubrovačka Vijeresijska Bank dioničarsko društvo, nalazi se u vla stitoj palači do crkve Sv. Vlaha. Obavlja sve bankovne poslove. Prima uloške na knjižice i tek. račun te ih ukamaćuje najpovoljnije. Daje vjeresije na tekući račun i eskomptira mjenice. Vrši inkasa. Iznajmljuje jeftino čelične škrabice u ,Safe Deposits“ za pohranu vrednina. TVORNICA ULJAN DUBRAVKA“ društvo s s IH BOJA Telefon 33. Gruž (Lapad) Telefon Svakovrsne uljane boje — boje proti hrgii — podmorne boje _ — holandsko laneno ulje — lakovi — sekativi — terpentin — kistovi > Ha malo i veliko! (peneli) — štuk i ostale bojadisarske potrepštine. Gilenici na zah